Funderar på ett fristående garage som ett litet projekt i sommar. En hyfsat enkel "byggsats", ett enkelgarage där man även får plats för en hoj och lite verktyg längs väggarna. El kommer dras in, men inget vatten eller avlopp, storlek runt 4 x 6-7m. Hur mycket, på ett ungefär, bör man räkna med att punga ut för någon att gjuta grunden för garaget (24-30m2), samt tillhörande markförberedelse och dränering etc? Kanske även bör inkludera den blivande grusuppfarten framför garaget, vilken också kommer bli c 4x6m. Gäller Roslagen och marken består av en blandning av gräsmatta och jord.
Byggde garage själv för något år sedan, fick hjälp med markarbete/grund, klinkers och elen. Blev tokdyrt
Markarbete och grunden låg på runt 1/3-del av totala kostnaden.
Garager är liknande storlek av vad du är ute efter, utvändigt BYA är 27.8kvm
Jag slutade räkna pengar efter 280k..... Själva "garaget" köpte vi ifrån Mellbygarage
Den sats vi valde med loft gick på 140k ink frakt.
Elektrikter 20k+
Portinstallation: 5k
Utvändig färg: X
Armaturer invändigt: 2500kr
Väggskåp invändigt; ~10000kr
Värmepump: ~10000kr
Installation värmepump: ~4000kr
Klinker: 3-4000kr
Läggning av klinker: 7-8k
Gips invändigt: Xkr
Färg invändigt: Xkr
Spackel: Xkr
Skruv etc: Xkr
Övrigt: Xkr
...........
Summa sumarum, dyrt för få KVM, hade vi fått bygga större så hade jag gjort det.
Glöm inte att köra på en minst en 3m port om du skal använda garaget för att köra in bil.
Försök få dit en brunn med för at få bort smältvatten/vatten ifrån bilen om du skall ha blöt bil så rekommenderar jag starkt avfuktare Xkr......
Vad gäller kostnanden för markarbete så kan du få det billigt eller dyrt, beror på vem du hittar som kan hjälpa.
I Stockholm är det hopplöst
Hade vi gjort det i samband med husbygget så hade det kanske varit 25-30k för mark/grundarbete
Kostnaden sved men värt det
Skall göra om listerna i taket i år(hoppas jag)