• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

varför går det inte att flytta till den rätta sidan :D

En gång Söderort, alltid söderort. Born and raised. :)

Nej men skämt och sido så är det ju inget fel i sig mer än att jag och tjejen har alla vänner/familj/landställe söder om stan så det skulle bli lite omständligt. Vi tittar dessutom på Nynäs och inte ens söderort...

Nynäshamn det är ju typ i ett annat land :D

Jag förstår! Just pulling your leg
Du skulle inte ha särskilt svårt att få iväg ditt hus till bra pengar nu. Det svåra är ju hur man ska göra med nybygge, det drar ju ut på tiden. Chansa att bygget blir klart snabbt och utan förseningar (funkar sällan...) eller köpa tomten och betala dubbelt (svindyrt med dagens tomtpriser). Risken med det senare är ju att man kan råka ut för en sättning i marknaden. Då blir det inte kul.

Du skulle inte ha särskilt svårt att få iväg ditt hus till bra pengar nu. Det svåra är ju hur man ska göra med nybygge, det drar ju ut på tiden. Chansa att bygget blir klart snabbt och utan förseningar (funkar sällan...) eller köpa tomten och betala dubbelt (svindyrt med dagens tomtpriser). Risken med det senare är ju att man kan råka ut för en sättning i marknaden. Då blir det inte kul.
Nej det hade fått bli att betala dubbelt och som du säger så är det lite risky business.

Vill ju ogärna sälja och flytta till en lägenhet medan det byggs.

Jag lobbar dagligen......

Utåt Nynäs måste det ju gå att hitta tomt till vettiga priser och bygga själv?

Ja om man kan tänka sig bo utanför Nynäshamn går det absolut. Dock tittar vi enbart inne i själva Nynäshamn. Att bo utanför är det fet nej på för då blir man tvingad till köra bil överallt (förskolan, tåget, affären osv). Uppvuxen i Mälarhöjden och bott i city men nu i Midsommarkransen (bil i city gick inte).

Tomter finns inga att prata om inne i Nynäshamn. Försökte lobba för att köpa ett hus i somras som hade en tomt på lite mer än 3.000m2 och stycka samt bygga men det sa tjejen nej till och var inte ens diskuterbart. Pratar dock med en som har en tomt men den är otroligt bergig så det är
Inte lätt (billigt) att bygga något på den.
Men visst, vill men bo på landet Nynäshamn kan man göra fynd. Mamma köpte 7.820m2 tomt för 800.000:- det är dock på landet = landstället.

Försökte lobba för att köpa ett hus i somras som hade en tomt på lite mer än 3.000m2 och stycka samt bygga men det sa tjejen nej till och var inte ens diskuterbart
Där hade nog du rätt och hon fel ;-) Att köpa en lite rutten stuga och jämna den med marken är fullt realistiskt med dagens tomtpriser. Bor man i Nynäs känns det som att bil blir en del av vardagen ändå - är ju inte ett jättestort ställe direkt. Vill man handla nåt utöver mat får man ju åka till Haninge.

Jo men man kan inte köra över den man älskar så det var bara att släppa. :)
Helt klart är det så bara det finns marginal. Tror dock inte den marginalen finns för de gamla större husen mitt inne i Nynäs. Det lär dock finnas i de fall man köper en tomt (med hus) i tidigare sommarstugeområden och bygger permanentboende. Titta bara på Värmdö på många ställen.
Vi vill iaf bo där vi kan ge våra framtida barn samma typ av uppväxt som vi fick. Att det sen är 30 min från stan gör oss inget för vi kommer att vara där minst 2-3 dar i veckan. Jag har (för närvarande) garage vid kontoret mitt i city så ska man köpa något som inte finns hemmavid löser man det på vägen så slipper man det lediga dagar. Blir inte lyckligare av att köp hus för 10-15 millar i mälarhöjden och har 15-20
Min till kungens kurva så då är natur (och närhet till familj/vänner) viktigare.

Edit:
Vart lite långt inlägg. 🙂

Då är asbestsaneringen snart klar :) Entreprenören kommer hit på eftermiddagen så får vi se hur tidsplanen blir framöver.

PXL_20210210_103513798.jpg

Blir en tight lösning. Du har inte funderat på bara ett fast parti med ett annat ljup. Då kanske du kan klämma in en kommod på 60cm. Inr har ju en model som heter trac som du kan upp till tak. Annars ett skjutparti som går förbi fönstret.

Kollade på en del olika lösningar, exempelvis helt vikbara dörrar som kunde vikas ut förbi fönstret. Dock så upplevde jag att Niagara blir en bra lösning yt/prismässigt (även om det självfallet blir tight), hela badrummet är bara 3kvm så en liten dusch får duga.

Kollade på en del olika lösningar, exempelvis helt vikbara dörrar som kunde vikas ut förbi fönstret. Dock så upplevde jag att Niagara blir en bra lösning yt/prismässigt (även om det självfallet blir tight), hela badrummet är bara 3kvm så en liten dusch får duga.
Fast det där är snortrångt...på gränsen till oanvändbart. Tänk på att duscharmaturen också bygger ut från väggen. Plötsligt har du bara 50cm plats eller så.

Om du åtminstonde väljer raka dörrar får du lite mer svängrum i duschen och du kan ändå fälla undan dem för att få mer plats i badrummet när man inte använder duschen.

Ps. Har du räknat med tjockleken på plyfa+gips+fix+kakel+ev riktmån för väggen när du mätt frimåttet till fönstret?

Fast det där är snortrångt...på gränsen till oanvändbart. Tänk på att duscharmaturen också bygger ut från väggen. Plötsligt har du bara 50cm plats eller så.

Om du åtminstonde väljer raka dörrar får du lite mer svängrum i duschen och du kan ändå fälla undan dem för att få mer plats i badrummet när man inte använder duschen.

Ps. Har du räknat med tjockleken på plyfa+gips+fix+kakel+ev riktmån för väggen när du mätt frimåttet till fönstret?

Tack för synpunkterna, får titta på det igen.

Den sista punkten förstår jag inte. Hur kan ytan från väggen till fönstret påverkas av detta? Jag mätte innan vi rev badrummet.

+1 på den. Vill absolut inte vara någon stämningsdräpare här eller så. Men @oystercase har helt rätt. 70x70 är åt helvete för litet!
Ungarnas badrum är också sjukt tight här hemma så jag var tvungen att sätta en 80x80 dusch där. Det är ett helvete att använda den duschen som fullvuxen. 70x70 hade aldrig gått. Tyvärr alltså... Försök tänka om där annars kommer du svära ihjäl dig varje gång du duschar.

Tack för synpunkterna, får titta på det igen.

Den sista punkten förstår jag inte. Hur kan ytan från väggen till fönstret påverkas av detta? Jag mätte innan vi rev badrummet.
Antagligen är väggarna inte så raka. För att få en snygg kakling så vill man gärna ha raka väggar. När man riktar upp den nya väggen kan den hamna längre ut än den gamla. Nyare våtrumsnormer ställer krav på tillräckligt styva väggar vilket typisk kräver flera lager, ex plyfa + gips. Gamla väggen var kanske av annan konstruktion med bara enkelgips.

Att du mätte i gamla badrummet innan du började riva bör ha gett dig hyffsat mått om du kollar upp enligt ovan och bara fönstersmygen var rak så den inte var mindre/större uppe/nere. Ett tips är att skippa träsmyg runt fönstret och istället kakla hela vägen fram och avsluta med kakelist. På så sätt får du några extra cm mellan vägg och fönster.

Vi var sjukt nära katastrof i ett projekt där just uppriktning av väggar gjorde en nisch för tvättmaskin och tumlare flera cm smalare än projekterat. Vi fick skippa kakel inne i nischen för att rädda situationen och hade då 5mm marginal på bredden. Båda väggar lutade åt samma håll så när snickaren hade riktat dem blev det flera cm smalare.

Kanske långskott men är det någon här som har hört talas om märket metc. när det kommer till badrumsprylar?

Knoppen på blandaren i duschen har gått sönder och när jag googlar efter reservdelar tycks märket inte ens existera. Hittar nada.

Bilagor

• C596A1A4-8F75-4FD6-9ABA-087F86E349AA.jpeg
    C596A1A4-8F75-4FD6-9ABA-087F86E349AA.jpeg
    308.3 KB · Visningar: 22
  • 91F3F343-F041-476C-BA81-EEDCE464D392.jpeg
    91F3F343-F041-476C-BA81-EEDCE464D392.jpeg
    232.4 KB · Visningar: 24
  • 589CF912-6FCE-4B04-9E2E-8A4A35B1CEC9.jpeg
    589CF912-6FCE-4B04-9E2E-8A4A35B1CEC9.jpeg
    456.1 KB · Visningar: 26
Kanske långskott men är det någon här som har hört talas om märket metc. när det kommer till badrumsprylar?

Knoppen på blandaren i duschen har gått sönder och när jag googlar efter reservdelar tycks märket inte ens existera. Hittar nada.
Det där fixar du väl med lite epoxi? Annars är det antagligen standardmått på väggrören 150 eller 160mm cc. En ny blandare behöver inte vara så dyr och det är snabbt bytt. Tips är att uppgradera till termostatblandare istället för manuell.

Det där fixar du väl med lite epoxi? Annars är det antagligen standardmått på väggrören 150 eller 160mm cc. En ny blandare behöver inte vara så dyr och det är snabbt bytt. Tips är att uppgradera till termostatblandare istället för manuell.
Jag ska se om det går att limma men tror inte det då gängorna har spruckit i knoppen. Jäkla plastskräp

Antagligen är väggarna inte så raka. För att få en snygg kakling så vill man gärna ha raka väggar. När man riktar upp den nya väggen kan den hamna längre ut än den gamla. Nyare våtrumsnormer ställer krav på tillräckligt styva väggar vilket typisk kräver flera lager, ex plyfa + gips. Gamla väggen var kanske av annan konstruktion med bara enkelgips.

Att du mätte i gamla badrummet innan du började riva bör ha gett dig hyffsat mått om du kollar upp enligt ovan och bara fönstersmygen var rak så den inte var mindre/större uppe/nere. Ett tips är att skippa träsmyg runt fönstret och istället kakla hela vägen fram och avsluta med kakelist. På så sätt får du några extra cm mellan vägg och fönster.

Vi var sjukt nära katastrof i ett projekt där just uppriktning av väggar gjorde en nisch för tvättmaskin och tumlare flera cm smalare än projekterat. Vi fick skippa kakel inne i nischen för att rädda situationen och hade då 5mm marginal på bredden. Båda väggar lutade åt samma håll så när snickaren hade riktat dem blev det flera cm smalare.

Tackar nu är jag med! Då vi har tegelfasad känns det som ingen höjdare att sätta in ett nytt och mindre fönster och min idé om att sätta igen fönstret med glasbetong sågades som för 80-taligt.

Hittade en duschlösning från Cabinex som skulle möjliggöra oss att ha 80cm bredd (den nya kommoden är 10cm mindre än den gamla) samt 90cm djup. Dock hittar jag inte så mycket recensioner av den lösningen när jag googlar så vetefan :/

Tackar nu är jag med! Då vi har tegelfasad känns det som ingen höjdare att sätta in ett nytt och mindre fönster och min idé om att sätta igen fönstret med glasbetong sågades som för 80-taligt.

Hittade en duschlösning från Cabinex som skulle möjliggöra oss att ha 80cm bredd (den nya kommoden är 10cm mindre än den gamla) samt 90cm djup. Dock hittar jag inte så mycket recensioner av den lösningen när jag googlar så vetefan :/

Min fru har också sågat glasbetonglösning vid något tillfälle. Finns dock riktigt coola glasbetongblock som inte alls känns 80-tal. (Hjälpte inte i mitt fall....)

Min fru har också sågat glasbetonglösning vid något tillfälle. Finns dock riktigt coola glasbetongblock som inte alls känns 80-tal. (Hjälpte inte i mitt fall....)

Jupp, och nu får man slösa en kväll på att googla duschlösningar igen 😤

Finns liknande lösningar som Cabinex från mer välkända märken men då pratar vi priser över 30 tkr :banghead:

@Lord_tito88
70x70 är toktrångt som många sagt. 80x80 är bra mycket bättre men inte super. Det går ju även att sätta en 80x80 på 70x70 (säkerställ bara att dörr går fritt vägg och blandare när den fälls in!!). Då blir den lite större men håller inte formen när den är utfälld. Det funkar och anledningen jag vet är att mamma har en 90x90 monterad på 80x80 då hantverkarna inte fick ändringen eller kunde läsa på vare sig kartongen eller manualen till duschväggarna...

Dock är komoden körd i det fallet.

@Lord_tito88
70x70 är toktrångt som många sagt. 80x80 är bra mycket bättre men inte super. Det går ju även att sätta en 80x80 på 70x70 (säkerställ bara att dörr går fritt vägg och blandare när den fälls in!!). Då blir den lite större men håller inte formen när den är utfälld. Det funkar och anledningen jag vet är att mamma har en 90x90 monterad på 80x80 då hantverkarna inte fick ändringen eller kunde läsa på vare sig kartongen eller manualen till duschväggarna...

Dock är komoden körd i det fallet.

Jaha! INR hade tidigare ett badrumsverktyg där man kunde lägga in måtten för badrummet. Tyvärr var det i java så dom har ersatt den med en sämre variant nu.

Jaha! INR hade tidigare ett badrumsverktyg där man kunde lägga in måtten för badrummet. Tyvärr var det i java så dom har ersatt den med en sämre variant nu.

Jag säger inte att det är optimalt. MEN det funkar. Var dock jävligt noga med att väggen går fritt duschkranen så man kan vika in den. Mamma hade som sagt tur i att allt funkade men det var på det berömda.. att det funkade. Bra rabatt fick hon iaf då dom borrat i kaklet för att sätta upp den. Det var kraftig rabatt eller gör om gör rätt som gällde.

Tillbaka
Topp