• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hej,

Vet inte om den här frågan passar här men jag tänker att ni som brukar skriva här säkert har koll ;)

Kollar lite på att köpa hus och ett jag var och kollade på hade en fuktkvot på 15% på syllarna som låg på betongplattan.
Enligt besiktningsprotokollet så går gränsvärdet vid 17% så det bör ju vara lugnt.

Dock är jag fundersam över hur man ska tänka här, 15% är ju nästan lika högt som gränsvärdet, bör man ändå oroa sig? Eller är det så att det är stor skillnad på 15 och 17%?

Vad kan man anse är "normalt" i ett friskt hus från 60-talet?
Har det stått sen 60 talet på samma syll så sker förfallet tillräckligt långsamt för att du ska kunna hinna sälja innan det blir ett problem ;)
 

Galaxy

Rolex
Bor man i en etta till Stockholm med en oproportionerlig stor matplats (och för långt kök) kan man korta ned köket och sätta upp en vägg, så blir matplats plötsligt sovrum :) en del spackling och målning kvar, lite luckor som saknas, sen äntligen klart!

Före:
01F50A74-718B-447B-B0FA-186E0409F2DC.jpeg
5226603C-1E31-468B-91DA-F84C993E5D31.jpeg
DA0FEBE9-5C5B-4291-8613-641032BE278D.jpeg
B1D8C1E9-112B-453E-A6A5-35F6F8710EB9.jpeg
859A0404-DF71-4CC8-A2F9-835892E09F70.jpeg
169BCB1B-B420-4446-BCE6-2B924141C3B3.jpeg
BAB9CF5D-698F-4121-88C7-54450E3207D4.jpeg
578749C9-0902-4BF7-B9D8-9552F128C2AB.jpeg


Gammalt fönster från sommarstugan som ska in i hålet
14926AA9-C725-4DB9-B3F4-418809D79D2B.jpeg
Och nu färdigt:
BE444BBD-F8F5-4D30-936F-5CF6F0965433.jpeg

521F8395-EE33-42BF-A811-A4EBE7859779.jpeg
13A6D721-2E4B-4062-A33F-42422558703F.jpeg
487B7039-1BF9-452C-A710-152580A7E6F9.jpeg
 

Owaysis

Cartier
15 % är ett bra värde! Skalan är inte att se som 0-100 utan snarare att allt under 17 är bra och vid 17 eller över ska det åtminstone kontrolleras för ev. orsak som kan påverka. Även om det skulle vara extremt torrt virke ligger det ändå runt 8-10.

Har du 15 vid mätning nu ska det mycket till för att kliva över 17 även när det är som värst. Problemen kommer generellt när det aldrig understiger 18-19. Uppe på 20-22 kan det vara läge att riva ut och ersätta med nytt.
Toppen, tack för ett bra svar :)
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Du har ingen sönderfallande kulo-el att sätta tänderna i också?
Redan gjort. 60m nydragen kabel totalt, 25 borttagen kabel och 3 nya el-centraler. Men nu slipper jag oroa mig på ett tag på den fronten då jag planerade inför framtiden en del också.
Finns olika grader i hel...tet antar jag. Klart eternit lät ju som en utmaning...
Alltså, det är ju kul att peta i sakerna som är original, byggdes bättre förr. Men sakerna som skarvats på i efterhand är mindre kul (Främst el-arbeten då). Tur att jag har 40 år på mig liksom.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Någon som är hajj på golvvärme? Har detta system i vårt badrum (litet, cirka 4kvm och med 1 fönster), inställt på 35grader som verkar vara max utan att det är särskilt varmt i varken rummet eller golvet. Detta system satt när vi flyttade in i lägenheten.
Är det något som är knas / man måste ställa in bättre eller är det bara underdimensionerat då detta är enda värmekällan i badrummet?
45F2B1CA-7B26-4F37-ABE7-51580646437E.jpeg

IMG_9029.jpg
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Någon som är hajj på golvvärme? Har detta system i vårt badrum (litet, cirka 4kvm och med 1 fönster), inställt på 35grader som verkar vara max utan att det är särskilt varmt i varken rummet eller golvet. Detta system satt när vi flyttade in i lägenheten.
Är det något som är knas / man måste ställa in bättre eller är det bara underdimensionerat då detta är enda värmekällan i badrummet?
45F2B1CA-7B26-4F37-ABE7-51580646437E.jpeg

IMG_9029.jpg
150W känns väldigt lite för 4kvm badrum, för jag antar att den siffran är för hela anläggningen? Har för mig att man brukar räkna runt 120-150W/m² när det gäller badrum.
 
Någon som är hajj på golvvärme? Har detta system i vårt badrum (litet, cirka 4kvm och med 1 fönster), inställt på 35grader som verkar vara max utan att det är särskilt varmt i varken rummet eller golvet. Detta system satt när vi flyttade in i lägenheten.
Är det något som är knas / man måste ställa in bättre eller är det bara underdimensionerat då detta är enda värmekällan i badrummet?
45F2B1CA-7B26-4F37-ABE7-51580646437E.jpeg

IMG_9029.jpg

Det där ser ut som vattenburen golvvärme - klassiker istället för element. Det betyder också att den styrs av vad huset har för värme inställt i generalgrunkan (i min brf är det snålt inställt på max 21 grader). Vill du få till den goa känslan i golvet får du ha elektrisk golvvärme.

Edit: Ser inte alls ut som vattenburen. Det är samma system som jag har som är elektrisk golvvärme. När jag sätter den på 35 så blir det varmt och gott i golvet så något borde vara fel inställt hos dig.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
150W känns väldigt lite för 4kvm badrum, för jag antar att den siffran är för hela anläggningen? Har för mig att man brukar räkna runt 120-150W/m² när det gäller badrum.
Det där är exakt samma grej jag har i mitt badrum. Den har två sätt att kontrollera temperaturen, antingen konstantläge eller händelseläge (=schemaläggning). Om den körs i konstantläge och 35 grader så borde golvet vara glödhett. Men kolla att du inte gått vilse i schemaläggningen bara så att den hoppar över till 16 grader efter några minuter eller nåt.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Någon som är hajj på golvvärme? Har detta system i vårt badrum (litet, cirka 4kvm och med 1 fönster), inställt på 35grader som verkar vara max utan att det är särskilt varmt i varken rummet eller golvet. Detta system satt när vi flyttade in i lägenheten.
Är det något som är knas / man måste ställa in bättre eller är det bara underdimensionerat då detta är enda värmekällan i badrummet?
45F2B1CA-7B26-4F37-ABE7-51580646437E.jpeg

IMG_9029.jpg
Kan vara så att man valt fel golvplattor som funkar dåligt med golvvärme.

Om allt är som det ska och rätt dimensionerat ska man ju kunna ligga naken på golvet o svettas om man laddar full värme.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Någon som är hajj på golvvärme? Har detta system i vårt badrum (litet, cirka 4kvm och med 1 fönster), inställt på 35grader som verkar vara max utan att det är särskilt varmt i varken rummet eller golvet. Detta system satt när vi flyttade in i lägenheten.
Är det något som är knas / man måste ställa in bättre eller är det bara underdimensionerat då detta är enda värmekällan i badrummet?
45F2B1CA-7B26-4F37-ABE7-51580646437E.jpeg

IMG_9029.jpg
Är badrummet verkligen 4kvm?
Ser mindre ut på bilderna samt det verkar i snålaste laget att lägga 15m då.
Normalt sett räknar man 100w/kvm som fullvärme och 50w/kvm som komfortvärme, dvs om du har någon annan värmekälla och bara vill ha lite mysig värme på golvet.
Din slinga är på 10w/m så rent krasst borde man lagt 40m isf.

Och du har ingen Handdukstork heller? Är ju inte helt ovanligt att man vid stambyten i BRF'er byter gamla vattenburna radiatorer till vattenburna Handdukstorkar,dessa räknas då som uppvärminngskälla på samma vis som en radiator.

Dock tycker jag du borde känna av det ändå, men kolla även som @alfgren nämde så du inte har den på något schema eller på Adaptiv (tror jag det står?)
Den ska vara på konstantläge!

Kan ju även vara så att golvgivaren gett upp, prova ställ om termostaten så den går över rumsgivare(sitter inbyggd givare också i termostaten) och se om det blir någon skillnad.
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
150W känns väldigt lite för 4kvm badrum, för jag antar att den siffran är för hela anläggningen? Har för mig att man brukar räkna runt 120-150W/m² när det gäller badrum.

Det där ser ut som vattenburen golvvärme - klassiker istället för element. Det betyder också att den styrs av vad huset har för värme inställt i generalgrunkan (i min brf är det snålt inställt på max 21 grader). Vill du få till den goa känslan i golvet får du ha elektrisk golvvärme.

Edit: Ser inte alls ut som vattenburen. Det är samma system som jag har som är elektrisk golvvärme. När jag sätter den på 35 så blir det varmt och gott i golvet så något borde vara fel inställt hos dig.

Det där är exakt samma grej jag har i mitt badrum. Den har två sätt att kontrollera temperaturen, antingen konstantläge eller händelseläge (=schemaläggning). Om den körs i konstantläge och 35 grader så borde golvet vara glödhett. Men kolla att du inte gått vilse i schemaläggningen bara så att den hoppar över till 16 grader efter några minuter eller nåt.

Kan vara så att man valt fel golvplattor som funkar dåligt med golvvärme.

Om allt är som det ska och rätt dimensionerat ska man ju kunna ligga naken på golvet o svettas om man laddar full värme.

Är badrummet verkligen 4kvm?
Ser mindre ut på bilderna samt det verkar i snålaste laget att lägga 15m då.
Normalt sett räknar man 100w/kvm som fullvärme och 50w/kvm som komfortvärme, dvs om du har någon annan värmekälla och bara vill ha lite mysig värme på golvet.
Din slinga är på 10w/m så rent krasst borde man lagt 40m isf.

Och du har ingen Handdukstork heller? Är ju inte helt ovanligt att man vid stambyten i BRF'er byter gamla vattenburna radiatorer till vattenburna Handdukstorkar,dessa räknas då som uppvärminngskälla på samma vis som en radiator.

Dock tycker jag du borde känna av det ändå, men kolla även som @alfgren nämde så du inte har den på något schema eller på Adaptiv (tror jag det står?)
Den ska vara på konstantläge!

Kan ju även vara så att golvgivaren gett upp, prova ställ om termostaten så den går över rumsgivare(sitter inbyggd givare också i termostaten) och se om det blir någon skillnad.
Tack för alla svar, har inga officiella mått på badrummet men min killögonmätning är cirka 3-4kvm, men kan lika gärna vara 3kvm. Jag antar att 150w och 15m kabel gäller hela anläggningen, jag har inga andra uppgifter.

Jag kör den i konstantläge hela tiden på 35grader. Jag testade dock att kalibrera termostaten nu och ska se om det blir någon skillnad, den stod på att golvet var 25 grader men jag ställde nu ner den till 20 grader istället.

Det är kakel, vet inte helt säkert vilket material eller tjocklek dock.

Nej inga element eller handdukstork, utan tanken antar jag var att golvvärmen skulle vara enda värmekällan. Antagligen verkar den ju vara underdimensionerad när jag fått lära mig av er hur mycket watt/m per /m2 man vanligen använder.

Detta kanske är en jättedum fråga, men om jag ställer den på 35grader - är det tanken att det då ska bli 35grader på golvet?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tack för alla svar, har inga officiella mått på badrummet men min killögonmätning är cirka 3-4kvm, men kan lika gärna vara 3kvm. Jag antar att 150w och 15m kabel gäller hela anläggningen, jag har inga andra uppgifter.

Jag kör den i konstantläge hela tiden på 35grader. Jag testade dock att kalibrera termostaten nu och ska se om det blir någon skillnad, den stod på att golvet var 25 grader men jag ställde nu ner den till 20 grader istället.

Det är kakel, vet inte helt säkert vilket material eller tjocklek dock.

Nej inga element eller handdukstork, utan tanken antar jag var att golvvärmen skulle vara enda värmekällan. Antagligen verkar den ju vara underdimensionerad när jag fått lära mig av er hur mycket watt/m per /m2 man vanligen använder.

Detta kanske är en jättedum fråga, men om jag ställer den på 35grader - är det tanken att det då ska bli 35grader på golvet?
Nej i rummet som helhet
Beror ju på om termostaten är inställd på golvgivaren eller rumsgivaren.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Äntligen börjar det bli klart.
Småjobb kvar. Soffan är beställd, kamin på ingång och det specialbeställda bordet kommer nästa vecka.

20200731_174903.jpg
20200731_174935.jpg
20200814_192209.jpg
20200823_150132.jpg
20200906_130838.jpg
20200927_154550.jpg
20201212_155615.jpg
20201212_155635.jpg
20201212_162142.jpg
20201212_170520.jpg
20201212_194743.jpg
20210112_112201.jpg
20210114_081526.jpg
20210114_094314.jpg
20210114_132015.jpg
20210114_132040.jpg
Snyggt och prydligt alla dagar i veckan......MEN.....hur i helvete kan du bygga bort en inomhuspool och dessutom lägga heltäckningsmatta istället? Här är något fel som är trasigt.....
 

P-A

Sir Spamalot
Snyggt och prydligt alla dagar i veckan......MEN.....hur i helvete kan du bygga bort en inomhuspool och dessutom lägga heltäckningsmatta istället? Här är något fel som är trasigt.....
Haha, det är många som har undrat det.
Men ärligt talat så användes inte poolen iaf. Och det var i behov av renovering. Det i kombination med att vi saknade altanen från vårt förra hus gjorde att vi skapar detta istället. Här kan vi häbga med familj och vänner hela året och kommer ha stora glaspartier mot vår innergård till hösten.
Lite som en enkel vinterträdgård/uterum.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Haha, det är många som har undrat det.
Men ärligt talat så användes inte poolen iaf. Och det var i behov av renovering. Det i kombination med att vi saknade altanen från vårt förra hus gjorde att vi skapar detta istället. Här kan vi häbga med familj och vänner hela året och kommer ha stora glaspartier mot vår innergård till hösten.
Lite som en enkel vinterträdgård/uterum.
Nåja......går ju att återställa den dag ni kommer till sans :)
 

Edin

Panerai
Just därför gjordes en lös stomme somninte skadar poolen.

Stiligt värre! Misstänker att den lilla regelstommen i det nya golvet är en form av lucka för att komma ner i polen? Känns smart just för att man itne bygger in eventuella problem om avloppet i polen är kvar (vet iof inte om det är möjligt att det luktar därifrån då det säkert är ett slutet system i en pool..).

Bara jag som tänkte att det där skulle kunna vara ett läckert kök med skåpvägg och en jätte köks ö mot innergården och ett större matbord? Kanske finns något liknande redan dock. :D
 

P-A

Sir Spamalot
Stiligt värre! Misstänker att den lilla regelstommen i det nya golvet är en form av lucka för att komma ner i polen? Känns smart just för att man itne bygger in eventuella problem om avloppet i polen är kvar (vet iof inte om det är möjligt att det luktar därifrån då det säkert är ett slutet system i en pool..).

Bara jag som tänkte att det där skulle kunna vara ett läckert kök med skåpvägg och en jätte köks ö mot innergården och ett större matbord? Kanske finns något liknande redan dock. :D
Jajjemen, luckan finns för att kunna komma ner.
Tur nog var det ett slutet system så jag slipper lukt.
Vi hade poolen tömt i ca 1 år med avfuktare så att det skulle vara ordentligt torr innan vi byggde igen.

Stort kök har vi i en annan del, men det blir ett utekök utanför detta istället :)
 

Häggvik

Omega
4 månader senare och ännu mer byråkrati så börjar det närma sig att göra grunden.
Grunderna blev gjutna i början på januari och modulerna var planerade till v.10.
Byggaren ringde förra veckan och sa att dom hade dåligt att göra så dom kunde starta tidigare.
Poff! sa det och idag var garaget rest!
På tisdag kommer huset.
 

Bilagor

  • IMG_20210127_150551.jpg
    IMG_20210127_150551.jpg
    1.1 MB · Visningar: 94
Topp