• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Det du länkade till är inte lika bra som rot-puts, Knaupf är ett märke..... Tror Måleributiken har det du behöver.
Cool! Tack för förslag!
Blir nästa helgs äventyr att besöka bygghandel och börja fylla!

Kommer rotputsen sjunka så som tex spackel eller räcker det med en vända och sedan remsa + spackel?

Bara så att jag letar reda på rätt.
Är det typ sån här du menar?
http://www.fresks.se/sortiment/bruk-block-sten/betong-cement-puts/307482
Finns smidigare produkter googla Ardex 828.
Blandas med vatten, smidigt som tusan, sjunker minimalt och "brinner" (stelnar) på 20-30 minuter.
Sedan använder du vanligt färdigblandat spackel med remsa utanpå det, men jag rekommenderar pappersremsan eftersom den är starkare.
Remsan läggs i spacklet eller limmas på en torr spacklad yta, för att sedan spacklas över ca 2ggr.

Nu börjar renoveringskontot damma vilket innebär att det är dags för att hitta lite utgifter. Jag har två sommarstugor på 45 och 30 kvm som idag går på direktverkande el. Tänkte sätta in luftpump i båda stugorna och tänkte se om ni har några tips i denna djungel.
Önskemål
Energieffektiv
Airconditionfunktion
Låg bullernivå på (åtminstone) innedelen
Möjlighet att styra luftvärmepumpen via mobilen
Stugan på 40 kvm bör ha en pump dimensionerad för 70 kvm pga utbyggnader som kommer ske längre fram.

Tips och råd mottages gärna.

Blandas med vatten, smidigt som tusan, sjunker minimalt och "brinner" (stelnar) på 20-30 minuter.
Sedan använder du vanligt färdigblandat spackel med remsa utanpå det, men jag rekommenderar pappersremsan eftersom den är starkare.
Remsan läggs i spacklet eller limmas på en torr spacklad yta, för att sedan spacklas över ca 2ggr.

@snajgel du kan köra som ovanstående talare men glöm inte att köra primer, träplankorna som man ser på bild kam ställa till det. Om du kör Ardex blanda inte så stora satser om du inte är van att spackla.....
Lycka till.

Dags att börja renover vardagsrummet, och behöver råd.
Tidigare husägare har satt skivmateriell upp mot taklisten så när vi nu plockar bort den så uppstår en bred glipa på ca 50mm mellan skivan och tak, varierar lite mellan 10-30mm djup.
Hur fyllar jag detta på bästa sätt?
Som jag ser det så har jag väl två alternativ.
  • Fylla igen med remsor av gips eller annan materiell, och sedan spackla.
  • Spackla hela glipan med grovspackel.
Vilket tror ni blir bäst? Finns det ett tredje alternativ?

Svårt att se men lägger med en bild.

image.jpeg
Smacka på en riktigt hög taklist istället. Då slipper du spackla. Spackla suger. :)

Eller kanske Ardex A45 kan vara nog så trevligt? Iofs ganska dyrt, typ 600:- för en säck. Men jag tror ej att jag har testat någon bättre produkt för att fylla ojämnheter i alla aplikationer.

Iofs så är 828 gipsbaserad så den kanske sjunker lite mindre. Det är trots allt en rätt tjock kaka som ska läggas.

Jag har inte testat 828 själv, men den är säkert som alla Ardex produkter, typ bäst.

• Like
Reactions: WHU
Nu börjar renoveringskontot damma vilket innebär att det är dags för att hitta lite utgifter. Jag har två sommarstugor på 45 och 30 kvm som idag går på direktverkande el. Tänkte sätta in luftpump i båda stugorna och tänkte se om ni har några tips i denna djungel.
Önskemål
Energieffektiv
Airconditionfunktion
Låg bullernivå på (åtminstone) innedelen
Möjlighet att styra luftvärmepumpen via mobilen
Stugan på 40 kvm bör ha en pump dimensionerad för 70 kvm pga utbyggnader som kommer ske längre fram.

Tips och råd mottages gärna.

Kan bara tala väl om Daikin.
Sitter en inne hos mamma som suttit i 6-8 år utan minsta krångel. Det var, då den sattes in, en av de bästa modeller när den sattes in och ska ha AC funktion i sig även om vi inte aldrig använt det.

Det absolut viktigaste vid installation av luftpump är dock att INTE sätta fast ute delen i fasaden då det är denna del som låter. Gjut ett fundament och montera på detta som är fristående från huset. Gjut det lite under marknivå så kan ni dölja själva fundamentet med grus eller liknande som ser stiligare ut.

Kan bara tala väl om Daikin.
Sitter en inne hos mamma som suttit i 6-8 år utan minsta krångel. Det var, då den sattes in, en av de bästa modeller när den sattes in och ska ha AC funktion i sig även om vi inte aldrig använt det.

Det absolut viktigaste vid installation av luftpump är dock att INTE sätta fast ute delen i fasaden då det är denna del som låter. Gjut ett fundament och montera på detta som är fristående från huset. Gjut det lite under marknivå så kan ni dölja själva fundamentet med grus eller liknande som ser stiligare ut.
Tackar för tips. Risken finns att hela stugan vibrerar annars, den är inte byggd i tegel.
Jag behöver inte så kraftig pump eftersom det är få kvm. Det blir att åka till återförsäljare och höra.

Eller kanske Ardex A45 kan vara nog så trevligt? Iofs ganska dyrt, typ 600:- för en säck. Men jag tror ej att jag har testat någon bättre produkt för att fylla ojämnheter i alla aplikationer.

Iofs så är 828 gipsbaserad så den kanske sjunker lite mindre. Det är trots allt en rätt tjock kaka som ska läggas.

Jag har inte testat 828 själv, men den är säkert som alla Ardex produkter, typ bäst.

Funkar vilket som, 828:an är smidigare att använda enligt mig. Därför som jag rekommenderade den.

Ni som verkar vassa på det här med spackel och puts (@Rholm , @WHU , @Norrlänningen ) vad ska man använda sig av för att laga slitsspår efter att man lagt in elen i väggen istället för utanpåliggande el i en Kloasongvägg (träplank med vass och puts)? Det handlar som sagt om ett spår stort nog för ett VP rör samt två hål avsedda för rotdosor som det ser ut för stunden. Jag tror det är kalkputs då det är vad jag läst mig till vara tidstypiskt för byggperioden.

Ni som verkar vassa på det här med spackel och puts (@Rholm , @WHU , @Norrlänningen ) vad ska man använda sig av för att laga slitsspår efter att man lagt in elen i väggen istället för utanpåliggande el i en Kloasongvägg (träplank med vass och puts)? Det handlar som sagt om ett spår stort nog för ett VP rör samt två hål avsedda för rotdosor som det ser ut för stunden. Jag tror det är kalkputs då det är vad jag läst mig till vara tidstypiskt för byggperioden.

Du kan köra på samma saker vi har nämnt tidigare….Se bara till att det du spacklar på sitter bra. Kollar ni inte på Martin Timell, han har ju visat allt detta på dumburken.. ;)

Du kan köra på samma saker vi har nämnt tidigare….Se bara till att det du spacklar på sitter bra. Kollar ni inte på Martin Timell, han har ju visat allt detta på dumburken.. ;)

Vem har tid att titta på TV när man själv antingen jobbar och sliter för att kunna köpa fina klockor eller står och renoverar själv? :D

Stort tack för tipset dock. :)

Nu vet jag iofs inte vad du är utbildad till/inom eller vad du gjort tidigare i ditt liv men är du säker på att du skall dra elen i ditt hus själv? menar i all välmening!

Japp!

Friskt kopplat hälften brunnet. :woot:
Nej men jag har den kompetens som krävs för att installera el. Jag jobbar dagligen med spääningsnivåer ca 1000 gånger högre än det vi har i våra hus, så att jag känner mig rätt lugn.

Rent försäkringsmässigt har vårt hus inget värde, så det är inte heller något att ta hänsyn till.

Japp!

Friskt kopplat hälften brunnet. :woot:
Nej men jag har den kompetens som krävs för att installera el. Jag jobbar dagligen med spääningsnivåer ca 1000 gånger högre än det vi har i våra hus, så att jag känner mig rätt lugn.

Rent försäkringsmässigt har vårt hus inget värde, så det är inte heller något att ta hänsyn till.

Well, bara för det betyder det inte att du har koll på "vanlig" villainstallation ;) hehe

Nej men känns som om du har koll på läget då iaf! blev lite orolig där ett tag.. Jobbar själv som elektriker nämligen :)

Well, bara för det betyder det inte att du har koll på "vanlig" villainstallation ;) hehe

Nej men känns som om du har koll på läget då iaf! blev lite orolig där ett tag.. Jobbar själv som elektriker nämligen :)
Du måste fan vara miljardär om du har egen firma(kanske därför du heter Richie :D). Helvete vad vad vi fick betala för all extra el i huset.

Du måste fan vara miljardär om du har egen firma(kanske därför du heter Richie :D). Helvete vad vad vi fick betala för all extra el i huset.

Hehe bara anställd ;) pappersbiten är inget för mig, dessutom rätt skönt att kunna gå hem kl 16 varje dag! Det gör man inte som egen företagare..

Ang. Priserna så gäller det väl hantverkare över lag? Ingen kategori är väl särskilt billig :)

Ibland undrar jag allvarligt vad tusan det är man betalar för när man anlitar hantverkare. Inget illa menat mot alla hantverkare men ofta tar dom flera 100, om inte 1.000 bara för att dyka upp när resultatet sedan är under all kritik. Ta av sig skorna kan dom inte heller så man måste sanera efter dom. Stockholms fenomen kanske men ibland undrar man verkligen..

Hehe bara anställd ;) pappersbiten är inget för mig, dessutom rätt skönt att kunna gå hem kl 16 varje dag! Det gör man inte som egen företagare..

Ang. Priserna så gäller det väl hantverkare över lag? Ingen kategori är väl särskilt billig :)

De vi har är lite dyrare än andra, men de är riktigt bra och tillmötesgående samt ifrågasättande.

Ibland undrar jag allvarligt vad tusan det är man betalar för när man anlitar hantverkare. Inget illa menat mot alla hantverkare men ofta tar dom flera 100, om inte 1.000 bara för att dyka upp. Stockholms fenomen kanske men ibland undrar man verkligen..

Fast är det så mycket dyrare än alla andra yrken? Allting kostar.. Nu vet jag iofs inte priserna i Stockholm men ungefär såhär är priserna häromkring!

10min hos tandläkaren=500kr
1h hos tatueraren =1200kr
1h hos märkesbilverkstad=1100kr
Ca priser men du förstår principen,inget är gratis:)

Börjar man tänka efter lite och räkna på det så blir det inte så mycket över i "vinst"

Bil,handverktyg,maskiner, försäkringar,sociala avgifter, skyddskläder,telefon..
Material och tidssedlar skall skrivas (denna tid får ju kunden på projektet i fråga betala)
Sen ska någon fakturera,dennes tid skall betalas, personen i fråga måste ha tillgång till dator,internet,faktureringsprogram(licenser kostar) kanske en licens för autocad beroende på om det krävs att någon skall göra ritningar på jobbet.. Osv osv,listan kan göras lång!

Ang. Skorna så får vi inte jobba utan skor med stålhätta och tramp/spikskydd för då gäller inte våra försäkringar :) kvittar om vi så ska göra ett jobb ute på en betongplatta eller hemma i Von Laxnackes master bedroom!

Senast ändrad:
Menar absolut inget mot dig @Richie med min kritik men det har varit alldeles för mycket skit med hantverkare och även bilverkstäder för att jag ska tycka att de är värda vad de kräver i betalning. Många gånger har det tyvärr kostat mer att återställa de skador de åstadkommit då de utfört deras jobb än vad själva jobbet kostat..

Menar absolut inget mot dig @Richie med min kritik men det har varit alldeles för mycket skit med hantverkare och även bilverkstäder för att jag ska tycka att de är värda vad de kräver i betalning. Många gånger har det tyvärr kostat mer att återställa de skador de åstadkommit då de utfört deras jobb än vad själva jobbet kostat..
Nej det förstod jag också, men känner igen det där "klagandet" från kunder som ofta inte ser helheten och omständigheterna så fick tvunget försvara "oss" lite ;) men privatpersonen i mig själv förstår givetvis din frustration!
Finns dessutom klåpare inom alla yrkeskategorier tyvärr..

Tillbaka
Topp