Jag var i samma sits som dig och vi hade tur/möjlighet att bo kvar i vår lägenhet under renoveringen, den kostnaden räknade vi in i “budgeten” och på gott o ont var det inte en så stor post. Och såhär i efterhand var det helt rätt beslut för oss, byggdamm i all ära men det är också “livet”. Efter vi flyttat in har vi haft lite byggare här för att slutföra det vi inte blev klara med och ett par dagar är det väl OK att äta frukost bredvid en byggare 07:00 men i långa loppet ganska segt…
Där är alla olika men skulle jag hamna i samma situation igen och möjligheten finns skulle jag försöka slutföra så mycket som möjligt innan jag flyttar in.
Men med det sagt så började vi inte vårt projekt direkt när vi fick tillgång till huset, vi hade det som “semesterhus” ett par månader och bodde där över helger för att få en känsla över hur det är. Nu vet jag inte om du ska göra om planritningen men det var i vårt fall riktigt bra, man fick en känsla över “flowet” och småsaker som -“Aha, där är det kvällssol” osv.
Ett tips om du vill spara någon krona då du skriver “ekonomiskt" som funkade bra för oss. Oavsett om det var elektriker, plattsättare, målare osv så stod vi för städningen. De skulle fokusera på det vi inte kan och inte spendera X minuter/dag med att göra rent efter sig. Varje kväll var vi förbi huset och städade och på Söndagar storstädade vi så de kunde börja veckan bra. Utöver att vi sparade några kronor var det riktigt uppskattat från byggarna, roligare att jobba då.
I tema "roligare" var vi där varje morgon och kokade kaffe, varje Torsdag köpte vi hamburgare till de som var där för tillfället och dagligen såg vi till att kylen var fylld med öl när för "after work ölen", det sistnämnda kanske är en tysk grej men i vår Excel fil med budget har vi en post med “öl” då de gick åt så mycket
Lycka till!
Vänligen,
Martin