• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Vi har snackat om det redan.

vi ska speca övergripande vad vi vill göra i huset. I slutet på aug ska vi presentera det till alla företagen som kommer vara samlade hos oss på ett startmöte. Då kan de sedan lägga upp sitt jobb, ungefärlig totalkostnad men att vi går på löpande.

Typ:
Golv – Parkett 2 stav

Väggar – Tapet

Tak - Befintligt målas

Listverk/snickerier - Befintliga lister sparas, bättringsmålas

Fönster – Befintliga målas upp

Dörrar - Behålles åtgärdas ej

Vi är ok med löpande då vissa delar är svåra att speca och de är erkänt pålitliga/duktiga. 3 goda och kompetenta referenser.

Drar skiten iväg får vi dra i handbromsen. Gör de ett bra jobb finns det chans att fixa resterande 70 kvadraten och dubbelgaraget. 🏋️‍♀️
Glöm inte att speca sånt som ni vill ska göras utöver vanlig byggstandard. Ex inga utanpåliggande rördragningar. Fler ellutag än standard och inga eluttag sammonterade med brytare. Dimmers och i större rum flera brytare. etc. Etc.

Lätt hänt att man även med duktiga byggare får ett standardutförande som kanske funkar i en hyresrätt men knappast är vad man vill ha när man renoverar sitt eget hus.

Vad är era erfarenheter med att handla in grejer själv vs låta de som gör jobbet? De har förmodligen rabatter förstås men kommer de oss husägare till nytta el blir det oftast bara ner i byggarnas ficka?

det krävs ju förstås räknande på ”hur många kvm av x y x. Missar de och köper för lite får man ju betala för extra vändan till handeln.

Vår plan är att riva ur det vi kan till nov när de börjar. Sen när de är på plats så tar vi och drar till tippen med restprodukter varje dag och städar. Jag ska trots allt jobba 100% och har kids så inget mastodont ska göras.

..jag funderar dock på o hyra en grävare till trädgården o leka lite. 😀

Brukar inte vara jättepoppis att handla eget, de brukar ju tjäna en hacka på att sälja materialet till dig. Men det beror väl lite på vad det gäller. Köper du eget golv t.ex. är det förmodligen inga problem, men säger du till elektrikern att du tillhandahåller material är det en annan sak...

Du kan förmodligen hitta det mesta billigare själv än vad du kommer att få betala dock. Men så är det.

Att städa däremot är smart och de brukar uppskatta det. Dels är de dåliga på att städa själva, och så blir det dyrt om de faktiskt ska lägga tid på det.

Brukar inte vara jättepoppis att handla eget, de brukar ju tjäna en hacka på att sälja materialet till dig. Men det beror väl lite på vad det gäller. Köper du eget golv t.ex. är det förmodligen inga problem, men säger du till elektrikern att du tillhandahåller material är det en annan sak...

Du kan förmodligen hitta det mesta billigare själv än vad du kommer att få betala dock. Men så är det.

Att städa däremot är smart och de brukar uppskatta det. Dels är de dåliga på att städa själva, och så blir det dyrt om de faktiskt ska lägga tid på det.
Förhandla om att de får 15% materialpåslag på sina inpriser inklusive deras rabatter och bonusar.

De flesta grossister har hutlösa listpriser och ger jätterabatter till entreprenörerna så kunderna blir jättenöjda när de får 30% rabatt på listpriset (när byggaren får 80%)

Förhandla om att de får 15% materialpåslag på sina inpriser inklusive deras rabatter och bonusar.

De flesta grossister har hutlösa listpriser och ger jätterabatter till entreprenörerna så kunderna blir jättenöjda när de får 30% rabatt på listpriset (när byggaren får 80%)

Bra idé!

Har sett lite skräckexempel på bl.a. Byggahus forumen där nån fått en faktura där nåt uttag kostade 230:- och man kan köpa samma på Hornbach för 129.

Bra idé!

Har sett lite skräckexempel på bl.a. Byggahus forumen där nån fått en faktura där nåt uttag kostade 230:- och man kan köpa samma på Hornbach för 129.
Tycker du det är ocker?? 16 spänn för en liter bensin….och typ 5 spänn i inköp….köpte en flaska myggspray i en prekär situation….175 spänn!!

Var det exakt samma uttag, samma tillverkare och art nr?
Utan att vara insatt i det specifika fallet är det inte otroligt. Jag jobbar inom branschen och det finns delar av sortimentet där vi (en av de större installatörerna) har 95%+ i rabatt på officiellt listpris när man inkluderar rabatterna i alla led.

Gungor och karuseller, någon med extremt lågt timpris tar troligen igen det i materialet (förutsatt att han är kompetent).

@zeke_varg Lyft materialfrågan med entreprenören och ta en dialog kring det om ni är osäkra. Det finns inte några förhöjda prisavtal längre hos de stora grossisterna så man blir inte mega-super-duper-jätte-blåst längre vad gäller installationsmaterialet.

Var det exakt samma uttag, samma tillverkare och art nr?

Har sett exempel på det ja. Har även tittat lite på vad en rörmokare jag tidigare använde fakturerade och vet att jag kunde köpa delarna billigare själv (och ja, exakt samma delar).

Har sett exempel på det ja. Har även tittat lite på vad en rörmokare jag tidigare använde fakturerade och vet att jag kunde köpa delarna billigare själv (och ja, exakt samma delar).

Precis så. Det finns en anledning till varför installatörer inte vill redovisa materialet på fakturan utan helst vill skriva ”Material, 12 345 SEK”.

Och om de tvingas redovisa materialposterna så har deras affärssystem ”inte stöd för att inkludera artikelnummer på kundfakturan”…

Men med det inte sagt att man blir blåst. Många har dumpat sina timpris och behöver ta igen lönsamheten någon annan stans. Betalar man rätt timpris får man också rätt materialkostnad!

Precis så. Det finns en anledning till varför installatörer inte vill redovisa materialet på fakturan utan helst vill skriva ”Material, 12 345 SEK”.

Och om de tvingas redovisa materialposterna så har deras affärssystem ”inte stöd för att inkludera artikelnummer på kundfakturan”…

Men med det inte sagt att man blir blåst. Många har dumpat sina timpris och behöver ta igen lönsamheten någon annan stans. Betalar man rätt timpris får man också rätt materialkostnad!

Jag tror inte elektrikerna blir miljonärer på detta heller direkt. Ville bara påpeka att detta sker i och med diskussionen om att köpa material själv och varför detta kanske inte alltid är uppskattat.

Vi har snackat om det redan.

vi ska speca övergripande vad vi vill göra i huset. I slutet på aug ska vi presentera det till alla företagen som kommer vara samlade hos oss på ett startmöte. Då kan de sedan lägga upp sitt jobb, ungefärlig totalkostnad men att vi går på löpande.

Typ: sovrum 1
Golv – Parkett 2 stav
Väggar – Tapet
Tak - Befintligt målas
Listverk/snickerier - Befintliga lister sparas, bättringsmålas
Fönster – Befintliga målas upp
Dörrar - Behålles åtgärdas ej

Vi är ok med löpande då vissa delar är svåra att speca och de är erkänt pålitliga/duktiga. 3 goda och kompetenta referenser.

Drar skiten iväg får vi dra i handbromsen. Gör de ett bra jobb finns det chans att fixa resterande 70 kvadraten och dubbelgaraget. Om det finns slantar kvar. 🏋️‍♀️

Alla tips mottages så klart! 👍

Tips att ha tät kommunikation vad gäller kostnaderna. Vi befinner oss själva i en lite trist situation. Anlitat en känd, välrenommerad firma för renovering. Rekommenderad av flera bl a mäklaren vi köpte huset genom.

Vi kom överens om löpande räkning och enda prisuppgiften vi kom överens om före start var ett ungefärligt totalpris (280k efter ROT) på hela jobbet, som var hyfsat välspecat. Efter andra fakturan, som tog tid och kom efter flera påtryckningar från oss, var vi redan uppe i 290k trots en hel del jobb kvar. Ska tilläggas att vi lagt till en del löpande extrabeställningar och även hade asbestsanering som kostade ca 25k extra. Fick trots det muntligt besked x2 efter andra fakturan att det nog inte var så mycket kvar att fakturera, men sedan kom en slutfaktura som gjorde att vi totalt landade på 625k efter ROT.

Det är omöjligt från fakturorna att se vilka arbetskostnader som hänförs till grunduppdraget och vilka som är kopplade till extrabeställningarna, så antingen har grundjobbet blivit mycket dyrare än vad de uppskattade (vad jag tror), eller så har de i våra ögon små extrajobben tagit extremt lång tid (mindre troligt).

Värt att ha med sig är att om de lämnar ett ungefärligt totalpris så får det normalt inte överskridas mer än 15% om man inte uttryckligen kommit överens om annat, eller om det är pga omständigheter som hantverkarna inte råder över eller pga tilläggsarbeten, men även då finns en långtgående plikt från entreprenörens sida att diskutera detta med kunden.

Tips att ha tät kommunikation vad gäller kostnaderna. Vi befinner oss själva i en lite trist situation. Anlitat en känd, välrenommerad firma för renovering. Rekommenderad av flera bl a mäklaren vi köpte huset genom.

Vi kom överens om löpande räkning och enda prisuppgiften vi kom överens om före start var ett ungefärligt totalpris (280k efter ROT) på hela jobbet, som var hyfsat välspecat. Efter andra fakturan, som tog tid och kom efter flera påtryckningar från oss, var vi redan uppe i 290k trots en hel del jobb kvar. Ska tilläggas att vi lagt till en del löpande extrabeställningar och även hade asbestsanering som kostade ca 25k extra. Fick trots det muntligt besked x2 efter andra fakturan att det nog inte var så mycket kvar att fakturera, men sedan kom en slutfaktura som gjorde att vi totalt landade på 625k efter ROT.

Det är omöjligt från fakturorna att se vilka arbetskostnader som hänförs till grunduppdraget och vilka som är kopplade till extrabeställningarna, så antingen har grundjobbet blivit mycket dyrare än vad de uppskattade (vad jag tror), eller så har de i våra ögon små extrajobben tagit extremt lång tid (mindre troligt).

Värt att ha med sig är att om de lämnar ett ungefärligt totalpris så får det normalt inte överskridas mer än 15% om man inte uttryckligen kommit överens om annat, eller om det är pga omständigheter som hantverkarna inte råder över eller pga tilläggsarbeten, men även då finns en långtgående plikt från entreprenörens sida att diskutera detta med kunden.
Nu är jag osäker hur det regleras mot privatperson, men enligt AB skall ÄTA alltid redovisas separat (iaf vid B2B) just för att man i efterhand skall kunna avgöra vad som kostat vad och för att kunna göra bedömningen om kontraktsumman ”väsentligen avviker” (enligt praxis 15%+).

Nu är jag osäker hur det regleras mot privatperson, men enligt AB skall ÄTA alltid redovisas separat (iaf vid B2B) just för att man i efterhand skall kunna avgöra vad som kostat vad och för att kunna göra bedömningen om kontraktsumman ”väsentligen avviker” (enligt praxis 15%+).
Ja, jag har förstått att man som privatkonsument också har rätt till detta så det är en sådan specificerad räkning jag nu har begärt och väntat på i en månad.

Elektrikern som drog kabel(ca 40m) i tomrör till pollarna på skaftvägen tog 3ggr mer för kabeln kontra vad det kostar ifrån butik … just saying

sen när jag påpekade att över 9000kr är helt orimligt för att dra kabel i tomrör utan att det är inkopplat är blev de stötta och sa om jag menar på att de saltat fakturan….

var samma firma som kopplat in och dragit all el i huset

Senast ändrad:
40 meter jordkabel i befintligt tomrör utan att koppla in, 9 tusen?!

Kabeln borde väl ligga på 1200-1500 spänn förutsatt att det var 2,5mm2, hälften för 1,5mm2...

Just entreprenörernas påslag är ett elände. I vissa fall saltar de orimligt mycket, o i andra fall har de ”inget val”
En mycket god vän till mig har egen rörmokarfirma. Vi diskuterade detta när jag drog nya stammar i förra huset, även om jag fick avloppsrören till hans inköpspris var det billigare för mig som konsument att t.ex köpa detta från biltema. Men som han själv sa, med hans rykte i åtanke osv, kan han inte med gott samvete montera rör, kopplingar osv som det står biltema på som en seriös entreprenör. Utan kunderna vill att prylarna han sätter in ska vara från Ahlsells, men de vill helst bara betala för biltemarör.

Just entreprenörernas påslag är ett elände. I vissa fall saltar de orimligt mycket, o i andra fall har de ”inget val”
En mycket god vän till mig har egen rörmokarfirma. Vi diskuterade detta när jag drog nya stammar i förra huset, även om jag fick avloppsrören till hans inköpspris var det billigare för mig som konsument att t.ex köpa detta från biltema. Men som han själv sa, med hans rykte i åtanke osv, kan han inte med gott samvete montera rör, kopplingar osv som det står biltema på som en seriös entreprenör. Utan kunderna vill att prylarna han sätter in ska vara från Ahlsells, men de vill helst bara betala för biltemarör.
…och skillnaden mellan Ahlsells A-collection och Biltema är logotypen på förpackningen :)

Elektrikern som drog kabel(ca 40m) i tomrör till pollarna på skaftvägen tog 3ggr mer för kabeln kontra vad det kostar ifrån butik … just saying

sen när jag påpekade att över 9000kr är helt orimligt för att dra kabel i tomrör utan att det är inkopplat är blev de stötta och sa om jag menar på att de saltat fakturan….

var samma firma som kopplat in och dragit all el i huset
Du är en så viktig kund så du får otroliga 40% rabatt på Ahlsells listpris. Men samtidig har installatören 80% rabatt på samma prislista…

Om man är lite om sig och kring sig går samma kabel att köpa på Internet till 85% lägre pris.

…och skillnaden mellan Ahlsells A-collection och Biltema är logotypen på förpackningen :)

Där ser man, en rörmokare jag pratade med påstod att Biltemas var märkta B och inte BD men så är ju inte fallet.
Ja enligt min polare är rören identiska. Endast märkningen som skiljer. Nu tar inte jag gift på att det de facto är så det ligger till. Men enligt min rörkrökarpolare är det så

Appropå pool så kan man ibland även nyttja de naturliga möjligheterna på tomten…..
7302F466-1AA6-4D27-A137-FBD31FD3B6B0.png

89904B9D-3E25-440F-B90C-B1B4504CBD57.jpeg

493E6228-9671-4F30-ABDA-273616F8DE46.jpeg

ADF345EE-9D9A-4E0E-94EE-BB325A4E2197.jpeg

Planerar att köpa ett paket med 18v-verktyg till sommarstugan och addera en 12-voltladdare och en dammsugare till att börja med.

De projekt som jag ser framför mig är bygge av brygga där stenkistor redan är klara, rejäl renovering av enkelt båthus samt mindre renoveringar av ytskikt i stugan. Möjligen byte av vindskivor, foder och i förlängningen något golv.

Fastnat för Ryobi pga av bra pris, stort utbud, bra dammsugare och möjlighet att ladda batterierna med 12-voltladdare via solpanel.

Screenshot_20210719-080101_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210719-074518_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210719-090828_Samsung Internet.jpg

Makita har samma möjligheter som Ryobi men är rätt mycket dyrare och samtidigt säkerligen bättre kvalité. Spargrisen är rensad pga av köp av sommarstugan så pengar är definitivt en faktor.

Någon som testat Ryobi? Klarar man sig på det?

Edit. Ser att jag behöver komplettera med ett större batteri med.

Senast ändrad:
Planerar att köpa ett paket med 18v-verktyg till sommarstugan och addera en 12-voltladdare och en dammsugare till att börja med.

De projekt som jag ser framför mig är bygge av brygga där stenkistor redan är klara, rejäl renovering av enkelt båthus samt mindre renoveringar av ytskikt i stugan. Möjligen byte av vindskivor, foder och i förlängningen något golv.

Fastnat för Ryobi pga av bra pris, stort utbud, bra dammsugare och möjlighet att ladda batterierna med 12-voltladdare via solpanel.

Makita har samma möjligheter som Ryobi men är rätt mycket dyrare och samtidigt säkerligen bättre kvalité. Spargrisen är rensad pga av köp av sommarstugan så pengar är definitivt en faktor.

Har några delar i Ryobis ecosystem och några från Makita. Ryobis får jobbet gjort, helt klart. Inga proffsprylar men det räcker gott.

Jag har gjort 3 försök med Ryobi och blivit besviken varje gång (pajat/självurladdat/börjat glappa). Verkar dock som många är nöjda så kanske jag som haft otur 3ggr på raken...?

Kör numera makita på allt sladdburet. Tycker det är mycket bang for the bucks även om det så klart finns ännu bättre saker, typ festol (jag har en gudomlig festol linjalsåg).

Makita har aldrig gjort mig besviken. Bauhaus (edit: och Toolab) har med jämna mellanrum kampanj på paket med 18v skruvdragare + slagskruvdragare + laddare och dubbla batterier som de säljer riktigt prisvärt och som är kanon att bygga ut från..

När det gäller dammsugare hade jag nog inte kännt behovet av utbytbart batteri eftersom den oftast hänger i städskrubben och laddar. (Kör en Dyson)

Köpte för ett tag sedan en Hikoki (Hitachi) sticksåg med sladd och kvaliteten var imponernade för priset.

Edit: kolla även Toolab, de brukar ha lika bra kampanjpris som Bauhaus.

Senast ändrad:

Har du 220v i stugan eller bara 12v solpanel?
Laddtiden är ju ganska lång med den lilla laddaren. Kan vara läge för fler batteri om du har tänkt att jobba hela dagar.

Screenshot_20210719-112439_Chrome.jpg

Tillbaka
Topp