• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Det rosa var klart förutom glasskiva, fönster, hyllor och nån fogning jag ville att dom skulle göra om. Sen pausade vi allt bygge över jul och nyår. Det vita badrummet dröjde pga mosaiken och skjutdörren. Fattar inte varför en skjutdörr ska ta 4 veckor att fräsa. Så jo, vi hade varit klara vid årsskiftet om vi skippat paus, skjutdörr och den där regnbågsmosaiken.

Då är jag med i matchen! Såg att hantverkarna var där idag i alla fall så dom kanske är klara i badrum 1 nu? Vad gäller bardumsknoppar och liknande kan ni ju kolla in Byggfabriken. Vet inte om det är vad du/ni letar efter men dom har en bra hemsida så man lätt kan kolla in deras produkter i alla fall.

http://www.byggfabriken.com/sortiment/inredning/badrumsbeslag/

@Edin

Ni har lite att stå i :D. Men det lär bli fint när det äe klart.

Det är tur vi inte får göra badrummet i lägenheten själva kan man säga ur ett jobb perspektiv. :D
Idag slet vi även ut köket i min lägenhet. Glömde dock att fota i ivern att köra iväg allt skräp till tippen. Buy buy slitet vanlijgult kök. Säg hej till kritvitt kök. :cool:

Sen lagom till vi är klara med min och mammas lägenhet kommer nog syrran och ska bygga om sin lägenhet då hon letar nytt nu. Och samtidigt med det kommer landet så det känns som man vet vad man kommer hålla på med nästkommande års lediga tid i alla fall.. :facepalm:

Ett av alla mina små avstick i husrenoveringen! Det är två sådana här elmotordrivna portar som jag håller på att montera. Inte mitt garage dock.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    84.3 KB · Visningar: 158
Varför vill man ha dubbla duschar?

...jag har oclså det i mitt kommande boende och har inte förstått vitsen! Måste ha nåt argument när jag får frågan! :)
Jag duschar gärna med sällskap. Då är det skönt att slippa stå i kylan och vänta på att få värma mig. Sen står jag gärna och trängs under samma dusch iaf ibland. :D
Har en ungar så är det praktiskt att slänga in samtliga i duschen samtidigt. Det finns bara plus! :smug:

Jag duschar gärna med sällskap. Då är det skönt att slippa stå i kylan och vänta på att få värma mig. Sen står jag gärna och trängs under samma dusch iaf ibland. :D
Har en ungar så är det praktiskt att slänga in samtliga i duschen samtidigt. Det finns bara plus! :smug:

Grejt! Argument nog...

...kommer bli mysigt det här! :D

Varför vill man ha dubbla duschar?

...jag har oclså det i mitt kommande boende och har inte förstått vitsen! Måste ha nåt argument när jag får frågan! :)
Det fina folket distanserar sig verkligen från pöbeln nu. Det är alltså dubbla duschar som gäller när man fixar badrum, en vanlig dödlig tycker EN är dyrt som stryk!
Men när vanligt folk kan ha fin klocka och fin bil gäller det ju att hitta nya sätt att sticka ut på.

:D

Det fina folket distanserar sig verkligen från pöbeln nu. Det är alltså dubbla duschar som gäller när man fixar badrum, en vanlig dödlig tycker EN är dyrt som stryk!
Men när vanligt folk kan ha fin klocka och fin bil gäller det ju att hitta nya sätt att sticka ut på.

:D

Ha! Jag måste bara ha nåt sätt att tvaga av mig svett och sot från stålverket (true story)!

...och hade aldrig ens kommit på tanken att bygga det själv - och har på riktigt funderat på argument till varför man vill ha det - jag tänker mig själv att jag ska ha skållhett i en och iskallt i den andra och vandra emellan... :p

Senast ändrad:
Dubbla duschar hade varit nice! Men vi hade inte fått plats med det....

Vi har medvetet valt relativt små badrum(7.5 resp 4.5m2 ) för att utnyttja ytan till allmänutrymmen och sovrum. Fanns varianter med badrum på 16-17m2, känns realtivt bortkastat.

Slutbesiktning spikat till nästa månad, Yeahhh

Dubbla duschar hade varit nice! Men vi hade inte fått plats med det....

Vi har medvetet valt relativt små badrum(7.5 resp 4.5m2 ) för att utnyttja ytan till allmänutrymmen och sovrum. Fanns varianter med badrum på 16-17m2, känns realtivt bortkastat.

Slutbesiktning spikat till nästa månad, Yeahhh

Känns helt klart rätt prioriterat! Har aldrig gillat stora badrum när man sitter på muggen och har luft till oändlighet runt om sig. Känner mig naken då..

Varför vill man INTE ha det?

Det var faktiskt ett jättedåligt svar på min fråga - som var seriöst menad.

Två duschar i samma utrymme, som i mitt fall, kändes märkligt initialt, i praktiken är det väldigt sällan någon mer än mig som duschar samtidigt i samma badrum:

13510655.jpg

Jag förstår det om man har kids kanske, vilket jag inte har...

Men nu har jag förstått att fler och fler har det.

Men det kommer säkerligen att visa sig användbart! På nåt sätt! ;)

Det var faktiskt ett jättedåligt svar på min fråga - som var seriöst menad.

Två duschar i samma utrymme, som i mitt fall, kändes märkligt initialt, i praktiken är det väldigt sällan någon mer än mig som duschar samtidigt i samma badrum:

13510655.jpg

Jag förstår det om man har kids kanske, vilket jag inte har...

Men nu har jag förstått att fler och fler har det.

Men det kommer säkerligen att visa sig användbart! På nåt sätt! ;)
Min fråga var också seriöst menad. Självklart förstår jag att om man är ensam fyller det ingen funktion... Jag och min fru duschar ganska ofta tillsammans utan barn.

Men man ser det väldigt sällan, så jag antar att det måste finnas massa skäl till varför man inte skulle vilja ha det. Kan tänka mig att plats, kostnad och vattenförbrukning är några...

Ser sjysst ut!
Misstänker dock att bilden är tagen mitt i monteringen och att det saknas en bit port och "glidskenor" eller vad de kallas. :)

Din analys är korrekt, :)

Imorgon färdigställer jag första porten om allt går som det ska. Jag har en jävla förkylning så vi ser hur det går.
Till den andra måste jag bygga ned öppningen något, så den lär också ta lite tid.

Vad fan, jag asrenoverar ju inget längre :( !
Måste dra i gång med något!
Eller så kommer du till mig så dricker vi bärs och postar här om hur gött det är att vara klar :D

Samtidigt som jag skrev det så kom jag på att altanen måste byggas, fasaden skall målas och trädgården skall anläggas haha

... Jag bjuder på drickat i alla fall haha

Jag har jobb till dig om du är nere och vill jobba. Gillar du att knacka puts? ;)
Jag kan också skrapa fram en sysselsättning åt dig. Vad vill du göra? Övervåning, uteplats, farstukvist, trall, plank, odlingsbädd, växthus, tak, uterum, kamininstallationer, vinkällare, gräva avlopp? :D
Lugn i stormen, jobb finnes!
Huset är ju mas-o-menos klart, men nu ska jag dra i gång med ekonomibyggnaderna, måste bara bestämma mig var jag ska börja... Just nu velar jag mellan snickeri/stall... Känns som om frun eventuellt har åsikter angående prioriteringsordningen...

Tycker annars att @MaziK har bästa förslagen om jag ska hälsa på någon renoverare!

Jag var förbi min lägenhet idag och hämtade förra ägarens post och passade på att knäppa några bilder på köket. Eller ja, det som en gång var ett kök..

DSC_0003.jpg

DSC_0003.jpg

Även om jag tog med mig systemkameran så blev resultatet kasst men det beror nog till 100% på mig..

Dags att börja renover vardagsrummet, och behöver råd.
Tidigare husägare har satt skivmateriell upp mot taklisten så när vi nu plockar bort den så uppstår en bred glipa på ca 50mm mellan skivan och tak, varierar lite mellan 10-30mm djup.
Hur fyllar jag detta på bästa sätt?
Som jag ser det så har jag väl två alternativ.
  • Fylla igen med remsor av gips eller annan materiell, och sedan spackla.
  • Spackla hela glipan med grovspackel.
Vilket tror ni blir bäst? Finns det ett tredje alternativ?

Svårt att se men lägger med en bild.

image.jpeg

Dags att börja renover vardagsrummet, och behöver råd.
Tidigare husägare har satt skivmateriell upp mot taklisten så när vi nu plockar bort den så uppstår en bred glipa på ca 50mm mellan skivan och tak, varierar lite mellan 10-30mm djup.
Hur fyllar jag detta på bästa sätt?
Som jag ser det så har jag väl två alternativ.
  • Fylla igen med remsor av gips eller annan materiell, och sedan spackla.
  • Spackla hela glipan med grovspackel.
Vilket tror ni blir bäst? Finns det ett tredje alternativ?

Svårt att se men lägger med en bild.

image.jpeg

Går VP röret runt hela rummet...?

Du kan köra primer och sen spackla med Rot puts. Därefter kan du spackla in en bred glasfiberremsa och spackla nån sväng till.

Mvh

Primern gör att rot-putsen fäster bättre. Alternativet är att du sätter gipsskiva i typ småbitar där men det är något krångligt med de olika nivåerna.

Tillbaka
Topp