Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du behöver bygga det som ett våtutrymme, den mängd fukt som blir är inte att leka medKommer bygga nytt garage om drygt ett år och skulle vilja ha möjlighet till att tvätta bilen där vintertid.
Tänker kakel/klinker, golvbrunn med oljeavskiljare och pressening som man antingen kan dra som en gardin eller fälla ner från taket för att skydda verktyg och annat skit i garaget + en bra avfuktare.
Vad tror ni? Big no no, eller skulle det funka?
Ser inget konstigt...Huset "klart" så nu börjar operation trädgård. Eskalerade lite
//Martin
Nice, har du lånat hem lite maskiner från jobbet? Eller har cat ställt ut hela modellprogrammet som demo i trädgårdenHuset "klart" så nu börjar operation trädgård. Eskalerade lite
//Martin
Riktigt så bra är det inte, måste tyvärr betala kalaset. Som tur är har tjejens bror egen firma i branschen så det är hans maskiner och också han med sina anställda som gör jobbet så förhoppningsvis får vi iallafall "kompispris" på räkningenNice, har du lånat hem lite maskiner från jobbet? Eller har cat ställt ut hela modellprogrammet som demo i trädgården
Kommer bygga nytt garage om drygt ett år och skulle vilja ha möjlighet till att tvätta bilen där vintertid.
Tänker kakel/klinker, golvbrunn med oljeavskiljare och pressening som man antingen kan dra som en gardin eller fälla ner från taket för att skydda verktyg och annat skit i garaget + en bra avfuktare.
Vad tror ni? Big no no, eller skulle det funka?
Man kan köpa en högtryckstvätt som klarar varmvatten och montera utkastare för varmvatten. Man kan sätta blandningsventil på insidan så vattnet aldrig går över en viss temperatur om det behövs för högtryckstvätten. Då kan du spola ute även på vintern. Se till att ha rejält fall på plattan/uppfarten så inte vattnet fryser.Att spola av bilen lite lätt tror jag bor går att göra i garage men aldrig högtryckstvättning. Det blir blött ÖVERALLT, och vill du kunna förvara någon slags kartonger i samma byggnad kommer du nog tappa lusten rätt fort
Ja så länge bilen kan stå inne och torka så är det ju en variant. Men jag förstår också att man vill stå inne - det blir väääääldigt kallt om fingrarna när man blir blöt under nollan.Man kan köpa en högtryckstvätt som klarar varmvatten och montera utkastare för varmvatten. Man kan sätta blandningsventil på insidan så vattnet aldrig går över en viss temperatur om det behövs för högtryckstvätten. Då kan du spola ute även på vintern. Se till att ha rejält fall på plattan/uppfarten så inte vattnet fryser.
Bästa tipset är att använda för stora städhandskar som man trär över vanliga handskar, då kan man t om doppa armarna en bit ner i hinkarJa så länge bilen kan stå inne och torka så är det ju en variant. Men jag förstår också att man vill stå inne - det blir väääääldigt kallt om fingrarna när man blir blöt under nollan.
Och varmt vatten i spannarna!Bästa tipset är att använda för stora städhandskar som man trär över vanliga handskar, då kan man t om doppar armarna en bit ner i hinkar
om man inte använder hink men ändå inte vill bli förfrusen så funkar vanliga latex/nitrilhandskar över vanliga handskar bra med
givet, jag brukar koppla in slang i tvättstugan och kör varmvatten till högtrycken.Och varmt vatten i spannarna!
Räcker en vanlig varmvattenberedare till att tvätta en hel bil? Ingen aning om hur mycket vatten som brukar gå åt faktiskt.givet, jag brukar koppla in slang i tvättstugan och kör varmvatten till högtrycken.
Men skall kolla om vi inte skall köra varmvatten till utkastaren...
jag fyller hela vårat badkar så yes , inte riktigt hela kanske.Räcker en vanlig varmvattenberedare till att tvätta en hel bil? Ingen aning om hur mycket vatten som brukar gå åt faktiskt.
En högtryckstvätt använder mycket mindre vatten än en vanlig "slang"Räcker en vanlig varmvattenberedare till att tvätta en hel bil? Ingen aning om hur mycket vatten som brukar gå åt faktiskt.
Syrran installerade en sådan härgivet, jag brukar koppla in slang i tvättstugan och kör varmvatten till högtrycken.
Men skall kolla om vi inte skall köra varmvatten till utkastaren...
Yes skall kolla.En högtryckstvätt använder mycket mindre vatten än en vanlig "slang"
Syrran installerade en sådan här
Sätt sedan en blandningsventil på varmvattensidan ställd på typ 40 grader så räcker varmvattnet längre.
Typ denna
LK 551 HydroMix - Utvändig gänga - LK Systems
LK 551 HydroMix är en blandningsventil för varmvattenberedning. Ventilen har en termisk insats som reglerar tillförseln av både ka...www.lksystems.se
100% bara du som kommer tänka på detTyvärr så hamnar inte hålen 100 eller så blir det extra hål då allt inte linjerar med det gamla virket
Haha så lär det vara, men det triggar min OCD bra100% bara du som kommer tänka på det
Skulle aldrig tvätta bilen inne i garaget då det är på tok för mycket jobb som ska till för det ska funka i längden samt att du inte kommer kunna använda garaget till annan förvaring är just tvätthall. Med tanke på hur milda vintrarna är bör du ju kunna tvätta ute/i en GDS hall och rulla in för torkning.
Att spola av bilen lite lätt tror jag bor går att göra i garage men aldrig högtryckstvättning. Det blir blött ÖVERALLT, och vill du kunna förvara någon slags kartonger i samma byggnad kommer du nog tappa lusten rätt fort
Ni som har byggt hus: finns det någon komplett guide där man kan läsa in sig på olika moment, standarder osv? Har köpt en tomt där vi ska bygga ett större fritidshus men bygget startar tidigast om ett par år så det finns en del tid att planera. Mycket kommer såklart lejas bort men då vi egentligen inte har någon panik med att få det klart (citera mig på det om 2,5 år) så finns det möjlighet att ta grejer löpande både för kostnadsfördelningens skull samt möjlighet att ge snickarna jobb när de har tid över osv, för att kunna hålla nere kostnaderna.
Jag är väl medveten om allehanda trådar på byggahus och olika sidor där det beskrivs hur man ska tänka kring grunden osv men frågan är om det finns någon riktigt bra komplett ”instruktion”. Typ en bok: ”såhär bygger du ett hus”?
Tack!Nu är jag absolut ingen expert så ta mina ord med en viss nypa salt..
Om ni planerar att göra saker under en längre tidshorisont har jag lärt mig genom det vi gjort inom familjen och bekanta att det aldrig är en bra lösning att låta hantverkare jobba "när dom har tid" under en längre tid. I så fall ska man bryta upp arbeten i delmoment som man beställer. Det finns dock möjligheter till missar med detta då ett delmoment i sig inte påverkar varandra men att allt får ringar på vattnet. Att sen ta in olika entreprenörer under längre tid gör det väldigt svårt att försöka komma med garantikrav och liknande efterhand då det inte är en som haft totalansvar (tror iof inte det är så mycket enklare då heller..).
Mitt tips är att innan ni ens börjar ska ni ha koll på hela projektet/resan. Alltså alla ritningar och allt "fast" som ska installeras så ni inte börjar med att göra en platta tex och sen kommer på att köket ska flyttas och att avloppet inte är på rätt plats. Bryt sedan ner det i delprojekt där den största punkten nog är att få ett tätt skal.
Ett exempel på ett jobb vi bad om att få delat som skulle vara mycket billigare att få gjort på en gång var gjutningen av våra golv på landet. 110m2 gick på 60'. att få 5m2 gjort gick på 25'...
Tack!
Självklart kommer det finnas ritningar och allt sånt kommer givetvis vara genomtänkt. Det mesta ska såklart göras löpande enligt en plan men jag tänker mer typ att vi inte behöver prioritera att få klart övervåning och gäststuga invändigt utan att kan leja bort sånt senare när vi känner att det är dags. Men allt ”viktigt” kommer såklart göras väldigt strukturerat och korrekt.
Min bild efter att ha byggt är att själva "byggandet" - det är det lättaste av allt. Framförallt om man använder sig av någon form av prefabricerade element. Det var allt innan man kom igång som tog knäcken på oss. Framförallt ritandet av bygglov och planeringen av marken var skitsvår och där vi misslyckades. Det är helt enkelt oehört svårt att översätta ett berg med träd på till en fungerande tomt. Exempelvis missade vi möjlighet att få tillgänglighet till alla ytor med grävmaskin. Vi använde oss av bygglovstjänsten från hustillverkaren. Det rekommenderas absolut inte om inte tomten består av platt mark. De kan helt enkelt inte få till rätt precision när de sitter på distans och bara utgår från nybyggnadskarta. Det går inte. Är det en svår tomt måste du ha en arkitekt på plats. Det hade vi mot slutet men vi borde börjat mycket tidigare. Sen är det här med kontrollansvarig, utsättare, el, vattenanslutningar mm mm, allt sånt är mycket mer meck med än själva snickrandet av huset.Tack!
Självklart kommer det finnas ritningar och allt sånt kommer givetvis vara genomtänkt. Det mesta ska såklart göras löpande enligt en plan men jag tänker mer typ att vi inte behöver prioritera att få klart övervåning och gäststuga invändigt utan att kan leja bort sånt senare när vi känner att det är dags. Men allt ”viktigt” kommer såklart göras väldigt strukturerat och korrekt.
Huset är enkelt. Det är folket kring att det ska bli ett som knäcker en...Min bild efter att ha byggt är att själva "byggandet" - det är det lättaste av allt. Framförallt om man använder sig av någon form av prefabricerade element. Det var allt innan man kom igång som tog knäcken på oss. Framförallt ritandet av bygglov och planeringen av marken var skitsvår och där vi misslyckades. Det är helt enkelt oehört svårt att översätta ett berg med träd på till en fungerande tomt. Exempelvis missade vi möjlighet att få tillgänglighet till alla ytor med grävmaskin. Vi använde oss av bygglovstjänsten från hustillverkaren. Det rekommenderas absolut inte om inte tomten består av platt mark. De kan helt enkelt inte få till rätt precision när de sitter på distans och bara utgår från nybyggnadskarta. Det går inte. Är det en svår tomt måste du ha en arkitekt på plats. Det hade vi mot slutet men vi borde börjat mycket tidigare. Sen är det här med kontrollansvarig, utsättare, el, vattenanslutningar mm mm, allt sånt är mycket mer meck med än själva snickrandet av huset.