• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Det enda vi ska göra är att svara i telefon, svara på mejl, och vara trevliga. Skulle man göra det skulle man inte ens behöva vara särskilt duktiga på själva byggandet. Kunderna skulle komma ändå, just för att det är så j***a jobbigt att ha med byggare att göra.
Har en ’välrenommerad’ firma här nu som renoverar en liten wc. I dag kom de in 15.55 och spacklade lite. Drog igen 15.58. I fredags kom plattsättaren och började foga 16.30, en fredag.
De är bra att ha att göra med tycker jag men ja, mycket skulle gå att förbättra framför allt i struktur och kommunikation.

En annan sak som kan vara bra att börja med redan nu är ju att fälla träd. Jag är inte någon som rekommenderar att man fäller allt utan ta enbart det som är stort och kan falla på huset. det går ju att göra redan nu. ;)

Min bild efter att ha byggt är att själva "byggandet" - det är det lättaste av allt. Framförallt om man använder sig av någon form av prefabricerade element. Det var allt innan man kom igång som tog knäcken på oss. Framförallt ritandet av bygglov och planeringen av marken var skitsvår och där vi misslyckades. Det är helt enkelt oehört svårt att översätta ett berg med träd på till en fungerande tomt. Exempelvis missade vi möjlighet att få tillgänglighet till alla ytor med grävmaskin. Vi använde oss av bygglovstjänsten från hustillverkaren. Det rekommenderas absolut inte om inte tomten består av platt mark. De kan helt enkelt inte få till rätt precision när de sitter på distans och bara utgår från nybyggnadskarta. Det går inte. Är det en svår tomt måste du ha en arkitekt på plats. Det hade vi mot slutet men vi borde börjat mycket tidigare. Sen är det här med kontrollansvarig, utsättare, el, vattenanslutningar mm mm, allt sånt är mycket mer meck med än själva snickrandet av huset.
Tomten är hyfsat enkel och det är nästan för få träd som det ser ut i dag. Det har i sen tid byggts på tomter runtomkring och verkar inte vara några större konstigheter med marken heller så vi håller tummarna för att markarbeten/grundläggning löper på smärtfritt...
916A2598-7873-4727-BAA5-E8CE329D58D6.jpeg

5B31D954-7E95-46A0-B708-C974203C6B3E.jpeg

Ja, det är kanske så. Det är någon km grusväg till huset och det finns ingen gds Hall i närheten, så då vore najs att kunna tvätta vintertid inomhus och slippa att frysa.

Tänker att pressenningen borde fånga upp det mesta av vattnet, likt som det är i gds hallar och sedan ha en grym avfuktare. Men jag kanske har helt fel och är ute och snurrar.
Det funkar galant.
Jag byggde ett 3 portars garage, mittersta platsen agerar tvätthall, med draperier som löper i aluskenor för att slippa stänka ned de andra bilarna och inredning, hetvatten-högtryck samt en riktig avfuktare som går på automatik.(inget mobilt bjäfs från elgiganten mao)
Men Brukar som regel öppna portarna fram och tillbaka för att släppa ut den värsta fukten efter avklarad tvätt.

Som golvbeläggning har jag polerat betonggolv, typ scan-floor.

Som uppvärmning har jag vattenburna konvektor-radiatorer, bilarna torkar på nolltid där inne, kör ca 17-18 grader, Skippa golvvärme, det är inget vidare i ett garage.

Kan du utveckla? Jag har slingor ingjutet men inte kommit mig för att koppla på någon värmekälla än.
Det funkar galant.
Jag byggde ett 3 portars garage, mittersta platsen agerar tvätthall, med draperier som löper i aluskenor för att slippa stänka ned de andra bilarna och inredning, hetvatten-högtryck samt en riktig avfuktare som går på automatik.(inget mobilt bjäfs från elgiganten mao)
Men Brukar som regel öppna portarna fram och tillbaka för att släppa ut den värsta fukten efter avklarad tvätt.

Som golvbeläggning har jag polerat betonggolv, typ scan-floor.

Som uppvärmning har jag vattenburna konvektor-radiatorer, bilarna torkar på nolltid där inne, kör ca 17-18 grader, Skippa golvvärme, det är inget vidare i ett garage.
Golvvärme borde vara idealiskt så man får väggarna helt rena att använda till förvaring/verktyg osv, samt att golvet torkar upp snabbare om du tvättar eller kör in snö o slask o garaget.
Eller är jag helt ute o cyklar?

Golvvärme borde vara idealiskt så man får väggarna helt rena att använda till förvaring/verktyg osv, samt att golvet torkar upp snabbare om du tvättar eller kör in snö o slask o garaget.
Eller är jag helt ute o cyklar?

Det är den mest uppenbara och bästa lösningen, det känns helt logiskt i teorin, men praktiskt så är det en annan femma..
Du har såklart rätt i att det är fint med rena väggar som man kan nyttja till förvaring, mina radiatorer tar en del plats, djup ca 300 mm, 700 höga och ca 1100 breda, så det får man ta med i beräkningen.

Nackdelen med golvärme igarage är att man kör ut relativt låg temp, det torkar vääldigt långsamt och luften står still jämfört med industri-typ konvektor-radiatorer, jag har praktisk erfarenhet av båda modellerna, när jag byggde nytt var det inte ens fundering vad jag skulle välja.

Välj dem som samhällsinsats. Det ska löna sig att bete sig!
Ja, de ligger bra till. Får kanske sälja en njure, för de lär ta bra betalt. Hade två VVS och kakelkillar här för ett par veckor sen för att få in offert (på rekommendation av en kompis). De sa att de var intresserade, sen total radiotystnad och de svarar inte på telefonsamtal och de kan inte ens bemöda sig att svara ja eller nej, när jag skickade ett sms och frågade ”är ni fortfarande intresserade?” Blodet kokade ett par dagar..

Tomten är hyfsat enkel och det är nästan för få träd som det ser ut i dag. Det har i sen tid byggts på tomter runtomkring och verkar inte vara några större konstigheter med marken heller så vi håller tummarna för att markarbeten/grundläggning löper på smärtfritt...
916A2598-7873-4727-BAA5-E8CE329D58D6.jpeg

5B31D954-7E95-46A0-B708-C974203C6B3E.jpeg
Det där var ju ingen match gällande träd!
Vi hade en del att bita i innan vi kom in dit huset slutligen nu står..

3DE6B243-E1B0-4B6B-BCD2-092D2F02C0A3.jpeg

Vägen är på vår tomt. Alltså den vi själva gjort för att komma in/upp till huset
7287A740-4A51-42DE-B09F-7408311D948B.jpeg

E4C25B3E-56B1-4E97-B001-887A54F70438.jpeg

554D2A33-92F5-4A4E-9228-FD4632641706.jpeg

Jag frågade för ett tag sedan efter grunda tvättställ och fick flera bra tips. Fick sedan ytterligare ett tips på pm av @Anton E som vi nappade på, inköpt på Bauhaus. Såhär blev det. Valde en hyfsat hög blandare från Grohe. Det sitter ett vägghängt skötbord över toaletten, var orolig för utrymmet när det är nedfällt men det funkar bra utan att bli trångt. :)

IMG_20210423_123131.jpg

IMG_20210423_123137.jpg

Då vi snart flyttar till nytt hus står lite renovering på agendan. Bland annat ska köket blåsas ut och vi byter golvet i kök och matsalsdel. Huset är uppvärmt (framförallt) med direktverkande elradiatorer och vi planerar att lägga en parkett med golvvärmefolie under. Vad jag förstått måste en behörig elektriker installera golvvärmen, men hur stor del av jobbet måste de göra?

Jag förstår att jag inte får koppla in givare och ansluta golvvärmen, men av komponenterna reflektorskivor, värmefilm, ångspärr och parkett - vilka får jag lägga själv?

Då vi snart flyttar till nytt hus står lite renovering på agendan. Bland annat ska köket blåsas ut och vi byter golvet i kök och matsalsdel. Huset är uppvärmt (framförallt) med direktverkande elradiatorer och vi planerar att lägga en parkett med golvvärmefolie under. Vad jag förstått måste en behörig elektriker installera golvvärmen, men hur stor del av jobbet måste de göra?

Jag förstår att jag inte får koppla in givare och ansluta golvvärmen, men av komponenterna reflektorskivor, värmefilm, ångspärr och parkett - vilka får jag lägga själv?

Tack. Jag läste den där tidigare men blev inte mycket klokare. Förstår jag det rätt om det innebär att elektriker måste lägga värmefolien, och därefter göra inkopplingen efter (jag själv?) lagt parketten. Har jag förstått det rätt i sådant fall?

Då är vi igång med renovering av nyköpta huset. Hall, toalett och kök ska renoveras. Klassiskt 70-talskök i fil:

IMG_20210124_140708.jpg
IMG_20210124_140704.jpg

Nu utrivet och mellanväggen borttagen. Väggen var tyvärr bärande. Detta var vi medvetna om och kunde lösa avväxling genom att förstärka taket med en stålbalk.

IMG_20210220_135612.jpg

IMG_20210220_135621.jpg

Vad vi däremot av okunskap inte var medvetna om var att gamla golvmattor från 70-talet ofta innehåller asbest. Firman som hjälper oss misstänkte däremot det och vi har fått det bekräftat med provtagning. Så nu blir det saneringsrivning av golven... Fortsättning följer!

Och nu när köket är klart kommer obligatoriska före och efter bilder. Som så många påpekat tog det ungefär dubbelt så lång tid som vi ursprungligen tänkt, och preliminära budgeten har vi förstås inte heller hållit. Men det blev typ som vi tänkt och utan alltför många missöden. Upptäckt idag när vi tog bort täckpappen på golvet att det tyvärr blivit några tråkiga jack och hål, men det kan vi lösa. Imorgon går flyttlasset!
IMG_20210423_173932.jpg

IMG_20210423_173940.jpg

IMG_20210423_123053.jpg

Nu så är ena trappan klar.
Behöver göra klart kjolen, gör det sen med resten av "kjolarbetet". Behöver givetvis snyggas till runtomkring

Nästa del är att starta med trappan på andra sidan...

Får passa på och ta kort när hörnen och geringarna är fräscha :D
2C2D5FC6-F6CC-414B-A39F-547019AD257D.jpeg
9E057A0A-BF1A-420F-BB24-4A815D1FA796.jpeg

6811A647-2458-4AEF-94B1-E153A627E074.jpeg

C98FF55C-B1FF-49C1-A344-9917ED384D99.jpeg

Senast ändrad:
Ska köpa skjutdörrar till en garderob, ska vara 240-250cm högt och 180cm brett med 3 dörrar 60cm/st på 3 skenor enklast billigast möjligt. Vart borde jag kolla? Har försökt kolla på färdiga produkter men ingen verkar ha 180cm bredd på 3 skenor tyvärr så måste nog köra måttbeställt?

Tog en dag semester och blev med terass idag. Trädgården är långt ifrån klar så behövde något att bli “pepp” över. Inte helt klar, brädorna måste sågas av framtill. Detta är “chill” delen utav terassen och där jag står och tar fotot kommer stora betongplattor som går ut ca 1,5m längre än träterassen för bord/stolar.
Plattorna är 2x1 m för att vara exakt och väger knappt ett halv ton styck. Blir intressant att se hur vi får de på plats :)

IMG_8603.jpg

IMG_8602.jpg

(tvättade av allt när jag var klar så plankorna är blöta)

Vänligen,
Martin

Tog en dag semester och blev med terass idag. Trädgården är långt ifrån klar så behövde något att bli “pepp” över. Inte helt klar, brädorna måste sågas av framtill. Detta är “chill” delen utav terassen och där jag står och tar fotot kommer stora betongplattor som går ut ca 1,5m längre än träterassen för bord/stolar.
Plattorna är 2x1 m för att vara exakt och väger knappt ett halv ton styck. Blir intressant att se hur vi får de på plats :)

IMG_8603.jpg

IMG_8602.jpg

(tvättade av allt när jag var klar så plankorna är blöta)

Vänligen,
Martin
Nice, nu när du har så fint virke, kollade du något på dolda skruvar? Eller är det typ Cumaro som behöver förborras ?

Jag har bra lust att dra upp vårat och sätta annat. Men med nästan 100kvm så blir det många vändor till till tippen och mycket arbete och dyrt med annat material

Nice, nu när du har så fint virke, kollade du något på dolda skruvar? Eller är det typ Cumaro som behöver förborras ?
Det var egentligen planen/målet men pratade med leverantören och det var ej att rekommendera/hittade ingen lösning som funkade. En Makita skruvdragare brann bokstavligen upp då träet var så hårt (trotts borrat hål) så med facit i hand var det nog rätt beslut tyvärr. Snyggare med dolda skruvar!
Förborrade alla hål med försänkning och ifall man lämnar träet obehandlat (vilket är vår plan) blir det grått och förhoppningsvis syns inte skruvarna lika mycket då.

Har ingen koll på om priserna sjunkit på dolda skruvar ni men det kostade ju avsevärt mycket mer än Rostfria "vanliga" trallskruv då vi gjorde vår altan på landet.

Tillbaka
Topp