• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Såg ens inte det blåa nätet när jag skrev mitt inlägg,fokuserade för mycket på räcket! 🧐

Men du har troligtvis rätt i att det blåa nätet är själva fallskyddet, räcket är nog bara en extra komplettering för att markera kanten.

Det om fästpunkterna på selen visste jag inte faktiskt, konstigt dock som du säger att dom som fästs i ryggen är godkända då när det finns motsvarande som är så mycket bättre?
Ja. Det är rätt knasigt. Hänger man fäst i ryggen så stryps blodflödet i ljumskarna. Hänger man fäst i framsidan "sitter" man på rumpan i selen och kan hänga en hel dag. Jag gissar att det har att göra med att repet inte ska vara i vägen när man arbetar. Men är repet fäst i höfthöjd sombi en sittsele tycker jag inte det är vidare mycket i vägen. Jättekonstigt att man har det som man har det med tanke på hur noga allt annat som kan vara farligt regleras. Särskillt som det blir farligt så fort. Man kan tydligen stryka med efter en 15 minuter....😳😬

Äh.... kunde inte hålla mig... om skalan stämmer kan ju köket lösas på flera olika sätt, här har jag maxat förvaring så att köket kan ta över förvaring från de mindre sovrummen. Här verkar det gå att fåtill "inga överskåp mot yttervägg" vilket jag tycker är eftersträvansvärt om man kan hantera väggytan på annat sätt...
Problemet är att det kanske blir billigare att flytta... ;)
1616617078458.png
Gästeummet/kontoret hade jag oavsett vad byggt med helglasade väggar och dörr. Sätter man en gardin bakom så kan man fortfarande mörklägga men man får ett betydligt luftigare vardagsrum. Typ som denna.

Bilagor

• new-york-vaggar.jpg
    new-york-vaggar.jpg
    79.3 KB · Visningar: 85
Äh.... kunde inte hålla mig... om skalan stämmer kan ju köket lösas på flera olika sätt, jag maxat förvaring så att köket kan ta över förvaring från de mindre sovrummen. Här går det att få till "inga överskåp mot yttervägg" vilket jag tycker är eftersträvansvärt om man kan hantera väggytan på annat sätt...
Problemet är att det kanske blir billigare att flytta... ;)
1616617078458.png
Wow! Riktigt rolig planlösning. Har gått lite i tankarna att bygga om köket lite åt det hållet på en längre tidshorisont. Garderobsväggen tycker jag är ganska charmig (bifogar en bild på en del av den), men det finns också en risk att den är byggd på en betongklack). Skalorna stämmer bra, möjligen är köket någon decimeter djupare. Är det en sak jag verkligen gillar med att ha spisen i hörnet, så det ger lite djupare bänkyta och förvaring, men absolut så tappar man typ en 0,5 kvm. Skulle jag göra om köket nu, skulle jag kanske inte ha spisen i hörnet, dock hade jag nog satsat på 70 cm djup på bänkarna istället för 60cm. Har inte riktigt med alla detaljer i min ritning, men t.ex där du placerat K/F sitter elcentralen i ett köksskåp. I väggen/taket mellan kök och köksrum går det bl.a ett radiatorrör.

Hörnsoffan kan absolut avskaffas, den är typ 3,5x2,1m. Lät den va kvar just för att det kändes som att det var ett rimligt djup att förhålla sig till + att vi just nu testmöblerat på det här sättet för att känna lite hur rummen skulle kännas med den här planlösningen.

Har tänkt göra allt själv, med undantag för elen och tror den här lösningen borde vara möjlig att göra lite i etapper. Håller även på och planerar att renovera badrum.. så det lär bli en del utgifter framöver..

dörrbladslösningen är genialisk! Så lätt att man snöar in på att man ska göra på ett visst sätt.

Tilläggas att sambon ska köpa planerna oc

99BD9C78-132C-449D-ADC9-DA7D168D69EB.jpeg

Gästeummet/kontoret hade jag oavsett vad byggt med helglasade väggar och dörr. Sätter man en gardin bakom så kan man fortfarande mörklägga men man får ett betydligt luftigare vardagsrum. Typ som denna.
Tyvärr så kommer det bli omöjligt att övertala min sambo.. Hittade ett reportage med någon som skärmat av en bit av vardagsrummet på det sättet på ett snyggt sätt, men det gick inte hem..

Wow! Riktigt rolig planlösning. Har gått lite i tankarna att bygga om köket lite åt det hållet på en längre tidshorisont. Garderobsväggen tycker jag är ganska charmig (bifogar en bild på en del av den), men det finns också en risk att den är byggd på en betongklack). Skalorna stämmer bra, möjligen är köket någon decimeter djupare. Är det en sak jag verkligen gillar med att ha spisen i hörnet, så det ger lite djupare bänkyta och förvaring, men absolut så tappar man typ en 0,5 kvm. Skulle jag göra om köket nu, skulle jag kanske inte ha spisen i hörnet, dock hade jag nog satsat på 70 cm djup på bänkarna istället för 60cm. Har inte riktigt med alla detaljer i min ritning, men t.ex där du placerat K/F sitter elcentralen i ett köksskåp. I väggen/taket mellan kök och köksrum går det bl.a ett radiatorrör.

Hörnsoffan kan absolut avskaffas, den är typ 3,5x2,1m. Lät den va kvar just för att det kändes som att det var ett rimligt djup att förhålla sig till + att vi just nu testmöblerat på det här sättet för att känna lite hur rummen skulle kännas med den här planlösningen.

Har tänkt göra allt själv, med undantag för elen och tror den här lösningen borde vara möjlig att göra lite i etapper. Håller även på och planerar att renovera badrum.. så det lär bli en del utgifter framöver..

dörrbladslösningen är genialisk! Så lätt att man snöar in på att man ska göra på ett visst sätt.

Tilläggas att sambon ska köpa planerna oc

99BD9C78-132C-449D-ADC9-DA7D168D69EB.jpeg
Visst... fina garderober, lite murriga så de sätter ju tonen för helheten.
Problemet är att de tar för stor plats som gör att bordet måste glida åt vänster för att du skall få vettiga mått mellan garderob och bord.
Finns det en betongklack kanske du kan bygga en platsbyggd soffa längs väggen, alternativt soffa och högskåp, det blir en jäkligt lång soffa...
Det viktiga är att du tar in hela lägenheten och hur ni vill leva i ekvationen och inte bara försöker lösa de behov ni har framför näsan.

Spis i hörn handlar främst om att man är i vägen för varandra om aman är fler i köket, dessutom är det fult...
Just i köket har du plats (eller det krävs) att göra något monumentalt så att rummet inte bara känns stort och tomt.

Kan du göra vardagsrummet smalare och de små rummen mer generösa?
Blir det "riktiga" rum så har du ev skapat mervärde vid en försäljning...

Visst... fina garderober, lite murriga så de sätter ju tonen för helheten.
Problemet är att de tar för stor plats som gör att bordet måste glida åt vänster för att du skall få vettiga mått mellan garderob och bord.
Finns det en betongklack kanske du kan bygga en platsbyggd soffa längs väggen, alternativt soffa och högskåp, det blir en jäkligt lång soffa...
Det viktiga är att du tar in hela lägenheten och hur ni vill leva i ekvationen och inte bara försöker lösa de behov ni har framför näsan.

Spis i hörn handlar främst om att man är i vägen för varandra om aman är fler i köket, dessutom är det fult...
Just i köket har du plats (eller det krävs) att göra något monumentalt så att rummet inte bara känns stort och tomt.

Kan du göra vardagsrummet smalare och de små rummen mer generösa?
Blir det "riktiga" rum så har du ev skapat mervärde vid en försäljning...
Tack för råden. Ja, kanske att man kan öka bredden något på rummen (på skissen var innemåtten 2,4m djupt). Jag tycker det är en svår avvägning, tycker inte möblerbarheten av rummen ökar speciellt mycket om man ökar djupet med 1-2 decimeter dock får man väl lite mer rymd känsla. Har tittat en del på ritningar på nyproduktion för att få lite känsla för vad som ses som norm nu för tiden och har sett en hel del exempel där det andra eller tredje sovrummet är på ca 8 kvm (även som är både långsmala samt dörrar som öppnas innåt i rummet. Jag gillar lite mer kvadratiska rum då man inte blir helt låst med att bara kunna möblera på ett sätt. Lite av mina tankar har varit att ha kunna välja på 2 placeringar för sängen samt att man inte ska behöva va låst vid att ha en 90 säng.
Vi har även två sovrum i andra änden av lägenheten på ca 10,5 kvm+5,5 klk, samt ett på 12 kvm.

Angående köket så känns det ganska bra i dagsläget att ha det lite avskärmat mellan kök och matrum. Åtminstone tills barnen blivit lite större. Kanske på sikt att man bygger om det och öppnar upp planlösningen. Slänger med en bild på vår spislösning, som jag tycker är helt ok.
3B0D6981-0BE9-4BDE-88A2-E73B1235C6C1.jpeg

Hej,

Har kikat lite på ett hus som är ett totalt renoveringsobjekt. Det är ett sutteränghus med ingång på nedervåningen och sedan så är det på övervåningen som det mesta finns så som kök och vardagsrum.

Då man ändå behöver göra om badrum, kök, alla ytskikt, golv osv så tänkte jag att man skulle kunna ändra lite på planlösningen, så vitt som jag ser det så ska man inte behöva riva ner mer än en vägg och den är knappast bärande. Utöver det så bör det finnas avlopp och vatten på rätt ställen för att göra den här förändringen. Frågan är om någon har några synpunker och om det är något jag missar, det kanske är önsketänkande att det skulle vara så "enkelt" att göra en sådan här förändring? Jag har gjort en liten skiss som jag bifogar. Ge mig kritik!! :)

Min tanke är att man får en mkt mer nice planlösning med mer öppet mellan kök och vardagsrum, man får en bättre utgång till altanen där man slipper gå ut via ett sovrum. Man får dessutom ett mycket större badrum där man får plats med både badkar och dusch.

Det negativa är såklart att man förlorar ett sovrum, men i dagsläget så behöver vi inte så många rum och det finns dessutom fler sovrum på nedervåningen.

Ska tillägga att jag gärna hade velat ta ner en del av väggen mellan kök och vardagsrum på den nya planlösningen men då den förmodligen är bärande så kanske man inte vågar röra på den.

Bilagor

• 9B048B03-6447-43CE-B66D-505E9B7E69F4.jpeg
    9B048B03-6447-43CE-B66D-505E9B7E69F4.jpeg
    49 KB · Visningar: 133
Senast ändrad:
Hej,

Har kikat lite på ett hus som är ett totalt renoveringsobjekt. Det är ett sutteränghus med ingång på nedervåningen och sedan så är det på övervåningen som det mesta finns så som kök och vardagsrum.

Då man ändå behöver göra om badrum, kök, alla ytskikt, golv osv så tänkte jag att man skulle kunna ändra lite på planlösningen, så vitt som jag ser det så ska man inte behöva riva ner mer än en vägg och den är knappast bärande. Utöver det så bör det finnas avlopp och vatten på rätt ställen för att göra den här förändringen. Frågan är om någon har några synpunker och om det är något jag missar, det kanske är önsketänkande att det skulle vara så "enkelt" att göra en sådan här förändring? Jag har gjort en liten skiss som jag bifogar. Ge mig kritik!! :)

Min tanke är att man får en mkt mer nice planlösning med mer öppet mellan kök och vardagsrum, man får en bättre utgång till altanen där man slipper gå ut via ett sovrum. Man får dessutom ett mycket större badrum där man får plats med både badkar och dusch.

Det negativa är såklart att man förlorar ett sovrum, men i dagsläget så behöver vi inte så många rum och det finns dessutom fler sovrum på nedervåningen.

Ska tillägga att jag gärna hade velat ta ner en del av väggen mellan kök och vardagsrum på den nya planlösningen men då den förmodligen är bärande så kanske man inte vågar röra på den.

Fördelarna känns som det skulle vara värt att ändra planlösningen, när ändå allt mer eller mindre ändå skulle rivas.
En fördel är att man slipper korridoren mellan nuvarande badrum och vardagsrum.

Värt att kolla upp var är e.m /f.m solen för att kunna planera trädgård/balkong/uteplats.

Nackdelen med avloppet som ni tänker använda för både kök och badrum är att det kan vara underdimensionerat neråt då det nu bara ligger badrum på det.

Sen är ju frågan när det senast dränerades runt huset och då framförallt under altan då den delen är krångligare (läs dyrare).

Sen som påpekats tidigare här i tråden, allt tar 3ggr så lång tid och kostar minst det dubbla mot beräknat.

Hej,

Att ta ner bärande vägg (eller del av) är inte omöjligt men kräver ju att den avväxlas och att bärigheten löses på något sätt, t ex genom stolpar eller balk. Du får då anlita en konstruktör som räknar på det.

Ska man vara strikt är både bärande vägg och att flytta kök och badrum något som jag tror ska bygganmälas till kommunen. Du kan hitta info på din kommuns hemsida och det brukar gå att ringa och fråga. Flyttar du rummen och byter plats på bad-, sovrum och kök så blir det ju även en väsentlig ändring av ventilationen som du behöver lösa. Vad är det för ventilation i huset idag? En större elrenovering får du nog också räkna in om det är ett gammalt hus med större renoveringsbehov.

Edit: Var ska du ha vatten i köket? Till vänster? Jag skulle sätta det närmare spisen. Bra att ha bänkstöd hela vägen från vatten till spis.

Hej,

Som påtalat. Omständigare än man initialt tror, därför brukar även budgeten rusa iväg något. Men jag säger kör!! Blåste hela öv på min kåk och ändrade planlösningen till det vi faktiskt ville ha. Blev tre rum färre men vi fick ett badrum till och ett enormt kök/vardagsrum. Har idag exakt den planlösningen vi drömde om. Värt varenda krona. Och var inte rädd för att fimpa även bärande väggar. Bara stämpa upp ordentligt och ersätta med limträbalk. Förvisso får du balken synlig men det gör sällan mindre.

Om du väl kör på så tänk även på multimedia, uttag, fiber osv. Jag drog t.ex cat6 kablar och satte uttag för fiber i alla sovrum, tv-rummen osv. Gör den planlösning du vill ha. Planera för ovan med uttag sen kör. Om jag ser till mig själv har vi inte ångrat oss en sekund. Hade vi däremot kompromissat med oss själva hade vi garanterat ångrat det.

Att ta ner bärande vägg (eller del av) är inte omöjligt men kräver ju att den avväxlas och att bärigheten löses på något sätt, t ex genom stolpar eller balk. Du får då anlita en konstruktör som räknar på det.

Ska man vara strikt är både bärande vägg och att flytta kök och badrum något som jag tror ska bygganmälas till kommunen. Du kan hitta info på din kommuns hemsida och det brukar gå att ringa och fråga. Flyttar du rummen och byter plats på bad-, sovrum och kök så blir det ju även en väsentlig ändring av ventilationen som du behöver lösa. Vad är det för ventilation i huset idag? En större elrenovering får du nog också räkna in om det är ett gammalt hus med större renoveringsbehov.

Edit: Var ska du ha vatten i köket? Till vänster? Jag skulle sätta det närmare spisen. Bra att ha bänkstöd hela vägen från vatten till spis.
Finns ju även bra beräkningsprogram online man kan använda för att beräkna balken. Sen överdimensionera för att sova gott även vid kraftigt snöfall.

Gällande bygglov/bygganmälan är det nog lite olika från kommun till kommun? Där jag bor kräver ”väsentliga ändringar” av planlösningen bygglov. Jag ändrade även fasaden genom att byta taktyp samt montera in en 5m bred fönstervägg så jag ansökte om bygglov för allt när jag ändå höll på.

Klart allt ska gå rätt till med bygglov/anmälan osv. Sen förutsätter jag att man inte gör ett sånt här ingrepp utan att vara införstådd med att det påverkar el, ventilation osv. Sen vet vi givetvis inte frågeställarens kompetensnivå gällande vad som avses göras självt samt lejas bort. Men, allt är ju relativt, så omständigt behöver det inte bli för att få till sitt drömboende. Mitt hus består även av betongväggar och bjälklag. Gick riktigt smidigt ändå. Hade det däremot varit en trästomme hade det verkligen varit a walk in the park

Hej,

Om ni har/planerar för 2 ungar är det mäkta skönt med sovrum på samma våning för alla inblandade. Vi har ungar som ropar/kommer på natten o då är det skönt utan trappspring. Nu kanske det inte är ett problem för er men vi har själva varit nöjda att vi valde bort de hus med Max 2 sovrum/plan.

Hej,

Nä.
Köket blir för stort med ytor du inte kan använda.
Köket får tre dörrhål så du kan inte få till en bra köksinredning på någon av väggarna.
Det blir ingen naturlig matplats och ingen bra koppling mellan kök och vardagsrum.
Det är mer naturligt att komma direkt till köket och inte behöva gå genom en korridorsnutt eller genom vardagsrum.

Flytta badrum kräver även att golv och tak i omgivande rum behöver fixas så projektet växer...

Köp ett annat hus i stället.

Nä.
Köket får tre dörrhål så du kan inte få till en bra köksinredning på någon av väggarna.
Det blir ingen naturlig matplats och ingen bra koppling mellan kök och vardagsrum.
Det är mer naturligt att komma direkt till köket och inte behöva gå genom en korridorsnutt eller genom vardagsrum.

Flytta badrum kräver även att golv och tak i omgivande rum behöver fixas så projektet växer...

Är huset ändå ett totalt renoveringsobjekt och du har tagit höjd för hur dyrt det verkligen kommer bli så handlar det ju mer om läget är såpass bra att kalkylen går ihop efteråt värdemässigt samt att det inte finns massa bättre alternativ att köpa.

Ett annat alternativ till planlösning är som du skissade men sätt igen korridoren och flytta all köksinredning till vänster sida av rummet i U form. Då får du plats med matplats i andra delen. Bygg förvaring/städ från andra hållet i gamla korridoren. Spegelvänd badrummet, vägghäng toaletten samt gör bänkskivan i köket 700mm djup så kan du gå direkt på de gamla badrumsstammarna.

Växla av och öppna upp mer mellan vardagsrum och kök. Kanske avsluta kökets "U" med en bar/köksö mot vardagsrummet eller om du vill ha mer avskiljt en glasvägg.

Växla även av och öppna upp mellan trapphus/hall och vardagsrum.

Nackdelen är lite dåliga flöden till/genom köket men eftersom man ändå måste ta trappen för att komma från nytterdörr till kök spelar det kanske mindre roll.

Fördelarna känns som det skulle vara värt att ändra planlösningen, när ändå allt mer eller mindre ändå skulle rivas.
En fördel är att man slipper korridoren mellan nuvarande badrum och vardagsrum.

Värt att kolla upp var är e.m /f.m solen för att kunna planera trädgård/balkong/uteplats.

Nackdelen med avloppet som ni tänker använda för både kök och badrum är att det kan vara underdimensionerat neråt då det nu bara ligger badrum på det.

Sen är ju frågan när det senast dränerades runt huset och då framförallt under altan då den delen är krångligare (läs dyrare).

Sen som påpekats tidigare här i tråden, allt tar 3ggr så lång tid och kostar minst det dubbla mot beräknat.
Altanen ligger i söderläge och där altanen nu ligger känns bra. Det finns heller inte så mkt utrymme för att göra någon korrigering kring trädgård.
Bra tips med avlopp, i det här läget så hade vi tagit in en VVS:are så det löser sig förhoppningsvis.

Dräneringen är gjord för 5 år sedan, det är ett äldre par som har haft huset sedan det byggdes på 60-talet och de verkar ha tagit hand om det väl med löpande underhåll och reparationer. Det är främst att de inte har renoverat det på något kosmetiskt sätt.

Haha ja, tyvärr så är det min erfarenhet också :)

Tack för tipset, jag hade inte tänkt på att man kan behöva söka bygglov för arbete invändigt på ett hus men det får såklart kollas upp.
Det är självdrag i huset idag och precis som du säger så behöver man göra en korrigering, Det är ett platt tak på huset så jag är osäker på om de bara har kört rör upp genom taket tidigare eller om ventilationen är ansluten till en mer central "skorsten". Någon som vet hur det brukar vara i sådana här hus?
Elen har jag räknat med att göra om totalt.
Nej, det var bara så att jag råkade klippa och klistra lite i paint och då hamnade vasken där, om den här förändringen görs så kommer vasken hamna på ett annat ställe i köket. Närmare spisen precis som du säger.

Som påtalat. Omständigare än man initialt tror, därför brukar även budgeten rusa iväg något. Men jag säger kör!! Blåste hela öv på min kåk och ändrade planlösningen till det vi faktiskt ville ha. Blev tre rum färre men vi fick ett badrum till och ett enormt kök/vardagsrum. Har idag exakt den planlösningen vi drömde om. Värt varenda krona. Och var inte rädd för att fimpa även bärande väggar. Bara stämpa upp ordentligt och ersätta med limträbalk. Förvisso får du balken synlig men det gör sällan mindre.

Om du väl kör på så tänk även på multimedia, uttag, fiber osv. Jag drog t.ex cat6 kablar och satte uttag för fiber i alla sovrum, tv-rummen osv. Gör den planlösning du vill ha. Planera för ovan med uttag sen kör. Om jag ser till mig själv har vi inte ångrat oss en sekund. Hade vi däremot kompromissat med oss själva hade vi garanterat ångrat det.

Japp, jag tar höjd för att det kommer bli dyrare och svårare än vad man tror med hela renoveringen, jag har en del erfarenhet och jag vet att det generellt blir så.
Men det låter härligt att ni är så nöjda och att du rekommenderar en sån här förändring.
Vi känner nog också så att det är värt det med lite extra pengar och lite extra slit för att få till det som vi verkligen vill ha det och dessutom modernisera planlösningen något.
Japp, tanken är att försöka få dit så pass mkt fördragna sladdar, uttag osv som möjligt :)

Om ni har/planerar för 2 ungar är det mäkta skönt med sovrum på samma våning för alla inblandade. Vi har ungar som ropar/kommer på natten o då är det skönt utan trappspring. Nu kanske det inte är ett problem för er men vi har själva varit nöjda att vi valde bort de hus med Max 2 sovrum/plan.

Planen är väl att skaffa kids om 2-3 år och jag känner att de första åren så kan barnen säkert dela rum, men du har rätt i att det hade varit smidigt att ha allt på ett våningsplan :)

Som @Gnomon skrev, akta er för rum med många dörrhål. Vårt kök har två dörrar och två fönster. Med även en järnspis så tar liksom utrymmet för ”vettiga” saker slut. Sjukt opraktiskt.

Nä.

Jag har själv tänkt så som du tänker, men har även haft tanke på att man eventuellt inte har lika stor köksinredning, öppnar upp mer mot vardagsummer och får till en köksö. Då skulle man kunna ha ett mindre matbord på vänster sida av köket och eventuellt ett större matbord längst till höger i vardagsrummet som är till när man har folk över.

Jag resonerar som så att golv och tack ändå behöver fixas då det inte är gjort sedan 60-talet men menar du att det blir krångligare och att man behöver göra något extra i de omkringliggande rummen? :)

Tyvärr så är det en seg marknad med väldigt få hus som kommer ut till salu och när läget samt priset är rätt så vill man gärna hitta en lösning på det här.
Men du har rätt i att man inte får bli för besatt och ignorera alla varningstecken.

Är huset ändå ett totalt renoveringsobjekt och du har tagit höjd för hur dyrt det verkligen kommer bli så handlar det ju mer om läget är såpass bra att kalkylen går ihop efteråt värdemässigt samt att det inte finns massa bättre alternativ att köpa.

Ett annat alternativ till planlösning är som du skissade men sätt igen korridoren och flytta all köksinredning till vänster sida av rummet i U form. Då får du plats med matplats i andra delen. Bygg förvaring/städ från andra hållet i gamla korridoren. Spegelvänd badrummet, vägghäng toaletten samt gör bänkskivan i köket 700mm djup så kan du gå direkt på de gamla badrumsstammarna.

Växla av och öppna upp mer mellan vardagsrum och kök. Kanske avsluta kökets "U" med en bar/köksö mot vardagsrummet eller om du vill ha mer avskiljt en glasvägg.

Växla även av och öppna upp mellan trapphus/hall och vardagsrum.

Nackdelen är lite dåliga flöden till/genom köket men eftersom man ändå måste ta trappen för att komma från nytterdörr till kök spelar det kanske mindre roll.

Ja, precis som du skriver så är det så vi resonerar. Läget är riktigt bra, huset i sig är ett fint hus som vi gillar och tanken är att kalkylen ska gå ihop även med en sån här omfattande renovering.

Ja, nu tänker du verkligen utanför boxen, det gillar jag :) Det enda "negativa" där är väl att man då behöver gå igenom vardagsrummet för att komma till köket om jag förstår dig rätt. Ska klura på det och skissa lite till ;)

Om man skulle göra något sånt här så kanske det blir aningen mer praktiskt, då får man en plats för ett matbord i köket och det blir kanske inte lika plottrigt med skåp på alla väggar. Sedan är tanken att man har spishäll på Köksön och även en massa förvaring i den.
Då blir ju dock inte köket lika stor men enligt mig så bör det räcka gott och väl.

Behöver ju först och främst åka till huset och mäta för att se hur stort det faktiskt är och vad man kan förvänta sig att få plats med.

Bilagor

• Planlösning med köks.jpg
    Planlösning med köks.jpg
    69.5 KB · Visningar: 90
Om man skulle göra något sånt här så kanske det blir aningen mer praktiskt, då får man en plats för ett matbord i köket och det blir kanske inte lika plottrigt med skåp på alla väggar. Sedan är tanken att man har spishäll på Köksön och även en massa förvaring i den.
Då blir ju dock inte köket lika stor men enligt mig så bör det räcka gott och väl.

Behöver ju först och främst åka till huset och mäta för att se hur stort det faktiskt är och vad man kan förvänta sig att få plats med.
Absolut, Mät på plats! Ritningsmåtten kan vara helt off. Skaffa kopior på originalritningarna från stadsbyggnadskontoret så är du ett steg före.

Sätt köket på väggen mot badrummet. Du gör det 1000ggr lättare så med tanke på avloppsdragningen.

Om du öppnar upp mellan kök och v-rum och stänger igen korridoren så får du till nästan lika bra flöde som med lilla korridoren men slipper en dörröppning och kan möblera köket mycket bättre.

Allt är kompromisser men det gäller att välja bort rätt saker.

Rita upp allt med korrekta mått så får du se hur mycket plats du har eller inte har...
Norm är 1200mm mellan köksbänk och köksö etc, det är bra med en riktig fläkt i kök/vardagsrum, den behöver en kanal ut....
När du ritar in det kök med kyl, frys vettiga passbitar och funktionsmått etc som krävs för ett familjeliv en villa så ser du om du har plats för ett matbord (för ett familjeliv i en villa).

Risken är stor att din målbild av ett generöst kök/vardagsrum inte riktigt går att genomföra i detta hus.

...och jag rekommenderar som vanligt appen ”Magic plan”. Funkar jättebra med att fota/måttsätta/”merga” rummen, och gratis tills man vill skriva ut skissen.

Absolut, Mät på plats! Ritningsmåtten kan vara helt off. Skaffa kopior på originalritningarna från stadsbyggnadskontoret så är du ett steg före.

Sätt köket på väggen mot badrummet. Du gör det 1000ggr lättare så med tanke på avloppsdragningen.

Om du öppnar upp mellan kök och v-rum och stänger igen korridoren så får du till nästan lika bra flöde som med lilla korridoren men slipper en dörröppning och kan möblera köket mycket bättre.

Japp, det lär bli extremt mkt lättare att ha köket mot badrummet just med tanke på avlopp och vatten, ska försöka få till en skiss på det :)

Som du säger, är det tillräckligt öppet mellan kök och vardagsrum så går ju det att ta den vägen.

Rita upp allt med korrekta mått så får du se hur mycket plats du har eller inte har...
Norm är 1200mm mellan köksbänk och köksö etc, det är bra med en riktig fläkt i kök/vardagsrum, den behöver en kanal ut....
När du ritar in det kök med kyl, frys vettiga passbitar och funktionsmått etc som krävs för ett familjeliv en villa så ser du om du har plats för ett matbord (för ett familjeliv i en villa).

Risken är stor att din målbild av ett generöst kök/vardagsrum inte riktigt går att genomföra i detta hus.
Yes, nu är ju detta bara lite av ett drömscenario och tyvärr så lär det inte få plats exakt så som jag tänker.
När jag vet måtten på rummet så kan jag verkligen se om det är genomförbart med precis som du säger ett kök för familjeliv i en villa på det här sättet.

Sovrummet med vikdörrar är tänkt att kunna användas som "matsal" du kan stänga till dörrarna och öppna upp när gästerna är på plats middagen skall serveras och ha köket i det praktiska läget invid trappan med en "vardagsmatplats".

Så, huset har en flexibilitet för mer representativ användning, bäst blir om du renoverar och uppgraderar och låter planen vara som den är.

Att kombinera kök och vardagsrum gör man för att spara plats i mindre lägenheter, ser bra ut på bild men trenden vänder....

Sovrummet med vikdörrar är tänkt att kunna användas som "matsal" du kan stänga till dörrarna och öppna upp när gästerna är på plats middagen skall serveras och ha köket i det praktiska läget invid trappan med en "vardagsmatplats".

Så, huset har en flexibilitet för mer representativ användning, bäst blir om du renoverar och uppgraderar och låter planen vara som den är.

Att kombinera kök och vardagsrum gör man för att spara plats i mindre lägenheter, ser bra ut på bild men trenden vänder....
Ofta är ju hus byggda ”på ett visst vis” precis som du säger. Vill man bo i ett hus på ett annat sätt än det är byggt för blir det ju en hel del extrajobb. Mitt hus är till exempel byggt för två-tre familjer, som levde på ett helt annat vis än man gör idag. Så planlösningar och allt blir helknasigt. Men, börjar man plocka isär det och bygga lm så kan ju helt andra problem uppstå.

Fast befintlig planlösning är ju hopplöst omodern. Helt klart att trenden gått ifrån helt öppna kök. Men fortfarande försöker man knyta ihop köket med umgängesytor. Rejält hippt är ju exempelvis att skilja av med glassvägg, gärna med glaskjutdörrar så får man det bästa av båda alternativ.

En stor anledning till trendskiftet är att man ofta haft dåliga fläktlösningar vilket gett helt öppna kök lite dåligt rykte. Även det att man ser allt köksstök från vardagsrummet är lite negativt.

Yes, det är nog tanken från början och jag har själv tänkt att man skulle kunna göra om det sovrummet till enbart matplats/extra rum och därmed inte använda det som ett sovrum alls utifall att det blir för krångligt att göra en sån här konvertering som vi planerar. I det läget så kanske man har valt att göra öppningen till altanen större och ha dubbeldörrar ut till en altan som är relativt välisolerad och och där man kan sitta ute rätt sent in på hösten och tidigt på våren. Lite blanding av ute och inne.

Vi föredrar dock en öppen planlösning där man kan laga mat, umgås mellan kök och vardagsrum rätt öppet och ha en stor gemensam yta var man spenderar större delen av tiden. Sedan så hade det enklase såklart varit att köpa ett hus där planlösningen redan är optimal men även det är enklare sagt än gjort på en marknad där det knappt säljs några hus, iaf i den staden jag bor i.

Jag gjorde en liten skiss med köket till vänster och det kan nog bli väldigt bra.
Blir ju att man får ta ner en del av väggen mellan kök och vardagsrum så det behöver ju stöttas upp med en limträbalk eller liknande.

Det underlättar väldigt mycket gällande avlopp och vatten. Utöver det så får man en stor yta för matbord och på det här sättet så skulle man kunna öppna upp mot altanen och ha dubbeldörrar. Beroende på hur mycket plats som finns så går det kanske även att klämma in en köksö.

Men, nu har jag nog spånat tillräckligt på potentiella planlösningar. Jag måste få tag på de korrekta måtten och se om det faktiskt går att genomföra på ett bra sätt :)

Bilagor

• Planlösning kök till vänster.jpg
    Planlösning kök till vänster.jpg
    67.6 KB · Visningar: 66
Där har du ett kök som skulle fungera (med omdisponering) i en 2a...

Om du tycker att det är ok att gå genom vardagsrum för att komma till köket och är inställd på allt bök som en större ombyggnad innebär och vi köper din senaste skiss.. så skulle jag rekommendera att undersöka att flytta fönsterdörr till altanen så långt till höger det går plus att ta upp ordentliga fönster i gaveln åt höger både i kök och vardagsrum. Bäst såklart att bygga ut en liten tillbyggnad i köket så att matbordet hamnar i en glaslåda med ljus i tre väderstreck.
Det gäller att skapa plats där den gör någon nytta samt att få in ljus i rummen.
Sen kan man ju glasskjutväggar etc. mot vardagsrummet om man gilla det.

Jag gissar att det är en vit mexitegelvilla, den kan ju också vara brun...

Där har du ett kök som skulle fungera (med omdisponering) i en 2a...

Om du tycker att det är ok att gå genom vardagsrum för att komma till köket och är inställd på allt bök som en större ombyggnad innebär och vi köper din senaste skiss.. så skulle jag rekommendera att undersöka att flytta fönsterdörr till altanen så långt till höger det går plus att ta upp ordentliga fönster i gaveln åt höger både i kök och vardagsrum. Bäst såklart att bygga ut en liten tillbyggnad i köket så att matbordet hamnar i en glaslåda med ljus i tre väderstreck.
Det gäller att skapa plats där den gör någon nytta samt att få in ljus i rummen.
Sen kan man ju glasskjutväggar etc. mot vardagsrummet om man gilla det.

Jag gissar att det är en vit mexitegelvilla, den kan ju också vara brun...
Jag tror att köket kan fungera rätt bra, utan exakta mått så är det svårt att räkna på yta och bänkskiva osv men om man kan få till en köksö så blir det definitivt tillräckligt stort och större kök än jag någonsin har haft och då har jag bott i stora lägenheter samt hus.

Yes, det är definitivt något att ta i beaktning, att försöka få in så pass mkt ljus som möjligt. Om det går så slår jag gärna upp och monterar fönster i gaveln åt höger.
Tack för tipsen!

Haha, vit mexitegelvilla är det.

Tillbaka
Topp