• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Ljussättning gör mycket. Jag har satt rätt mycket spots som ger både bra arbetsbelysning om man behöver det och schysst look. Eftersom mitt garage är rätt litet (4x7m) och lågt i takså har jag inga fasta möblemang utan kör med stor verktygsvagn + hyllvagn i svart/rött som ger lite färg (syns inte på bilden, står på främre kortsidan).
IMG_20210115_131605.jpg

Snyggt garage är ju mer som ett showroom än garage.
Riktigt snyggt golv lite levande liksom inte bara tråkig betong.

Ljussättning gör mycket. Jag har satt rätt mycket spots som ger både bra arbetsbelysning om man behöver det och schysst look. Eftersom mitt garage är rätt litet (4x7m) och lågt i takså har jag inga fasta möblemang utan kör med stor verktygsvagn + hyllvagn i svart/rött som ger lite färg (syns inte på bilden, står på främre kortsidan).
IMG_20210115_131605.jpg
Drömbil😍 Har du fler bilder att dela med dig av?

IMG_20210115_131605.jpg
Skitsnyggt! Men inte mycket mekande där inne inte 😉

Jodå. Nemas problemas.
Där finns rejält verktygsskåp på hjul + avlastningsvagn på hjul. Stor domkraft och kompressor.

Med bilen backad till porten brukar jag även meka kidsens gokarts där.

Det kan vara både snyggt o funktionellt.

Ett riktigt fräscht garage/klubbstuga/verkstad som jag har sett är ett mc gängs.

Vanligt ofärgat/tunnt färgflagor i betongindustrigolv svarta väggar med orange rand och tak. Tänk HD svart orange.

Dock lite murrigt men riktigt fräscht sen var det ju bar, kök, biljardbord häng/sovplatser också.

Kanske låta nån lokal konstnär (graffitimålare) få gå lös på nån av väggarna som ett konstverk.
Ja men åt det hållet. Jag vill ändå ha garagefeeling även om det inte behöver bli så märkesorienterat (men gvs är det HD som gäller :cool:)
IMG_20210115_131605.jpg
Snyggt! Jag har som sagt större och även rätt bra takhöjd. Nu sitter det lysrör och de ger riktigt bra ljus så de blir nog kvar.

Vad har vi på olika köksleverantörer? Är Ikea tillräckligt bra eller ska man gå på något annat? Hur står sig Ballingslöv som har bra kampanj just nu och vad skiljer mellan dessa och t ex Marbodal, Vedum etc?

Vad har vi på olika köksleverantörer? Är Ikea tillräckligt bra eller ska man gå på något annat? Hur står sig Ballingslöv som har bra kampanj just nu och vad skiljer mellan dessa och t ex Marbodal, Vedum etc?
Ikea är inte så nice, blir fort slitet. Inga smarta lösningar eller kvalitetskänsla.
Marbodal och Ballingslöv är i princip samma grej. Det är väl utseendet som skiljer sig.
Tibrokök finns också, Kvänum, Claesson Kök och Lidhults. Men dessa är över Marbodal och Ballingslöv skulle jag säga.

Jag har nyligen beställt ett Marbodal Arkitekt Plus kök till mitt nya boende mest pga att jag ska väl börja jobba som montör åt min åf.

Senast ändrad:
Ikea är inte så nice, blir fort slitet. Inga smarta lösningar eller kvalitetskänsla.
Marbodal och Ballingslöv är i princip samma grej. Det är väl utseendet som skiljer sig.
Tibrokök finns också, Kvänum, Claesson Kök och Lidhults. Men dessa är över Marbodal och Ballingslöv skulle jag säga.

Jag har nyligen beställt ett Marbodal Arkitekt Plus kök till mitt nya boende mest pga att jag ska väl börja jobba som montör åt min åf.

Bör man inte skilja på Ikeas stommar och luckor? Stommarna har väl visat sig väl så hållbara som det mesta andra, men däremot är det många som väljer en annan lucka?

Ikeastommar med en annan leverantör av luckor och täcksidor (t ex Pickyliving eller Järfälla Kök) har vi kört flera gånger med kanonresultat. Att gå upp till typ Marbodal ger ingenting. Börjar man nosa på Kvänum etc blir det avsevärd skillnad i kvalité och känsla, men också i pris :)

Sen finns ju en del ”nya” märken som verkar rätt spännande, t ex Nordiska Kök. Har dock ingen erfarenhet av dem personligen.

Reserverat tomt hemma i Östersund.
Ska bli kul att komma fram till vad man ska ställa på tomten :)

L1-Exterior-1.jpg
Bra med en målbild men börja med att analysera tomtens förutsättningar och det liv ni vill leva i huset och var inte rädd för att resultatet kan se annorlunda ut.
Anlita en bra arkitekt för samtal / kravspec även om ni tänkt er ett kataloghus, väl värt pengarna för några timmars konsultation....

• Like
Reactions: Ako
Behöver garageinspiration. Har dubbelgarage i huset och ska snart in med ny hoj och tänker att jag vill fräscha upp det lite inför ankomst - likt inredning av babyrum inför barnafödelse!
Det är målat betonggolv och målade betongväggar så att fräscha upp och måla om är nog egentligen inga störra problem, förutom att allt måste ut och alla hyllor/grejer skruvas ner... Hur ser era garage ut? Har ni tips på färgsättning osv? Relativt ljust golv rekommenderar många just för att det inte ska bli så mörkt när man ligger under bilen och pular men samtidigt rekommenderas också att ha en mörkare färg en bit upp på väggarna för att undvika att den värsta smutsen syns tydligt om man lutar däck osv.
Inga bilder postas då det ser bedrövligt ut i dagsläget. :bag: Men som sagt dubbelgarage och betong.
Tjaa... kanske en lindblomsgrön eller petrolgrön eller någon annan halvskum blank färg på golvet....
Plywood på vissa väggar upp till viss höjd för att skruva upp hyllor/saker på. Skönt med lite trä som blir snyggt patinerat (dvs får stryk) så det blir lite mysigare.
Specialbyggda plywoodhyllor på en vägg, bör kanske blanklackas för att inte bli för smutsigt, ev golvfärgen, snyggt att exakt matcha mot bilen om det skulle vara kul,,
Lysrör i taket i ett par grupper för att variera ljusflödet.

Jag tänker mer gubbgömma än Ferris Bueller

Hade Ikea i gamla huset, har även Ikea nu i tvättstugan och Ballingslöv i köket.
Ikea är inte flexibelt i mått, utan det är de mått som finns.
Båda använder gångjärn och glidskenor från Blum, men Ballingslöv kör troligen med en bättre serie då softclose känns mycket mer stabilt. Även glidskenorna till lådor känns mycket stabilare på Ballingslöv.
I tvättstugan så köpte vi de billigaste luckorna som hade laminat och lämnade in på ugnslackering och de känns hållbarare än Ballingslövs lack.

Så är du händig och vill pyssla, kör Ikeas stommar och luckor som lämnas på ugnslackering, köp glidskenor och gångjärn från Blum i Tyskland.
EAADA7DC-B038-43D8-AE54-CA76E69442EA.jpeg
1136CF25-507F-4B74-956F-13A299DB70A3.jpeg

Övre Ballingslöv och nedre Ikea.
Fördelen med Ikea att det mesta finns i lager om man missat en del.

Är det någon härinne som har erfarenhet av pumpautomater? Den som vi har följde med huset och har nu några år på nacken. En Foras med tryckkärl från Jula troligen.Nu har den börjat läka så smått och för sinnesro vill jag gärna byta. Har grävd brunn och hus på 120kvm med vatten bara på bottenvåning. Är det ny pump med tryckkärl som gäller eller ska man testa nått nytt som t.ex. Grundfos scala 2?

Är det någon som har erfarenhet av små, grunda tvättställ? Vi renoverar en liten wc. Eftersom vi flyttar en vägg för att göra plats plats för städskåp på andra sidan väggen, blir den nu ännu mindre. Tvättstället ska stå till vänster på bilden. Det är ungefär 20 cm från kortväggen till där dörrhåler börjar.

Har hittat en badrumsmöbel som är 22 cm djup och några tvättställ som är runt 25 cm, annars verkar de minsta ligga med djup runt 31-32 cm.

Hur jobbigt är det med ett så litet tvättställ? Är det värt att ha ett lite större på bekostnad av att det kan upplevas trångt? Vill helst inte att det sticker ut så det känns trångt när man ska in och ut. Kommer väl bara användas för handtvätt.
IMG_20210313_143620.jpg

Är det någon som har erfarenhet av små, grunda tvättställ? Vi renoverar en liten wc. Eftersom vi flyttar en vägg för att göra plats plats för städskåp på andra sidan väggen, blir den nu ännu mindre. Tvättstället ska stå till vänster på bilden. Det är ungefär 20 cm från kortväggen till där dörrhåler börjar.

Har hittat en badrumsmöbel som är 22 cm djup och några tvättställ som är runt 25 cm, annars verkar de minsta ligga med djup runt 31-32 cm.

Hur jobbigt är det med ett så litet tvättställ? Är det värt att ha ett lite större på bekostnad av att det kan upplevas trångt? Vill helst inte att det sticker ut så det känns trångt när man ska in och ut. Kommer väl bara användas för handtvätt.
IMG_20210313_143620.jpg

IMG_20210313_143620.jpg
Detta kanske kan vara ett alternativ. https://alternabadrum.se/produkter/badrumsmobler/underskap-och-kommoder/bella-mobelpaket?v=4062

@Kwyjibo
17cm

Behöver du en möbel under tvättstället? Jag hade nog platsbyggt några hörnhyllor.
Bra sida, tack! Fanns ju flera små där. Hörnhyllor är också ett bra alternativ som vi inte tänkt på.

Mm, just den där har jag sett men såg någon kommentar om att det var svårt att ändra till högerhängd lucka.

IMG_20210313_143620.jpg

Rörgenomföringar i golvet ska vara minst 60mm från vägg så du vet

Tillbaka
Topp