• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

roosterman

G-shock
2-Faktor
Bonusbilder från källaren. Får hoppas vattenledningen håller ett par dagar till innan elektriker kommer….
87AFF113-F37F-43E9-B501-40B27A9AC97F.jpeg

Den elektrikern (eller förhoppningsvis INTE elektriker) tog ju begreppet "Friskt kopplat, hälften brunnet" till en ny nivå !!!:eek::bag:
Att göra så får man inte lära sig på elektrikerutbilningen ;)
 

leicaphile

Panerai
Den elektrikern (eller förhoppningsvis INTE elektriker) tog ju begreppet "Friskt kopplat, hälften brunnet" till en ny nivå !!!:eek::bag:
Att göra så får man inte lära sig på elektrikerutbilningen ;)

Ja, de där Torixkopplingarna var inte de mest professionella direkt. Gissar gammal / utländsk elektriker dock, en hemmapulare hade nog kört sockerbitar.
 

oystercase

Cartier
Då är det klart. Får bli en integrerad takfläkt. Snyggt Martin, så får det bli! 🙏🏻 Vi har en stål/limträbalk som ska upp också i närheten av fläkten men det blir nog kanon.

Ser fram emot att få posta bilder här när vi är inne och tokfixar i huset.
Nu kom jag in sent i matchen.....men vi är sjukt nöjda med vår takfläkt. Enda nackdelen är att vår är rätt högljud, framförallt på fullt blås. Å andra sidan kan man stå och stega 20 burgare samtidigt på full fräs så oset sprutar utan att det märks någon annan stans i vår öppna planlösning. Vår är "flush" med taket.

Sån som går ner som ett rör från taket hade jag i en lägenhet och det var ingen höjdare. Mycket som smet förbi och hamnade i taket. Dag o natt mot takmonterad.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nu kom jag in sent i matchen.....men vi är sjukt nöjda med vår takfläkt. Enda nackdelen är att vår är rätt högljud, framförallt på fullt blås. Å andra sidan kan man stå och stega 20 burgare samtidigt på full fräs så oset sprutar utan att det märks någon annan stans i vår öppna planlösning. Vår är "flush" med taket.

Sån som går ner som ett rör från taket hade jag i en lägenhet och det var ingen höjdare. Mycket som smet förbi och hamnade i taket. Dag o natt mot takmonterad.
Hur högt i tak har du?
 

oystercase

Cartier
Tack,
Fördelen med den storleken vi valde är att det är rimligt att värma även på vintern. Så länge man inte ska simma och leka i poolen räcker den gott. Varmbad på vintern och svalkande källa på sommaren. Vi köpte på vedpool.se.
Vi gjorde allt själva, och jag har aldrig byggt tidigare :). Kör ett sandfilter men kör ”filterbollar” istället för sand och en 9kw värmare från Pahlen.

Rostfri pool är grymt och känns så rent och fräscht.
Vedpools rostfria pooler är riktig fina. Syrran har samma variant (den största) men med den smalare trappan vilket också blir riktigt trevlig.

Själv har jag en 3x5x1,5 helkaklad betongpool med liten invändigntrappa och en sådan funkar inte för åretruntbruk utomhus. Jag kör ca 33-34 grader sista halvan maj- 1anveckan i oktober (i Skåne). Värmer upp med fjärrvärme vilket är snorbilligt på sommaren.

Det är en helt annan grej än syrrans vedpool. Man kan hoppa, dyka, simma. Två helt olika saker men båda är nice. Vedpoolsalternativet är klart billigare.
IMG_20210709_091657.jpg
IMG_20210709_091900.jpg
 

oystercase

Cartier
Senast ändrad:

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Vedpools rostfria pooler är riktig fina. Syrran har samma variant (den största) men med den smalare trappan vilket också blir riktigt trevlig.

Själv har jag en 3x5x1,5 helkaklad betongpool med liten invändigntrappa och en sådan funkar inte för åretruntbruk utomhus. Jag kör ca 33-34 grader sista halvan maj- 1anveckan i oktober (i Skåne). Värmer upp med fjärrvärme vilket är snorbilligt på sommaren.

Det är en helt annan grej än syrrans vedpool. Man kan hoppa, dyka, simma. Två helt olika saker men båda är nice. Vedpoolsalternativet är klart billigare.
IMG_20210709_091657.jpg
IMG_20210709_091900.jpg

Wow,
Din pool var makalöst snygg! Men som sagt, helt klart annat användningsområde.

Inomhus har vi en gjuten pool med mosaik som vi använder som ”kallbad” efter bastu. Går att värma men vill ha den kall.
 

Bilagor

  • 07611437-BE0D-4227-8634-643BEEC6CCE2.png
    07611437-BE0D-4227-8634-643BEEC6CCE2.png
    657.9 KB · Visningar: 29
  • 15D4E13E-1EA8-4D68-8E1A-0BBB524AB179.jpeg
    15D4E13E-1EA8-4D68-8E1A-0BBB524AB179.jpeg
    201.6 KB · Visningar: 30

oystercase

Cartier
Wow,
Din pool var makalöst snygg! Men som sagt, helt klart annat användningsområde.

Inomhus har vi en gjuten pool med mosaik som vi använder som ”kallbad” efter bastu. Går att värma men vill ha den kall.
Tack! Vi blev själva väldigt nöjda med slutresultatet. Extra kul när man i princip gjort allt själv (utom kaklingen). Här är en bild från andra sidan där vi har en "myshörna".
IMG_20210709_105148.jpg


Läckert med din inomhuspool. Vi skissar på att bygga ut med en vinterträdgård med sådan liten pool, fast varm, som vi kan ha igång över vintern.
 
Tack! Vi blev själva väldigt nöjda med slutresultatet. Extra kul när man i princip gjort allt själv (utom kaklingen). Här är en bild från andra sidan där vi har en "myshörna".
IMG_20210709_105148.jpg


Läckert med din inomhuspool. Vi skissar på att bygga ut med en vinterträdgård med sådan liten pool, fast varm, som vi kan ha igång över vintern.
Riktigt snyggt! Bra mycket trevligare att titta på än alla plastbaljor som står på folks altaner nu för tiden.
Hur går det till att bygga en sån här då? Bygger man en gjutform och fyller med betong eller murar man upp den med block? Är insidan klädd med något membran eller fuktspärr?
 

oystercase

Cartier
Riktigt snyggt! Bra mycket trevligare att titta på än alla plastbaljor som står på folks altaner nu för tiden.
Hur går det till att bygga en sån här då? Bygger man en gjutform och fyller med betong eller murar man upp den med block? Är insidan klädd med något membran eller fuktspärr?
Man kan gjuta i form men min är byggd av fyra prefab betongelement som är specialbeställda och sedan bultade ihop. Sedan är botten armerad, dubbad i elementen och platsgjuten.
Sedan är trappan gjuten på plats i form.
Efter det är det lagt ett cementbaserat elastiskt tätskikt (mapelastic).sedan är kaklet satt med elastiskt 2k fix och epoxifogat.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
På tema pool flikar jag in ett litet tips, tjejens bror (som hjälpte oss med vår trädgård) har egen firma inom trädgård/bygg och hans telefon ringer hela tiden med förfrågningar på poolbyggen. Vet att han är redan nu är uppbokad stora delar av nästa år, denna vecka har han 3 poolprojekt parallellt. Visserligen är detta i norra Tyskland så kanske inte samma “hajp” i Sverige men ändå, Corona gör att folk vill ha semester hemma.

Så funderar ni på att skaffa pool och inte är lika händiga som @oystercase är mitt tips att kontakta lokala firmor nu för projekt 2022.

Vänligen,
Martin
 

oystercase

Cartier
På tema pool flikar jag in ett litet tips, tjejens bror (som hjälpte oss med vår trädgård) har egen firma inom trädgård/bygg och hans telefon ringer hela tiden med förfrågningar på poolbyggen. Vet att han är redan nu är uppbokad stora delar av nästa år, denna vecka har han 3 poolprojekt parallellt. Visserligen är detta i norra Tyskland så kanske inte samma “hajp” i Sverige men ändå, Corona gör att folk vill ha semester hemma.

Så funderar ni på att skaffa pool och inte är lika händiga som @oystercase är mitt tips att kontakta lokala firmor nu för projekt 2022.

Vänligen,
Martin
Vad jag har förstått så är det precis så även här. Leveranstider på pooler beställda för länge sedan är i höst någon gång. Liners och andra delar är slutsålda och lagrena tömda. Priset på trall till trädäck har stigit rejält. Han jag känner som gör betongpooler är redan rejält bokad för 2022....
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
jag får ångest av få till PH, Klorin, Alkalinitet etc med vår dinkey toy pool :D
Vill inte veta hur det är med en riktigt pool
 

oystercase

Cartier
jag får ångest av få till PH, Klorin, Alkalinitet etc med vår dinkey toy pool :D
Vill inte veta hur det är med en riktigt pool
Mycket enklare. Små poler har liten vattenvolym så värdena sticker snabbt. Större pooler med mera vatten är stabilare.

Jag slänger i en veckopuck varje måndag och justerar pH vilket i princip alltid är ca 1,5 dl ph+. Blir vattnet lite grumligt slänger jag i 1-1,5 dl chockclor. Samma sak om det varit många som badat i med 0,5dl chockklor. Backspolar när filtret är halvvägs mot rött. Thats it. 10 minuter i veckan och då har jag inget automatiskt mer än UV lampa.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Var inte en dag för sent att elektriker fick styra upp. Tydligen låg det lite ormbon med 3-fas löst med full kräm här och var. Elis var helt svettig. Fick styra med jordfelsbrytare osv badrum. Inte kul att fritera ungarna i badkaret 😳

Men nu är allt säkrat och fint. Ska göra en större renovering i höst men detta fick bara inte vänta.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det här med att måla på tryckimpregnerat - är det bara att skita i? Följde anvisningarna på målarburken (grund+täckfärg enligt bygghandeln) och väntade med att måla i 12 mån.
Nu efter 3 år flagnar färgen helt uppenbart bort, skrapar man lite blir det som på bild.

Finns det nån färg/metod som fungerar bra? Ingen lust att måla räcke var 36 mån…
 

Bilagor

  • 6590EB52-26F0-4DF4-9460-933DF29E98A7.jpeg
    6590EB52-26F0-4DF4-9460-933DF29E98A7.jpeg
    172.4 KB · Visningar: 23

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Det här med att måla på tryckimpregnerat - är det bara att skita i? Följde anvisningarna på målarburken (grund+täckfärg enligt bygghandeln) och väntade med att måla i 12 mån.
Nu efter 3 år flagnar färgen helt uppenbart bort, skrapar man lite blir det som på bild.

Finns det nån färg/metod som fungerar bra? Ingen lust att måla räcke var 36 mån…
Tryckt virke är väl till för att slippa måla.
Jag frågade i färgaffärn för några veckor sen om att ev måla ett balkongräcke som är tryckt. Dom tyckte inte det var nån bra ide. Är det för färskt så biter inte färgen och är det för gammalt(silvrigt) så biter inte färgen utan att slipa ner ordentligt.
 

leicaphile

Panerai
Det här med att måla på tryckimpregnerat - är det bara att skita i? Följde anvisningarna på målarburken (grund+täckfärg enligt bygghandeln) och väntade med att måla i 12 mån.
Nu efter 3 år flagnar färgen helt uppenbart bort, skrapar man lite blir det som på bild.

Finns det nån färg/metod som fungerar bra? Ingen lust att måla räcke var 36 mån…

Det ska gå bra att göra som du gjort. Spontant säger jag att virket inte var torrt nog eller det var inte rätt sorts färg. Kolla med en lokal färghandel (inte bygghandel) vad de rekommenderar. Ev. kan du även köra nån täcklasyr, men vet inte om du behöver skrapa rent helt innan.
 

zeke_varg

Omega
Röven! Eller så var man lite naiv i dessa pandemitider. Jag har pratat med 20 firmor för allt från el, dränering, snickeri, plattsättning osv. Ingen sitter o väntar på att jag ska flytta in tydligen. 🥲

Vi har vaskat fram en erkänt duktig firma som ska driva helentreprenad av renoveringen av vårt hus. Vi har tillträde i början på augusti. Vi har EN snickare som börjar i november. Sen ramlar det in mer folk eftersom. Vi är nog klara i april/maj med övervåning, entréplan och en dränering.

  • Nya badrum
  • Nya sovrum
  • Ny gästtoalett
  • Nytt kök
  • Nya golv
  • Nya väggar här och där
  • Rivna väggar

Kommer bli kanon!

Frågan är vad man pallar med under hösten/vintern. Vi ska bo på övervåningen hos svärföräldrarna. Vi har visserligen egna sovrum, 1 badrum, 1 vardagsrum men ska dela frukost, lunch, middag, tvätt. Och också samtidigt jobba hemifrån.

Källaren får vi ta när vi bor i riktiga huset. Nån måtta får det va.
 

leicaphile

Panerai
Hur gammalt var huset? Ska du in och riva så mycket borde du ev. se över avlopp och vatten med. Men är det gjort relativt nyligen är det säkert ok.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Röven! Eller så var man lite naiv i dessa pandemitider. Jag har pratat med 20 firmor för allt från el, dränering, snickeri, plattsättning osv. Ingen sitter o väntar på att jag ska flytta in tydligen. 🥲

Vi har vaskat fram en erkänt duktig firma som ska driva helentreprenad av renoveringen av vårt hus. Vi har tillträde i början på augusti. Vi har EN snickare som börjar i november. Sen ramlar det in mer folk eftersom. Vi är nog klara i april/maj med övervåning, entréplan och en dränering.

  • Nya badrum
  • Nya sovrum
  • Ny gästtoalett
  • Nytt kök
  • Nya golv
  • Nya väggar här och där
  • Rivna väggar

Kommer bli kanon!

Frågan är vad man pallar med under hösten/vintern. Vi ska bo på övervåningen hos svärföräldrarna. Vi har visserligen egna sovrum, 1 badrum, 1 vardagsrum men ska dela frukost, lunch, middag, tvätt. Och också samtidigt jobba hemifrån.

Källaren får vi ta när vi bor i riktiga huset. Nån måtta får det va.

Hur gammalt var huset? Ska du in och riva så mycket borde du ev. se över avlopp och vatten med. Men är det gjort relativt nyligen är det säkert ok.


Även elen kan ju behöva ses över/bytas, då folk tycker att det är dyrt med elektriker så görs en del hemmapul av skiftande kvalitet.
 

zeke_varg

Omega
Japp, elen brukar gå att dra i efterhand i befintliga rör dock, avlopp och vatten kan vara lite värre. Tänkte på om man ändå ska riva upp allt...
Helentreprenaden innebär alla möjliga gubbar som ska in och veva. El, nätverk, VVS, våtrum, mark, plattsättning, konstruktör, murare.. osv. Därav att jag överlåter råddandet till snickarn att styra.

..ojordat och telefonjack med utanpåliggande kabel i trappen osv 😱
 

leicaphile

Panerai
Helentreprenaden innebär alla möjliga gubbar som ska in och veva. El, nätverk, VVS, våtrum, mark, plattsättning, murare.. osv. Därav att jag överlåter råddandet till snickarn att styra.

Har du gett snickaren specifika direktiv eller bara "gör huset bättre"? Tror inte de kommer att köra in inspektionskameror i avloppet på egen bevåg utan det är snarare något man behöver begära lite mer explicit. Är huset äldre (1960 eller tidigare) och fortfarande har originalrör så är det läge att byta även om de fortfarande fungerar.

Nämner detta då det är jävligt surt att behöva riva upp en massa nyrenoverat efter ett par år för att nåt gått åt helvete med gamla saker.
 

zeke_varg

Omega
Har du gett snickaren specifika direktiv eller bara "gör huset bättre"? Tror inte de kommer att köra in inspektionskameror i avloppet på egen bevåg utan det är snarare något man behöver begära lite mer explicit. Är huset äldre (1960 eller tidigare) och fortfarande har originalrör så är det läge att byta även om de fortfarande fungerar.

Nämner detta då det är jävligt surt att behöva riva upp en massa nyrenoverat efter ett par år för att nåt gått åt helvete med gamla saker.
Vi har snackat om det redan.

vi ska speca övergripande vad vi vill göra i huset. I slutet på aug ska vi presentera det till alla företagen som kommer vara samlade hos oss på ett startmöte. Då kan de sedan lägga upp sitt jobb, ungefärlig totalkostnad men att vi går på löpande.

Typ: sovrum 1
Golv – Parkett 2 stav
Väggar – Tapet
Tak - Befintligt målas
Listverk/snickerier - Befintliga lister sparas, bättringsmålas
Fönster – Befintliga målas upp
Dörrar - Behålles åtgärdas ej


Vi är ok med löpande då vissa delar är svåra att speca och de är erkänt pålitliga/duktiga. 3 goda och kompetenta referenser.

Drar skiten iväg får vi dra i handbromsen. Gör de ett bra jobb finns det chans att fixa resterande 70 kvadraten och dubbelgaraget. Om det finns slantar kvar. 🏋️‍♀️

Alla tips mottages så klart! 👍
 
Senast ändrad:
Topp