• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

I veckan som gått fick vi leverans av räcke till altanen på landet. Vi har, sedan altanen byggdes, inte haft något räcke då vi inte gillade första förslaget med tryckimpregnerat när väl stolparna kom upp. Glas var förslaget efter det men nej. Vi landade således i beslutet att välja…

82EF64DE-C872-4A3B-8707-6D5DBE190186.jpeg

Kravall staket!
Skämt och sido så vart det sträckmetall staket i galvat. Vi är riktigt nöjda med resultatet. Det är vi och SJ nu. :D
9C55C48A-41F0-4882-9150-2A25907E9CB5.jpeg

C7B06351-7CA1-499B-A403-F47636BE6C68.jpeg

I veckan som gått fick vi leverans av räcke till altanen på landet. Vi har, sedan altanen byggdes, inte haft något räcke då vi inte gillade första förslaget med tryckimpregnerat när väl stolparna kom upp. Glas var förslaget efter det men nej. Vi landade således i beslutet att välja…

Kravall staket!
Skämt och sido så vart det sträckmetall staket i galvat. Vi är riktigt nöjda med resultatet. Det är vi och SJ nu. :D

Udda men coolt ändå. Hålla lär det ju göra ;)

Udda men coolt ändå. Hålla lär det ju göra ;)
Ja vi var första privatkunden på över 40 år av dessa räcken så dom var rätt förvånade på Smekab med. All plåt till huset är i just galvat så det smälter in väldigt bra. Det var en av anledningarna att vi valde detta. Och att det är nära på helt skötselfritt. Garanterat putts fritt till skillnad från glas.
på torsdag kommer även snickarna och ska fixa regelverk till sista biten altan/trapp med.

Senast ändrad:

Kravall staket!

Blev schyst tycker jag! Kul idé

Håller på att renovera i vardagsrummet. I samband med att originalgolven slipas ska nytt läggas i hallen i samma stuk. Vill dock använda samma träslag.

Jag hävdar att bifogade bilder är på grangolv, men vill gärna ha in lite mer input. Vad tror ni, gran eller furu?

Tack på förhand!

6719C08A-42A5-4C24-B9EF-B076D9028F89.jpeg
6719C08A-42A5-4C24-B9EF-B076D9028F89.jpeg
EB0610F0-B00C-44EE-A936-0FA2CB09FB21.jpeg
C4C949BB-FC33-4442-9197-9AF1AD882AC1.jpeg
Slipade du själv? Lite nyfiken på val av slip och om det är så krångligt som många säger.

Slipade du själv? Lite nyfiken på val av slip och om det är så krångligt som många säger.

Hijackar med ett inspel. Vi lät precis slipa hela vardagsrumsgolvet (stavparkett från 70-talet), samt en trappa. Efter ROT kändes det inte så fasligt alls efter jag sett vilken tid de lade ner. Vi lät ju även färga in lätt och då är förarbetet ännu viktigare (vattenpoppning t ex). Porerna fylls ju i olika beroende på om man använder planslip eller roterande t ex, vilket jag tror man bör variera med (hörn etc).

Nog kan man kanske klara det själv om man läser på, men erfarna golvslipare har ju också lärt sig en del kring problem som kan uppstå längs vägen. T ex stavar som ställer sig, ojämnheter, hur ljuset faller mm. De hade iaf dammfria maskiner med HEPA-filter som inte lämnade några spår alls, så det är ju en ingång. :)

Senast ändrad:
Hijackar med ett inspel. Vi lät precis slipa hela vardagsrummetgolvet (stavparkett från 70-talet), samt en trappa. Efter ROT kändes det inte så fasligt alls efter jag sett vilken tid de lade ner. Vi lät ju även färga in lätt och då är förarbetet ännu viktigare (vattenpoppning t ex). Porerna fylls ju i olika beroende på om man använder planslip eller roterande t ex, vilket jag tror man bör variera med (hörn etc).

Nog kan man kanske klara det själv om man läser på, men erfarna golvslipare har ju också lärt sig en del kring problem som kan uppstå längs vägen. T ex stavar som ställer sig, ojämnheter, hur ljuset faller mm. De hade iaf dammfria maskiner med HEPA-filter som inte
lämnade några spår alla, så det är ju en ingång. :)
Jag har gjort två rum själv, på knä, dock med en "riktig" slip.
Resterande 220 kvm i vårt sekelskifteshus känner jag mig inte alls sugen på. Vi har gammalt furugolv. Det är idag vitmålat med lack på sig som ska bort, och jag fattar att det är bättre att låta någon som kan riva av det och få det ordentligt gjort. Dilemmat är som vanligt pengar, bergvärme ska in, två badrum ska göras osv så all ROT kommer vara bokad två-tre år fram. Men det får ta sin tid. Vad fick du för kvm/pris?

Är det någon här som är duktig på utbyggnader och vad man ska tänka på?

Jag letar hus och det verkar som att ett utbyggt hus där man adderat två sovrum kostar flera millar mer än ett som inte är utbyggt. Det känns därför vettigt att köpa ett litet (typiskt 70m2 plus källare) och bygga ut så kanske jag kan få ett drägligt hus inom budget.

Men det är ju inte bara att bygga ut såklart. Många av dessa små lådor är utbygda så det bör ju gå rent generellt. Vi söker i sthlm kommun.

Jag vet såklart vissa saker som att man måste söka bygglov och att det måste vara minst 4.5m till grannen. Men vad ska man leta efter när man söker hus. Är det viktigt att tomten är platt tex? Någon som vill dela med sig av lite generell kunskap så det blir lättare att jaga?
Svårt med generella råd.
Tänk inte bara "två sovrum", det bästa är kanske att flytta/bygga ut köket/matplats istället och då få plats med sovrum där köket låg.
Tillskapa de kvaliteer som huset saknar ..

Svårt med generella råd.
Tänk inte bara "två sovrum", det bästa är kanske att flytta/bygga ut köket/matplats istället och då få plats med sovrum där köket låg.
Tillskapa de kvaliteer som huset saknar ..
Ja absolut! Var mest en generell iaktagelse att hus Som är utbyggda så de rymmer 3-4 sovrum på markplan kostar kanske 2 millar mer än de som inte är utbyggda. Känns som att en utbyggnad på 20-30kvm kostar betydligt mindre, så jag börjar fundera på att köpa ett mindre och bygga ut som generell plan för att kunna köpa vettigt hus. Skulle absolut ta hjälp av arkitekt och tänka på helheten med huset, men tänker att vissa hus och tomter lämpar sig bättre för att bli utbyggda än andra, så det var mest det jag funderade på :)

Jag har gjort två rum själv, på knä, dock med en "riktig" slip.
Resterande 220 kvm i vårt sekelskifteshus känner jag mig inte alls sugen på. Vi har gammalt furugolv. Det är idag vitmålat med lack på sig som ska bort, och jag fattar att det är bättre att låta någon som kan riva av det och få det ordentligt gjort. Dilemmat är som vanligt pengar, bergvärme ska in, två badrum ska göras osv så all ROT kommer vara bokad två-tre år fram. Men det får ta sin tid. Vad fick du för kvm/pris?

Jag förstår dilemmat. Ömma knän? :)
Vi betalade drygt 300kr kvadratmetern inklusive infärgning med Osmo Kalk.

Jag förstår dilemmat. Ömma knän? :)
Vi betalade drygt 300kr kvadratmetern inklusive infärgning med Osmo Kalk.

Fick låna ordentliga skydd av en hantverkarvän, tillsammans med slipen, rygg och bak var bland den värsta träningsverken jag haft.
Har fått bra pris via min vän men bland alla andra kostnader tänkte jag att just denna vore tacksam att lösa själv, även ett bra pris blir mycket på 250 kvm.
Tack för info!

Fick låna ordentliga skydd av en hantverkarvän, tillsammans med slipen, rygg och bak var bland den värsta träningsverken jag haft.
Har fått bra pris via min vän men bland alla andra kostnader tänkte jag att just denna vore tacksam att lösa själv, även ett bra pris blir mycket på 250 kvm.
Tack för info!

Ja, 250 är ju en del. Vårt vardagsrum är ca 40kvm, så det var helt klart görbart.

• Like
Reactions: jwh
Jag har använt Nockeby Parket 2 gånger för golvslipning. Det har känts väldigt prisvärt varje gång. Inte alltid man känner så efter att ha anlitat hantverkare...

Funderar på ett fristående garage som ett litet projekt i sommar. En hyfsat enkel "byggsats", ett enkelgarage där man även får plats för en hoj och lite verktyg längs väggarna. El kommer dras in, men inget vatten eller avlopp, storlek runt 4 x 6-7m. Hur mycket, på ett ungefär, bör man räkna med att punga ut för någon att gjuta grunden för garaget (24-30m2), samt tillhörande markförberedelse och dränering etc? Kanske även bör inkludera den blivande grusuppfarten framför garaget, vilken också kommer bli c 4x6m. Gäller Roslagen och marken består av en blandning av gräsmatta och jord.

Sen senaste inbrottet satte vi upp kameror och lite annat för att försvåra/avskräcka ytterligare inbrott. Nu börjar det dock bli smått enerverande då vi för stunden är invaderade av ekorrar och ett har par som väntar ungar!
FD8CD4DA-0FC2-44C6-BDEA-B6332E1E7C26.jpeg

AF31AC36-EE5B-4687-B18B-E7DA188D22E7.jpeg

B82446AD-691B-4A96-812E-6C840C489FEA.jpeg

Ekorre ungarna är helt orädda och förra året var harungarna totalt hemmingslösa. En rackare ”flyttade in” i min öppna verktygslåda..

Senast ändrad:
Funderar på ett fristående garage som ett litet projekt i sommar. En hyfsat enkel "byggsats", ett enkelgarage där man även får plats för en hoj och lite verktyg längs väggarna. El kommer dras in, men inget vatten eller avlopp, storlek runt 4 x 6-7m. Hur mycket, på ett ungefär, bör man räkna med att punga ut för någon att gjuta grunden för garaget (24-30m2), samt tillhörande markförberedelse och dränering etc? Kanske även bör inkludera den blivande grusuppfarten framför garaget, vilken också kommer bli c 4x6m. Gäller Roslagen och marken består av en blandning av gräsmatta och jord.

Kul projekt!
Vill minnas att det ligger någonstans runt 2-3000:-/kvm beroende på hur mycket du vill/kan göra själv av grundläggningen. Ska du inte ha in vatten/avlopp är det ju rätt lite att krångla med. Kantelement/isolering/armering är rätt okomplicerat att få på plats.

Kolla t.ex. byggahus.se, där kan du få bra tips om det mesta runt bygg/hus.

Senast ändrad:

Kravall staket!

Snyggt!
Den lilla passbiten är det något speciellt med den? Tänker att den skulle sitta mot väggen istället för estetiken

Det är den värdelösa delen av säsongen nu, renovering av fönstren.
Totalt värdelöst.
20210506_205453.jpg

20210507_223540.jpg

Och nästa vecka kommer ett företag förbi mig för första gången, kika på att gräva upp runt tomten inför buskar.
Alldeles för mycket sten för att klara det själv, helt värdelös tomt jag har. Det är bara sten. Hela gräsmattan sticker det bara upp stenar genom...

Snyggt!
Den lilla passbiten är det något speciellt med den? Tänker att den skulle sitta mot väggen istället för estetiken

Tack!
Det är för att vi ska kunna lyfta bort den biten vintertid och då har ett hål man kan skicka ut all snö genom. Inget problem för mig att lyfta men mamma kan inte det. Hade helst sett att den inte var med för estetiken men vi har tänkte lite praktiskt med.

Byggde garage själv för något år sedan, fick hjälp med markarbete/grund, klinkers och elen. Blev tokdyrt :D

Markarbete och grunden låg på runt 1/3-del av totala kostnaden.
Garager är liknande storlek av vad du är ute efter, utvändigt BYA är 27.8kvm

Jag slutade räkna pengar efter 280k..... Själva "garaget" köpte vi ifrån Mellbygarage
Den sats vi valde med loft gick på 140k ink frakt.

Elektrikter 20k+
Portinstallation: 5k
Utvändig färg: X
Armaturer invändigt: 2500kr
Väggskåp invändigt; ~10000kr
Värmepump: ~10000kr
Installation värmepump: ~4000kr
Klinker: 3-4000kr
Läggning av klinker: 7-8k
Gips invändigt: Xkr
Färg invändigt: Xkr
Spackel: Xkr
Skruv etc: Xkr
Övrigt: Xkr :D

...........

Summa sumarum, dyrt för få KVM, hade vi fått bygga större så hade jag gjort det.
Glöm inte att köra på en minst en 3m port om du skal använda garaget för att köra in bil.
Försök få dit en brunn med för at få bort smältvatten/vatten ifrån bilen om du skall ha blöt bil så rekommenderar jag starkt avfuktare Xkr......

Vad gäller kostnanden för markarbete så kan du få det billigt eller dyrt, beror på vem du hittar som kan hjälpa.
I Stockholm är det hopplöst :(

Hade vi gjort det i samband med husbygget så hade det kanske varit 25-30k för mark/grundarbete

Kostnaden sved men värt det :D
Skall göra om listerna i taket i år(hoppas jag)
E8008365-14EB-4676-8810-DB6D6725A29D.jpeg
20821935-68AD-42AB-AFF4-55C8ED00F329.jpeg
3E6B4143-B050-4CCC-ADD3-AEBFF4415722.jpeg
5BE9344E-DDD5-461F-B767-7A89E7FB1A15.jpeg

Senast ändrad:
Totalt värdelöst.
20210506_205453.jpg

20210507_223540.jpg

Och nästa vecka kommer ett företag förbi mig för första gången, kika på att gräva upp runt tomten inför buskar.
Alldeles för mycket sten för att klara det själv, helt värdelös tomt jag har. Det är bara sten. Hela gräsmattan sticker det bara upp stenar genom...
Säg till när du hittat det perfekta tillvägagångssättet, jag står inför samma sak och överväger att byta fönster istället...

Totalt värdelöst.
20210506_205453.jpg

20210507_223540.jpg

Jag har samma resa med fönster att ta tag i. Har provat på enstaka och lånat en sån där speedheater ( höll på att skriva speedmaster - men det är ju något annat :) ) Speedheatern funkade rätt ok, men det slutade trots allt med att jag har köpt en lackfräs istället för att snabbt skala av färgen på bågarna. Man får slipa av ytan efteråt och skrapa spröjsen för hand, men min förhoppning är att jag ska spara in på grå hårstrån.

Har iallafall testat lackfräsen på en gammal panelvägg som gjordes trären på i princip ingen tid alls jämfört med att slipa/skrapa. Sjukt effektiv!

Jag har samma resa med fönster att ta tag i. Har provat på enstaka och lånat en sån där speedheater ( höll på att skriva speedmaster - men det är ju något annat :) ) Speedheatern funkade rätt ok, men det slutade trots allt med att jag har köpt en lackfräs istället för att snabbt skala av färgen på bågarna. Man får slipa av ytan efteråt och skrapa spröjsen för hand, men min förhoppning är att jag ska spara in på grå hårstrån.

Har iallafall testat lackfräsen på en gammal panelvägg som gjordes trären på i princip ingen tid alls jämfört med att slipa/skrapa. Sjukt effektiv!
Vad köpte du för lackfräs? Har letat litet, men mest hittat hyres.

Men nu har du ju gjort mig lite fattigare (och ett verktyg rikare)! Lackfräs måste jag ju ha för att renovera sista dörren! Har dragit mig ett år med det nu för att jag var dum nog och inte mätte dörren jag slipade trären och målade innan jag upptäckte den var för liten (skjutdörr)...

Tillbaka
Topp