• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Utan att bli för långrandig i det här, så kan man ändå nämna följande.
Originalet Falurödfärg slamfärg tillverkas av Stora Kopparberg och innehåller fortfarande bly i receptet, inte lika mycket som för i tiden, men fortfarande en liten del.
Jag hade inte valt den ur miljöperspektiv. Inte för att den är speciellt farlig att måla, utan mer för att den kan sprida runt bly i vår natur när man t.ex. borstar av den vid ommålning.
Falu Vapen gör en " Faluröd slamfärg" som är helt utan bly, men en fullt lika bra slamfärg. Eller bra förresten, det är inte speciellt mycket skydd mot t.ex. röta etc. i någon slamfärg.
Titta gärna på Falu Vapens Fasadfärg, en modern färg som ger samma yta som gammaldags slamfärg, men med ett helt annat skydd.
Visst den är lite dyrare, men det vinner du i ett bättre skydd och längre ommålningsintervaller.

Falu Vapen Falu Fasad (Fasadfärg) är en modern alkydoljeburen emulsionsfärg och har egenskaper som liknar traditionell slamfärg. Den är matt och lättstruken. Det bildas ingen tät färgfilm, vilket möjliggör att träet kan andas. Den fäster på många underlag och kan med fördel användas tillsammans med slamfärg på de ytor som traditionell slamfärg ej lämpar sig för.

Lycka till med ditt projekt!

Falu Vapen Fasadfärg känns som rätt val.
Ska åka in till staden till veckan och kolla priser och tillgänglighet.
Tack för hjälpen!

• Like
Reactions: WHU
Är det nån som har koll på poolpumpar och hur mycket de låter? Vi bor rätt tätt mellan husen men nu när vi inte får åka nånstans i sommar så tänkte jag om vi skulle peta upp en ovanjordspool. 3m i diameter och 1,2m djup. Kostar 10k ungefär men när man googlar så finns det lite problematik med pumpljud...

vi kan förstådd gjuta en lite låda som man ventilerar och samtidigt har material inuti som tar upp vibrationer.. men vettefan om man vågar. Vår gräsmatta angränsar till 6 fastigheter :)

tanken har flugit att gräva pool men vi har liten sommarstuga med brygga o bad så känns lite ovärt att bränna 200-300k där. Men i sommar kommer vi ev inte iväg med rådande läge så plan b..
Då har man börjat googlat pooler för ytor att gräva ner en på ca 3*6m. Hej vad det går. Gräver man ner den och gör det snyggt finns iaf enligt mäklarstatistik möjlighet att värdet ökar några kronor. Svårt att räkna hem ett inköp annars på 250’ bara till att blöta tårna. Jävligt nice dock!!

Mamma har grävmaskin så lite kan jag nog göra själv så man kommer ner till 250’ :cigar:

Då har man börjat googlat pooler för ytor att gräva ner en på ca 3*6m. Hej vad det går. Gräver man ner den och gör det snyggt finns iaf enligt mäklarstatistik möjlighet att värdet ökar några kronor. Svårt att räkna hem ett inköp annars på 250’ bara till att blöta tårna. Jävligt nice dock!!

Mamma har grävmaskin så lite kan jag nog göra själv så man kommer ner till 250’ :cigar:
Kommer du under totalt 250 tkr för en nedgrävd pool när allt är klart har du gjort det jäkligt bra!! ;)
Det dubbla är väl ungefär vad det brukar sluta på!!! :nailbiting:

Mäklare jag haft för värdering säger tvärtom. Du räknar inte hem pool eller solceller. I mitt fall kan poolen kan vara för vi bor vid kusten och har havet nära?

Mäklare jag haft för värdering säger tvärtom. Du räknar inte hem pool eller solceller. I mitt fall kan poolen kan vara för vi bor vid kusten och har havet nära?
Trall, markiser, stenläggningar osv är sånt som förväntas av köpare. Vi har nog lagt 150’ på det.

I slutändan behövs 2 potentiella köpare som är på vad man nu smackat upp på gården el i huset. Vår trädgård passar inte alla tex. Vi har ”en hel del” planterat. Andra föredrar en fotbollsplan only.. el asfalt isf gräs.

vi ska fundera på saken 10ggr till. Man lever dock bara en gång. Har man inte felinvesterat har man aldrig levt? :)

Hej på er

Funderar på ett utespa, tänkte höra om det är ngn som kan rekommendera eller har tips.
Helst för 5 pers därav minst 2 ligg men alla ska ha munstycken.

/Peter

Mitt senaste lilla projekt, byggde ut det fjuttiga trädäcket så att man kan få plats med möbler och slängde upp en skärmvägg

upload_2020-5-9_20-26-25.png

upload_2020-5-9_20-27-24.jpeg

upload_2020-5-9_20-28-58.png

upload_2020-5-9_20-30-40.jpeg

Inväntar leverans av den här loungegruppen också så blir det gött sen!

upload_2020-5-9_20-31-23.jpeg

Hej på er

Funderar på ett utespa, tänkte höra om det är ngn som kan rekommendera eller har tips.
Helst för 5 pers därav minst 2 ligg men alla ska ha munstycken.

/Peter
Åk och testsitt och titta! Är ni många i fam? Ofta gäster? Är ekonomi viktigt el att den är superkomfortabel? Ni har ju grundidén klar vilket är bra.

Mina 2 grannar var iväg igår och kollade. Finns en hel djungel av alternativ. Sitthöjd. Nackskydd. Antal massagesprut. Platser. Sitt o liggplats. Swimspa.

Det där med pool är svårt.
Vissa gillar det, vissa tycker det är mycket meck.

Vissa tycker att det tar för mycket gräsyta medans andra inte bryr sig.
Sen går det som så mycket annat att lägga en hel del på en pool. Bara ett bra poolskydd ligger ju på 100k i Sverige.

Plan för i år
- Fristående uterum 15kvm (funderar starkt på något ifrån Willabgarden, så behöver jag inte tänka. Men lär bli dubbelt så dyrt...)
- Takutsprång långsida garage för virke, cyklar och bös
- Lite fler trädlådor att ha blommor i
- Toppstenar för muren
- Rabattkanter

I väntan på att bygga uterum, funderar fortfarande på lösvirke eller sats. Om någon har en bra ritning med lösvirke på 15kvm så mottar jag det gärna.

Så moddade jag lite inomhus idag, sorry for OT, chefen har grymt starka osikter kring datorn så den får jag nog gömma undan :D
20200509_182133.jpg
20200509_182328.jpg
20200509_182735.jpg
20200509_182918.jpg
20200509_183301.jpg
20200509_191612.jpg

Trall, markiser, stenläggningar osv är sånt som förväntas av köpare. Vi har nog lagt 150’ på det.

I slutändan behövs 2 potentiella köpare som är på vad man nu smackat upp på gården el i huset. Vår trädgård passar inte alla tex. Vi har ”en hel del” planterat. Andra föredrar en fotbollsplan only.. el asfalt isf gräs.

vi ska fundera på saken 10ggr till. Man lever dock bara en gång. Har man inte felinvesterat har man aldrig levt? :)
Klart du ska ha en pool!!! Räkna bara med att det kostar en del!!! Men lätt värt det när man väl ligger där i.:D
Här några bilder på min...
4E3852F6-F9CB-42B4-A799-BC4C2C5580E1.jpeg

431E9B10-A26C-4622-84E3-E261ECF7995F.jpeg

Kul att bada för barnen (o mig) hela sommaren, men allra bäst är den i september när frugan o jag skruvar upp tempen till ca 35 grader o sitter med ett glas bubbel var i mörkret o tittar på stjärnorna!!!

Plan för i år
- Fristående uterum 15kvm (funderar starkt på något ifrån Willabgarden, så behöver jag inte tänka. Men lär bli dubbelt så dyrt...)
- Takutsprång långsida garage för virke, cyklar och bös
- Lite fler trädlådor att ha blommor i
- Toppstenar för muren
- Rabattkanter

I väntan på att bygga uterum, funderar fortfarande på lösvirke eller sats. Om någon har en bra ritning med lösvirke på 15kvm så mottar jag det gärna.

Så moddade jag lite inomhus idag, sorry for OT, chefen har grymt starka osikter kring datorn så den får jag nog gömma undan :D
20200509_182133.jpg
20200509_182328.jpg
20200509_182735.jpg
20200509_182918.jpg
20200509_183301.jpg
20200509_191612.jpg

Du kan få fram ritningar via Skånska Byggvarors sida har jag för mig, går ju att köpa eget virke och köra någorlunda efter den (de har dock lite udda mått på vissa grejer, 43mm på innerbalk och reglar, 56mm på takstolar) men går ju att anpassa lite själv. Så kan du köpa skjutdörrar och kanalplast via dom (eller köra valfri taklösning)

Skall kolla in det tack!

Vill inte ha allt för mycket meck, vill bara sitta där ute och dricka kaffe och öl :D

Du kan få fram ritningar via Skånska Byggvarors sida har jag för mig, går ju att köpa eget virke och köra någorlunda efter den (de har dock lite udda mått på vissa grejer, 43mm på innerbalk och reglar, 56mm på takstolar) men går ju att anpassa lite själv. Så kan du köpa skjutdörrar och kanalplast via dom (eller köra valfri taklösning)

Ett tips är att välja lite bredare men lägre limträbalkar till takbjälkar för utseendet....
(Fel ur konstruktions och effektivitetshänseende jag vet, men mycket snyggare! Tycker jag alltså.)

6E58D1AB-27C5-4177-A853-5795753BAE32.jpeg

FA910E89-6A61-47E1-B96C-1F9C839F6D61.jpeg

Snåla inte på dimensionerna i era uterum. Allt för många uterum ser ut som att folk slagit upp ett hönshus bredvid huset. Förstör inte hela intrycket av era hus.

Och om man ska ha uterum i anslutning till huset tycker jag att man ska köra på en vintervariant (höst/vinter eller vad dom kan kallas), detta om man köper ett paket av en tillverkare vill säga, och isolera bjälklaget med cellplast ifall det står på ett tralldäck.

Det skall vara ett fristående och för att ej få problem med grannar så får vi hålla oss till 15kvm.................

Kommer isolera bjälklaget på altanen

Nu önskar lite hjälp till en glad optimist..

Tjejen och jag har kollar på ett hus från -69 med nedgrävd källare tre av fyra väggar (främre långsida och ena kortsidan nedgrävda 2 meter, baksida samt utbyggt vardagsrums krypgrund nedgrävd 1 meter. Tillgängligheten är merparten av partierna bra. Vad tror ni dränering kan gå på? 200’ eller pratar vi 300’?
Är inte främmande för visst jobb själv men allt handlar tyvärr om tid...

nästa roliga fråga;
Lägga om 130-150m2 asfaltstak/takpapp? Om man skulle torska på att byta råsponten (<30’ materialkostnader) kommer man klara sig på en budget om 100’?

värmesystem;
Idag är det ett så bra värmesystem som takvärme (idioti...). Om man då tänker sig installera bergvärme och sen installera ett vattenburet värmesystem bestående av ca 20 radiatorer pratar vi 100’ eller 300’ för själva värmekretsen? Bergvärmebiten har jag koll på...

Tror många kan lista ut att det är Låååångt ifrån billigt men nu som gjort delar av de tre momenten kanske kan säga vad man kan tänka sig kostnadsmässigt?
Tror vi kommer passa detta hus men som med så mycket måste man överväga möjligheterna och att ge ett underbud med motivering är alltid bättre än bara ett bud. Tror aldrig ägarna får utgångspriset då det varit ute ett tag där vi är de enda som visat intresse från start...

Tjejen och jag har kollar på ett hus från -69 med nedgrävd källare tre av fyra väggar (främre långsida och ena kortsidan nedgrävda 2 meter, baksida samt utbyggt vardagsrums krypgrund nedgrävd 1 meter. Tillgängligheten är merparten av partierna bra. Vad tror ni dränering kan gå på? 200’ eller pratar vi 300’?

nästa roliga fråga;
Lägga om 130-150m2 asfaltstak/takpapp? Om man skulle torska på att byta råsponten (<30’ materialkostnader) kommer man klara sig på en budget om 100’?

värmesystem;
Idag är det ett så bra värmesystem som takvärme (idioti...). Om man då tänker sig installera bergvärme och sen installera ett vattenburet värmesystem bestående av ca 20 radiatorer pratar vi 100’ eller 300’ för själva värmekretsen? Bergvärmebiten har jag koll på...

Tror många kan lista ut att det är Låååångt ifrån billigt men nu som gjort delar av de tre momenten kanske kan säga vad man kan tänka sig kostnadsmässigt?
Tror vi kommer passa detta hus men som med så mycket måste man överväga möjligheterna och att ge ett underbud med motivering är alltid bättre än bara ett bud. Tror aldrig ägarna får utgångspriset då det varit ute ett tag där vi är de enda som visat intresse från start...
Är det inte bättre med golvvärme isf?

nästa roliga fråga;

värmesystem;

Har samma, 69:a med källare. Tänkte dränering direkt precis som du. 13 år senare, har jag inte gjort det.
Vad är syftet? Är där ett problem idag? Tror du att det blir problem? Vad ska du använda ytan till?
I mitt fall så var avfuktare och ventilation fullt tillräckligt.

Är det inte bättre med golvvärme isf?

Nej. Idioti hittepå från hippie eran då elen var billig (därav avsaknaden av vattenburet värmesystem...)

Har samma, 69:a med källare. Tänkte dränering direkt precis som du. 13 år senare, har jag inte gjort det.
Vad är syftet? Är där ett problem idag? Tror du att det blir problem? Vad ska du använda ytan till?
I mitt fall så var avfuktare och ventilation fullt tillräckligt.

det är fukt inträngning i källaren. Inte mycket men det är där tyvärr och efter 50 år är det nog dags. Således en kostnad att ändå räkna med...

Nej. Idioti hittepå från hippie eran då elen var billig (därav avsaknaden av vattenburet värmesystem...)

det är fukt inträngning i källaren. Inte mycket men det är där tyvärr och efter 50 år är det nog dags. Således en kostnad att ändå räkna med...
jag tänkte mer om du ändå ska renovera, element är ju inte vackert om man ist kan ha golvvärme menar jag.

jag tänkte mer om du ändå ska renovera, element är ju inte vackert om man ist kan ha golvvärme menar jag.

Det har du en stor poäng i men det är inte riktigt jämförbart (ekonomiskt) mer än att båda är värmesystem. Att installera vattenburen golvvärme drar ju med sig att man behöver bryta upp och byta alla golv. I sig inte det jobbigaste men en större insats och kostnad vilket gör att det inte riktigt känns ekonomiskt försvarbart initialt...

Hejj på er !
Någon med bra koll gällande badrumsväggar?

Bygger nytt badrum
Har använt OSB med kortling bakom gipsen.
Vissa säger att detta är OK, sen har man läst att man skall ha 15 plyfa istället.

Som jag fattat så är mitt utförande rätt, när jag utfört med kortlingar.
Vill inte behöva riva bort allt i onödan.
Någon med input ?

Tillbaka
Topp