• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Tog en dag semester och blev med terass idag. Trädgården är långt ifrån klar så behövde något att bli “pepp” över. Inte helt klar, brädorna måste sågas av framtill. Detta är “chill” delen utav terassen och där jag står och tar fotot kommer stora betongplattor som går ut ca 1,5m längre än träterassen för bord/stolar.
Plattorna är 2x1 m för att vara exakt och väger knappt ett halv ton styck. Blir intressant att se hur vi får de på plats :)

IMG_8603.jpg

IMG_8602.jpg

(tvättade av allt när jag var klar så plankorna är blöta)

Vänligen,
Martin
Såg till att ta mig tiden när ändå alla verktyg var framme att fixa terrass 2, utanför sovrummet. Mått anpassat för 2 stolar och ett litet bord för morgonkaffet. Även denna är inte helt klar utan måste sågas av framtill.
Markarbetet är inte klart än så kanske ser lite udda ut men den ser ut enligt plan :) Får posta en bild när allt är klart.
IMG_8622.jpg

(Att gardinerna hänger helt skevt bjuder jag på...)

Vänligen,
Martin

Passar på att kasta in en fråga om någon har tips på en bra rörmokare i sthlmsområdet, behöver få fram vatten till blandare och tvättmaskin. Dvs ett mindre jobb som inte bör ta mer än en dag.

Har dessvärre rätt dåliga erfarenheter sen tidigare, den senaste vvs:aren som var här misslyckades med att provtrycka golvvärme trots tre återbesök.. så personliga rekommendationer väger tungt.

Passar på att kasta in en fråga om någon har tips på en bra rörmokare i sthlmsområdet, behöver få fram vatten till blandare och tvättmaskin. Dvs ett mindre jobb som inte bör ta mer än en dag.

Har dessvärre rätt dåliga erfarenheter sen tidigare, den senaste vvs:aren som var här misslyckades med att provtrycka golvvärme trots tre återbesök.. så personliga rekommendationer väger tungt.
Lyssnar ivrigt. Har samma problem att hitta vettig VVS och behov av småjobb.

Lyssnar ivrigt. Har samma problem att hitta vettig VVS och behov av småjobb.
I förra veckan la jag ut ett jobb på offerta om att byta handfat, blandare och lite nya vvs rör till ena badrummet. Förfrågan gick ut till 253 företag....exakt 0 st har svarat......ingen orkar ta dessa småjobb......

Tack för tips. Har bekanta som har använt clasfixare till en del mindre hantverksjobb och tyvärr med rätt blandat resultat.

Jag är mer ute efter en vvsare/rörmokare som gör ett erkänt bra jobb och jobbar enl. säker vatten. Om jag behöver chansa känns det bättre att göra det själv istället.

I förra veckan la jag ut ett jobb på offerta om att byta handfat, blandare och lite nya vvs rör till ena badrummet. Förfrågan gick ut till 253 företag....exakt 0 st har svarat......ingen orkar ta dessa småjobb......
Min erfarenhet också. Ibland får man "Öh, vi tar 800kr i timmen - ring oss!" som svar. Lika värdelöst. Då har jag ändå beskrivit i detalj och tagit bilder...

Jag har använt Vidja rörteknik både för ett badrum och för småfix. Inte billigast men jag är nöjd!
Tack!

Trädäcket och uteköket börjar äntligen ta form. Mitt sista bekymmer är att hitta någon schysst högtalare att sätta upp därute.

Idealt så funkar den med Google home och att man kan köra vanlig BT koppling också. Google integration är viktigare än BT. Men vill helst ha en jag kan sätta fast ute och som klarar av vädret även om den kommer vara i hyfsat skyddat läge så kommer den bli blöt. Ljudkvaliteten är inte superviktig utan ska mest funka som bakgrundsljud för grill, bad och allmänt chill.

Tills jag hittar något bra så har vi en portabel BT högtalare.. men det är klyddigt när batterier tar slut osv.

Någon som har något schysst tips? Google är ovanligt ohjälpsamt

Min erfarenhet också. Ibland får man "Öh, vi tar 800kr i timmen - ring oss!" som svar. Lika värdelöst. Då har jag ändå beskrivit i detalj och tagit bilder...

Tack!
Nu kom det EN offert!!
8h?? Hade räknat med max 2 timmar……jag gör det själv…….svåra är väl att lägga ny snygg siliconfog mot väggen…..men den kan man ju göra om……om det blir Kef….
43AB3413-86AB-48ED-91FE-2288D80361D1.png

Trädäcket och uteköket börjar äntligen ta form. Mitt sista bekymmer är att hitta någon schysst högtalare att sätta upp därute.

Idealt så funkar den med Google home och att man kan köra vanlig BT koppling också. Google integration är viktigare än BT. Men vill helst ha en jag kan sätta fast ute och som klarar av vädret även om den kommer vara i hyfsat skyddat läge så kommer den bli blöt. Ljudkvaliteten är inte superviktig utan ska mest funka som bakgrundsljud för grill, bad och allmänt chill.

Tills jag hittar något bra så har vi en portabel BT högtalare.. men det är klyddigt när batterier tar slut osv.

Kanske ett udda tips, men en kompis har ett par utomhushögtalare från OSD Audio som ser ut som stenar. De står gömt bland växter vid hans terass och vet man inte om de så ser man de inte. De låter förvånansvärt bra, inget för en audiofil men klarar dina behov bra.
Ser nu att samma firma har mer traditionella högtalare för utomhusbruk också. Om de lirar med Google vet jag inte men BT har de iallafall.

https://www.osdaudio.com/speakers/outdoor.html?Per_Page=16&Sort_By=disp_order&type=Bluetooth

//Martin

Kanske ett udda tips, men en kompis har ett par utomhushögtalare från OSD Audio som ser ut som stenar. De står gömt bland växter vid hans terass och vet man inte om de så ser man de inte. De låter förvånansvärt bra, inget för en audiofil men klarar dina behov bra.
Ser nu att samma firma har mer traditionella högtalare för utomhusbruk också. Om de lirar med Google vet jag inte men BT har de iallafall.

https://www.osdaudio.com/speakers/outdoor.html?Per_Page=16&Sort_By=disp_order&type=Bluetooth

//Martin
Ska jag kika på!

Tack för tipset

11937989-854A-4D88-B093-410D436B83D8.jpeg

Kör fyra sådana två på vardera sida om burspråket, kopplade till en Heos amp, de är således trådade. Inte världens snyggaste men betalade 300 någonting EUR för 2 par när det begav sig. Är ifrån Daytonaudio

Suttit sådär i fyra år och funkar bra fortfarande.
Om du kan så kan trådade vara ett alternativ

Senast ändrad:
Nu kom det EN offert!!
8h?? Hade räknat med max 2 timmar……jag gör det själv…….svåra är väl att lägga ny snygg siliconfog mot väggen…..men den kan man ju göra om……om det blir Kef….
43AB3413-86AB-48ED-91FE-2288D80361D1.png
Landar ofta i samma slutsats. Kan lika gärna göra det själv när det är oprövade företag.
Tyvärr är det väl så att de hantverkare som är bra väljer inte småjobb eller är uppbokade sen länge och de som är kvar verkar vara mestadels halvbra, men ta bra betalt.
Har inget emot att betala för ett bra jobb, tvärtom, men när man känner att det blir minst lika bra att göra det själv då känner man sig mest blåst...

Håller på att renovera i vardagsrummet. I samband med att originalgolven slipas ska nytt läggas i hallen i samma stuk. Vill dock använda samma träslag.

Jag hävdar att bifogade bilder är på grangolv, men vill gärna ha in lite mer input. Vad tror ni, gran eller furu?

Tack på förhand!

6719C08A-42A5-4C24-B9EF-B076D9028F89.jpeg
EB0610F0-B00C-44EE-A936-0FA2CB09FB21.jpeg
C4C949BB-FC33-4442-9197-9AF1AD882AC1.jpeg

Jag gissar också på gran. Men det är bara en gissning, baserat på att kvistarna ser rätt jämnsmå ut. Plus att de är rätt mörka.......

Håller på att renovera i vardagsrummet. I samband med att originalgolven slipas ska nytt läggas i hallen i samma stuk. Vill dock använda samma träslag.

Jag hävdar att bifogade bilder är på grangolv, men vill gärna ha in lite mer input. Vad tror ni, gran eller furu?

Tack på förhand!

Ser ut att vara ett klassiskt underlagsgolv utifrån springor osv så skulle absolut säga gran

Tack på förhand!

Som jag förstått det/lärt mig:

Många runda små kvistar gran och större lite avlånga kvistar furu.

Om det är undergolv så troligtvis gran som sagts tidigare.

Är det någon här som är duktig på utbyggnader och vad man ska tänka på?

Jag letar hus och det verkar som att ett utbyggt hus där man adderat två sovrum kostar flera millar mer än ett som inte är utbyggt. Det känns därför vettigt att köpa ett litet (typiskt 70m2 plus källare) och bygga ut så kanske jag kan få ett drägligt hus inom budget.

Men det är ju inte bara att bygga ut såklart. Många av dessa små lådor är utbygda så det bör ju gå rent generellt. Vi söker i sthlm kommun.

Jag vet såklart vissa saker som att man måste söka bygglov och att det måste vara minst 4.5m till grannen. Men vad ska man leta efter när man söker hus. Är det viktigt att tomten är platt tex? Någon som vill dela med sig av lite generell kunskap så det blir lättare att jaga?

Är det någon här som är duktig på utbyggnader och vad man ska tänka på?

Jag letar hus och det verkar som att ett utbyggt hus där man adderat två sovrum kostar flera millar mer än ett som inte är utbyggt. Det känns därför vettigt att köpa ett litet (typiskt 70m2 plus källare) och bygga ut så kanske jag kan få ett drägligt hus inom budget.

Men det är ju inte bara att bygga ut såklart. Många av dessa små lådor är utbygda så det bör ju gå rent generellt. Vi söker i sthlm kommun.

Jag vet såklart vissa saker som att man måste söka bygglov och att det måste vara minst 4.5m till grannen. Men vad ska man leta efter när man söker hus. Är det viktigt att tomten är platt tex? Någon som vill dela med sig av lite generell kunskap så det blir lättare att jaga?

Det går ju även att bygga på höjden, lägga till en prefabricerad våning helt enkelt.

Om området är utbyggda småhus runtomkring så borde ju byggnadslovet vara enklare då grannarna fått bygga ut än om du är först i området.

Sen är ju tomten/husets placering viktig vid mått mot grannar som du är inne på.

Tillgängligheten för maskiner och material är ju också något att tänka på.

Sen kostar det ju att bygga ut, beroende på hur mycket du gör själv, men räkna med dubbla kostnaden/tiden mot vad du trott/räknat.

Att ta hjälp av en arkitekt ett par timmar/nån dag när det ska byggas ut kan vara en väl investerad kostnad.

Tips som jag gjort med bra resultat är att ta en större firma med jourtjänst. De har alltid bandbredd för småjobb då de har folk på standby som inte kan binda upp sig på för långa jobb. Blir lite dyrare men i mitt fall har dom tagit alla småjobb inom en vecka och jag har alltid varit nöjd.

Tog en dag semester och blev med terass idag. Trädgården är långt ifrån klar så behövde något att bli “pepp” över. Inte helt klar, brädorna måste sågas av framtill. Detta är “chill” delen utav terassen och där jag står och tar fotot kommer stora betongplattor som går ut ca 1,5m längre än träterassen för bord/stolar.
Plattorna är 2x1 m för att vara exakt och väger knappt ett halv ton styck. Blir intressant att se hur vi får de på plats :)

IMG_8603.jpg

IMG_8602.jpg

(tvättade av allt när jag var klar så plankorna är blöta)

Vänligen,
Martin
Idag kom äntligen andra delen av terassen på plats. Är kanske partiskt men riktigt nöjd.
Innan någon frågar så ja, det kommer inte vara 1cm “skarv” mellan stenarna. De kommer fyllas med någon sten/sand/material vi ska bara bestämma oss för färg. En av de som fixade terassen tyckte till 100% av vi måste ha LED-lister i minst två av skarvarna. Rädd för att de blir tacky men samtidigt…kan vara något. I så fall på de två yttre som går ut mot trädgården.

03.jpg

01.jpg

04.jpg

Work in progress:
05.jpg

Hyrde en vakumsug som klarar max 500kg. Plattorna vägde enligt följesedeln 485kg. No risk no fun :)

Vänligen,
Martin

tyckte till 100% av vi måste ha LED-lister i minst två av skarvarna. Rädd för att de blir tacky
Väääääldigt stor risk att det blir tacky. Folk häromkring lyser upp sina altandäck så att det ser ut som små flygplatser, det är inte snyggt...
Ska du göra det, se till att det är behagligt svag belysning samt att man inte ser själva ljuskällorna utan bara ljuset.

Väääääldigt stor risk att det blir tacky. Folk häromkring lyser upp sina altandäck så att det ser ut som små flygplatser, det är inte snyggt...
Ska du göra det, se till att det är behagligt svag belysning samt att man inte ser själva ljuskällorna utan bara ljuset.
Ifall LED blir aktuellt (inte nämt det till tjejen än...) är det enbart för trivselljus, inte för att belysa själva terrassen. Tänkt dig en mörk Septemberkväll och man sitter i köket och något "händer" utanför och inte bara är mörkt. Googlat lite sen jag postade och något i denna stil - går att måttbeställa och kan dimmas.
led.jpeg

Vänligen,
Martin

Det enda vi ska göra är att svara i telefon, svara på mejl, och vara trevliga. Skulle man göra det skulle man inte ens behöva vara särskilt duktiga på själva byggandet. Kunderna skulle komma ändå, just för att det är så j***a jobbigt att ha med byggare att göra.
Det har jag också tänkt vid tidigare renoveringar... Helt otroligt att så många kan vara fullbokade trots högt pris, låg kvalitet och helt obefintlig service..

Senaste gången hittade vi dock tillslut rätt gubbe. Nu bad vi honom kolla på ett hus vi var intresserade av. Att han kunde ta helentreprenad för totalrenovering var ett krav för att vi skulle bjuda. Bra hantverkare till rimligt pris är ungefär lika vanligt som sportstål hos AD... :D

Vi plockade in inredningsdesigner till sälj av hus. jag tycker vi hade bra koll på vad som var bäst att förändra men tiden finns inte. 35k och någon annan som petar till det i rätt riktning.säkert pengarna tillbaka.

klurar på ett 100 år gammalt hus.. inte helt optimerat vad gäller rummen såklart för en familj idag men potential finns iaf.

att flytta lite väggar och tänka om, vad landat en arkitekt på? 50-100k? Vi ska fortsatt ha tre sovrum samt ett badrum. Trappen upp är längst upp till vänster. Hela kåken behöver lite hjälp för att bli trevlig men övervåningen är nog mest i behov av lite ommöblering enligt mig.

nåhra tips o tankar är uppskattat!

327733BC-76FB-4B6E-BF54-D0EFC00C9BC3.png

Vi plockade in inredningsdesigner till sälj av hus. jag tycker vi hade bra koll på vad som var bäst att förändra men tiden finns inte. 35k och någon annan som petar till det i rätt riktning.säkert pengarna tillbaka.

klurar på ett 100 år gammalt hus.. inte helt optimerat vad gäller rummen såklart för en familj idag men potential finns iaf.

att flytta lite väggar och tänka om, vad landat en arkitekt på? 50-100k? Vi ska fortsatt ha tre sovrum samt ett badrum. Trappen upp är längst upp till vänster. Hela kåken behöver lite hjälp för att bli trevlig men övervåningen är nog mest i behov av lite ommöblering enligt mig.

nåhra tips o tankar är uppskattat!

327733BC-76FB-4B6E-BF54-D0EFC00C9BC3.png
Förutom genomgång till badrum från ett av sovrummen, vad stör ni er på? Det är redan tre sovrum skiljda från varandra i bra storlek?

Tillbaka
Topp