Exakt vilken dåre kom på takvärme, typ jorden är platt.Kanske ändå är klokast att räkna in ett byta av hela systemet då det är föråldrat.
Samt elen, brukar bara ojordat o äldre hus, i vissa fall till och med takvärme...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Exakt vilken dåre kom på takvärme, typ jorden är platt.Kanske ändå är klokast att räkna in ett byta av hela systemet då det är föråldrat.
Samt elen, brukar bara ojordat o äldre hus, i vissa fall till och med takvärme...
En fråga till er husfixare.
Jag och sambon ska på husvisning i veckan och i besiktningsprotokollet står det att det vattenburna värmesystemet tappar tryck, troligtvis pga läckage någonstans vilket låter jobbigt. Det är ett funkishus fråb 60-talet och det är inte golvvärme utan "vanliga" vägghängda radiatorer.
Min fråga är om någon av er har någon som helst aning om vad det kan kosta att åtgärda ett sådant problem? Jag förstår att det beror väldigt mycket på omfattningen men är ändå intresserad av ett best/worst case scenario så jag kan ha med det i kalkylen.
Det är inte så jäkla ofta det läcker i de dolda delarna så förmodligen är det inte alltför blodigt att åtgärda (syret försvinner ur systemet ganska snabbt och då det är ett slutet system så håller rören väldigt länge). Men ni får vara beredda på det värsta oavsett.
Skulle säga att det vanligaste är ett dåligt tryckkärl. De har en gummiblåsa inuti och de kan börja läcka, då rinner det ut lite från säkerhetsventilen när värmen går upp och ner i systemet. Kan tejpa fast en plastpåse på skvallerröret (kan/bör finnas mer än ett) och låta sitta några dagar och se om den fångar upp något. Är inte det boven så beroende på hur stor läckan är kan det vara lite pilligt att hitta den då den ofta hinner avdunsta. Kan ta en bit toapapper och dra runt de synliga skarvarna (termostatvred, returstrypning...) och se om det är nån fukt där med.
Ska du dock göra om rubbet så är det värt att fundera på om det inte vore gott med golvvärme överallt. Stort projekt men blir otroligt skönt i slutändan. Beroende på storleken på huset så räkna med minst 100k bara för att byta systemet as-is, 3-4x det om du ska lägga om alla golv med.
Tack för bra svar
Ja jag känner ändå att jag vill vara beredd på det värsta, så man inte står med brallorna nere. Behöver vi riva upp golv så är ju golvvärme helt klart ett alternativ, samtidigt något som vi gärna undviker då det är fina tegel/stengolv i större delen av huset. Det har hittills använts som ett åretruntboende men vi kommer använda det mer som ett weekendhus om det skulle bli ett köp. Men vi får se vad det landar i Men nu känner jag att jag har lite mer kött på benen i varje fall.
Kul att man kan få råd om annat än bara klockor här!
Är ett alternativ men jag tycker man blir galen på ljudet. Det är som att någon står och använder hårtork inne på toaletten dygnet runt. Ett konstant, men lågt, oljud. Hade det i mitt förra hus.Snikvarianten vore ju att köra med luft/luft värmepumpar, men det förutsätter en hyggligt öppen planlösning för att bli bra. Dock bra mycket billigare alternativ, särskilt om det inte är året runt boende.
Lycka till! Funkishus är fina, har ett från 1936 själva.
Då har vi kommit lite längre. En kort resumé: Jag och frugan köpte i höstas vårt blivande drömhus. En orörd pastorsvilla/rektorsexpedition från 1958 med, som vi ansåg det, grym potential till allt vi sökte. 316kvm fördelat på två plan. Blåste ur övervåningen, flyttade och tog bort lite väggar, drog golvvärme och nätverkskablar i nya mellanbjälklaget vi gjöt in, la plattor över hela öv (bortsett från sovrummen) Omvandlade det angränsande kontoret till vårt sovrum till badrum och Walk-in closet, bytte fönster osv. I fredags anlände vår nya fönstervägg jag ska sätta in. 5x2,1m av YV ska omvandlas till en skjutbar fönstervägg. Sen ska även taket läggas om nu i sommar. Därefter tar vi det lite lugnare med nedervåningen är det tänkt. Kör väl gillestugan till hösten. Där ska det in en hemmabio är tanken. Bifogar lite bilder nedan.mitt liv, i bilder, just nu
Jäääävlar!Då har vi kommit lite längre. En kort resumé: Jag och frugan köpte i höstas vårt blivande drömhus. En orörd pastorsvilla/rektorsexpedition från 1958 med, som vi ansåg det, grym potential till allt vi sökte. 316kvm fördelat på två plan. Blåste ur övervåningen, flyttade och tog bort lite väggar, drog golvvärme och nätverkskablar i nya mellanbjälklaget vi gjöt in, la plattor över hela öv (bortsett från sovrummen) Omvandlade det angränsande kontoret till vårt sovrum till badrum och Walk-in closet, bytte fönster osv. I fredags anlände vår nya fönstervägg jag ska sätta in. 5x2,1m av YV ska omvandlas till en skjutbar fönstervägg. Sen ska även taket läggas om nu i sommar. Därefter tar vi det lite lugnare med nedervåningen är det tänkt. Kör väl gillestugan till hösten. Där ska det in en hemmabio är tanken. Bifogar lite bilder nedan.
hallen vid köp
hallen nyss
Hallen nu
Köket då
köket nyss
köket nu
Badrum då
badrum nu
toalett då
toalett nu
Kontor då
”kontor” nu
Och här är väl gissningsvis helgens kommande nöje
men sen jävlar lär det vara fart på nätet!! Nätverkskablar till alla sovrum, umgängesytor osv. Ska kunna köra all media med fasta kablar men samtidigt dragit för full wifiacess i hela kåken. Blir nog bra det här med till slut
Vi hade det i den då toppmoderna villan vi flyttade in i 1978!!! Dock hade vi det bara i köket och värmen lade sig under taket.......armarna upp....varmt....armarna ner.....svalt. Hade man på den för länge började det dessutom droppa kåda från trätaket ner i morsans hår......sataaana vad hon gormade och svår.....Exakt vilken dåre kom på takvärme, typ jorden är platt.
Hade radonvärde på 864(!) som vi var tvungna att fixa innan vi sålde kåken (65:a). Både markradon och högstrålande lättbetong samt kass ventilation iom att 3-glas och bergvärme hade ersatt luftiga 2-glasfönster och oljeeldning. Vi satte in en FTX som tog ner värdet till 220 samt radonsug under bottenplattan vilket fick ner värdet en bit under 100.Ventilation. Vad ska man ha? Har fått offert på friskluftsventiler och mekanisk frånluft: ca 25k samt samt FTX-system: ca 150k. Jag fattar också att FTX är bäst men är det nödvändigt? Känns bökigt med all rördragning som sen dessutom ska döljas vilket ej är med i offerten. Sen har vi bergvärme och ett upplevt väldigt tätt hus (och alltid varmt) så att det inte återvinns någon värme med mekanisk frånluft ser jag väl inte som ett jättebekymmer.
Radon strax under gränsvärdet men i källaren över gränsvärdet. Det är alltså konstaterat markradon samt lågstrålande blåbetong i vissa väggar, men det mesta kommer från marken.
Åsikter? Tar gärna emot tips på ventilationsfirmor i Stockholm så att vi kan ta in fler offerter.
Ventilation. Vad ska man ha? Har fått offert på friskluftsventiler och mekanisk frånluft: ca 25k samt samt FTX-system: ca 150k. Jag fattar också att FTX är bäst men är det nödvändigt? Känns bökigt med all rördragning som sen dessutom ska döljas vilket ej är med i offerten. Sen har vi bergvärme och ett upplevt väldigt tätt hus (och alltid varmt) så att det inte återvinns någon värme med mekanisk frånluft ser jag väl inte som ett jättebekymmer.
Radon strax under gränsvärdet men i källaren över gränsvärdet. Det är alltså konstaterat markradon samt lågstrålande blåbetong i vissa väggar, men det mesta kommer från marken.
Åsikter? Tar gärna emot tips på ventilationsfirmor i Stockholm så att vi kan ta in fler offerter.
Tack för tips! Vad landade det på?Hade radonvärde på 864(!) som vi var tvungna att fixa innan vi sålde kåken (65:a). Både markradon och högstrålande lättbetong samt kass ventilation iom att 3-glas och bergvärme hade ersatt luftiga 2-glasfönster och oljeeldning. Vi satte in en FTX som tog ner värdet till 220 samt radonsug under bottenplattan vilket fick ner värdet en bit under 100.
Kan rekommendera:
- Radonkonsult, www.radonkonsult.se
Som i sin tur anlitade Sjöbergs bygg för allt snickerijobb, www.u-con.se
Tar gärna kontaktuppgifter. Nu har vi möjligen ett rätt komplicerat hus men jag kan tycka att man borde få ner priset något. När gjorde ni detta?Hade radon på runt 600 som vi fick ner med FTX till strax under 200, samt en mycket trevligt inomhusklimat. Blåbetong i väggarna, typ obefintlig ventilation innan och bytta fönster. Betalade 68k har jag för mig, men då är våran vind väldigt lätt att gå runt på. Lokala firman anlitade en från Västerås eller om det var Eskilstuna att göra jobbet, hojta till om du vill kontaktuppgifter.
Tack för tips! Vad landade det på?
Tack för tipset, men jag tror det där är samma lösning som den från Mitsubishi jag länkade.Tjena @SpejsMan och @Fryken
Hade lite samma issues som er angående ftx eller inte. Mitt problem var isåna fall att få till det snyggt i vårt befintliga betonghus. Så jag sket i det. Kör vattenburen golvvärme, passivhusfönster, ska tilläggsisolera vinden osv. Så jag kör på med spaltventiler i fönstren och satta endast in en mekanisk frånluft på vinden med konstant utsug från våtrummen. MEN, när jag började proja för ventilationen sprang jag över detta (ja, eller en polare jobbar på Klimatfabriken så det var han som tipsade) endast håltagning i YV och ska tydligen fungera riktigt bra som en typ av ftx-system. Anledningen till att jag inte högg på detta är att jag inte vill/vågar ta hål i putsen då jag tror det kan resultera i att jag behöver putsa om hela kåken. Men läs på lite om detta och ring för all del och prata med de som säljer. https://klimatfabriken.se/produkter/klimat-kx/
Det var mycket jobb inklusive nya innertak på övervåningen, rivning, eljobb, målning, bygge av nischer/slitsar för ventilationsrör etc etc
- FTX installation Radonkonsult, 137'
- allt annat bygg/snickeri/målning 209' (före ROT).
- Radonsug (för markradon), Radonkonsult 58'
Bortsett från att radonnivån gick ner så var FTXen ett riktigt uppsving för inomhusklimatet. Vår installerades på vinden med kanaler ner till de fyra sovrummen på övervåningen samt två kanaler ner till bottenvåningen.
Givetvis går det, går att spräcka och lyfta bort. Men kan kräva marklov från kommunen.Ok lite nya spörsmål
Går det att få bort det här berget? Inget jag tänker påbörja i morgon direkt men man måste ju ha lite projekt framöver. Berget gränsar mot granntomten (till höger) som är högre upp varför tanken är att bygga mur mot deras tomt, efter diskussion med grannen såklart.
Aha det kan krävas alltså. Får kika närmare på det...Givetvis går det, går att spräcka och lyfta bort. Men kan kräva marklov från kommunen.
Men då muren ändå kan kräva lov så tar man båda flygorna på en gång
Tidigare fanns en princip på 50cm höjd för att slippa bygglov men den är borta nu. Krävs i princip så fort du ska bygga någonting på tomtgräns nu. https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/ Läs och gråt. Reglerna är diffusa och dåliga.Aha det kan krävas alltså. Får kika närmare på det...
SnigeldynamitOk lite nya spörsmål
Går det att få bort det här berget? Inget jag tänker påbörja i morgon direkt men man måste ju ha lite projekt framöver. Berget gränsar mot granntomten (till höger) som är högre upp varför tanken är att bygga mur mot deras tomt, efter diskussion med grannen såklart.
Haha ja det verkar oerhört diffust. Rättsfallen var intressanta...Tidigare fanns en princip på 50cm höjd för att slippa bygglov men den är borta nu. Krävs i princip så fort du ska bygga någonting på tomtgräns nu. https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/ Läs och gråt. Reglerna är diffusa och dåliga.
Det får mig att gråta än mer när jag läser detta att vi inte har FTX i huset.
Skulle kosta 32 000kr totalt extra när vi byggde huset (ej på grund av kostnaden som vi inte har FTX ......)
Byggnader finnes, men jag har ingen direkt input här. Jag har kört med ”vanlig” Falu, originalet, av den enkla anledningen att min lokale handlare saluför den. #supportyourlocaldealerTänkte jag skulle fråga om råd här, jag har bytt panel på ett gammalt uthus och detta skall nu målas "falurött".
Men det här med slamfärg i "falurött", det finns hur många tillverkare som helst, måste man gå på originalet eller finns det något bra allternativ?
Jag tänkte kanske framför allt på @Strindberg, han verkar vara rena brukspatronen med en jädrans massa byggnader
Du kanske har nått tips?
Tänkte jag skulle fråga om råd här, jag har bytt panel på ett gammalt uthus och detta skall nu målas "falurött".
Men det här med slamfärg i "falurött", det finns hur många tillverkare som helst, måste man gå på originalet eller finns det något bra allternativ?
Jag tänkte kanske framför allt på @Strindberg, han verkar vara rena brukspatronen med en jädrans massa byggnader
Du kanske har nått tips?