• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har varit ytterligare förseningar, samtal pågår
Men kommit lite längre

20200903_091700.jpg
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Nu börjar köket verkligen ta form. Dock fattar jag inte varför man lägger golvet efter att det mesta är monterat (kvik kök).
P_20200907_210153.jpg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Nu börjar köket verkligen ta form. Dock fattar jag inte varför man lägger golvet efter att det mesta är monterat (kvik kök).
P_20200907_210153.jpg
Skulle säga att det beror på snålhet (dumsnålt) Du sparar förvisso in lite material men förlorar desto mer i tid. Samt listning, kvartsstavar osv för att få till det estetiskt. Jag la mitt golv, hela golvytan, innan jag monterade köket. Då är det ändå klinkers för över 1000:-/kvm. Vem vet, om 20 år kanske jag vill byta kök, samt planlösning, men behålla golvet. Då har jag även den möjligheten.
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Skulle säga att det beror på snålhet (dumsnålt) Du sparar förvisso in lite material men förlorar desto mer i tid. Samt listning, kvartsstavar osv för att få till det estetiskt. Jag la mitt golv, hela golvytan, innan jag monterade köket. Då är det ändå klinkers för över 1000:-/kvm. Vem vet, om 20 år kanske jag vill byta kök, samt planlösning, men behålla golvet. Då har jag även den möjligheten.
Jag känner precis som du, känns inte rätt... Får nog ta och kolla med hantverkarna imorgon hur de tänker lösa så det är golv över hela ytan
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag känner precis som du, känns inte rätt... Får nog ta och kolla med hantverkarna imorgon hur de tänker lösa så det är golv över hela ytan
Rätt och rätt?! Vet att många kör golvet efter köket, och det brukar se bra ut, tills man river. Men den dagen man ska byta kök kanske man även vill byta golvet. Men jag skulle inte gjort så...
 

Johanw

Cartier
Skulle säga att det beror på snålhet (dumsnålt) Du sparar förvisso in lite material men förlorar desto mer i tid. Samt listning, kvartsstavar osv för att få till det estetiskt. Jag la mitt golv, hela golvytan, innan jag monterade köket. Då är det ändå klinkers för över 1000:-/kvm. Vem vet, om 20 år kanske jag vill byta kök, samt planlösning, men behålla golvet. Då har jag även den möjligheten.

Samt vill du byta golv och behålla köket är det sjukt drygt att riva ut golvet om allt står på det.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Det går framåt, pillar när jag hinner
Var tvungen att få på nockplåt på något sätt... säkerhet först
20200905_120342.jpg

Isolering, plastning, tejpning, förberedelse för el
20200905_193834.jpg
20200908_093905.jpg

Silikon på alla yttre detaljer för dörrar, fönster, panel
20200908_094008.jpg

Fått på bleck
20200908_105407.jpg

Fått på panel på insidan
20200911_092324.jpg


köpte en Jula-dyckertpistol men orkade inte rulla ut åbäket till kompressor så jag körde med hammaren :D

nu åtestår att måla utsidan/insidan, avrinning, lister, elen skall kopplas in samt dropp-plåtar skall monteras på kortsidorna då takutsprånget är obefintligt, efter det så är vi ganska nära ... vad gäller själva uterummet.

Sen så skall altanen återställas och ny trappa måste byggas...
 
Senast ändrad:

virrooo

Audemars
2-Faktor
En fråga som kanske är för liten för den här tråden:

Är det någon som väggmonterat IKEAs Ivarskåp? Har två stycken jag vill sätta upp, väggen är av tegel. Är verkligen ingen händig person, och är så jäkla nojig över att det ska trilla ner.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Svar mig själv då jag förra veckan fick leverans av 1,2 ton plankor enligt fraktsedeln. Tog semester i måndags då jag och tjejen sorterade plankorna i tre högar efter struktur/färg och om någon vecka eller två åker de upp på huset. Återkommer med bild :) De var, i leveransen, separerade med "vaxpapper" så vi återanvände det ifall ni undrar.
Jag är något partiskt men de ser riktigt bra ut, jag luktade och såg ut som en person som jobbat i en kolmila efter sorterandet :)

01.png

02.png

(inte samtliga brädor på bilden)

Vänligen,
Martin

Enligt utlovat kommer här ett par bilder. Tog sin tid pga. diverse anledningar men i veckan åkte de första plankorna upp på huset. Riktigt, riktigt nöjd.
04.png
01.png
03.png
02.png
Vänligen,
Martin
 

supreeme

Omega
En fråga som kanske är för liten för den här tråden:

Är det någon som väggmonterat IKEAs Ivarskåp? Har två stycken jag vill sätta upp, väggen är av tegel. Är verkligen ingen händig person, och är så jäkla nojig över att det ska trilla ner.
Vi har gjort det. 30 cm djupa Ivar.
Två på en vägg av enkelgips och två på en vägg av gips+plywood.
Sitter kvar efter ett halvår, är inte orolig för vare sig skåp eller fästmetod.
Har dock dålig kläm på hur man bäst fäster dem i en tegelvägg..

Edit: vi har satt en liten list under som skåpen vilar på, glömde det.
 
Senast ändrad:
En fråga som kanske är för liten för den här tråden:

Är det någon som väggmonterat IKEAs Ivarskåp? Har två stycken jag vill sätta upp, väggen är av tegel. Är verkligen ingen händig person, och är så jäkla nojig över att det ska trilla ner.
Ingen fråga är för liten.
Jag skulle ha kört med en betongborr och plastplugg, därefter skruva fast skåpet i pluggen:)
 

P-A

Sir Spamalot
Bygga en tillbyggnad likt denna bild
DD6135A6-F2F2-4ECB-AF6A-C1469DC34C69.jpeg
Gör om du gör en tillbyggnad på befintligt hus så ser jag inte behovet av brandskyddsbeskrivning (om det inte blir en separat bostad och därmed egen brandcell)

Gällande punkter i kontrollplan så kan jag skicka några kontrollplaner till dig imorrn från jobbet.
Skicka din e-post så ordnar jag det :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har gått igenom våra kontrolmplaner vi har.

Vet inte hur sitplanen är där men

BBR 5:6 kan vara relevant
Projekteringskontroll avseende brand och brandspridning. Avstånd mellan småhus och komplementbyggnad kan vara under 8 m men då gäller föjande
 Minsta avstånd 5 m och väggar ska upfylla EI 30 med högst 4m2 oklassad fönsterarea
 Minsta avstånd 2 m väggar i EI 30 med högst 1m2 oklassad fönsterarea
 Minst avstånd 0 m EI 30 inga fönster

Brandtekniska klasser BBR 5:2
 Brandskydd ska utformas efter Verksamhetsklass (Småhus Klass 3)
 Brandskydd ska utformas efter Byggnadsklass (SmåhusBr3)
 Brandskyddsdokumentation ska upprättas (BBR5:12)

Du kan som byggherre vara kontrollant för många av punkterna i en kontrollplan som upptas per individuell åtgärd. Så länge en referens ges till ritning, byggbeskrivning, materiel-lista etc som understryker att exv brandklassningen efterlevs. Du kan läsa mer ingående på Boverket.

Gör om du gör en tillbyggnad på befintligt hus så ser jag inte behovet av brandskyddsbeskrivning (om det inte blir en separat bostad och därmed egen brandcell)

Gällande punkter i kontrollplan så kan jag skicka några kontrollplaner till dig imorrn från jobbet.
Skicka din e-post så ordnar jag det :)
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har gått igenom våra kontrolmplaner vi har.

Vet inte hur sitplanen är där men

BBR 5:6 kan vara relevant
Projekteringskontroll avseende brand och brandspridning. Avstånd mellan småhus och komplementbyggnad kan vara under 8 m men då gäller föjande
 Minsta avstånd 5 m och väggar ska upfylla EI 30 med högst 4m2 oklassad fönsterarea
 Minsta avstånd 2 m väggar i EI 30 med högst 1m2 oklassad fönsterarea
 Minst avstånd 0 m EI 30 inga fönster

Brandtekniska klasser BBR 5:2
 Brandskydd ska utformas efter Verksamhetsklass (Småhus Klass 3)
 Brandskydd ska utformas efter Byggnadsklass (SmåhusBr3)
 Brandskyddsdokumentation ska upprättas (BBR5:12)

Du kan som byggherre vara kontrollant för många av punkterna i en kontrollplan som upptas per individuell åtgärd. Så länge en referens ges till ritning, byggbeskrivning, materiel-lista etc som understryker att exv brandklassningen efterlevs. Du kan läsa mer ingående på Boverket.
Det behöver inte vara så formellt heller. Min bild är att kommunerna gärna begär in en massa saker - men inte ens läser vad det står. Vi lät vår entreprenör intyga brandskyddet i källaren genom ett i princip handskrivet intyg där det stod "jag har byggt enligt BBR" och sen en kråka. Det var inga konstigheter att få det godkänt...
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Hur fixar jag bäst snygga ytterhörn? Har dels ett par dörröppningar där tidigare ägare ”råkat” slänga dörrarna och dels en skiljeväg med en förbannat ful ytterkant. Vill alltså ta bort denna list (första två bilderna) samt dörrkarmarna. Är det spackel som gäller eller vad är enklast?
716FCFA0-52D6-4F10-B802-9104ED6C6100.jpeg
41B26313-64F6-4496-80AD-6D4CFC9FEABA.jpeg
BA49122B-A6F9-4A82-AAD9-28081170F1D8.jpeg
89D11B9B-D210-412A-8F26-6F2B262D432F.jpeg
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Hur fixar jag bäst snygga ytterhörn? Har dels ett par dörröppningar där tidigare ägare ”råkat” slänga dörrarna och dels en skiljeväg med en förbannat ful ytterkant. Vill alltså ta bort denna list (första två bilderna) samt dörrkarmarna. Är det spackel som gäller eller vad är enklast?
716FCFA0-52D6-4F10-B802-9104ED6C6100.jpeg
41B26313-64F6-4496-80AD-6D4CFC9FEABA.jpeg
BA49122B-A6F9-4A82-AAD9-28081170F1D8.jpeg
89D11B9B-D210-412A-8F26-6F2B262D432F.jpeg

Våran målare använde en spackelremsa med metall i.
https://www.paintpro.se/tejp-maskering/spackelremsa-horn-971-50mm-x-30m

I gamla huset så körde de med en hörnlist, den står troligen emot mer, men bygger också mer när man spacklat in den.
800805186172
 

snajgel

Panerai
Hur fixar jag bäst snygga ytterhörn? Har dels ett par dörröppningar där tidigare ägare ”råkat” slänga dörrarna och dels en skiljeväg med en förbannat ful ytterkant. Vill alltså ta bort denna list (första två bilderna) samt dörrkarmarna. Är det spackel som gäller eller vad är enklast?
716FCFA0-52D6-4F10-B802-9104ED6C6100.jpeg
41B26313-64F6-4496-80AD-6D4CFC9FEABA.jpeg
BA49122B-A6F9-4A82-AAD9-28081170F1D8.jpeg
89D11B9B-D210-412A-8F26-6F2B262D432F.jpeg
Jag har kört sån hörnlist som @Empa la in bild på, tyckte det va relativt enkelt att få snyggt.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Topp