• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

jag har för mig att jag t om satte det i hörnen i garaget
Kommer inte ihåg men känner igen konceptet :hilarious:

Nej, jag brukar inte limma den.
Först sätter man upp plyfa/OSB och i hörnen skruvar man därefter fast plåtvinklarna. Cirka c/c 50 cm mellan skruvarna räcker. Därefter sätter man upp gipsen utanpå ply/OSB och därmed även utanpå plåtvinkeln. Gipsen skruvas ca c/c 15-20 cm och när man skruvar vid hörnet går skruven alltså igenom både plåt och OSB/ply. Hörnet kommer alltså att bindas ihop av plåten och kommer inte kunna svikta och spricka vilket annars lätt händer i ”innerhörn”.
Upp mot taket monteras plåtvinkeln liggande så att den på väggen fästs mot OSB/Ply och mot taket fästs på den läkt eller regel som takgipsen sedan ska skruvas i. När sedan gips monteras på väggen och i taket förbinds alltså väggen o taket och du slipper sprickor även där.
Ner mot golv kan plåtvinkeln också användas genom att väggen byggs innan golvet gjuts eller spacklas. Beroende på hur väl utlägget/väggsyllen kan fästas mot golvet innan gjutning/spackling kan det dock vara onödigt med plåtvinkeln nere vid golvet.... Används alltså bara vid behov där.
Vid ytterhörn är det ofta onödigt med plåtvinkeln, men jag brukar slänga in det ändå. Merkostnaden anser jag vara försumbar.
Självklart kan man använda plåtvinklar i hörn även när man bygger vanliga rum för att slippa krymp/rörelsesprickor där. Men konsekvensen av en spricka i tex ett sovrum är ju betydligt mindre så det används inte lika ofta. (Men jag tycker det lätt är värt att använda även i vanliga rum med skivväggar!!)

tack för alla svar!
Lär inte bli detta hus då säljarna verkar vara fast beslutna att få utgångspriset trots inga bud på en månad. Vi i vår tur tog en diskussion med mäklaren där vi sa att vi är absolut intresserade men inte alls för utgångspriset då både säljare, mäklare och vi vet att dränering, tak, avlopp, vitvaror och värmesystem är att räkna som uttjänta och måste bytas...

@Edin Vi bytte papp och la nya pannor på ca 130kvm tak och betalade 120' där ca 40 va materialkostnad.
I Stockholm ska tilläggas.

Kommer du ihåg hur lång arbetstiden var för arbetarna?

Kostnader som tillkommer i din uträkning är väl bla container och byggnadsställning?
Men jag håller med om att kostnaden verkar hög.

Det är möjligt det behövs byggställning och låter det vara osagt. Bortsett från det är container inget som skulle behövas då jag hellre löser den biten själv med släp. Likväl så skulle jag själv med största sannolikhet gjort jobbet själv och då klarat mig med enbart materialkostnader.

tack för alla svar!
Lär inte bli detta hus då säljarna verkar vara fast beslutna att få utgångspriset trots inga bud på en månad. Vi i vår tur tog en diskussion med mäklaren där vi sa att vi är absolut intresserade men inte alls för utgångspriset då både säljare, mäklare och vi vet att dränering, tak, avlopp, vitvaror och värmesystem är att räkna som uttjänta och måste bytas...

Kommer du ihåg hur lång arbetstiden var för arbetarna?

Det är möjligt det behövs byggställning och låter det vara osagt. Bortsett från det är container inget som skulle behövas då jag hellre löser den biten själv med släp. Likväl så skulle jag själv med största sannolikhet gjort jobbet själv och då klarat mig med enbart materialkostnader.

Har för mig att det tog 1-2 veckor.
Insåg precis att det även självklart va strö och bärläkt, ett nytt takfönster, vindskivor och plåt runt skorsten..
Priset va också inklusive byggställning och container..

Då har vi kommit lite längre. En kort resumé: Jag och frugan köpte i höstas vårt blivande drömhus. En orörd pastorsvilla/rektorsexpedition från 1958 med, som vi ansåg det, grym potential till allt vi sökte. 316kvm fördelat på två plan. Blåste ur övervåningen, flyttade och tog bort lite väggar, drog golvvärme och nätverkskablar i nya mellanbjälklaget vi gjöt in, la plattor över hela öv (bortsett från sovrummen) Omvandlade det angränsande kontoret till vårt sovrum till badrum och Walk-in closet, bytte fönster osv. I fredags anlände vår nya fönstervägg jag ska sätta in. 5x2,1m av YV ska omvandlas till en skjutbar fönstervägg. Sen ska även taket läggas om nu i sommar. Därefter tar vi det lite lugnare med nedervåningen är det tänkt. Kör väl gillestugan till hösten. Där ska det in en hemmabio är tanken. Bifogar lite bilder nedan.
hallen vid köp

9457FCB3-9DF7-4079-A91F-A404BDB723B1.jpeg
hallen nyss
9DF2B232-BC2E-42C3-A00A-BF9A0C3459EF.jpeg

Hallen nu
3AE74A4D-55E4-459B-88BA-A6D2EED64987.jpeg

9B2C41F4-4C0D-4D66-8AE3-77D4585D6246.jpeg

Köket då
2E7C075F-B19B-430D-888B-085447133C4E.jpeg

köket nyss
5580C962-3294-4FEB-9260-C7324EDE9FA6.jpeg

köket nu
A5CA3438-B3E0-4E2F-887A-41EC1DF71E0A.jpeg

EA43A484-BF6F-482F-A2C0-DA662F0DB337.jpeg

CE51C70D-D6BA-4649-BA17-369EDD15F121.jpeg

945871CF-9828-4EFA-9A16-8683A11D0531.jpeg

Badrum då
1ABE317A-D662-4C08-80E0-DEA3989BECE7.jpeg

badrum nu
B882C90D-2B64-4410-94F0-7C3E360C4EDD.jpeg

toalett då
E2A0233B-D3D9-4280-93E6-6987F3B23005.jpeg

toalett nu
F49734D2-7B3A-4EF5-B3F1-F96016F92C3E.jpeg

Kontor då
54C5D4BC-C1C0-4938-9C28-8B1C2160BAE9.jpeg

”kontor” nu
5310C375-EA46-4841-853F-A9945EFFD38F.jpeg

Och här är väl gissningsvis helgens kommande nöje
992040AF-3F27-4BD8-96B6-347C418F15C9.jpeg

men sen jävlar lär det vara fart på nätet!! Nätverkskablar till alla sovrum, umgängesytor osv. Ska kunna köra all media med fasta kablar men samtidigt dragit för full wifiacess i hela kåken. Blir nog bra det här med till slut:)

fy fan,grymt bra jobbat :)

fy fan,grymt bra jobbat :)
Tack :) Faktiskt sjukt nöjd med resultatet. Men ordentligt trött och sliten nu. Ligger väl gissningsvis någonstans mellan 2000-2500h bakom det här. Men med facit i hand lätt värt det. Vi har fått vårt drömboende och som grädde på moset fick vi en riktigt schysst värdering av mäklarn:cigar: Så nu kanske man har lite mer utrymme för lite schyssta klockor ;)

Har för mig att det tog 1-2 veckor.
Insåg precis att det även självklart va strö och bärläkt, ett nytt takfönster, vindskivor och plåt runt skorsten..
Priset va också inklusive byggställning och container..

Nu är det ju som sagt inte aktuellt längre i sig men om du hade ströläkt och bärläkt antar jag att det var ett tegeltak?Inte ett tjärpapp/asfalts tak som slut finnich?
Är ju en jäkla skillnad på jobb om du ska byta papp, ströläkt/bärläkt och tegel mot bara takpapp (om än två lager) som rullas ut.

Nu är det ju som sagt inte aktuellt längre i sig men om du hade ströläkt och bärläkt antar jag att det var ett tegeltak?Inte ett tjärpapp/asfalts tak som slut finnich?
Är ju en jäkla skillnad på jobb om du ska byta papp, ströläkt/bärläkt och tegel mot bara takpapp (om än två lager) som rullas ut.
Japp, men tror jag skrev pannor i mitt första innlägg.. :) Ville bara bidra med ett prisexempel.

Tack :) Faktiskt sjukt nöjd med resultatet. Men ordentligt trött och sliten nu. Ligger väl gissningsvis någonstans mellan 2000-2500h bakom det här. Men med facit i hand lätt värt det. Vi har fått vårt drömboende och som grädde på moset fick vi en riktigt schysst värdering av mäklarn:cigar: Så nu kanske man har lite mer utrymme för lite schyssta klockor ;)
Och pool!

..glöm inte pool!!!

:)

Såg den där med och kände genast att vi är bräddade på altanyta... Det där är dock sjukt i mina ögon! Vi har kanske 350-400 kvadrat när vi väl är klara men då har vi 7000 kvadrat tomt och har bara terass runt husen mot berget och nere vid förrådet för att göra det lite snyggt samt lätt att få in/ut gräsklipparen (ramp).

Om man ska måla på eternitplattor är det något som man bör tänka på? Special färg?
Hur gör man rent osv. Alla tips/trix/säkerhetsåtgärder mottages gärna.
Dom ska fortsätta att vara vita fast bättre smälta ihop med det vita runtomkring, som också ska målas.
15897972261081941590404648362261.jpg

Om man ska måla på eternitplattor är det något som man bör tänka på? Special färg?
Hur gör man rent osv. Alla tips/trix/säkerhetsåtgärder mottages gärna.
Dom ska fortsätta att vara vita fast bättre smälta ihop med det vita runtomkring, som också ska målas.
15897972261081941590404648362261.jpg
Målade mitt eternit-klädda hus med uteakrylat från Flügger, det är 15 år sedan nu. Lite blekare är det men inte en flaga har lossnat någonstans. Preppade med såpvatten och en rotborste och sköljde rent med vanligt vatten. Så länge inte något är trasigt så är det tämligen ofarligt att hålla på med eternit. Men vill du vara på säkra sidan kan det vara bra med ett mun/ansikts-skydd och ett par handskar.

Tack för tips @Jörgen A, handskar och mun/ansiktsmask är ju vettigt att använda.
Sen att se till så att dt är helt överallt är ju vettigt att göra samtidigt.
Pratade som hastigast med en av grannarna som sa måla runt ventilerna istället för att plocka bort dom, vilket också verkar vettigt då ventilerna är ditsatta för något år sedan. Så är ju ett gjort hål in i skivan där dom sitter med en rå/obehandlad kant.
Nu ska bara orken/lusten infinna sig också. ;)

Jag har brutit upp skiten om jag tvunget skulle haft det huset. Troligtvis hade det där fått mig att passa helt på objektet, känns som rätt mycket slit att gräsmattifiera den tomten igen.
Vad ska man med gräsmatta till? Fint på bild, man sitter ju alltid på uteplatser ändå. Jag har båda men befinner mig till 90% på altanerna. Däremot tar gräsmattan 90% av tiden att underhålla...

Senast ändrad:
Vad ska man med gräsmatta till? Fint på bild, man sitter ju alltid på uteplatser ändå. Jag har båda men befinner mig till 90% på altanerna. Däremot tar gräsmattan 90% av tiden att underhålla...

För att det är fint, rogivande. Bor i lägenhet, så så viktigt är det uppenbarligen inte för mig, men skulle jag ha hus är verkligen inte en tryckad träöken något som lockar. Gärna rejäl veranda, men inte hela sågverkets årsproduktion runt huset.

Tack för tips @Jörgen A, handskar och mun/ansiktsmask är ju vettigt att använda.
Sen att se till så att dt är helt överallt är ju vettigt att göra samtidigt.
Pratade som hastigast med en av grannarna som sa måla runt ventilerna istället för att plocka bort dom, vilket också verkar vettigt då ventilerna är ditsatta för något år sedan. Så är ju ett gjort hål in i skivan där dom sitter med en rå/obehandlad kant.
Nu ska bara orken/lusten infinna sig också. ;)
Så lite så. Det glömde jag skriva om ventiler; jag målade över dessa med samma färg. Gick bra det med. Lite pilligt möjligen så man inte kletar färg i näten i ventilen :D

För att det är fint, rogivande. Bor i lägenhet, så så viktigt är det uppenbarligen inte för mig, men skulle jag ha hus är verkligen inte en tryckad träöken något som lockar. Gärna rejäl veranda, men inte hela sågverkets årsproduktion runt huset.
Säger inte att aktuell tomt är så fantastisk. Det jag menar är mer att Svenssons fäbless för gräs är rätt obegriplig annat än att det är snyggt på bild. Ingen använder sina gräsmattor till nånting här i området i alla fall. De sitter på sina altaner och uteplatser. Antalet brännbollsmatcher, kubb-turneringar och liknande är försvinnande få...

Säger inte att aktuell tomt är så fantastisk. Det jag menar är mer att Svenssons fäbless för gräs är rätt obegriplig annat än att det är snyggt på bild. Ingen använder sina gräsmattor till nånting här i området i alla fall. De sitter på sina altaner och uteplatser. Antalet brännbollsmatcher, kubb-turneringar och liknande är försvinnande få...

Jag är uppväxt med gräsmatta som hade räckt till flera prima stockholmstomter :)

Tillbaka
Topp