• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

leicaphile

Panerai
Ok, tack för ett bra svar!

Jag får se hur vi gör, vi har inte ens lagt ett bud än men det närmar sig. Man får väl riva upp golvet och montera nivellgolv, sedan får man göra bedömningen om man behöver göra något åt väggarna i dagsläget. En ny dränering och isolering skadar ju aldrig men det kanske inte behövs på kort sikt iaf.

Jag skulle nog valt att riva ut allt, även de uppreglade väggarna. Inte så kul att fixa nytt golv, möblera, pynta och måla och sen ett år senare står man där och river ut väggarna för att man märkt att det luktar lite skumt ibland. Enklare att bita i det sura äpplet och ta allt i ett svep.
 

Owaysis

Cartier
Jag skulle nog valt att riva ut allt, även de uppreglade väggarna. Inte så kul att fixa nytt golv, möblera, pynta och måla och sen ett år senare står man där och river ut väggarna för att man märkt att det luktar lite skumt ibland. Enklare att bita i det sura äpplet och ta allt i ett svep.
Nej det är ju som du säger, väggar som är uppreglade med trä är och kommer alltid vara en dålig lösning i ett sådant hus. Kanske lika bra att man bara löser det direkt så man får ett stilla sinne och inte behöver oroa sig över skumma lukter och att det kanske blir fuktigt i framtiden.
 

leicaphile

Panerai
Nej det är ju som du säger, väggar som är uppreglade med trä är och kommer alltid vara en dålig lösning i ett sådant hus. Kanske lika bra att man bara löser det direkt så man får ett stilla sinne och inte behöver oroa sig över skumma lukter och att det kanske blir fuktigt i framtiden.

Låter bra. Tror du nämnde avfuktare med, en sådan är ofta en bra idé om man har dusch/tvättstuga/bastu etc i källaren.

Funderade rätt länge på varför vi hade vatten på golvet i hörnet i tvättstugan. Uppstod bara när det var riktigt varmt ute. Kom till slut fram att den varma och fuktiga luften som tog sig in i källaren (vi har en Paxfläkt i tvättstugan där det även finns bastu och dusch) kondenserade mot de kaklade och lite kallare källarväggarna och bildade till slut en liten pöl nedanför. Satte in en Woods DS28 som vi kör under sommarmånaderna och har inte sett spår av detta sedan dess.

Skönt att ha om man vill hänga upp tvätt med!
 

leicaphile

Panerai
Någon som har tips på lite "högre" socklar (vanliga lister)? Jag har sett det på flera ställen, nu senast på Clarion och tycker det ger ett lite maffigare/lyxigare intryck. Men lokala bygghandeln tittade på mig med stort frågetecken när jag förklarade idag..

Pratar du om vanlig golvsockel? Standard brukar väl vara 56 eller 69mm i de flesta byggen. Vi har 95mm på några ställen i vårt funkishus (finns att köpa på de flesta byggvaruhus). Har inte sett högre varianter utan allmoge "krusiduller" dock.
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Någon som har tips på lite "högre" socklar (vanliga lister)? Jag har sett det på flera ställen, nu senast på Clarion och tycker det ger ett lite maffigare/lyxigare intryck. Men lokala bygghandeln tittade på mig med stort frågetecken när jag förklarade idag..
Det är väl bara att ringa ett hyvleri och beställa mått enligt önskemål. En slät list är inget problem. Byggvaruhusen har sällan/aldrig varianter utanför ett smalt standardsortiment.

Jag har ett gammalt hus och har fått beställa nya frässtål för att kopiera orgnallister/foder. Gick bra det också.
 

Gnomon

Cartier
Någon som har tips på lite "högre" socklar (vanliga lister)? Jag har sett det på flera ställen, nu senast på Clarion och tycker det ger ett lite maffigare/lyxigare intryck. Men lokala bygghandeln tittade på mig med stort frågetecken när jag förklarade idag..
Helt rätt... standardlisterna är till för att täcka glipor inte för att göra något visuellt intryck.

Du kan fundera på vad du kan få till genom att kombinera olika plankor/lister från lokala bygghandeln om du inte "orkar" beställa något specialfräst.
Enkelt att ta lite spillbitar och skissa fram en profil du vill ha.
Förmodligen vill du ha en liten skugglist / vinkel / spår eller något på sockeln för att det skall se mer bearbetat ut.
Det innebär inte att det måste vara en allmogeprofil eller mjuka radier.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det går framåt!

0180DFE4-6EDB-4B2E-9F58-8AA8229E17C5.png
9DB0555D-B3C4-4EE3-9C17-0A70F3206FBE.png
35E22B72-D5CD-4908-8F52-D0933ACA064F.png
1B03B44F-26B8-4A3E-8789-34A86DD1957C.jpeg
 

Edin

Panerai
Vi har inga golvlister alls på landet. enda listerna vi har är i ett badrum kring ett fönster (salning) samt kring dörrar då vi helt missade att vi kunde ha beställt karmar med rätt mått i djup istället för att ha liten list ut mot väggen.

392e3754-2ec2-4e92-97c2-80835d9dadbf.jpg

Ber om ursäkt för den dåliga bilden då det mest visar matbordet...
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej!
Jag tycker min mor borde skaffa en liten enkel pool på altanen. Min tanke är i princip ett stort plastbadkar om ca 2*3m. Inga bubblor eller så. sedan bygger man upp med trall runt så att det övre däcket i princip bara fortsätter till ”poolen” som inte behöver vara djupare än typ 60cm. Det bör ju vara enkelt att fylla och tömma poolen, och värma. Det är nära köket så känns som att det borde vara enkelt. Men jag kan ju inget om det så har säkert fel…

hur bör man göra? Vad kan det kosta?
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Hej!
Jag tycker min mor borde skaffa en liten enkel pool på altanen. Min tanke är i princip ett stort plastbadkar om ca 2*3m. Inga bubblor eller så. sedan bygger man upp med trall runt så att det övre däcket i princip bara fortsätter till ”poolen” som inte behöver vara djupare än typ 60cm. Det bör ju vara enkelt att fylla och tömma poolen, och värma. Det är nära köket så känns som att det borde vara enkelt. Men jag kan ju inget om det så har säkert fel…

hur bör man göra? Vad kan det kosta?
Menar du att poolen bara ska vara 60cm djup?
 

leicaphile

Panerai
Hej!
Jag tycker min mor borde skaffa en liten enkel pool på altanen. Min tanke är i princip ett stort plastbadkar om ca 2*3m. Inga bubblor eller så. sedan bygger man upp med trall runt så att det övre däcket i princip bara fortsätter till ”poolen” som inte behöver vara djupare än typ 60cm. Det bör ju vara enkelt att fylla och tömma poolen, och värma. Det är nära köket så känns som att det borde vara enkelt. Men jag kan ju inget om det så har säkert fel…

hur bör man göra? Vad kan det kosta?
Hur tänker du värma den?
Du behöver om inget annat ett vettigt filter. Ska du bemöda dig med att bygga in den så köp inte billigast möjliga pool heller.
Men 60cm djup?!
Har du tänkt fylla på och tömma vid behov så tänk på att även en 2x3 meter 60cm djup pool ska ha över 3 m3 vatten.
 
Senast ändrad:

Derix

Patek
2-Faktor
Köp en uppblåsbar och sätt på altanen, så har vi gjort åt barnen. Smidigt att plocka undan när hösten kommer.
 
Topp