• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Någon som sitter inne med tips om bra hantverkare med tjänster som är rimligt prissatta i Helsingborg? Ska sätta in ett mindre IKEA-kök och lägga nytt golv i köket och förhoppningsvis även höja taket i köket plus lite annat lull-lull. Tacksam för alla tips!

Ska bygga om min altan på en väldigt sluttande och bergig tomt, och skulle behöva lite arkitekthjälp för att få till det riktigt bra. Någon som har tips på en Stockholmsbaserad arkitekt (eller sjukt duktig snickare) som kan tänkas ta denna typ av uppdrag?

Någon som vet någon butik inne i Stockholm det kan tänkas finnas jordade 2-poliga lamputtag för tak? Verkar inte finnas på varken Kjell eller Clas.

Har ni några rekommendationer när det gäller en riktig airconditioner (ej portabel) till huset? Vårt hus är superbra isolerat men har nog stått ut lite för länge med sommartempen som blir i huset. Vi har 120kvm fördelat på två våningar. Alla sovrum uppe. Klarar man komforttemp med en ac bara uppe? Viktigt är lågt ljud utöver att få ner tempen förstås och betalar gärna en extra slant för det.

vi har markiser på alla söderfönster men jag känner att jag ska försöka övertala min fru igen i ämnet. Bra läge nu och hinna få den monterad innan dödsvärmen är här igen.
Läste på mycket i somras, grannen och jag köpte varsin Hero. Dom är grymma och dessutom rätt svårslagna i kyla per kWh. Grannen kyler 190kvm med sin

Nu börjar badrummet äntligen komma iordning så att det är snart dags att hänga upp inredningen. Vet ni vad som är rekommenderad höjd på en handdukstork? Köpte en Hama som är B50xH80cm.

PXL_20210303_082551175.jpg

Nu börjar badrummet äntligen komma iordning så att det är snart dags att hänga upp inredningen. Vet ni vad som är rekommenderad höjd på en handdukstork? Köpte en Hama som är B50xH80cm.

Kan kolla lite hur mina sitter. Men oavsett om du kör vattenburet och/eller elpatron borde du väl redan projat för det innan plattsättningen och därmed redan spikat placering med vatten/el?!?

Anslutningen på 950mm o.f.g

Kan kolla lite hur mina sitter. Men oavsett om du kör vattenburet och/eller elpatron borde du väl redan projat för det innan plattsättningen och därmed redan spikat placering med vatten/el?!?
Har man ett befintligt rörutsläpp i närheten sedan tidigare så går det ju att lösa med hjälp av anslutningsdosa samt anslutningskabel, har du tur så kan du sätta handdukstorken "över/framför" så kommer du aldrig se det pga handdukarna.

Men personligen hade jag ändå försökt flyttat rörutsläppet till anslutningspunkten så man hade fått en dold installation.

Senast ändrad:

Har man ett befintligt rörutsläpp i närheten sedan tidigare så går det ju att lösa med hjälp av anslutningsdosa samt anslutningskabel, har du tur så kan du sätta handdukstorken "över/framför" så kommer du aldrig se det pga handdukarna.

Men personligen hade jag ändå försökt flyttat rörutsläppet till anslutningspunkten så man hade fått en dold installation.
Jag var otydlig. Med just som du säger tänkte jag givetvis på dold installation. Om man gör jobbet och helrenoverar ett badrum för dyra pengar vill åtminstone inte jag göra utanpåliggande ”nödlösningar” i efterhand som drar ned det estetiska helhetsintrycket

Jag var otydlig. Med just som du säger tänkte jag givetvis på dold installation. Om man gör jobbet och helrenoverar ett badrum för dyra pengar vill åtminstone inte jag göra utanpåliggande ”nödlösningar” i efterhand som drar ned det estetiska helhetsintrycket

Tackar för inputen. Rörisen kommer hit på måndag för att installera den vattenburna handdukstorken så jag ska fråga hur han tänkte kring rördragningen.

Tackar för inputen. Rörisen kommer hit på måndag för att installera den vattenburna handdukstorken så jag ska fråga hur han tänkte kring rördragningen.
När det gäller vattenburen så ser ju installationen lite annorlunda ut ändå eftersom kopplingarna inte får vara dolda och man måste komma åt dem, så där kommer man inte ifrån en synlig installation. Men går ju att bocka ut rören ifrån väggen så nära som möjligt såklart för att minimera den synliga biten.

Ska du ha elpatron också eller endast vattenburen? tänk på att på sommarhalvåret får du inte samma värme på endast det vattenburna.

När det gäller vattenburen så ser ju installationen lite annorlunda ut ändå eftersom kopplingarna inte får vara dolda och man måste komma åt dem, så där kommer man inte ifrån en synlig installation. Men går ju att bocka ut rören ifrån väggen så nära som möjligt såklart för att minimera den synliga biten.

Ska du ha elpatron också eller endast vattenburen? tänk på att på sommarhalvåret får du inte samma värme på endast det vattenburna.

Blir endast vattenburet, fönstret i badrummet är i söderläge vilket gör att det blir tokvarmt därinne under sommaren.

Då är vi igång med renovering av nyköpta huset. Hall, toalett och kök ska renoveras. Klassiskt 70-talskök i fil:

IMG_20210124_140708.jpg
IMG_20210124_140704.jpg

Nu utrivet och mellanväggen borttagen. Väggen var tyvärr bärande. Detta var vi medvetna om och kunde lösa avväxling genom att förstärka taket med en stålbalk.

IMG_20210220_135612.jpg

IMG_20210220_135621.jpg

Vad vi däremot av okunskap inte var medvetna om var att gamla golvmattor från 70-talet ofta innehåller asbest. Firman som hjälper oss misstänkte däremot det och vi har fått det bekräftat med provtagning. Så nu blir det saneringsrivning av golven... Fortsättning följer!

IMG_20210306_144354.jpg

IMG_20210306_144347.jpg

Det rör på sig. Asbestgolven sanerade och utrivna. Tur att vi kunde få hjälper med det på kort varsel. El och vatten förberett. Har försökt tänka till om belysning men svårt det där... Hellre för mycket än för lite tänker jag och allt är ju dimbart.

En kompis har haft inbrott och vill byta alla lås. Ytterdörrarna gick bra men altandörren har denna typ av skruv som bara verkar gå att dra åt och inte lossa. Hur gör man? Vad behövs?

1615304439037.jpeg

En kompis har haft inbrott och vill byta alla lås. Ytterdörrarna gick bra men altandörren har denna typ av skruv som bara verkar gå att dra åt och inte lossa. Hur gör man? Vad behövs?

1615304439037.jpeg
Envägsskruv. Gå in i en välsorterad järnhandel och förklara problemet. Vet inte vad det heter men det finns en hylsa som funkar bra till att lossa dessa. En typ av längre flatbits som du trycker an mot skruven och drar sedan över en hylsa som sitter på bitsen som täcker skruvskallen. Sen går det att skruva ur den. Om det är till någon hjälp kan jag gå ner i källaren och fota min så ser du exakt vad det är jag menar?!

Envägsskruv. Gå in i en välsorterad järnhandel och förklara problemet. Vet inte vad det heter men det finns en hylsa som funkar bra till att lossa dessa. En typ av längre flatbits som du trycker an mot skruven och drar sedan över en hylsa som sitter på bitsen som täcker skruvskallen. Sen går det att skruva ur den. Om det är till någon hjälp kan jag gå ner i källaren och fota min så ser du exakt vad det är jag menar?!
Classe verkar ha.

Tack! Hittade rätt mejsel, 1699kr är lite mycket för att använda en gång så han anlitar en låsgubbe. Det är alltså en rätt ohändig man vi har att göra med. Han har varken Fein multimaskin eller svets ;-)

Såga fram ett spår. Använd sedan vanlig spårmejsel. Enklast med en vibrationssåg typ fein.

Som @oystercase skriver annars är det en specialmejsel som låssmeden har.

Behöver garageinspiration. Har dubbelgarage i huset och ska snart in med ny hoj och tänker att jag vill fräscha upp det lite inför ankomst - likt inredning av babyrum inför barnafödelse!
Det är målat betonggolv och målade betongväggar så att fräscha upp och måla om är nog egentligen inga störra problem, förutom att allt måste ut och alla hyllor/grejer skruvas ner... Hur ser era garage ut? Har ni tips på färgsättning osv? Relativt ljust golv rekommenderar många just för att det inte ska bli så mörkt när man ligger under bilen och pular men samtidigt rekommenderas också att ha en mörkare färg en bit upp på väggarna för att undvika att den värsta smutsen syns tydligt om man lutar däck osv.
Inga bilder postas då det ser bedrövligt ut i dagsläget. :bag: Men som sagt dubbelgarage och betong.

Behöver garageinspiration. Har dubbelgarage i huset och ska snart in med ny hoj och tänker att jag vill fräscha upp det lite inför ankomst - likt inredning av babyrum inför barnafödelse!
Det är målat betonggolv och målade betongväggar så att fräscha upp och måla om är nog egentligen inga störra problem, förutom att allt måste ut och alla hyllor/grejer skruvas ner... Hur ser era garage ut? Har ni tips på färgsättning osv? Relativt ljust golv rekommenderar många just för att det inte ska bli så mörkt när man ligger under bilen och pular men samtidigt rekommenderas också att ha en mörkare färg en bit upp på väggarna för att undvika att den värsta smutsen syns tydligt om man lutar däck osv.
Inga bilder postas då det ser bedrövligt ut i dagsläget. :bag: Men som sagt dubbelgarage och betong.

Ett riktigt fräscht garage/klubbstuga/verkstad som jag har sett är ett mc gängs.

Vanligt ofärgat/tunnt färgflagor i betongindustrigolv svarta väggar med orange rand och tak. Tänk HD svart orange.

Dock lite murrigt men riktigt fräscht sen var det ju bar, kök, biljardbord häng/sovplatser också.

Kanske låta nån lokal konstnär (graffitimålare) få gå lös på nån av väggarna som ett konstverk.

Ljussättning gör mycket. Jag har satt rätt mycket spots som ger både bra arbetsbelysning om man behöver det och schysst look. Eftersom mitt garage är rätt litet (4x7m) och lågt i takså har jag inga fasta möblemang utan kör med stor verktygsvagn + hyllvagn i svart/rött som ger lite färg (syns inte på bilden, står på främre kortsidan).
IMG_20210115_131605.jpg

Tillbaka
Topp