• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Hejj på er !
Någon med bra koll gällande badrumsväggar?

Bygger nytt badrum
Har använt OSB med kortling bakom gipsen.
Vissa säger att detta är OK, sen har man läst att man skall ha 15 plyfa istället.

Som jag fattat så är mitt utförande rätt, när jag utfört med kortlingar.
Vill inte behöva riva bort allt i onödan.
Någon med input ?
15 mm plyfa Rekommenderas för att du ska kunna skruva upp ”vad som helst vart som helt” på väggarna och skippa kortlingar (extra förstärkningar) bakom.
Se tex info på Säker vattens hemsida.
Jag satte bara 15 mm plyfa inne i duschutrymmen (våtzon 1) och körde OSB + vanlig gips i resten av badrummet. Men jag har också bara kakel på väggarna inne i duschutrymmet samt på en vägg till. Resten är målade väggar.....
 
Lägga om 130-150m2 asfaltstak/takpapp? Om man skulle torska på att byta råsponten (<30’ materialkostnader) kommer man klara sig på en budget om 100’?
Det tror jag inte. Sist jag fick en takoffert var den på 130' och det är 8 år sen. Billigare lär det inte blivit. Också sthlm.
 
Köp en robot :D

Har inte rört gräset på snart tre år :p, live shot
20200511_122116-01.jpeg



Ett problem löst. Så jag kan väl åtminstone få klippa färdig gräsmattan....
20200510_200652.jpg
 
15 mm plyfa Rekommenderas för att du ska kunna skruva upp ”vad som helst vart som helt” på väggarna och skippa kortlingar (extra förstärkningar) bakom.
Se tex info på Säker vattens hemsida.
Jag satte bara 15 mm plyfa inne i duschutrymmen (våtzon 1) och körde OSB + vanlig gips i resten av badrummet. Men jag har också bara kakel på väggarna inne i duschutrymmet samt på en vägg till. Resten är målade väggar.....

jag kortlar endast där jag skall ha kommoden. kommer inte att hänga upp något annat på väggarna.
då bör det väl vara lugnt :)
 
Hur lång tid tar det att gräva ner begränsningskabeln? O hur djupt ska den ner?
Antingen gör man det dyrt och på riktigt och då anlitar man nån med en viss typ av maskin som gräver ner den. Kostade mina grannar 8000 spänn (2000kvm gemensam tomt) https://www.blocket.se/annons/stockholm/installation_robotgrasklippare_pa_flera_orter/88912302 eller liknande gubbe

Eller så snålar man och gör det som jag och lägger den ovanpå gräset och slår ner den med plastmärlor. Tog 2 timmar kanske första gången och sen fick jag finjustera ett par gånger. Så säg att jag lagt 4 timmar totalt. Då syns den i 2-3 veckor tills att gräsklipp lagt sig över den och den inte syns längre. Nu kan man inte ens få upp den längre så mycket av gräset har rotat sig över kabeln.

Det känns som att jag gjorde den bättre dealen av de två.
 
Det tror jag inte. Sist jag fick en takoffert var den på 130' och det är 8 år sen. Billigare lär det inte blivit. Också sthlm.

Vad var det för tak/material som du fått offert på?
I detta vall r det ett låglutande tak med takpapp/asfalt som slutbeklädnad/ytskickt. Menar inte att vara nedlåtande (för jag kan ju inget och frågar därför här) men tjejen kollade precis vad dom ska ha för tak på deras bygge. Hon jobbar som byggnadsingenjör på Skanska och vi kollade vad för material dom skulle på på de husen och det var Icopal Base YEP 2500 (ca. 85:-/m2 på Bauhaus) och sen Icopal top SV SEP 4000 (ca 143:-/m2 på bauhaus för en värre papp än den det ska vara då jag inte hittar priset). Då landar vi på en materialkostnad 32.000 för 140m2. Skulle det då kosta 10.000 extra för allt smått material som behövs landar vi på 42.000:- Att då det ska kosta mer än 58.000:- i arbetskostnad kan inte stämma då två takgubbar (Skanska entreprenörer) säger att jobbet för ta två killar 2 dagar. Nog för att Stockholmspriser är höga men inte tusan kan dom ta 1.813:-/h för takläggning???

2x8= 16
2x16=32
58.000/32=1.813:-/h

Vill inte "sätta dit" dig @alfgren på något vis. Jag vill bara försöka få nått hum om kostnaden och diskutera lite rimlighet och logik i min fråga/uträkning. :)
 
Robotar är inte ens dyra längre om du inte har skitstor gräsmatta. Tror jag bara betalade 4500kr eller liknande på Black friday för denna. Gör jobbet utmärkt. https://www.bauhaus.se/robotgressklipper-worx-landroid-m500-500m

Får bli något sådant sedan. Har inte super stor gräsmatta men kanske 700-800kvm gräs iallafall.

Men just nu är den extremt ojämn så det känns som ingen idé med robot.
Först häck runt hela huset, sedan en jävla massa jord för att jämna till och så nytt gräs, sedan robot.
 
Hejj på er !
Någon med bra koll gällande badrumsväggar?

Bygger nytt badrum
Har använt OSB med kortling bakom gipsen.
Vissa säger att detta är OK, sen har man läst att man skall ha 15 plyfa istället.

Som jag fattat så är mitt utförande rätt, när jag utfört med kortlingar.
Vill inte behöva riva bort allt i onödan.
Någon med input ?

Inga supersäkra svar från mig tyvärr men
enligt säker vatten så är det 15-plyfa som gäller men det är mig veterligen en rekommendation. Ska vara godkänt med osb och kortlingar.

Själv föredrar jag 30cc väggar, 15-plyfa och 13-gips. Då ska det mycket till för att något tokigt ska hända.
 
Precis.
Det är fixat :)
Tack för din input.
Något som är otroligt viktigt är att på OSBn/plyfan men under gipsen sätta plåtvinklar i alla hörn, speciellt i inåtgående hörn men helst även utåtgående. Gärna också i takvinkel innan taket gipsas samt (beroende på konstruktion) kanske även i golvvinkeln innan spackling/gjutning. Det förhindrar rörelser och sprickor som annars ofta uppkommer. Snåla inte bort detta!!!
 
Något som är otroligt viktigt är att på OSBn/plyfan men under gipsen sätta plåtvinklar i alla hörn, speciellt i inåtgående hörn men helst även utåtgående. Gärna också i takvinkel innan taket gipsas samt (beroende på konstruktion) kanske även i golvvinkeln innan spackling/gjutning. Det förhindrar rörelser och sprickor som annars ofta uppkommer. Snåla inte bort detta!!!
Ahh tack !!
Skall kika närmare på detta.
 
Inga supersäkra svar från mig tyvärr men
enligt säker vatten så är det 15-plyfa som gäller men det är mig veterligen en rekommendation. Ska vara godkänt med osb och kortlingar.

Själv föredrar jag 30cc väggar, 15-plyfa och 13-gips. Då ska det mycket till för att något tokigt ska hända.
Sant.
Överväger om jag ändå skall byta ut.
Skulle jag i framtiden vilka hänga upp något så är det ju grönt med plyfa bakom.
 
Hejj på er !
Någon med bra koll gällande badrumsväggar?

Bygger nytt badrum
Har använt OSB med kortling bakom gipsen.
Vissa säger att detta är OK, sen har man läst att man skall ha 15 plyfa istället.

Som jag fattat så är mitt utförande rätt, när jag utfört med kortlingar.
Vill inte behöva riva bort allt i onödan.
Någon med input ?

Jobbar som snickare med försäkringsbolagen som uppdragsgivare.
Vi kör 15mm plyfa på väggar reglade på c/c 600mm och sen 13mm gips. Annars c/c 300mm med osb och 13mm gips.
 
Vad var det för tak/material som du fått offert på?
I detta vall r det ett låglutande tak med takpapp/asfalt som slutbeklädnad/ytskickt. Menar inte att vara nedlåtande (för jag kan ju inget och frågar därför här) men tjejen kollade precis vad dom ska ha för tak på deras bygge. Hon jobbar som byggnadsingenjör på Skanska och vi kollade vad för material dom skulle på på de husen och det var Icopal Base YEP 2500 (ca. 85:-/m2 på Bauhaus) och sen Icopal top SV SEP 4000 (ca 143:-/m2 på bauhaus för en värre papp än den det ska vara då jag inte hittar priset). Då landar vi på en materialkostnad 32.000 för 140m2. Skulle det då kosta 10.000 extra för allt smått material som behövs landar vi på 42.000:- Att då det ska kosta mer än 58.000:- i arbetskostnad kan inte stämma då två takgubbar (Skanska entreprenörer) säger att jobbet för ta två killar 2 dagar. Nog för att Stockholmspriser är höga men inte tusan kan dom ta 1.813:-/h för takläggning???

2x8= 16
2x16=32
58.000/32=1.813:-/h

Vill inte "sätta dit" dig @alfgren på något vis. Jag vill bara försöka få nått hum om kostnaden och diskutera lite rimlighet och logik i min fråga/uträkning. :)
Vårt material var betongpannor för https://www.bauhaus.se/takpanna-svart-jonaker-elegant-helpall-264st-29-66m 2000kr helpall, dvs 29 kvm. Nu bor jag inte kvar så jag minns inte i detalj hur stort det var men normal svensk 150 kvm 1.5 plan villa typ. Min bild var ändå att arbetskostnaden var det stora. I vårt fall skulle de också byta råspont och all läkt.
 
Det är alltså denna typ av vinkel jag avser.
https://www.byggmax.se/vinkelprofil-l50-p20871

Om du av någon anledning tycker det verkar onödigt så uppmanar jag dig att åtminstone ha det i våtzon 1 (i duschutrymme eller precis vid badkaret) för där vill du verkligen inte ha rörelser och sprickor i hörnen!!
Inte alls onödigt, tack för tipset !

Jobbar som snickare med försäkringsbolagen som uppdragsgivare.
Vi kör 15mm plyfa på väggar reglade på c/c 600mm och sen 13mm gips. Annars c/c 300mm med osb och 13mm gips.

Tack.
Än så länge så har jag inte hunnit klart med alla väggar då rörmokaren har lite kvar.
Det blir att göra om och köra med 15 plyfa istället, så är man på den säkra sidan.
 
Vad var det för tak/material som du fått offert på?
I detta vall r det ett låglutande tak med takpapp/asfalt som slutbeklädnad/ytskickt. Menar inte att vara nedlåtande (för jag kan ju inget och frågar därför här) men tjejen kollade precis vad dom ska ha för tak på deras bygge. Hon jobbar som byggnadsingenjör på Skanska och vi kollade vad för material dom skulle på på de husen och det var Icopal Base YEP 2500 (ca. 85:-/m2 på Bauhaus) och sen Icopal top SV SEP 4000 (ca 143:-/m2 på bauhaus för en värre papp än den det ska vara då jag inte hittar priset). Då landar vi på en materialkostnad 32.000 för 140m2. Skulle det då kosta 10.000 extra för allt smått material som behövs landar vi på 42.000:- Att då det ska kosta mer än 58.000:- i arbetskostnad kan inte stämma då två takgubbar (Skanska entreprenörer) säger att jobbet för ta två killar 2 dagar. Nog för att Stockholmspriser är höga men inte tusan kan dom ta 1.813:-/h för takläggning???

2x8= 16
2x16=32
58.000/32=1.813:-/h

Vill inte "sätta dit" dig @alfgren på något vis. Jag vill bara försöka få nått hum om kostnaden och diskutera lite rimlighet och logik i min fråga/uträkning. :)
Kostnader som tillkommer i din uträkning är väl bla container och byggnadsställning?
Men jag håller med om att kostnaden verkar hög.
 
limmar du vinklarna? med vad för lim?
Nej, jag brukar inte limma den.
Först sätter man upp plyfa/OSB och i hörnen skruvar man därefter fast plåtvinklarna. Cirka c/c 50 cm mellan skruvarna räcker. Därefter sätter man upp gipsen utanpå ply/OSB och därmed även utanpå plåtvinkeln. Gipsen skruvas ca c/c 15-20 cm och när man skruvar vid hörnet går skruven alltså igenom både plåt och OSB/ply. Hörnet kommer alltså att bindas ihop av plåten och kommer inte kunna svikta och spricka vilket annars lätt händer i ”innerhörn”.
Upp mot taket monteras plåtvinkeln liggande så att den på väggen fästs mot OSB/Ply och mot taket fästs på den läkt eller regel som takgipsen sedan ska skruvas i. När sedan gips monteras på väggen och i taket förbinds alltså väggen o taket och du slipper sprickor även där.
Ner mot golv kan plåtvinkeln också användas genom att väggen byggs innan golvet gjuts eller spacklas. Beroende på hur väl utlägget/väggsyllen kan fästas mot golvet innan gjutning/spackling kan det dock vara onödigt med plåtvinkeln nere vid golvet.... Används alltså bara vid behov där.
Vid ytterhörn är det ofta onödigt med plåtvinkeln, men jag brukar slänga in det ändå. Merkostnaden anser jag vara försumbar.
Självklart kan man använda plåtvinklar i hörn även när man bygger vanliga rum för att slippa krymp/rörelsesprickor där. Men konsekvensen av en spricka i tex ett sovrum är ju betydligt mindre så det används inte lika ofta. (Men jag tycker det lätt är värt att använda även i vanliga rum med skivväggar!!)
 
Tillbaka
Topp