jag har för mig att jag t om satte det i hörnen i garaget
Kommer inte ihåg men känner igen konceptet
Kommer inte ihåg men känner igen konceptet
Nej, jag brukar inte limma den.
Först sätter man upp plyfa/OSB och i hörnen skruvar man därefter fast plåtvinklarna. Cirka c/c 50 cm mellan skruvarna räcker. Därefter sätter man upp gipsen utanpå ply/OSB och därmed även utanpå plåtvinkeln. Gipsen skruvas ca c/c 15-20 cm och när man skruvar vid hörnet går skruven alltså igenom både plåt och OSB/ply. Hörnet kommer alltså att bindas ihop av plåten och kommer inte kunna svikta och spricka vilket annars lätt händer i ”innerhörn”.
Upp mot taket monteras plåtvinkeln liggande så att den på väggen fästs mot OSB/Ply och mot taket fästs på den läkt eller regel som takgipsen sedan ska skruvas i. När sedan gips monteras på väggen och i taket förbinds alltså väggen o taket och du slipper sprickor även där.
Ner mot golv kan plåtvinkeln också användas genom att väggen byggs innan golvet gjuts eller spacklas. Beroende på hur väl utlägget/väggsyllen kan fästas mot golvet innan gjutning/spackling kan det dock vara onödigt med plåtvinkeln nere vid golvet.... Används alltså bara vid behov där.
Vid ytterhörn är det ofta onödigt med plåtvinkeln, men jag brukar slänga in det ändå. Merkostnaden anser jag vara försumbar.
Självklart kan man använda plåtvinklar i hörn även när man bygger vanliga rum för att slippa krymp/rörelsesprickor där. Men konsekvensen av en spricka i tex ett sovrum är ju betydligt mindre så det används inte lika ofta. (Men jag tycker det lätt är värt att använda även i vanliga rum med skivväggar!!)