• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Jag säger inte att det är optimalt. MEN det funkar. Var dock jävligt noga med att väggen går fritt duschkranen så man kan vika in den. Mamma hade som sagt tur i att allt funkade men det var på det berömda.. att det funkade. Bra rabatt fick hon iaf då dom borrat i kaklet för att sätta upp den. Det var kraftig rabatt eller gör om gör rätt som gällde.

Jag förstår, ska stämma av med rörisen och se vad han säger 👍

Pratade med rörisen och han hade goda erfarenheter av Cylone duschhörna. Han mätte även upp vad som kan passa i badrummet och föreslog 70cm bredd och 90cm djup så att vi får plats med kommod och toalett.

Jupp, och nu får man slösa en kväll på att googla duschlösningar igen 😤

Finns liknande lösningar som Cabinex från mer välkända märken men då pratar vi priser över 30 tkr :banghead:

Worst case. Frosta fönstret, skaffa en duchkabin som även om den täcker fönstret släpper genom ljus. Utbudet av duschkabiner som är snygga är inte vad det var för 20 år sedan. Skaffade själv en när jag skulle ha en extradusch till barnen. Alltid ogillat duschkabiner. Köpte en dyrare HAFA och stor skillnad om du jämför en för 2999:- på Bauhaus. Ångrar du dig efter ett år så är ingen skada gjord i badrummet och alla spärrar intakta.

styrsvik-duschkabin-215-cm-svartgr%C3%A5-1730209.jpg

Exempel på en kabin som inte är ap-ful.

Rörisen var här och grejade, efter att han åkte drog vi på diskmaskinen varav jag märkte efter en stund att det droppade från taket i rummet nedanför badrummet. Visade sig att rörisen hade kommit åt avloppsröret och det hade blivit bakfall :banghead:

Min diskmaskin tycks lösa ut jordfelsbrytaren - men inte alltid. Något som man kan göra eller är det bara soptippen?
Det behöver inte vara diskmaskinen som är felet , kan räcka med en större belastning på elsystemet för lösa ut JFB men troligast är att du har ett litet jordfel i dom men även jordfel någon mer stans då jfb summerar hela anläggningen. Elektriker som meggar centralen kan vara en god idé så du inte byter DM och felen fortsätter.

Det behöver inte vara diskmaskinen som är felet , kan räcka med en större belastning på elsystemet för lösa ut JFB men troligast är att du har ett litet jordfel i dom men även jordfel någon mer stans då jfb summerar hela anläggningen. Elektriker som meggar centralen kan vara en god idé så du inte byter DM och felen fortsätter.
Är ett sätt att felsöka att sätta en portabel jordfelsbrytare på varje maskin (det är tvättstugan och köket som delar tydligen) för att se vilken som löser ut? Annars är det bara lampor i den gruppen. Diskmaskinen och torktumlaren är köpta begagnade och de är mina huvudmisstänkta.

1613478618557.png

Besiktningsmannen från försäkringsbolaget var här för att kolla skadorna. Han skulle borra hål i taket för att sätta in en avfuktare. Tro *** att han då råkar nagga ledningarna till golvvärmen också 😤🤬

Känns som att jag befinner mig i ett rent renoveringshelvete :(

Besiktningsmannen från försäkringsbolaget var här för att kolla skadorna. Han skulle borra hål i taket för att sätta in en avfuktare. Tro *** att han då råkar nagga ledningarna till golvvärmen också 😤🤬

Känns som att jag befinner mig i ett rent renoveringshelvete :(
Fasen, lider med dig..
Börjar låta som när vi fick en bit av Scandic Opalens avloppsrör rätt genom bakrutan på Frugis bil och därefter hela hotellets avlopp rätt in i bilen när den stod parkerad i garaget där en hotellhelg för ett gäng år sen.......

Fasen, lider med dig..
Börjar låta som när vi fick en bit av Scandic Opalens avloppsrör rätt genom bakrutan på Frugis bil och därefter hela hotellets avlopp rätt in i bilen när den stod parkerad i garaget där en hotellhelg för ett gäng år sen.......

Det var bra oflyt det med! Kommer la skratta åt det här helvetet om några år men just nu känns det bara förjävligt 😤

Fasen, lider med dig..
Den bilen kan väll knappast ha blivit ”sanerad” och ni fick tillbaka den efter det?
Vet bara själv då syrran spydde i en förmånsbil pappa hade när vi var små påväg ner till Spanien. Den bilen blev aldrig av med lukten. Fyra saneringar den sommaren nere i Spanien och en hemma sen såldes den bilen av. Mamma spydde en gång (utanför bilen) hon bara hon satte sig i bilen och skulle starta den!!

Den bilen kan väll knappast ha blivit ”sanerad” och ni fick tillbaka den efter det?
Vet bara själv då syrran spydde i en förmånsbil pappa hade när vi var små påväg ner till Spanien. Den bilen blev aldrig av med lukten. Fyra saneringar den sommaren nere i Spanien och en hemma sen såldes den bilen av. Mamma spydde en gång (utanför bilen) hon bara hon satte sig i bilen och skulle starta den!!
Inte en bägaren ville ta med den.... Den var husets tillfälliga reningsverk typ... Bilderna på bilen passar sig inte riktigt att visa😁

Otur rakt igenom, pratade med snickaren som var i badrummet när besiktningsmannen borrade genom taket och han sa att det var millimeter ifrån att han hade borat igenom slinga. Så tur i oturen där...
Är det en nylagd slinga eller bef. som är i drift?
Om den inte är driftsatt än hade jag tagit dit elektrikern och fått den mätt så den verkligen är OK.
Inte så kul om ni lägger klinker på den och det inte visar sig förrän när badrummet är klart att slingan är kass..

Är det en nylagd slinga eller bef. som är i drift?
Om den inte är driftsatt än hade jag tagit dit elektrikern och fått den mätt så den verkligen är OK.
Inte så kul om ni lägger klinker på den och det inte visar sig förrän när badrummet är klart att slingan är kass..

Den är nylagd och vattenburen. Vvsaren ska komma imorgon och byta den.

Då är vi igång med renovering av nyköpta huset. Hall, toalett och kök ska renoveras. Klassiskt 70-talskök i fil:

IMG_20210124_140708.jpg
IMG_20210124_140704.jpg

Nu utrivet och mellanväggen borttagen. Väggen var tyvärr bärande. Detta var vi medvetna om och kunde lösa avväxling genom att förstärka taket med en stålbalk.

IMG_20210220_135612.jpg

IMG_20210220_135621.jpg

Vad vi däremot av okunskap inte var medvetna om var att gamla golvmattor från 70-talet ofta innehåller asbest. Firman som hjälper oss misstänkte däremot det och vi har fått det bekräftat med provtagning. Så nu blir det saneringsrivning av golven... Fortsättning följer!

Jag har hittat ett hus från 50-talet vars fasad är klädd i aluminium. 159 kvm. Säkert lättskött men ser rackigt ut.

Energiklass F så tänker mig tilläggsisolera och ny träpanel.

Någon med erfarenhet av liknande projekt?

Har ni några rekommendationer när det gäller en riktig airconditioner (ej portabel) till huset? Vårt hus är superbra isolerat men har nog stått ut lite för länge med sommartempen som blir i huset. Vi har 120kvm fördelat på två våningar. Alla sovrum uppe. Klarar man komforttemp med en ac bara uppe? Viktigt är lågt ljud utöver att få ner tempen förstås och betalar gärna en extra slant för det.

vi har markiser på alla söderfönster men jag känner att jag ska försöka övertala min fru igen i ämnet. Bra läge nu och hinna få den monterad innan dödsvärmen är här igen.

Har ni några rekommendationer när det gäller en riktig airconditioner (ej portabel) till huset? Vårt hus är superbra isolerat men har nog stått ut lite för länge med sommartempen som blir i huset. Vi har 120kvm fördelat på två våningar. Alla sovrum uppe. Klarar man komforttemp med en ac bara uppe? Viktigt är lågt ljud utöver att få ner tempen förstås och betalar gärna en extra slant för det.

vi har markiser på alla söderfönster men jag känner att jag ska försöka övertala min fru igen i ämnet. Bra läge nu och hinna få den monterad innan dödsvärmen är här igen.
Jag hade också 120 kvm uppdelat på 2 plan i mitt förra boende. På undervåningen hade vi en luftvärmepump från Panasonic som var grym på att även kyla. Dessvärre hade vi ingen på övervåningen där den väl behövdes. Hade jag bott kvar hade en till införskaffats dit. Finns ju renodlade AC-moduler också men detta är den input jag har :)

Vad säger panelen om fönsterdörrar, dvs altandörrar som är helglasade? Söker två st i 8x21 och 9 x 21. Dörrarnas utsida är inne i uterum så ngn större påfrestning utifrån blir det inte. l jag såklart ändå att de ska kännas gedigna och vara av bra kvalitet.

Vad säger panelen om fönsterdörrar, dvs altandörrar som är helglasade? Söker två st i 8x21 och 9 x 21. Dörrarnas utsida är inne i uterum så ngn större påfrestning utifrån blir det inte. l jag såklart ändå att de ska kännas gedigna och vara av bra kvalitet.
Jag tycker det är schysst. Körde lite det stuket hemma men även med ett fast glasparti bredvid för maximalt ljusinsläpp. Och jag körde två st när jag ändå höll på. Men det blev ett sjukt lyft mot tidigare.
80E6D9B5-901B-4E7A-897E-F4AD8FF62460.jpeg
11A418F3-2AD2-48D6-B8A2-0CCE696C9E34.jpeg
DA10A71C-8B19-406F-B950-9C56CE33A5CF.jpeg

Tillbaka
Topp