• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Bor man i en etta till Stockholm med en oproportionerlig stor matplats (och för långt kök) kan man korta ned köket och sätta upp en vägg, så blir matplats plötsligt sovrum :) en del spackling och målning kvar, lite luckor som saknas, sen äntligen klart!

Före:
01F50A74-718B-447B-B0FA-186E0409F2DC.jpeg
5226603C-1E31-468B-91DA-F84C993E5D31.jpeg
DA0FEBE9-5C5B-4291-8613-641032BE278D.jpeg
B1D8C1E9-112B-453E-A6A5-35F6F8710EB9.jpeg
859A0404-DF71-4CC8-A2F9-835892E09F70.jpeg
169BCB1B-B420-4446-BCE6-2B924141C3B3.jpeg
BAB9CF5D-698F-4121-88C7-54450E3207D4.jpeg
578749C9-0902-4BF7-B9D8-9552F128C2AB.jpeg

Gammalt fönster från sommarstugan som ska in i hålet
14926AA9-C725-4DB9-B3F4-418809D79D2B.jpeg
Vart ifrån kommer kökssnickerierna?

Då skulle du se hur det såg ut förra veckan :) Och ja, de är min tjej som gör tummen upp med hammaren i högsta hugg.
hus.png
Citerar mig själv knappt ett år senare med en bild tagen ifrån ungefär samma ställe. Firar idag 1 vecka i huset och utöver ett par lampor, lister och ett några ställen som behöver målas igen är allt klart. Eller klart är det väl aldrig men "klart-isch"
01.png

(bredvid kylskåpet är nu är karmlös dörr)

Vänligen,
Martin

Efter flera år av avundsjuka i den här tråden har jag beslutat mig för att slå slag i saken och ge mig in i ångesten. Husbygget drar igång nästa år och nu letas för fullt inspiration. Har letat med ljus och lykta efter denna verandadörr;

53DA5B8F-02BA-4620-8742-A42FB22F9DC7.jpeg

någon som har ett hum? I övrigt är vi inne på Velfac Classic men gillar inte deras fönsterdörrar.

Efter flera år av avundsjuka i den här tråden har jag beslutat mig för att slå slag i saken och ge mig in i ångesten. Husbygget drar igång nästa år och nu letas för fullt inspiration. Har letat med ljus och lykta efter denna verandadörr;

någon som har ett hum? I övrigt är vi inne på Velfac Classic men gillar inte deras fönsterdörrar.
Ta kontakt med en fönstertillverkare tex:
Eller googla o leta nåt i närheten av där du bor

Citerar mig själv knappt ett år senare med en bild tagen ifrån ungefär samma ställe. Firar idag 1 vecka i huset och utöver ett par lampor, lister och ett några ställen som behöver målas igen är allt klart. Eller klart är det väl aldrig men "klart-isch"
01.png

Vänligen,
Martin

Stort grattis till huset och hatten av för roliga och annorlunda val som ser otroligt bra ut nu när det mesta är på plats 👏 Det skulle vara kul med en rundtur i övriga rum också. Det var ju till exempel ett rätt modigt kakelval till en liten toalett om jag inte minns helt fel.

En fråga till samtliga.

Ser det här normalt ut på isoleringen? Det ser nästan ut som mögel vilket känns lite sådär när det ligger dikt an mot porös lättblåbetong. Som en perfekt storm av organismer och partiklar som det kan bli tråkigheter av. När radhuset byggdes gjorde man fasaden i puts, men under årets lopp blev det rätt så mycket sprickbildningar varpå något snille kom på att man skulle täcka fasaderna med plåt! Håller på att uppvigla grannarna att försöka återställa fasaden alternativt byta ut mot träpanel men det går lite trögt.

Skärmavbild 2020-12-28 kl. 23.14.10.png

Stort grattis till huset och hatten av för roliga och annorlunda val som ser otroligt bra ut nu när det mesta är på plats 👏 Det skulle vara kul med en rundtur i övriga rum också. Det var ju till exempel ett rätt modigt kakelval till en liten toalett om jag inte minns helt fel.
Tackar!
Tog ett par bilder snabbt innan vi började flytta över saker, tyvärr saknas flera dörrar (och samtliga handtag - tillfälliga på de dörrar som är monterade) och andra saker så du får använda fantasin lite. Hämtade de sista sakerna från vår lägenhet ikväll så inte läge att fota nya men på ett par dagar :)

14.png

Nämnda badrumskakel. Spolknappen skall lackas i samma rödton. Vi valde att ej köpa handfat/speglar osv innan kaklet var på plats men sen kom lockdownen (bor i Tyskland) så vi kommer ej iväg och kan köpa något passande så det är en fungerade toa utan handfat ett tag...
10.png

Som tur är har vi ett till badrum. Riktigt nöjd med denna möbel - bott i lägenhet med litet badrum så riktigt nöjd med svängrum.

07.png
Hall/ingång.

04.png

Kök från sidan. Bredvid kylskåpet är som sagt en karmlös dörr nu (som ska målas i samma färg som väggen) in till "extra köket".

08.png

Det jag är nästan mest nöjd med. "Skåpet" är 9,5m långt och byggdes samtidigt som huset 1962. Anlitade en firma som monterade ner det och byggde en helt ny "insida" men vi behöll original utsida. Ser gammal ut men lådorna har "soft close" osv. Ljusskenan i taket går hela vägen (ej klart på bild) och på väggen kommer också lampor.

Kan, om intresse finns, ta mer bilder när tillfälle ges. Mycket har ändrat sig bara efter dessa bilder togs.

Vänligen,
Martin

Tackar!
Tog ett par bilder snabbt innan vi började flytta över saker, tyvärr saknas flera dörrar (och samtliga handtag - tillfälliga på de dörrar som är monterade) och andra saker så du får använda fantasin lite. Hämtade de sista sakerna från vår lägenhet ikväll så inte läge att fota nya men på ett par dagar :)

14.png

Nämnda badrumskakel. Spolknappen skall lackas i samma rödton. Vi valde att ej köpa handfat/speglar osv innan kaklet var på plats men sen kom lockdownen (bor i Tyskland) så vi kommer ej iväg och kan köpa något passande så det är en fungerade toa utan handfat ett tag...
10.png

Som tur är har vi ett till badrum. Riktigt nöjd med denna möbel - bott i lägenhet med litet badrum så riktigt nöjd med svängrum.

07.png
Hall/ingång.

04.png

Kök från sidan. Bredvid kylskåpet är som sagt en karmlös dörr nu (som ska målas i samma färg som väggen) in till "extra köket".

08.png

Det jag är nästan mest nöjd med. "Skåpet" är 9,5m långt och byggdes samtidigt som huset 1962. Anlitade en firma som monterade ner det och byggde en helt ny "insida" men vi behöll original utsida. Ser gammal ut men lådorna har "soft close" osv. Ljusskenan i taket går hela vägen (ej klart på bild) och på väggen kommer också lampor.

Kan, om intresse finns, ta mer bilder när tillfälle ges. Mycket har ändrat sig bara efter dessa bilder togs.

Vänligen,
Martin

Helt fantastiskt! Det som gör det extra bra till skillnad från många andra nyrenoveringar är att trivselfaktorn redan slår i taket trots att det inte är 100% klart. Bara att strosa fram i hallen längs med långskåpet när ljuset slår in kommer vara en njutning.

Tackar!

14.png

10.png

07.png
Hall/ingång.

04.png

08.png

Vänligen,
Martin
Skåpet, helt otroligt som ett konstverk.

Nyaste nöjet...sitta och surfa runt på Bygghemma.

Det här är precis så som jag har tänkt mig duschutrymmet i ena badrummet. Är det otroligt mycket mer avancerat med installationen så att man får räkna med kostnaden för setet x 5, eller är det mer överkomligt.

Skärmavbild 2020-12-30 kl. 22.25.19.png
Skärmavbild 2020-12-30 kl. 22.25.39.png
Skärmavbild 2020-12-30 kl. 22.25.56.png

finns det utrymme så borde det inte bli avsevärt dyrare. Riktigt snyggt, men jag gillar inte att ha dolda kopplingar, då man inte ser om det börjar droppa, men kanske är för försiktig.

Det här är precis så som jag har tänkt mig duschutrymmet i ena badrummet. Är det otroligt mycket mer avancerat med installationen så att man får räkna med kostnaden för setet x 5, eller är det mer överkomligt.

Skärmavbild 2020-12-30 kl. 22.25.19.png
Skärmavbild 2020-12-30 kl. 22.25.39.png
Skärmavbild 2020-12-30 kl. 22.25.56.png

Partiet på bilden är Velfac, så ni borde kunna få till det där.

Vatten får inte skarvas i vägg utan så kallad "läck ut" enligt säkertvatten, just denna produkt kan jag inte svara för mer än att dom skriver "dropp indikator ingår ej" (detsamma som, läck ut eller skvallerrör). Kanske finns det tillhörande monterings box för att placera alla kopplingar i en tätbox med skavellerör, liknande den boxen tapwell har till sina inbyggadsblandare; https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...apwell-box-7200-for-inbyggnad/p-530474-527677.

Här har ni monteringsanvisning enligt säkertvatten för tapwell inbyggnads duschblandare;
https://www.tapwell.se/storage/70C1...acb14426b7f6c8c1a502e115/MINB3-190819-ALL.pdf

Rekommenderar dig att prata med din rörmokare som säkerligen har erfarenhet av vilka produkter som är smidiga och godkända att arbeta med.

Vatten får inte skarvas i vägg utan så kallad "läck ut" enligt säkertvatten, just denna produkt kan jag inte svara för mer än att dom skriver "dropp indikator ingår ej" (detsamma som, läck ut eller skvallerrör). Kanske finns det tillhörande monterings box för att placera alla kopplingar i en tätbox med skavellerör, liknande den boxen tapwell har till sina inbyggadsblandare; https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...apwell-box-7200-for-inbyggnad/p-530474-527677.

Här har ni monteringsanvisning enligt säkertvatten för tapwell inbyggnads duschblandare;
https://www.tapwell.se/storage/70C1...acb14426b7f6c8c1a502e115/MINB3-190819-ALL.pdf

Rekommenderar dig att prata med din rörmokare som säkerligen har erfarenhet av vilka produkter som är smidiga och godkända att arbeta med.

Stort tack. Då känns det som en dum idé att köpa nu för att ha liggande tills det är renoverinsdags då jag inte har hittat hantverkare än att rådfråga plus att byggstart ändå troligtvis ligger på andra sidan sommaren.

Stort tack. Då känns det som en dum idé att köpa nu för att ha liggande tills det är renoverinsdags då jag inte har hittat hantverkare än att rådfråga plus att byggstart ändå troligtvis ligger på andra sidan sommaren.
Om du tänker att köpa det för priset skull finns "kittet" du länkade till på Amazon för 740€ och minns jag inte fel kostade det lika mycket i våras när jag spenderade allt för mycket tid surfandes badrums prylar. Säkert olika men firman som gjorde vårat badrum ville köpa in allting själva så ifall något händer har de full kontroll med garantier osv.
amazon.png

Efter mycket om och men blev vår dusch såhär:

dusch.jpg

Vänligen,
Martin

Om du tänker att köpa det för priset skull finns "kittet" du länkade till på Amazon för 740€ och minns jag inte fel kostade det lika mycket i våras när jag spenderade allt för mycket tid surfandes badrums prylar. Säkert olika men firman som gjorde vårat badrum ville köpa in allting själva så ifall något händer har de full kontroll med garantier osv.
amazon.png

dusch.jpg

Vänligen,
Martin

Jag måste nog släppa sargen angående att beställa från Amazon :)

Sen är jag generellt lite skeptisk till att låta hantverkarna beställa det som ska monteras då min känsla är att man får betala +50%. Bara att se hur Ahsell och andra rabatterar när man gör inköp som företag men på på kvittot till kund står ordinarie pris. Men om man själv kan skicka länk på det man vill beställa och priset blir det samma är det ju naturligtvis inte något problem.

Riktigt snyggt förresten 👍

01.png

Vänligen,
Martin
He

En fråga till samtliga.

Ser det här normalt ut på isoleringen? Det ser nästan ut som mögel vilket känns lite sådär när det ligger dikt an mot porös lättblåbetong. Som en perfekt storm av organismer och partiklar som det kan bli tråkigheter av. När radhuset byggdes gjorde man fasaden i puts, men under årets lopp blev det rätt så mycket sprickbildningar varpå något snille kom på att man skulle täcka fasaderna med plåt! Håller på att uppvigla grannarna att försöka återställa fasaden alternativt byta ut mot träpanel men det går lite trögt.

Skärmavbild 2020-12-28 kl. 23.14.10.png
Där har man gjort några fel.
1. Isolering ska inte skarvas med småbitar utan hela skivor ska användas för att undvika glipor och köldbryggor.

2. Panelen, eller i det här faller plåten ska inte ligga dikt an mot isoleringen. Läkten borde det ha varit lite tjockare så det blivit en luftspalt på ca 20-30 mm.
Därav missfärgning/påväxt på ”vindpappen” på isolerskivorna.

3. Tryckimpregnerat virke ska helst inte användas inbyggt i en huskonstruktion. Om det blir mögelpåväxt på impat virke kan det börja lukta väldigt illa. (I detta fall sitter det impade virket i princip ytterst på huset, så jag tror inte att det kommer bli ett problem!)

Senast ändrad:
He

1. Isolering ska inte skarvas med småbitar utan hela skivor ska användas för att undvika glipor och köldbryggor.

2. Panelen, eller i det här faller plåten ska inte ligga dikt an mot isoleringen. Läkten borde det ha varit lite tjockare så det blivit en luftspalt på ca 20-30 mm.

3. Tryckimpregnerat virke ska helst inte användas inbyggt i en huskonstruktion. Om det blir mögelpåväxt på impat virke kan det börja lukta väldigt illa. (I detta fall sitter det impade virket i princip ytterst på huset, så jag tror inte att det kommer bli ett problem!)

Byggmissarna må ju vara, men plåtfasad är fan inte najs alltså. :D

Byggmissarna må ju vara, men plåtfasad är fan inte najs alltså. :D

Nej, det är riktigt fult. Men jag gissar att någon tog beslutet på 80-talet när putsfasaderna blev för dyra att underhålla. Hoppas som sagt på att kunna verka för att de ska bytas ut mot den ursprungliga putsen dp jag gissar att dagens material är bättre, (?), alternativt en träfasad.

amazon.png

dusch.jpg

Vänligen,
Martin
Riktigt snyggt.
Ert hus är verkligen smakfullt.

Får dela med mig av årets spaprojekt vid stugan. Började i slutet av mars och blev klar med sista finliret strax innan jul. Uppgraderade med nya elcentraler och kablar samt drog fram 3-fas till parkeringen om man någon gång skaffar elbil. Drog även upp vatten, inför 2021 års projekt att bygga bastu i den gamla boden. Perfekt tajming med Corona, för barnen har badat flera timmar varje helg sen i påskas, vilket varit en tacksam aktivitet när nästan allt är stängt.

Bilagor

• DC282D8F-DAF1-439D-81B4-58EE3399D1B8.jpeg
    DC282D8F-DAF1-439D-81B4-58EE3399D1B8.jpeg
    816 KB · Visningar: 81
  • A3D262EB-8CB9-49C1-A2A1-B458DCD695BA.jpeg
    A3D262EB-8CB9-49C1-A2A1-B458DCD695BA.jpeg
    1 MB · Visningar: 84
  • FA9A4EF6-4402-46EE-8D50-5EC10DED618E.jpeg
    FA9A4EF6-4402-46EE-8D50-5EC10DED618E.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 101
  • BB647B7E-4022-4EA5-A4A7-5EEDA307A2E0.jpeg
    BB647B7E-4022-4EA5-A4A7-5EEDA307A2E0.jpeg
    1 MB · Visningar: 110
  • 0A3C3A1C-CC27-4023-82C7-6471EF463C9B.jpeg
    0A3C3A1C-CC27-4023-82C7-6471EF463C9B.jpeg
    751.7 KB · Visningar: 120
He

Superintressant och det här kommer jag ta med mig till styrelsen. Något borde vara väldigt galet i alla fall när man har 16,5 grader inomhus i en garderob som vätter mot ytterväggen trots att det bara är runt nollan utomhus. Även om det inte finns någon uppvärmning i garderoben borde det vara varmare än så.

Stora badrummet har samma problem. Där var det tidigare ett vattenburetelement i fronten på badkaret men som man tog bort på grund av legionellarisk. Det sattes in ett el-element som gjorde att elräkningarna under det kallare halvåret gick i taket då det var tvunget att gå på max hela tiden.

Superintressant och det här kommer jag ta med mig till styrelsen. Något borde vara väldigt galet i alla fall när man har 16,5 grader inomhus i en garderob som vätter mot ytterväggen trots att det bara är runt nollan utomhus. Även om det inte finns någon uppvärmning i garderoben borde det vara varmare än så.

Stora badrummet har samma problem. Där var det tidigare ett vattenburetelement i fronten på badkaret men som man tog bort på grund av legionellarisk. Det sattes in ett el-element som gjorde att elräkningarna under det kallare halvåret gick i taket då det var tvunget att gå på max hela tiden.
Låter märkligt med elementet i badrummet? Legionella i värmesystemet är inget problem normalt. Det är ju ett slutet system så det vattnet ska inte komma ut och sprida legionella. (Legionella smittar för övrigt vid inandning, inte om man tex dricker vatten med legionella i.) Om det inte var så att man kopplat på vanliga varmvattnet/varmvattencirkulationentill radiatorn..??🤔
Men det finns säker någon röris här på KS som vet mer om sånt!

Om klädkammaren mot yttervägg inte har en värmekälla och har en stängd dörr mot övrig yta så är det inte så konstigt om det är lägre temperatur där enligt mig. Är det ursparing i karmen till klädkammaren eller på något annat sätt luftat till övriga lägenheten?

Om klädkammaren mot yttervägg inte har en värmekälla och har en stängd dörr mot övrig yta så är det inte så konstigt om det är lägre temperatur där enligt mig. Är det ursparing i karmen till klädkammaren eller på något annat sätt luftat till övriga lägenheten?

Japp, glipa i överkant på karmen. Tänker att temperaturskillnad inte är konstigt i sig, men att 5 graders skillnad är rätt mycket.

Tackar!

14.png

10.png

07.png
Hall/ingång.

04.png

08.png

Vänligen,
Martin
Grymt fint!

Tar tacksamt emot fler bilder. Gillar den lilla speciella kökslösningen där man har ett separat rum vid sidan av. Mer bilder på det?

Tillbaka
Topp