• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Tjena!
Är intresserad av att köpa ett hus från 1967 och så såg jag i protokollet att radonmätning är utförd och att man därefter installerat en radonsug.
Har någon här erfarenhet av det? Hur pass effektivt är det och bör man undvika huset pga radonen eller är det skitsamma?

Kan tillägga att det rör sig om ett sutteränghus om det spelar någon roll.

Finns det ingen mätning efter det att installationen gjordes?

På vårat nybygge så fick mäta värdena i 6 månader efter färdigställande, oklartom det behövs eller ej. Om det är korrekt gjort med fullgod ventilation så bör det väl ej vara någon fara? Är det ett FTX-system som är installerat?

Tjena!
Är intresserad av att köpa ett hus från 1967 och så såg jag i protokollet att radonmätning är utförd och att man därefter installerat en radonsug.
Har någon här erfarenhet av det? Hur pass effektivt är det och bör man undvika huset pga radonen eller är det skitsamma?

Tjena!

Personligen tror/anser jag att det där med radon är lite skrämselpropaganda! Hela mitt hus är byggt med blåbetong och paret som byggde huset, och bodde här ”hela” livet, blev båda närmre 100. Tänk alla hyreshus osv som byggdes på 50-talet av blåbetong. De hör man inte så mycket om... Men det kanske bara är jag?? Kanske vaknat självlysande om några år, eller vaknar inte alls o_O

Finns det ingen mätning efter det att installationen gjordes?

På vårat nybygge så fick mäta värdena i 6 månader efter färdigställande, oklartom det behövs eller ej. Om det är korrekt gjort med fullgod ventilation så bör det väl ej vara någon fara? Är det ett FTX-system som är installerat?
Ingen aning om det har utförts en mätning efteråt. Ska på visning i veckan och tänkte ta det med mäklaren då samt begära ut besiktningsprotokoll osv.
Men hur fungerar det med värdena, finns det gränsvärden där det allmänt anses vara ok om det ligger under ett visst värde?

Ingen aning om det har utförts en mätning efteråt. Ska på visning i veckan och tänkte ta det med mäklaren då samt begära ut besiktningsprotokoll osv.
Men hur fungerar det med värdena, finns det gränsvärden där det allmänt anses vara ok om det ligger under ett visst värde?
Vet inte var du bor, i Sthlm finns alla mätvärden på kommunens hemsida. Bara att knappa in adress, så får du senaste mätvärdet.
Riktvärdet är väl att man ska ligga under 200bq. Vissa säger att radon inte är något problem, så länge man inte röker. Jag har radonpump (insatt innan vi köpte) och tror det gick fråntas 250bq till typ 110bq, men vi har även blåbetong i väggarna.

Personligen tror/anser jag att det där med radon är lite skrämselpropaganda! Hela mitt hus är byggt med blåbetong och paret som byggde huset, och bodde här ”hela” livet, blev båda närmre 100. Tänk alla hyreshus osv som byggdes på 50-talet av blåbetong. De hör man inte så mycket om... Men det kanske bara är jag?? Kanske vaknat självlysande om några år, eller vaknar inte alls o_O
Mja, beror väl på värdena? Med lite tur behöver det inte bildas massor av radongas av blåbetong. Radon är absolut något man ska vara försiktig med, iallafall om man är rökare eller har problem med lungorna/luftvägarna då det är starkt cancerogent. Dock behövs det ganska höga värden under lång tid för att det ska vara farligt, och om man bara vädrar regelbundet så är det nog lugnt. Gränsvärdet i Sverige är 200 bq/m3, men har för mig att EU vill att det ska ner till 100. Det är dock rätt omöjligt i Sverige. Har du över 200 bq/m3 bör du göra nåt åt det. Lägenheter är dock sällan lika utsatta som villor, speciellt ju länge upp i huset man kommer.

Vi har haft inbrott i förrådet och alla verktyg vart stulna så nu måste vi köpa nytt. Sänksåg med skenor, två skruvdragare, slagskruvdagare, slipmus, sticksåg, kompressor, tre vattenpass, polermaskin, alla handverktyg, grovdamsugare, sågbock och cirkelkap.

Vad säger folk man ska ha?
Det vi vart av med var Festool, Bosch, Karscher, Hitatchi och det blir nog Festool för sänksåg igen men sen är det rätt blankt.

Inget att hänga läpp över men lär bli spännande att se vad försäkringsbolaget säger. Grannen vart av med alla verktyg innan midsommar och det gick fort att lösa så hoppas på samma för oss.

Fyfan, det suger :(

Kolla amazon uk/de är ibland bra mycket billigare än här. Har köpt flertalet makita-verktyg därifrån.

Får se det positivt att du får nya verktyg

Vi har haft inbrott i förrådet och alla verktyg vart stulna så nu måste vi köpa nytt. Sänksåg med skenor, två skruvdragare, slagskruvdagare, slipmus, sticksåg, kompressor, tre vattenpass, polermaskin, alla handverktyg, grovdamsugare, sågbock och cirkelkap.

Det vi vart av med var Festool, Bosch, Karscher, Hitatchi och det blir nog Festool för sänksåg igen men sen är det rätt blankt.

Inget att hänga läpp över men lär bli spännande att se vad försäkringsbolaget säger. Grannen vart av med alla verktyg innan midsommar och det gick fort att lösa så hoppas på samma för oss.

Fått upp panel på andra väggen samt tre fasta fönster, bleck

Willab har kapat vissa delar fel(vinkel) till taket(gavelbalkarna) så vet inte hur vi skall fortsätta med taket.....

20200823_192415.jpg
20200823_192430.jpg
20200823_192449.jpg
20200823_192459.jpg

Fyfan, det suger :(

Kolla amazon uk/de är ibland bra mycket billigare än här. Har köpt flertalet makita-verktyg därifrån.

Får se det positivt att du får nya verktyg

Inget att hänga läpp över. Var nog mer förbannad över att dom snodde 40L bensin, flytvästarna, gpsen till båten min rupes polermaskin, mammas elcykel och tvättmaskinen som jag hämtade i onsdags. Men som du säger, jag får ju köpa nytt nu och så förstörde dom inget mer än låscylindern.

Bra tips om Amazon. Ska kolla upp det. Köpte skruvdragare och sticksåg via Tyskland sist.

Inget att hänga läpp över. Var nog mer förbannad över att dom snodde 40L bensin, flytvästarna, gpsen till båten min rupes polermaskin, mammas elcykel och tvättmaskinen som jag hämtade i onsdags. Men som du säger, jag får ju köpa nytt nu och så förstörde dom inget mer än låscylindern.

Bra tips om Amazon. Ska kolla upp det. Köpte skruvdragare och sticksåg via Tyskland sist.

Härifrån beställde jag mycket verktyg när jag köpte mitt hus. Var ett par år sedan så vet inte hur bra deras priser är men då var det mycket. Samt stort utbud.
https://www.axminstertools.com/eu?glCountry=SE&glCurrency=SEK

Om det är batterimodeller som ska införskaffas så kan det vara bra att välja samma märke/serie så man kan använda samma batteri till flera modeller och även ha reservbatteri.

Senast ändrad:
Fått upp panel på andra väggen samt tre fasta fönster, bleck

Willab har kapat vissa delar fel(vinkel) till taket(gavelbalkarna) så vet inte hur vi skall fortsätta med taket.....

20200823_192415.jpg
20200823_192430.jpg
20200823_192449.jpg
20200823_192459.jpg

Ser ju riktigt bra ut, ska bli trevligt att se slutresultatet.
Du får ringa Wilab/försäljaren imorgon och höra vad dom säger.
Är du säker på att det är felkapat, så att det inte är du som blandat ihop/byggt fel :nailbiting: någonstans där det inte märks om det felar ett par grader.

Är ritningen/anvisningarna lättlästa/tydliga/pedagogiska? Hur svårt har du upplevt det har vart att bygga?

Vet inte var du bor, i Sthlm finns alla mätvärden på kommunens hemsida. Bara att knappa in adress, så får du senaste mätvärdet.
Riktvärdet är väl att man ska ligga under 200bq. Vissa säger att radon inte är något problem, så länge man inte röker. Jag har radonpump (insatt innan vi köpte) och tror det gick fråntas 250bq till typ 110bq, men vi har även blåbetong i väggarna.
Bor ej i Sthlm men ska söka efter något liknande på vår kommuns hemsida.
Tack för tipset!

prishammeren.dk har haft skapliga priser förut, eller gör en lista med alla saker du ska köpa och åk till din närmsta handlare be dom göra ett bra pris.

Festool är riktigt bra till trähantering, men jag hade kompletterat med 20v batterimaskin av valfritt annat märke. Det finns en otrolig mängd batterimaskiner man inte visste att man behöver.
Kör man med dewalts 56v system slipper man sladden också, perfekt om man inte har en bestämd plats att jobba på.
Svårt att säga att nån är bättre, kommer nog till personligt tycke o smak, jag kör dewalt på mina personliga batterimaskiner, har milwaukee på jobbet men dom ligger inte lika bra i händerna på mig..

prishammeren.dk har haft skapliga priser förut, eller gör en lista med alla saker du ska köpa och åk till din närmsta handlare be dom göra ett bra pris.

Festool är riktigt bra till trähantering, men jag hade kompletterat med 20v batterimaskin av valfritt annat märke. Det finns en otrolig mängd batterimaskiner man inte visste att man behöver.
Kör man med dewalts 56v system slipper man sladden också, perfekt om man inte har en bestämd plats att jobba på.
Svårt att säga att nån är bättre, kommer nog till personligt tycke o smak, jag kör dewalt på mina personliga batterimaskiner, har milwaukee på jobbet men dom ligger inte lika bra i händerna på mig..

Ska spanas in, tack för tipset.
Fick i vart fall otroligt snabbt svar från F-bolaget. Allt som är under tre år gammalt ersätts med full ersättning mot att vi skickar in foto på kvittona.

Ja det börjar ordna upp sig.
Kunde igår hämta upp gavelbalkarna som Willab skickade ut.
Gavelbalkar var felkapade :(, även den urjackning jag fick göra i takstolar var även nödvändig. Deras kapnota var fel..... Undrar om det är någon annan som byggt detta

Sen av någon anledning har de skickat med panel så att man blir tvungen att skarva 4-5 längder totalt på två väggar. Detta medför att om man köra CC60 på reglarna bakom så går det inte heller att sätta en täcklist för den blir då inte centrerad i mitten på väggen. 5 panellängder till för Willab att lägga till hade kostat 50 spänn så hade man sluppti skarven. De har inte heller skickat med med reglar för att kunna regla upp annat än 60. Visst jag hade kunnat köpa extra reglar men så skall det inte behöva vara.

Vad gäller anvisningar så är de helt ok en del saker får man lista ut själv. Men har man byggt lite innan så är det inga problem.
Anvisningarna till skjutdörrarna (som inte är Willabs egna) är under all kritik men det skall nog gå ändå

Ser ju riktigt bra ut, ska bli trevligt att se slutresultatet.
Du får ringa Wilab/försäljaren imorgon och höra vad dom säger.
Är du säker på att det är felkapat, så att det inte är du som blandat ihop/byggt fel :nailbiting: någonstans där det inte märks om det felar ett par grader.

Är ritningen/anvisningarna lättlästa/tydliga/pedagogiska? Hur svårt har du upplevt det har vart att bygga?

Senast ändrad:
@MaziK
Bra att det ordnade upp sig och skönt att det inte var ditt fel, känns lite trist med panelskarv (om den kunnat undvikas) på en sån dyr produkt/investering som det ändå är för många hushåll.

Efter många om och men har vi kommit igång. Tack för all hjälp och stöd jag fick i mitt förra inlägg gällande val av saker och ting.
Nu har projektet Peach fas 1 börjat. Rivningen drog igång igår.

P_20200827_182130.jpg P_20200827_182138.jpg P_20200827_182211.jpg

Fick samtal idag av byggmästaren att de hittat asbest i golvet under badrumsmattan. Då det rör sig om en mindre yta så om behövdes bilas upp erbjöd jag mig att göra det ☠️
Första gången jag gör nått sånt, det var faktiskt rätt roligt
P_20200831_181204.jpg P_20200831_181158.jpg P_20200831_193526.jpg

Någon som byggt tennisplan?
Någon som har en uppfattning om vad det kan kosta att bygga en tennisplan på en yta som är platt, jord/gräs som nuvarande underlag. Tänkte mig tennisplan antingen som grus eller akrylmatta/hard court och med allt som behövs runtomkring, så som rimligt staket. Jag förstår att priserna kan variera beroende på hur mycket markarbete som behövs.

Någon som har en uppfattning om vad det kan kosta att bygga en tennisplan på en yta som är platt, jord/gräs som nuvarande underlag. Tänkte mig tennisplan antingen som grus eller akrylmatta/hard court och med allt som behövs runtomkring, så som rimligt staket. Jag förstår att priserna kan variera beroende på hur mycket markarbete som behövs.
En bekant byggde en nyligen. Jävligt schysst hardcourt med ca 3m Gunnebostängsel runt. Tror det asfalterades först och sen någon akrylmatta typ?!? Priset vill jag minnas landade på 480k

En bekant byggde en nyligen. Jävligt schysst hardcourt med ca 3m Gunnebostängsel runt. Tror det asfalterades först och sen någon akrylmatta typ?!? Priset vill jag minnas landade på 480k

Mycket intressant att höra. Måste vara asfalteringen som får priset att sticka iväg? Man slipper asfalten om man lägger grus. Om du har möjlighet så får du gärna fråga din vän om lite avrundade siffror om vad som gjorde att det kostade så mycket?

Mycket intressant att höra. Måste vara asfalteringen som får priset att sticka iväg? Man slipper asfalten om man lägger grus. Om du har möjlighet så får du gärna fråga din vän om lite avrundade siffror om vad som gjorde att det kostade så mycket?
Det är en bekant, inte en vän dessvärre. Om det varit en vän hade jag ringt och frågat honom imorrn. Men om jag kommer ihåg, nästa gång jag springer på honom, ska jag absolut fråga. Pratade lite om den med honom när han anla den då vi sprang på varandra. Som du säger tror jag asfalteringen drog iväg en del. Det tillsammans med markarbetet då han hade ett gäng större maskiner där för den delen. Men som sagt, springer jag på honom i närtid kommer jag fråga.

Ring imorgon o fråga:
http://lawnit.se/

Vår samfällighet har gjort det på landet - två ggr. Första gången asfalterades det och sen nån geggamojja över. Det kostade typ 300k och höll några år. Sen sprack det givetvis. Efter några år gjordes det om igen med nån slags "matta" som i princip känns som en bastmatta. Ska tydligen vara the shit för hållbarhet. Totalt är vi uppe i 600k i kostnader nånstans.

Tillbaka
Topp