Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skulle säga att det beror på snålhet (dumsnålt) Du sparar förvisso in lite material men förlorar desto mer i tid. Samt listning, kvartsstavar osv för att få till det estetiskt. Jag la mitt golv, hela golvytan, innan jag monterade köket. Då är det ändå klinkers för över 1000:-/kvm. Vem vet, om 20 år kanske jag vill byta kök, samt planlösning, men behålla golvet. Då har jag även den möjligheten.Nu börjar köket verkligen ta form. Dock fattar jag inte varför man lägger golvet efter att det mesta är monterat (kvik kök).
Jag känner precis som du, känns inte rätt... Får nog ta och kolla med hantverkarna imorgon hur de tänker lösa så det är golv över hela ytanSkulle säga att det beror på snålhet (dumsnålt) Du sparar förvisso in lite material men förlorar desto mer i tid. Samt listning, kvartsstavar osv för att få till det estetiskt. Jag la mitt golv, hela golvytan, innan jag monterade köket. Då är det ändå klinkers för över 1000:-/kvm. Vem vet, om 20 år kanske jag vill byta kök, samt planlösning, men behålla golvet. Då har jag även den möjligheten.
Rätt och rätt?! Vet att många kör golvet efter köket, och det brukar se bra ut, tills man river. Men den dagen man ska byta kök kanske man även vill byta golvet. Men jag skulle inte gjort så...Jag känner precis som du, känns inte rätt... Får nog ta och kolla med hantverkarna imorgon hur de tänker lösa så det är golv över hela ytan
Trägolv? Då är det för att golvtillverkarens garanti inte gäller om man monterar inredningen på golvet, utan golvet ska vara flytande och kunna röra sig.Nu börjar köket verkligen ta form. Dock fattar jag inte varför man lägger golvet efter att det mesta är monterat (kvik kök).
Skulle säga att det beror på snålhet (dumsnålt) Du sparar förvisso in lite material men förlorar desto mer i tid. Samt listning, kvartsstavar osv för att få till det estetiskt. Jag la mitt golv, hela golvytan, innan jag monterade köket. Då är det ändå klinkers för över 1000:-/kvm. Vem vet, om 20 år kanske jag vill byta kök, samt planlösning, men behålla golvet. Då har jag även den möjligheten.
Det är Tarkett vinyl klickgolv som ska läggasTrägolv? Då är det för att golvtillverkarens garanti inte gäller om man monterar inredningen på golvet, utan golvet ska vara flytande och kunna röra sig.
Svar mig själv då jag förra veckan fick leverans av 1,2 ton plankor enligt fraktsedeln. Tog semester i måndags då jag och tjejen sorterade plankorna i tre högar efter struktur/färg och om någon vecka eller två åker de upp på huset. Återkommer med bild De var, i leveransen, separerade med "vaxpapper" så vi återanvände det ifall ni undrar.
Jag är något partiskt men de ser riktigt bra ut, jag luktade och såg ut som en person som jobbat i en kolmila efter sorterandet
(inte samtliga brädor på bilden)
Vänligen,
Martin
Jävligt snyggt!Enligt utlovat kommer här ett par bilder. Tog sin tid pga. diverse anledningar men i veckan åkte de första plankorna upp på huset. Riktigt, riktigt nöjd.
Vänligen,
Martin
Tänkte bygga till lite på kåken men kommunen vill ha följande:
Vad ska du bygga?
Någon som kan bifoga exempel på punkterna? Tacksam som sattan
Vi har gjort det. 30 cm djupa Ivar.En fråga som kanske är för liten för den här tråden:
Är det någon som väggmonterat IKEAs Ivarskåp? Har två stycken jag vill sätta upp, väggen är av tegel. Är verkligen ingen händig person, och är så jäkla nojig över att det ska trilla ner.
Om jag är i behov av verktyg, var hittar jag set med verktyg? Är mest för allmänt snickeri.
Handverktyg främst. har del mest nödvändiga elverktyg jag behöver.Är det elverktyg eller handverktyg? Milwaukee och Makita har fina set med de mest nödvändiga verktygen.
Bygga en tillbyggnad likt denna bild
Ingen fråga är för liten.En fråga som kanske är för liten för den här tråden:
Är det någon som väggmonterat IKEAs Ivarskåp? Har två stycken jag vill sätta upp, väggen är av tegel. Är verkligen ingen händig person, och är så jäkla nojig över att det ska trilla ner.
Gör om du gör en tillbyggnad på befintligt hus så ser jag inte behovet av brandskyddsbeskrivning (om det inte blir en separat bostad och därmed egen brandcell)Bygga en tillbyggnad likt denna bild
Gör om du gör en tillbyggnad på befintligt hus så ser jag inte behovet av brandskyddsbeskrivning (om det inte blir en separat bostad och därmed egen brandcell)
Gällande punkter i kontrollplan så kan jag skicka några kontrollplaner till dig imorrn från jobbet.
Skicka din e-post så ordnar jag det
Det behöver inte vara så formellt heller. Min bild är att kommunerna gärna begär in en massa saker - men inte ens läser vad det står. Vi lät vår entreprenör intyga brandskyddet i källaren genom ett i princip handskrivet intyg där det stod "jag har byggt enligt BBR" och sen en kråka. Det var inga konstigheter att få det godkänt...Har gått igenom våra kontrolmplaner vi har.
Vet inte hur sitplanen är där men
BBR 5:6 kan vara relevant
Projekteringskontroll avseende brand och brandspridning. Avstånd mellan småhus och komplementbyggnad kan vara under 8 m men då gäller föjande
Minsta avstånd 5 m och väggar ska upfylla EI 30 med högst 4m2 oklassad fönsterarea
Minsta avstånd 2 m väggar i EI 30 med högst 1m2 oklassad fönsterarea
Minst avstånd 0 m EI 30 inga fönster
Brandtekniska klasser BBR 5:2
Brandskydd ska utformas efter Verksamhetsklass (Småhus Klass 3)
Brandskydd ska utformas efter Byggnadsklass (SmåhusBr3)
Brandskyddsdokumentation ska upprättas (BBR5:12)
Du kan som byggherre vara kontrollant för många av punkterna i en kontrollplan som upptas per individuell åtgärd. Så länge en referens ges till ritning, byggbeskrivning, materiel-lista etc som understryker att exv brandklassningen efterlevs. Du kan läsa mer ingående på Boverket.
Hur fixar jag bäst snygga ytterhörn? Har dels ett par dörröppningar där tidigare ägare ”råkat” slänga dörrarna och dels en skiljeväg med en förbannat ful ytterkant. Vill alltså ta bort denna list (första två bilderna) samt dörrkarmarna. Är det spackel som gäller eller vad är enklast?
Jag har kört sån hörnlist som @Empa la in bild på, tyckte det va relativt enkelt att få snyggt.Hur fixar jag bäst snygga ytterhörn? Har dels ett par dörröppningar där tidigare ägare ”råkat” slänga dörrarna och dels en skiljeväg med en förbannat ful ytterkant. Vill alltså ta bort denna list (första två bilderna) samt dörrkarmarna. Är det spackel som gäller eller vad är enklast?
Våran målare använde en spackelremsa med metall i.
https://www.paintpro.se/tejp-maskering/spackelremsa-horn-971-50mm-x-30m
I gamla huset så körde de med en hörnlist, den står troligen emot mer, men bygger också mer när man spacklat in den.
Låter bra. Testar det när det är dags. Tack!Jag har kört sån hörnlist som @Empa la in bild på, tyckte det va relativt enkelt att få snyggt.