• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Mot denna väggen ska rikt- och planhyveln stå samt att det ska hänga 4st Plano limknektar så att jag kan limma ihop bordsskivor och liknande. Det blir ett par förvaringsskåp och spånsugen ska kopplas in via spirorör. Det ska bli så roligt när snickeriet är igång!!!
BF57B852-8D91-4AF0-8566-8E441CEF6388.jpeg

Halvfärdig hyvelvägg. 4 st skåp i normalstorlek varav 2 kommer att vara halvkluriga att öppna. Ett större skåp för limknektar och anhåll. Ett spirorörsuttag där jag ska bygga ett spjäll så att spånsugen bara suger från ett uttag åt gången och längre ner ett hål i väggen dit jag kan sopa skräp som sedan hamnar i spånsugen :)
CD4F0735-0839-4556-AF44-4F89D8C0CFFF.jpeg

Jag har ca 100m2 klinkers på gjuten platta på ena sidan av huset. Detta ser ut som skräp och börjar bli farligt med lösa plattos osv. Det är nog inga bekymmer att knacka bort allt men va fasen gör man med limresterna som blir kvar på plattan? Finns det stora slipmaskiner för sånt här?

Bilagor

• 15864440163912872096574654016164.jpg
    15864440163912872096574654016164.jpg
    650 KB · Visningar: 1
Jag har ca 100m2 klinkers på gjuten platta på ena sidan av huset. Detta ser ut som skräp och börjar bli farligt med lösa plattos osv. Det är nog inga bekymmer att knacka bort allt men va fasen gör man med limresterna som blir kvar på plattan? Finns det stora slipmaskiner för sånt här?

Skulle väl rekommendera en stor betongslip. Sen är det bara att börja slipa.
Det går rätt så fort när plattorna väl är borta.

Det är nog inte lim utan bruk (fix) och det går ganska enkelt att knacka loss eller slipa det också. Finns på alla uthyrningsfirmor för byggutrustning.

Trägen vinner! Veckor av kamp över mot den där jäveln.

5A8550B3-DDC2-4813-9C31-2D2ECD733DB1.jpeg
Hmmmm, du är säker på att det bara var en kamp mot just den?

Förra året hade jag en familj av råttor som hade flyttat in under mitt uterumsgolv...ingen trevlig historia.

Deras matkälla var fågelmat som grannen hade ute till fåglarna..så de sprang dit och åt och sen "bodde" hos mig...
Tydligen bosätter råttor bara sig när det finns en fast matkälla..
Men hur som helst plockade jag och grannen sammanlagt sju råttor... alltså den största var som en katt...fy fan alltså..
Vi hade tre fällor ute på olika ställen, två gifttunnlar, tog ca en månad för att bort kräken.

Mitt tips är att ställa ut fällan igen och se vad som händer.
Lycka till :)

Hmmmm, du är säker på att det bara var en kamp mot just den?

Förra året hade jag en familj av råttor som hade flyttat in under mitt uterumsgolv...ingen trevlig historia.

Deras matkälla var fågelmat som grannen hade ute till fåglarna..så de sprang dit och åt och sen "bodde" hos mig...
Tydligen bosätter råttor bara sig när det finns en fast matkälla..
Men hur som helst plockade jag och grannen sammanlagt sju råttor... alltså den största var som en katt...fy fan alltså..
Vi hade tre fällor ute på olika ställen, två gifttunnlar, tog ca en månad för att bort kräken.

Mitt tips är att ställa ut fällan igen och se vad som händer.
Lycka till :)
Inte säker men tror det. Jag har utrotat en familj tidigare. 7-8 st. Efter det gjöt jag igen alla potentiella ingångar och plåtade även inifrån. Nu tror jag den kom in genom källardörren då hantverkare hade den på glänt en vecka.... men vem vet. Jag har ett 10-tal fällor och även en giftbox utställd av Anticimex :)

Var tvungen att bygga av mig lite :D. Den har stått orörd länge.... Inte helt klar, skall på lite foder ,färg och plåt sen får det vara nog. Kanske en lampa med :)

Får duga orkade inte mecka för mycket ville ut och köra bil :D

20200410_095435.jpg
20200410_115103.jpg
20200410_130253.jpg
20200410_140154.jpg

Senast ändrad:
Tar gärna tips på insektskydd till inåtgående balkongdörrar. Odlar humle på balkongen och vill gärna kunna ha en av pardörrarna på glänt i sommar :)

Det gnälls ju friskt i denna tråden på utrymmesbrist, men för oss som möjligtvis har det motsatta finns det också problem...
Källardörren har hängt betänkligt sedan vi köpte kåken, och nu var det dags att skadebesikta. Det blev en ny hörnstolpe av bara farten, så tar vi ny panel på ”kuren” till hösten. Kanske. Man får liksom leva med att allt inte är tipptopp...
CB03ECCB-FD5F-49A8-9F33-C44134294CBE.jpeg
2C259C73-4A8C-44FD-AB3E-E01541BD6ACA.jpeg
71BD3E6D-80B6-4634-8E92-E6ED1B96F061.jpeg

Var tvungen att bygga av mig lite :D. Den har stått orörd länge.... Inte helt klar, skall på lite foder ,färg och plåt sen får det vara nog. Kanske en lampa med :)

Får duga orkade inte mecka för mycket ville ut och köra bil :D

20200410_095435.jpg
20200410_115103.jpg
20200410_130253.jpg
20200410_140154.jpg
Satt och beundrade takkonstruktionen (fotplåt på ett gräsklipparhus var kanske lite overkill? :) ), men vad hände med läkten? Verkar sakna ströläkt och de nedre pannorna vilar på pappen i toppkant?

Är inte en fotplåt jag skall sätta utan plåt på vindskivorna.

Inte så att jag behöver oroa mig för att vatten bli stående därför saknas ströläkt. Vad gäller att pannan vilar direkt på pappen är för att som du ser så är längden för pannorna inte anpassade. Med en läkt till i mitten hade rest pannan för mycket och därmed så hade övre raden inte hamnat rätt heller.

Men som svar på din "fråga" ja jag vet hur man lägger tak(på ett ungefär)

Satt och beundrade takkonstruktionen (fotplåt på ett gräsklipparhus var kanske lite overkill? :) ), men vad hände med läkten? Verkar sakna ströläkt och de nedre pannorna vilar på pappen i toppkant?

Det gnälls ju friskt i denna tråden på utrymmesbrist, men för oss som möjligtvis har det motsatta finns det också problem...
Källardörren har hängt betänkligt sedan vi köpte kåken, och nu var det dags att skadebesikta. Det blev en ny hörnstolpe av bara farten, så tar vi ny panel på ”kuren” till hösten. Kanske. Man får liksom leva med att allt inte är tipptopp...
CB03ECCB-FD5F-49A8-9F33-C44134294CBE.jpeg
2C259C73-4A8C-44FD-AB3E-E01541BD6ACA.jpeg
71BD3E6D-80B6-4634-8E92-E6ED1B96F061.jpeg
Med brasklappen att jag inte äger nåt gammalt hus, men borde inte huset ha nån slags sockel? Att köra panelen rakt ner i jorden känns liksom som att det aldrig kan funka bra i längden. ;)

Är inte en fotplåt jag skall sätta utan plåt på vindskivorna.

Inte så att jag behöver oroa mig för att vatten bli stående därför saknas ströläkt. Vad gäller att pannan vilar direkt på pappen är för att som du ser så är längden för pannorna inte anpassade. Med en läkt till i mitten hade rest pannan för mycket och därmed så hade övre raden inte hamnat rätt heller.

Men som svar på din "fråga" ja jag vet hur man lägger tak(på ett ungefär)

Ja, tyckte allt såg väldigt välgjort ut i övrigt så bara undrade. Fotplåt ser jag nu att det inte var, det var klisterremsan på pappen som lurade mig på fotot. :)

Med brasklappen att jag inte äger nåt gammalt hus, men borde inte huset ha nån slags sockel? Att köra panelen rakt ner i jorden känns liksom som att det aldrig kan funka bra i längden. ;)
Du har 100% rätt. Den där lilla kuren är enda delen på hela gården där det inte står på en redig sockel av huggen sten.
Min nya panel (som finns i tanken) kommer ansluta mot en prydlig liten mur/sockel. Jag ville få upp kuren för att kunna rikta dörren och kunna öppna/stänga den som folk. Den går ned till gamla matkällaren, som jag ska fixa under sommaren.
Pelaren jag satte dit går dock rätt ned i backen. Den står på en riktig sten cirka tre dm ned (på tjärpapp). Runt den är det dränerat med singel. Den är dessutom gjord av gammal giftig telefonstolpe, så bajsmackan att byta den, det får ungarna...

Vore kul att höra lite vad folk har hittat för dolda synder under renovering. Har gått genom ett par hus nu så har sett en hel del själv... t.ex;

Skulle lägga nytt tak på ett gammalt skjul. Upptäckte då att ovanpå det gamla fina spåntaket (som förmodligen hade klarat sig tills idag om man låtit det vara) hade de spikat bärläkt och sedan lagt tegelpannorna. Naturligtvis samlades allt vatten som tog sig in under pannorna bakom läkten och spånen var helt förstörda där.

Skulle plocka bort gamla golvet i badrum på andra våning. Höganäsklinker som vi förmodade låg på ett tunnare lager bruk. Nepp, visade sig att de bara hällt bruk i bjälklagret (40-tals hus så rejäla bjälkar med sågspån som isolering) så det var uppåt 20cm tjockt på vissa ställen. När vi ett år senare renoverade köket under och plockade ner det gamla furutaket (som tyvärr satts dit efter skåpen, annars hade vi behållt det) så hittade vi rejäla sprickor i originaltaket som förmodligen uppstått när de vräkte i enorma mängder bruk ovanifrån. De hade även använt ett stuprör som avloppsstam och det var i princip bara rostflagor kvar av det. Man undrar...

En annan rolig detalj var när jag skulle ta bort kvartsstav+sockel i köket under renovering. Var lögn i h-e att få loss det i ett hörn. Kom till slut fram till att de hade byggt ett valv nån gång på 70-talet, och valt att bygga den väggen ÖVER kvartsstav+sockel istället för att kapa den. Se bifogad bild.

70d516d7-e3bc-4c3a-977e-92e7a1101212.jpg

5C4B099D-DFF0-4C4E-ABAD-5260AEC42A8D.jpeg
Som nybliven ägare av ett gammalt hus undrar jag om någon vänlig själ kan tala om hur det kan bli en vettig grindupphängning av detta? Ett fäste och två stag, varav ett är löstagbart. På andra stolpen sitter ett likadant fäste. Tänkte bygga en enkel trägrind men fastnade här...
55895229-DAD5-48D0-BE9A-BE7FBF4D308A.jpeg

Tillbaka
Topp