• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Som Ulf Lundell sa: -”Jag trivs bäst i öppna landskap” Därför gav jag mig på ytterväggen. Initialt var tanken att ha ett fönsterparti på ca 5m, men det sket sig! Fanns inte utrymme för en balk som klarade den spännvidden. Så jag fick kompromissa lite. Får köra 2 partier på ca 2,4m/st istället. Men det ska nog bli bra det här också. Det är för och nackdelar att bo i ett stenhus, nackdel när man ska ge sig på bärande yttervägg t.ex. Det drar på sig lite jobb med allt runtomkring :( men snart ska partierna på plats!! Ska ”bara” lite först...
18B40ED8-80F9-4440-B040-9BDA228BDFF8.png
0F308B52-7A94-4DD0-8055-CAC0A40C8A41.png
5CBBF178-71E5-49E5-A886-4DB9D5CA0134.png
00E1D674-DB8E-45A1-8912-4B94ECF879EE.png
B6870EB1-8F1F-4C0F-9A43-A6666DB5E127.png
05DC9B6B-2A41-4B09-8FEE-98E6DEEB7104.png
0F308B52-7A94-4DD0-8055-CAC0A40C8A41.png

Miele, rakt av helt suveräna maskiner som håller mycket hög kvalitet.
Vi har blandat Miele och Husqvarna, 3 av 5 våra Husqvarna produkter har lagt av och bytts ut, inte en enda Miele, alla inköpta 2006-2007, om det går att räkna hem jämfört med inköpspriset har jag inte kollat, men jag hatar när grejer går sönder så om det händer mer sällan så är det värt merkostnaden tycker jag.

Står också inför vitvaruköp för ett nytt kök inom en snar framtid och uppmuntrar diskussion av ämnet :)

Om du ska ha inbyggnadsvitvaror se till så att det är standardmått för att kunna göra utbyte i framtiden.
Mina föräldrar har det problemet att deras inbyggda kylskåp har mått som gör att det finns i stort sett bara ett kylskåp som passar nu när deras börjar ge upp, ett Philips för 30'000+kr. Deras problem bestod/består av att när dom byggde in sina vitvaror var det inte särskilt vanligt. 1988 var året. Så 30år+ på micron och kylskåpet är ju helt ok, var nog dyra då eftersom märket är Gaggenau.

Sen har jag läst att livslängden på spis/kylskåp är runt 12år, inte för att det går sönder utanför att det byts för att man bygger/renoverar om.
Så för tillverkarna är det dumt att bygga ett som håller i 40år+ (tänk Huskvarna i murriga färger) om kunden ändå köper nya efter 12-15år.

Miele, rakt av helt suveräna maskiner som håller mycket hög kvalitet.
Vi har blandat Miele och Husqvarna, 3 av 5 våra Husqvarna produkter har lagt av och bytts ut, inte en enda Miele, alla inköpta 2006-2007, om det går att räkna hem jämfört med inköpspriset har jag inte kollat, men jag hatar när grejer går sönder så om det händer mer sällan så är det värt merkostnaden tycker jag.

Om du ska ha inbyggnadsvitvaror se till så att det är standardmått för att kunna göra utbyte i framtiden.
Mina föräldrar har det problemet att deras inbyggda kylskåp har mått som gör att det finns i stort sett bara ett kylskåp som passar nu när deras börjar ge upp, ett Philips för 30'000+kr. Deras problem bestod/består av att när dom byggde in sina vitvaror var det inte särskilt vanligt. 1988 var året. Så 30år+ på micron och kylskåpet är ju helt ok, var nog dyra då eftersom märket är Gaggenau.

Sen har jag läst att livslängden på spis/kylskåp är runt 12år, inte för att det går sönder utanför att det byts för att man bygger/renoverar om.
Så för tillverkarna är det dumt att bygga ett som håller i 40år+ (tänk Huskvarna i murriga färger) om kunden ändå köper nya efter 12-15år.

Tack för input!
Utgångspunkten är IKEAs vitvaror, som jag har ganska goda erfarenheter av, och frågan är om det finns någon annan tillverkare som är jämförbar eller i närheten i pris som är värd att kolla på?

Tack för input!
Utgångspunkten är IKEAs vitvaror, som jag har ganska goda erfarenheter av, och frågan är om det finns någon annan tillverkare som är jämförbar eller i närheten i pris som är värd att kolla på?
Undvik deras spishäll Otrolig. Fullkomligt värdelös styrning. Håller med föregående ang Miele. Då vi renoverade köket för 3 år sedan valde vi några grejer Miele (kyl, frys, diskmaskin) och några grejer Ikea (häll, ugn, mikro) och de vingade minst bekymmer med och är generellt nöjdast med är de sakerna från Miele.
Ikea använder sig av Whirlpool och Electrolux. Det går att få reda på vilka som tillverkat respektive vitvara hos Ikea om man frågar någon kunnig. De har även börjat köra åtminstone diskmaskiner från Bosch.

Jag hade för mig att Gaggenau i grund och botten är Boschutrustning som har förfinats med bättre knappar och liknande?
Det kanske bara var så förr och de faktiskt gör egen utrustning nuförtiden.

Bosch, siemens och Gaggenau ägs av samma koncern. Så en hel del komponenter och plattformar som delas.
Bosch och Siemens känns lite som lika produkter fast man istortsett bara bytt ut namnet på dom. Medans Gaggenau ändå känns som ett "eget" märke tycker jag.

Sen ett tips är att höja upp diskmaskinen i bra arbetshöjd för att underlätta mycket i vardagslivet.

Bosch och Siemens känns lite som lika produkter fast man istortsett bara bytt ut namnet på dom. Medans Gaggenau ändå känns som ett "eget" märke tycker jag.

Sen ett tips är att höja upp diskmaskinen i bra arbetshöjd för att underlätta mycket i vardagslivet.
Gillar det men har man marginellt med plats har väl diskmaskinen hamnat under diskbänkshöjd då över är för högt? Finns en fri vägg där man peta in en utdragslåda el just inget alls under vore det ju kanon.

utan platsbrist så vore iof 2 maskiner det ultimata! Nästa hus...

Vad gäller livslängd så är den uppfattning jag fått när jag träffar kunder (jobbar med ett fastighetssystem och utbildar en hel del fastighetsskötare/fastighetschefer) är att inga av de vanligare vitvarorna idag håller 12-15 år. Det är oerhört vanligt att maskiner byts inom detta intervall och inte ovanligt bara något år efter garantin gått ut. Förvisso kan vitvaror i en hyreslägenhet slitas på hårdare då det inte är "den boendes" vitvara men dom har ändå testat både billiga, mellanklass och dyrare vitvaror av kända varumärken. Har även en nära vän vars föräldrar byggde nytt kök för 11-12 år sedan och valde Miele i allt förutom Micro och alla maskiner är nu utbytta. nån gick sönder inom fem år och blev utbytt på garantin men alla andra var bara att köpa nya tyvärr så det är inte säkert att maskinerna håller längre bara för att man köper dyra märken heller..

Bosch, siemens och Gaggenau ägs av samma koncern. Så en hel del komponenter och plattformar som delas.

Gör som Siemens - köp Bosch! :D
Sa alltid min morfar som hade ett finger med i den branchen på sin tid. Det var dock läääänge sedan.

Vad gäller livslängd så är den uppfattning jag fått när jag träffar kunder (jobbar med ett fastighetssystem och utbildar en hel del fastighetsskötare/fastighetschefer) är att inga av de vanligare vitvarorna idag håller 12-15 år. Det är oerhört vanligt att maskiner byts inom detta intervall och inte ovanligt bara något år efter garantin gått ut. Förvisso kan vitvaror i en hyreslägenhet slitas på hårdare då det inte är "den boendes" vitvara men dom har ändå testat både billiga, mellanklass och dyrare vitvaror av kända varumärken. Har även en nära vän vars föräldrar byggde nytt kök för 11-12 år sedan och valde Miele i allt förutom Micro och alla maskiner är nu utbytta. nån gick sönder inom fem år och blev utbytt på garantin men alla andra var bara att köpa nya tyvärr så det är inte säkert att maskinerna håller längre bara för att man köper dyra märken heller..

Gör som Siemens - köp Bosch! :D
Sa alltid min morfar som hade ett finger med i den branchen på sin tid. Det var dock läääänge sedan.
Sen kanske maskinen är bättre under tiden man har den

Har inte miele mån funktion att maskinen öppnar o luftsr när disken är klar?

Har inte miele mån funktion att maskinen öppnar o luftsr när disken är klar?

Jo. Andra märken har säkert också det, men vår Miele gör det. G 6065 SCVi XXL

Edit: tycker du ska kika på olika märken och bilda dig en uppfattning om hur den passar dig i layout osv. Jag tror vi kollade på alla olika märken (mer eller mindre) och gillade Miele bäst i hur den var utformad invändigt och hur styrningen fungerade. Ångrar inte för en sekund. Däremot har vi fått laga den en gång pga en pump som kloggat igen. Man ska tydligen köra hög temp emellanåt eller alltid. Vi körde bara Auto innan dess.

Vår med från Ikea (tillverkad av Electrolux), tycker även det är ett plus att det är belysning innuti vilket flera andra vi tittade på saknar!
Samma här faktiskt. Riktigt bra. Köpte vårt för ca ett halvår sen (hela köket)
Men bästa funktionen är ändå led-infon som lyser ned på golvet. Vitt klinkers i vårt fall. Ser t.o.m från soffan, ex antal m bort, hur långt det är kvar på diskprogrammet.

Samma här faktiskt. Riktigt bra. Köpte vårt för ca ett halvår sen (hela köket)
Men bästa funktionen är ändå led-infon som lyser ned på golvet. Vitt klinkers i vårt fall. Ser t.o.m från soffan, ex antal m bort, hur långt det är kvar på diskprogrammet.
Vi har haft vår 1,5år utan problem men vet såklart inte hur bra dessa håller jämfört med dyrare märken.
Dock prisvärda och för samma pengar som instegsmodellerna hos de vanliga märken (Electrolux, Bosch, siemens osv) fick vi Ikeas ”toppmodell”

När det gäller exempelvis kylskåp så finns det bara ett begränsat antal tillverkare av kompressorer och den är i princip den enda "smarta" komponenten i kylskåp. Resten är bara isolering och skal. Dvs, kylskåp kan man nästan bortse från märke på om man tar reda på vilken kompressor som sitter i de dyrare märkena.

Ett av få märken jag direkt kan avråda för på kylskåpsområdet är Electrolux. Under flera år var deras gångjärn felkonstruerade vilket ledde till att skalet (det rostfria) gnagdes av och till slut ramlade hela dörren av. Hände mig och jag vet några till i närområdet som råkat ut för samma sak.

Idag har diverse reglar, takstolar, reglar för väggar, vindpapp på ena väggen och panel åkt upp. Hade papp kvar sen vi byggde garaget samt har en del stenullsisolering kvar som kommer åka in. Mest för drag och minska ljudnivån ifrån vägen

20200822_154052.jpg
20200822_205241.jpg
20200822_205218.jpg

Hyfsad nöjd med inpassningen av grund samt stomme. Regeln på bild är exaktkapad till 4820mm sitter som handen i handsken:D

20200822_154024.jpg
20200822_154041.jpg

Regler som takstolen vilar på i nock är 55x115, bra utsågning av Willab....fattas bara någon cm...
20200822_122306.jpg

Fick köra med sticksåg och stämjärn för att få till det bra till 55mm. No big deal men ändå...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp