• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

@MaziK
Knutbrädor som du har tänkt kan ju bli bra om du får till det, annars kan det finnas risk att det bara ser elefantfot/stubbigt ut om det andra är smärt och elegant.
Annars är väl rådet att olja in ändträt ordentligt och sen någon form av pappskydd/vattenstopp under så att det inte har direktkontakt med underlaget.
Kanske du behöver göra någon dräneringsvariant under så att inte vatten samlas/blir kvar och kan sugas upp, vid kraftigt regn/snösmältning.

Sen är det ju viktigt att inte odla buskar/häck/blommor tight mot uteplatsen/nya uterummet, för att slippa fukt, jord och liknande som gör att det ruttnar fortare än nödvändigt.

Senast ändrad:
Gamla hus och dess bärande väggar, det får bli som det blir här känner jag :D
20200810_103354.jpg

har en fråga

Stolparna är i limträ 115x115 till uterummet syllen är 45x95. Som ni kan se så är det ett bryt mot befintligt altangolv för att minimera risk med att fukt letar sig in.
Min fråga är hur hade ni gjort vid stolpar för att de inte skall suga vatten. Nu när stolparna står på syllen så är de högre upp en befintlig trall på utsidan så det kommer inte riktigt stå och suga vatten förutom på vinter och snön ligger på.

har funderat på att göra knutbrädor och klä in stolparnar och låta knutbrädorna gå ner och förbi syllen för att minimera att vattnen/snö ligger dikt an mot stolparna. Har ni några tips?

Skall tilläggas att det är sadeltak dock med knappt något utspring:(
20200803_155045-1-jpg.1512921
Ställ stolparna på bulobrickor. Sen kan du köra knutbrädor iallafall för det estetiska om du stör dig på glipan som uppstår.

Blir säkert bra när det är färdigt och garanterat dyrare än vad du vill det ska bli. :arghh:;)
Fast jag har sett på renoveringsprogram på tv och då är det ju en enkel sak.
Ernst hade ju fixat det där på en eftermiddag. :bored:o_O:)

Ja jag ger mig inte på det själv i alla fall... Har en byggnadsingenjör som får stå för beräkningar och snickerier, det får kosta denna gången o_O

När el och vvs är åtgärdat så kan jag sova lite bättre och kanske försöka mig på lite smårenoveringar på egen hand. Synd bara att jag hatar när finishen inte är perfekt så kommer ju reta ihjäl mig på om jag gör något som inte blir riktigt bra :wtf:

Ja, tanken har slagit mig att det kan bli för trubbigt som du säger.
Å andra sidan så är alla byggnader på tomten byggda med knutbrädor så det kanske "passar in" bättre. Oklart!

har funderat på papp men oklart om det är bra att använda då det skall skydda ifrån fukt underifrån så att säga, nu kanske det blir mer som en uppsamling? Ändräet är oljat och målat så där är vi good to go. Har även funderat på plastbrickor men då måste nästan motsarande höjd på brickorna kapas bort ifrån stolparna.

Ingen odling i närhet av uterummet kommer förekomma :), kanske pool nästa år dock haha
@MaziK
Knutbrädor som du har tänkt kan ju bli bra om du får till det, annars kan det finnas risk att det bara ser elefantfot/stubbigt ut om det andra är smärt och elegant.
Annars är väl rådet att olja in ändträt ordentligt och sen någon form av pappskydd/vattenstopp under så att det inte har direktkontakt med underlaget.
Kanske du behöver göra någon dräneringsvariant under så att inte vatten samlas/blir kvar och kan sugas upp, vid kraftigt regn/snösmältning.

Sen är det ju viktigt att inte odla buskar/häck/blommor tight mot uteplatsen/nya uterummet, för att slippa fukt, jord och liknande som gör att det ruttnar fortare än nödvändigt.

har funderat på detta! Men då måste nästan motsvarande höjd på brickorna kapas bort ifrån stolparna antar jag? Är lite orolig att jag inte får till det med fogsvansen om det blir skev. Allt är exaktkapat i leveransen, nedre skenan till övre skenan måste ha ett exakt mått och om alla stolpar ej är lika höga...

Ställ stolparna på bulobrickor. Sen kan du köra knutbrädor iallafall för det estetiska om du stör dig på glipan som uppstår.

Ja jag ger mig inte på det själv i alla fall... Har en byggnadsingenjör som får stå för beräkningar och snickerier, det får kosta denna gången o_O

När el och vvs är åtgärdat så kan jag sova lite bättre och kanske försöka mig på lite smårenoveringar på egen hand. Synd bara att jag hatar när finishen inte är perfekt så kommer ju reta ihjäl mig på om jag gör något som inte blir riktigt bra :wtf:
Jag är likadan själv men eftersom man inte är proffs blir det sällan 100%. Förbannat svårt att acceptera men man får liksom tugga i sig det eftersom det både är kul att fixa själv samt helt obefogat att leja bort vissa arbeten.

Jag är likadan själv men eftersom man inte är proffs blir det sällan 100%. Förbannat svårt att acceptera men man får liksom tugga i sig det eftersom det både är kul att fixa själv samt helt obefogat att leja bort vissa arbeten.
Jag var extremt noga förut men efter att ha märkt att alla reglar ute krymper och vrider sig säkert 10mm när det torkat ut så känns det nära nog skitsamma. Det räcker med att det blir "tillräckligt" bra för det kommer ändå torka snett :mad: (Ingen ser sånt heller än en själv om det är nån tröst)

Jag var extremt noga förut men efter att ha märkt att alla reglar ute krymper och vrider sig säkert 10mm när det torkat ut så känns det nära nog skitsamma. Det räcker med att det blir "tillräckligt" bra för det kommer ändå torka snett :mad: (Ingen ser sånt heller än en själv om det är nån tröst)

Fick till väggarna i förra lägenheten så jäkla perfekt.. så bodde där i åtta år utan att sätta upp en enda tavla. Borrade inte ett enda hål någonstans.

Så det kan bli för bra :)

Var lite nervös....

Men det blev bra, hansågade stolparna. All åtta blev hyfsat raka. Den med riktig OCD = min plus ett steg till hade även kört det sista med sandpapper...

Sågade bort 5mm på varje stolpe. Har beställt pallningsbrickor 100x100 5mm hoppas få dem på fredag.

Nu dags för oljning igen, grunda.....
20200811_174027.jpg
20200811_174006.jpg
20200811_174012.jpg
20200811_174015.jpg

Var även tvungen att köpa en ny leksak. Sjukt bra:D
20200811_175224.jpg

Var lite nervös....

Men det blev bra, hansågade stolparna. All åtta blev hyfsat raka. Den med riktig OCD = min plus ett steg till hade även kört det sista med sandpapper...

Sågade bort 5mm på varje stolpe. Har beställt pallningsbrickor 100x100 5mm hoppas få dem på fredag.

20200811_174027.jpg
20200811_174006.jpg
20200811_174012.jpg
20200811_174015.jpg

20200811_175224.jpg
En riktigt vass såg är ett måste om man ska få det bra:) Väl investerade slantar.

Var lite nervös....

20200811_174027.jpg
20200811_174006.jpg
20200811_174012.jpg
20200811_174015.jpg

20200811_175224.jpg

Köpte mig en sådan Hultafors i våras, jag misstänker att den är byggd med utomjordisk teknologi, mest troligt någon typ av laser??
Ett givet köp nu känner jag :D

Någon som klätt in ett befintligt badrum i microcement?

Är lite sugen då jag inte gillar det terarcottafärgade golvet i nya lägenheten.

Har klämt på några och väntar på priser. Kommer köra ett ganska stort badrum till våren. Får bära eller brista, hur mycket kostar det att annars börja om med 25 kvm golvyta och 2,7 m takhöjd liksom.:D

Har varit och tittat på ett hus som hade ett badrum i Microcement. Var riktigt läckert! Sen var tyvärr inte övrig inredning i badrummet min smak.
Enda saken jag kan tycka är lite dum med det är om man klär in ett gammalt badrum i microcement så är det, som jag förstår det, fortfarande det gamla tätskiktet som är tätskiktet. Inget fel iof men som jag kollar på att köpa ett sådant badrum där allt är nytt i microcement men 15 år gammalt tätskikt skulle bli lite skeptisk..

Har varit och tittat på ett hus som hade ett badrum i Microcement. Var riktigt läckert! Sen var tyvärr inte övrig inredning i badrummet min smak.
Enda saken jag kan tycka är lite dum med det är om man klär in ett gammalt badrum i microcement så är det, som jag förstår det, fortfarande det gamla tätskiktet som är tätskiktet. Inget fel iof men som jag kollar på att köpa ett sådant badrum där allt är nytt i microcement men 15 år gammalt tätskikt skulle bli lite skeptisk..

Du har en poäng. Mitt badrum är dock relativt nytt och vill nog bara köra golvet till en början. Sen är en frågeställning också om det är en fluga som alla kommer spy på om några år hehe.

Det jag läst som nackdel är att det kan bli kalkfläckar efter vatten på microcement. Fast verkar som att det krävs rätt/fel förutsättningar på vattnets kvalitet.

Stämmer bra att det är det underliggande tätskiktet som fortfarande står för jobbet. Principen med microcement blir samma som att köra kakel på kakel.

I mitt fall är badrummet typ åtta år med våtrumsintyg, felfri ”besiktning” och keramiskt tätskikt. Tyvärr saknade dåvarande ägare bara förmågan till att ha någon som helst stil på skiten...

Stämmer bra att det är det underliggande tätskiktet som fortfarande står för jobbet. Principen med microcement blir samma som att köra kakel på kakel.

I mitt fall är badrummet typ åtta år med våtrumsintyg, felfri ”besiktning” och keramiskt tätskikt. Tyvärr saknade dåvarande ägare bara förmågan till att ha någon som helst stil på skiten...

Har du kontakt med firmor som ska utföra jobbet eller tänkte du köra själv?

Tillbaka
Topp