• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Det här är en av uppsidorna med att bo på landet. Vår snickare har jag varit med i brandkåren med i en massa år, kakelmannen har barn på ungarnas fritids, elektrikern är min fyrmänning... Man har ett nätverk där man månar om personerna.

Blir mörkrädd då man hör hantverkarhistorier från storstan!

Nej det förstod jag också, men känner igen det där "klagandet" från kunder som ofta inte ser helheten och omständigheterna så fick tvunget försvara "oss" lite ;) men privatpersonen i mig själv förstår givetvis din frustration!
Finns dessutom klåpare inom alla yrkeskategorier tyvärr..

Indeed!
Bra hantverkare är verkligen värda att lyftas fram men de är på tok för få i dess skrå. Höjden av klantighet var nog den elektriker som anlitades till elen i gudmors nya kök. Kostade honom en ny stenskiva för 30k. Hur han fick idén att borra mot en stenskiva är helt utom mig..

Det här är en av uppsidorna med att bo på landet. Vår snickare har jag varit med i brandkåren med i en massa år, kakelmannen har barn på ungarnas fritids, elektrikern är min fyrmänning... Man har ett nätverk där man månar om personerna.

Blir mörkrädd då man hör hantverkarhistorier från storstan!

Det värsta är att de man haft länge som även är vänner och bekanta som man litar fullt på ibland byter yrke eller flyttar och då står utan hantverkare. Det är då det gått åt helvete... :(

Mitt uppe i en totalrust av bostadsrätt och beträffande frågan med hantverkare.....det finns vissa attityder som jag inte gillar.....märker tex att samtliga elektriker aldrig har sop med sig, man klipper kablar där man nu råkar stå inomhus och tryckersnickaren ska lösa det(säger på elektrikern och snickaren surt ). Målaren verkar komma längst ner i hierarkin. Sen har man varit på Ahlsell och handlat rätt så många morgnar, kan sätta pengar på hur många av de som sitter och äter den där gratisfrukosten som serveras debiterar kunden för tiden, tyvärr. Min snickare är dessutom en god vän och har egen firma och jobbat ett par decennier så det är inte bara lösa tankar utan många tycker det här med dyka upp i tid och bli ifrågasatt verkar vara jobbigt. Man måste få fråga när man betalar anser jag, även om någon yrkeskunnig tycker man borde veta alla momenten i deras jobb. Men när man har tur och hittar bra hantverkare så är det tamigfan en fröjd att se dem jobba, dyka upp i tid, planera.

4:A med uthyrningsdel på sammanlagt 116 kvm, byggd 78 och enda man gjort sen dess är tapetserat och målat badrummet grönt.....

Såhär såg i iallafall mitt objekt ut innan vi började. En
DSC03776.JPG
DSC03777.JPG
DSC03778.JPG
DSC03779.JPG
DSC03781.JPG
DSC03782.JPG
DSC03783.JPG
DSC03784.JPG
DSC03785.JPG
DSC03786.JPG
DSC03787.JPG
DSC03788.JPG
DSC03789.JPG
DSC03792.JPG
DSC03793.JPG
DSC03794.JPG
DSC03795.JPG
DSC03796.JPG
DSC03797.JPG
DSC03798.JPG
DSC03799.JPG
DSC03800.JPG
DSC03801.JPG
DSC03802.JPG

Spännande, @BOTL , blir det total makeover eller lite lugnare?
Vi köpte mitten av november, vi har inte flyttat in än...bor i ett rum hos mamma med frugan och jag är bra jävla less på det. Målaren fick för sig att han behövde åka till Thailand i 3 veckor och sen bli sjuk osv så han har ensam försenat bygget i 8 veckor. Men det har också kostat honom nu. Har man lovar att vara klar innan jul och det inte är klart än så fick han betala både hyra och ränta på lånet. Inte mitt problem att man blir sugen att åka på semester eller jobba extra på krogen osv. Men nu går det undan när han får stå för kalaset själv med förseningen.

Vi har totalrustat i princip allt, badrummen är helt nykaklade med ny inredning och bytt golvbrunn. fyfan va dyrt med VVC och rör osv.
* Bytt ut samtliga strömbrytare, eluttag, takuttag.
* Köpte nya solida dörrar och karm överallt utom badrumsdörren i lilla badrummet, fanns inget i den udda storleken för humana pengar.
* Nytt marbodalskök i stora delen samt pentry i uthyrningsdelen
* Ny kyl, frys, inbyggnadsugn, inbyggnadsmicro, stor häll, liten häl, diskmaskin
* Samtliga väggar, tak, garderobsdörrar målas om, invändigt ny inredning och sprutlack i garderoben.

I princip allt man ser är nytt eller "fixade", det var så risigt så inget annat var aktuellt tyvärr.

Tänkte passa på att tipsa om två hantverkare!
Jan Stattin på Stattin bygg eller ngt sådant. Grym byggledare som är ärlig, snabb och jävligt mån om att allt ska bli bra! Exempelvis ringde han mig efter nedtagandet av en vägg och sade "Hej, det gick snabbare än väntat så du sparade någon tusing". Hur vanligt är det...? Jag hade ju accepterat det pris han uppskattade men sedan är han helt ärlig när det går snabbare än väntat! En gång gick det väl fort med taklisterna. Då bekostade han att en målare spacklade, fogade och målade listerna så det blev bättre än det hade kunnat bli om det hade blivit bra från början. Hans målare bjöd också på ett extra jobb vi bad honom göra och när vi ringde om vårt missnöje med taklisterna kom Janne på en söndag! Vidare tar han ansvar för hela bygget även om inte han gör allt jobb. Typ att han tipsar om hur man kan lösa problem andra hantverkare ställt till med, och allmänt berättar vilka beslut man kommer behövs fatta så man vet detta i förväg. Han är kort sagt grym!
Nästa hantverkare är Mattias Gustavson på M.Gustavssons elservice (Bromma). Han är snabb som satan och arbetar effektivt. Istället för långa kafferep, luncher och onödigt bilköramde lägger han inköp när det inte är bilköer etc och fikar inte på arbetstid. Inget som blivit fel så han har inte haft möjlighet att rätta till ngt men han är verkligen att rekommendera!
Ett bolag jag inte rekommenderar är ByggTech i Sthlm! De har bra hantverkare men totalt oduglig byggledning, med byggledare som inte svarar i telefon etc.
(Då vår lägenhet visade sig vara fuktskadad har vi haft försäkringsbolag inkopplat och det är därigenom ByggTech anlitats)

Det har hänt lite i lyan. De delarna av väggarna som skulle ner är nere. Det är så gott som färdigfräst för elen som ska in i väggen. Sen har jag hittat tapet till insidan av garderoben (den vägg provbitarna sitter på) och det blir döskallar. :D

97865A0D-250F-4D9B-801F-70DBF8E9DBE9_zpstjkjzkiy.jpg

C0509022-BAA9-45C6-86DE-44D4366E193B_zpsfxtwwdbj.jpg

0293B8E0-7E07-4FCB-B681-0D88EB106FB2_zpsm1lb3apj.jpg

A20C558E-6C88-47CE-89BE-C67C5E36F213_zpsxq5xdqrl.jpg

Långt kvar men det är slit med rivandet i alla fall.

image.jpg
Cred till er som är duktiga på renovering! Själv försökte man få upp tv:n på väggen... Slutade med två rundor till Claes på hörnet och 4h senare löste det sig :banghead:

Senast ändrad:
@MLP vi börjar alla på olika ställen/nivåer och man ska vara nöjd över sig själv när man når målet. Ångesten är bara mycket större när man går ut på krogen och notan slutar på lika mycket pengar som man får ett nytt kök för...

Blir garanterat kanon när det väl blir klart.
Vore väldigt intressant att höra hur snickaren tänkte när han monterade fläkt och fläktskåp. Tanken är att den mindre fronten ska sitta nertill och anpassas i höjd för att fläkten ska kunna linjer med nederkant på skåpen.

Han hade inte tänkt att jag skulle hitta denna fläkt på rea och den är för stor på alla sätt, de fick bygga ut hela det skåpet 6 mm för motorn bakom är för stor. De var sådär glada när jag kom med den.

Det är ett jävla sug i den så ingen matoslukt här inte :)

Mitt uppe i en totalrust av bostadsrätt och beträffande frågan med hantverkare.....det finns vissa attityder som jag inte gillar.....märker tex att samtliga elektriker aldrig har sop med sig, man klipper kablar där man nu råkar stå inomhus och tryckersnickaren ska lösa det(säger på elektrikern och snickaren surt ). Målaren verkar komma längst ner i hierarkin. Sen har man varit på Ahlsell och handlat rätt så många morgnar, kan sätta pengar på hur många av de som sitter och äter den där gratisfrukosten som serveras debiterar kunden för tiden, tyvärr. Min snickare är dessutom en god vän och har egen firma och jobbat ett par decennier så det är inte bara lösa tankar utan många tycker det här med dyka upp i tid och bli ifrågasatt verkar vara jobbigt. Man måste få fråga när man betalar anser jag, även om någon yrkeskunnig tycker man borde veta alla momenten i deras jobb. Men när man har tur och hittar bra hantverkare så är det tamigfan en fröjd att se dem jobba, dyka upp i tid, planera.

4:A med uthyrningsdel på sammanlagt 116 kvm, byggd 78 och enda man gjort sen dess är tapetserat och målat badrummet grönt.....

Såhär såg i iallafall mitt objekt ut innan vi började.
Väggtexterna :bag:

Det värsta är att de man haft länge som även är vänner och bekanta som man litar fullt på ibland byter yrke eller flyttar och då står utan hantverkare. Det är då det gått åt helvete... :(
Du skulle ha använt vår firma. Fick fakturan nu och även om den är på ca 60.000 mer än ursprunglig offert så är jag supernöjd. Vi har varit överens hela vägen om kostnadtillägg, vi var oense om en kostnadpost men jag kan inte säga vem som har rätt i frågan så vi splittar den. De fel som uppstått är åtgärdade utan tandgnissel. Till sommaren ska dom fixa uteplatsen och nivåskillnad mellan oss och grannen.
Sen ska jag övertala dom till att renovera min stuga i Skåne. :rolleyes:
Jag :heart:hantverkare.

Lite updates. Har inte bilder på klädvården eller ifrån badrummet nere och inte heller arbetsrummet Bergvärmepumpen är numer igångsatt, verkar funka bra.

Det som är kvar i grova drag: målning, sista på elen och köksfläkten

Sista bilden visar de infrästa ljusskenorna i allrummet uppe 2x6m(ungefär), vi kommer ha en kortare men likadan i v-rummet nere, Grämer mig fortfarande vad priset för vad dimmrarna per skena kostade och skenorna i sig haha, med tanke på att vi måste köpa armaturer med.... Men dem är trevliga det sitter tre separata tändningar per skena.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Senast ändrad:
Stiligt @MaziK ! Gillar din hantverkare. Verkar seriös utifrån hans ansiktsuttryck. :D
En fråga, ska det vara liggande fasad högs upp och vid entrédörren?

Jag tänkte på panelen på utsidan. Säkert jag som inte förstår design.. :)

Om du kikar så är det liggande panel från midjan där takfoten börjar runt hela huset, sen så är det liggande panel runtom entren (och fortsätter upp så att säga), så är själva standardlayouten på huset. Vi har inte ändrat något där.

Haha, gudars skymning.
Jag blev osäker om jag själv skrivit detta inlägg. Just det där med ahlsell. Även jag har en mkt nära vän som utfört flera arbeten hos mig. Offert - svår grej, bättre man går på timma.......
Ganska oproffsigt egentligen.
Är det möjligen så att byggbranschen måste saneras efter ROT, hur ska det gå till?
Men även jag skriver under på att en hantverkare/proffs som är punktliga, håller tid och offert, städar efter sig, får man hålla tag i, för egen del har inte dessa parametrar infallit alla samtidigt med någon jag mött.

Lite updates. Har inte bilder på klädvården eller ifrån badrummet nere och inte heller arbetsrummet Bergvärmepumpen är numer igångsatt, verkar funka bra.

Sista bilden visar de infrästa ljusskenorna i allrummet uppe 2x6m(ungefär), vi kommer ha en kortare men likadan i v-rummet nere, Grämer mig fortfarande vad priset för vad dimmrarna per skena kostade och skenorna i sig haha, med tanke på att vi måste köpa armaturer med.... Men dem är trevliga det sitter tre separata tändningar per skena.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
ser ut att bli riktigt bra!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Det tar sig! Bra jobbat

Tackar!

det återstår en hel del arbete för oss, än så länge har vi betalat och försökt se glada ut :D
Måste framöver (stora aktiviteter)
- anlägga skaftvägen ordentligt (fin singel/ eller asfaltering) -> får se hur vi gör den är over 50m :D
- Fördela matjord och rulla ut gräsmatta
- Plantera buskar, växter
- Bygga altan
- Måla fasaden
- Bygga räcke till furstekvisten

.......
Tanken är väl att utom första punkte skall göras i år.
Sen håller jag på med lov för garage, får se hur det går med det.

ser ut att bli riktigt bra!

Det tar sig! Bra jobbat

Tillbaka
Topp