Fördelarna känns som det skulle vara värt att ändra planlösningen, när ändå allt mer eller mindre ändå skulle rivas.
En fördel är att man slipper korridoren mellan nuvarande badrum och vardagsrum.
Värt att kolla upp var är e.m /f.m solen för att kunna planera trädgård/balkong/uteplats.
Nackdelen med avloppet som ni tänker använda för både kök och badrum är att det kan vara underdimensionerat neråt då det nu bara ligger badrum på det.
Sen är ju frågan när det senast dränerades runt huset och då framförallt under altan då den delen är krångligare (läs dyrare).
Sen som påpekats tidigare här i tråden, allt tar 3ggr så lång tid och kostar minst det dubbla mot beräknat.
Altanen ligger i söderläge och där altanen nu ligger känns bra. Det finns heller inte så mkt utrymme för att göra någon korrigering kring trädgård.
Bra tips med avlopp, i det här läget så hade vi tagit in en VVS:are så det löser sig förhoppningsvis.
Dräneringen är gjord för 5 år sedan, det är ett äldre par som har haft huset sedan det byggdes på 60-talet och de verkar ha tagit hand om det väl med löpande underhåll och reparationer. Det är främst att de inte har renoverat det på något kosmetiskt sätt.
Haha ja, tyvärr så är det min erfarenhet också
Att ta ner bärande vägg (eller del av) är inte omöjligt men kräver ju att den avväxlas och att bärigheten löses på något sätt, t ex genom stolpar eller balk. Du får då anlita en konstruktör som räknar på det.
Ska man vara strikt är både bärande vägg och att flytta kök och badrum något som jag tror ska bygganmälas till kommunen. Du kan hitta info på din kommuns hemsida och det brukar gå att ringa och fråga. Flyttar du rummen och byter plats på bad-, sovrum och kök så blir det ju även en väsentlig ändring av ventilationen som du behöver lösa. Vad är det för ventilation i huset idag? En större elrenovering får du nog också räkna in om det är ett gammalt hus med större renoveringsbehov.
Edit: Var ska du ha vatten i köket? Till vänster? Jag skulle sätta det närmare spisen. Bra att ha bänkstöd hela vägen från vatten till spis.
Tack för tipset, jag hade inte tänkt på att man kan behöva söka bygglov för arbete invändigt på ett hus men det får såklart kollas upp.
Det är självdrag i huset idag och precis som du säger så behöver man göra en korrigering, Det är ett platt tak på huset så jag är osäker på om de bara har kört rör upp genom taket tidigare eller om ventilationen är ansluten till en mer central "skorsten". Någon som vet hur det brukar vara i sådana här hus?
Elen har jag räknat med att göra om totalt.
Nej, det var bara så att jag råkade klippa och klistra lite i paint och då hamnade vasken där, om den här förändringen görs så kommer vasken hamna på ett annat ställe i köket. Närmare spisen precis som du säger.
Som påtalat. Omständigare än man initialt tror, därför brukar även budgeten rusa iväg något. Men jag säger kör!! Blåste hela öv på min kåk och ändrade planlösningen till det vi faktiskt ville ha. Blev tre rum färre men vi fick ett badrum till och ett enormt kök/vardagsrum. Har idag exakt den planlösningen vi drömde om. Värt varenda krona. Och var inte rädd för att fimpa även bärande väggar. Bara stämpa upp ordentligt och ersätta med limträbalk. Förvisso får du balken synlig men det gör sällan mindre.
Om du väl kör på så tänk även på multimedia, uttag, fiber osv. Jag drog t.ex cat6 kablar och satte uttag för fiber i alla sovrum, tv-rummen osv. Gör den planlösning du vill ha. Planera för ovan med uttag sen kör. Om jag ser till mig själv har vi inte ångrat oss en sekund. Hade vi däremot kompromissat med oss själva hade vi garanterat ångrat det.
Japp, jag tar höjd för att det kommer bli dyrare och svårare än vad man tror med hela renoveringen, jag har en del erfarenhet och jag vet att det generellt blir så.
Men det låter härligt att ni är så nöjda och att du rekommenderar en sån här förändring.
Vi känner nog också så att det är värt det med lite extra pengar och lite extra slit för att få till det som vi verkligen vill ha det och dessutom modernisera planlösningen något.
Japp, tanken är att försöka få dit så pass mkt fördragna sladdar, uttag osv som möjligt
Om ni har/planerar för 2 ungar är det mäkta skönt med sovrum på samma våning för alla inblandade. Vi har ungar som ropar/kommer på natten o då är det skönt utan trappspring. Nu kanske det inte är ett problem för er men vi har själva varit nöjda att vi valde bort de hus med Max 2 sovrum/plan.
Planen är väl att skaffa kids om 2-3 år och jag känner att de första åren så kan barnen säkert dela rum, men du har rätt i att det hade varit smidigt att ha allt på ett våningsplan