• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

370kr/L skojar man inte bort för lite jä*** linoljefärg.
Nästan vad jag betalar för billack...
Haha, får medge att jag inte har någon egentlig uppfattning om rimlighet i pris för färger, men den verkar fungera bra, behöver inte spädas och torkar på två dygn eller så. I och med att det ska strykas i tunna lager räcker det ju rätt långt också.

Haha, får medge att jag inte har någon egentlig uppfattning om rimlighet i pris för färger, men den verkar fungera bra, behöver inte spädas och torkar på två dygn eller så. I och med att det ska strykas i tunna lager räcker det ju rätt långt också.
Ja fungerar det bättre än Beckers idiotfärg så får det vara värt det.
Blir bara fullkomligt rabiat när jag håller på med Beckers färg som aldrig torkar.

Kan någon utan att använda flum som "lukten", "känslan" och "tradition" förklara för mig vad som är poängen med linoljefärg? Att man använde den förr var ju för att det inte fanns andra grejer. Färgen verkar ju vara lika trevlig att jobba med som att måla med en kaktus som pensel... :rolleyes:

Bilbana, Lego och liknande är ju bra med. Lite mer stillasittande men ack så kreativt för hjärna ju (tänker jag som inte har barn).
Haha. Självfallet!! Allt du listar ovan, samt tågbana, finns i hushållet och ska även det ner sen. Även klassikern mekano byggs det friskt med här hemma.
Någon med bra kontakt på firma som kan täta kakelugnar?

Anm 1: Anslutning mot befintlig rökkanal är otät
Anm 2: Kakelugnen är otät i bakmuren

Jävla joxande med eldstäder :p
Vart i landet ligger fastigheten?? Kan varmt rekommendera Bergslagens Mur & Brasvärme (@murobrasvarme på Instagram) Utgår från västeråstrakten.

Jonas där är grym murare och har erfarenhet och stor kompetens kring bl.a kakelugnar. Problemet är väl snarare som med alla bra hantverkare, ganska uppbokade tror jag?!

Kan någon utan att använda flum som "lukten", "känslan" och "tradition" förklara för mig vad som är poängen med linoljefärg? Att man använde den förr var ju för att det inte fanns andra grejer. Färgen verkar ju vara lika trevlig att jobba med som att måla med en kaktus som pensel... :rolleyes:

(Med reservation för att jag har missförstått, någon får rätta mig isåfall)

Linolja tränger in i trät på ett annat sätt än moderna färger och impregnerar och skyddar. På gammalt tätvuxet virke är skillnaden stor på hållbarheten - moderna färger får inte fäste och riskerar att flagna av rätt fort. Jag har (av målare) hört att de fått ta över och göra om renoveringar av riktigt gamla fönster för att modern färg flagnar av efter 1-2 år.

Jag tycker färg är svårt och gör man ”fel” märks det kanske inte förrän efter några år - eller inte alls 😂

Kände inte riktigt att det här passade under Lifestyle Köp & Sälj så testar här :)

På temat att jobba med överblivet material så har jag lite kakel över, borde räcka till golvet i en toalett.

Det är Bricmate-kakel, 15x15, 2 st oöppnade paket om en kvadrat per paket.
Har också cirka 3 kvadrat spillbitar skurna ur 60x60-plattor i samma mönster.
Finns i Stockholms innerstad - hör av er om det kan vara intressant till billig peng!

Kände inte riktigt att det här passade under Lifestyle Köp & Sälj så testar här :)

På temat att jobba med överblivet material så har jag lite kakel över, borde räcka till golvet i en toalett.

Det är Bricmate-kakel, 15x15, 2 st oöppnade paket om en kvadrat per paket.
Har också cirka 3 kvadrat spillbitar skurna ur 60x60-plattor i samma mönster.
Finns i Stockholms innerstad - hör av er om det kan vara intressant till billig peng!
Slår dank med dig. Har ca 30x100 cm marmor och ca 2 kvm vitblank 7,5x15 kakel över. Kan bli funky om någon vill slå ihop vårat spill :)

Edit: >100 spänn bcf

Hej,

Vet inte om det är okej att låna denna tråd men gör ändå ett försök, sorry för off topic!

Jag har precis köpt mitt första hus i norra Stockholm och jag är otroligt nöjd över objektet, läget och storleken är precis vad jag har varit ute efter. Hela huset behöver dock mer eller mindre renoveras innan inflyttningen som bör ske senast i april 2022. Eftersom att det är mycket som pågår i mitt liv just nu kommer jag tyvärr inte kunna renovera huset... En annan anledning är att renoveringen ska göras på ett bra sätt, den kompetensen har inte jag.

Min fråga till er som är lite mer rutinerade är om ni känner till och kan rekommendera byggbolag inom stockholmsområdet som kan levererar kvalitet till ett bra pris?

Det som ska göras
  • Byta ut all golv till träparkett
  • Måla alla väggar inomhus
  • Byta ut ett badrum
  • Byta ut takplattorna

Radhuset är 135 kvm stort fördelat på två våningar (4 RoK).

Tack på förhand!

Hej,

Vet inte om det är okej att låna denna tråd men gör ändå ett försök, sorry för off topic!

Jag har precis köpt mitt första hus i norra Stockholm och jag är otroligt nöjd över objektet, läget och storleken är precis vad jag har varit ute efter. Hela huset behöver dock mer eller mindre renoveras innan inflyttningen som bör ske senast i april 2022. Eftersom att det är mycket som pågår i mitt liv just nu kommer jag tyvärr inte kunna renovera huset... En annan anledning är att renoveringen ska göras på ett bra sätt, den kompetensen har inte jag.

Min fråga till er som är lite mer rutinerade är om ni känner till och kan rekommendera byggbolag inom stockholmsområdet som kan levererar kvalitet till ett bra pris?

Det som ska göras
  • Byta ut all golv till träparkett
  • Måla alla väggar inomhus
  • Byta ut ett badrum
  • Byta ut takplattorna

Radhuset är 135 kvm stort fördelat på två våningar (4 RoK).

Tack på förhand!
Ett tips är att gå med i någon granngrupp i området du ska flytta till och be om tips där.
Och stort grattis till huset! Det är en blessing och ”en” curse med hus… :angel:

Förr i tiden var material apdyrt och människor som jobbade billigt. Så att måla extremt tunna lager flera ggr var winning

Själv bor jag i ett K-märkt radhus och tänkte ta tag i fönstrena till våren. Pratade med en granne som sa att jag tvunget måste följa byggnadsvårdsprogrammet för kvarteret och måla linolja… spröjsade fönster där jag måste frigöra glasrutor, kitta med osyntetiskt osv… Fan jag våndas redan….

Senast ändrad:
Hej,

Tar gärna emot råd från er som har erfarenhet av att ta in hantverkare. Jag skrev i ett tidigare inlägg om att vi blivit fakturerade betydligt mer än överenskommet, totalt drygt 600k. Uppskatta pris var 280k och det har tillkommit tilläggsjobb från vår sida, men knappast så det motiverar så stort påslag.

Efter inte så lång diskussion på mejl och telefon där jag bad om specificerad räkning, och en sommar med semestrar, föreslår entreprenören nu ett avdrag på 115k och att återstående summa är skälig, dvs ca 500k. Att de nu så förhållandevis lättvindigt drar av en så stor summa gör mig än mer skeptisk till hur de räknat över huvud taget.

Har nu fått en ganska undermålig kostnadsredovisning som egentligen inte säger mig något.

Men nu till frågan: När jag går genom materialfakturor noggrannare ser jag att de också fakturerat för en del verktyg och liknande. Inget konstigt med det om det är förbrukningsmaterial, precis som vi får betala för viss hyra av verktyg. Men om hantverkarna köper in en ny Wibe arbetsbock för 2000 kr som de använder i mitt hus och fakturerar mig för, borde de då inte lämna kvar den om det är jag som har betalat den? De har även tex lämnat kvar fogmassa som de fakturerat för men inte den nya fogpistolen för 600 kr som jag också betalat. Detta är ju mindre summor i sammanhanget och jag vill inte vara gniden, men det känns konstigt. Är det brukligt att göra så?

Hej,

Tar gärna emot råd från er som har erfarenhet av att ta in hantverkare. Jag skrev i ett tidigare inlägg om att vi blivit fakturerade betydligt mer än överenskommet, totalt drygt 600k. Uppskatta pris var 280k och det har tillkommit tilläggsjobb från vår sida, men knappast så det motiverar så stort påslag.

Efter inte så lång diskussion på mejl och telefon där jag bad om specificerad räkning, och en sommar med semestrar, föreslår entreprenören nu ett avdrag på 115k och att återstående summa är skälig, dvs ca 500k. Att de nu så förhållandevis lättvindigt drar av en så stor summa gör mig än mer skeptisk till hur de räknat över huvud taget.

Har nu fått en ganska undermålig kostnadsredovisning som egentligen inte säger mig något.

Men nu till frågan: När jag går genom materialfakturor noggrannare ser jag att de också fakturerat för en del verktyg och liknande. Inget konstigt med det om det är förbrukningsmaterial, precis som vi får betala för viss hyra av verktyg. Men om hantverkarna köper in en ny Wibe arbetsbock för 2000 kr som de använder i mitt hus och fakturerar mig för, borde de då inte lämna kvar den om det är jag som har betalat den? De har även tex lämnat kvar fogmassa som de fakturerat för men inte den nya fogpistolen för 600 kr som jag också betalat. Detta är ju mindre summor i sammanhanget och jag vill inte vara gniden, men det känns konstigt. Är det brukligt att göra så?

Jag skulle skämmas och jag fakturerade för en skruvdragare om jag använt den på ett jobb hos en kund. Det liksom en fogpistol ingår i en hantverkares verktygsarsenal som han eller hon får se till att ha marginaler nog att kunna köpa utanför en enskilds kunds faktura.

Jag skulle skämmas och jag fakturerade för en skruvdragare om jag använt den på ett jobb hos en kund. Det liksom en fogpistol ingår i en hantverkares verktygsarsenal som han eller hon får se till att ha marginaler nog att kunna köpa utanför en enskilds kunds faktura.

Det jag tycker är mest konstigt är att de vare sig berättar under arbetets gång att de köpt en premium-arbetsbock eller frågar om vi vill ha kvar den. Sedan får vi betala den med 12% påslag och de tar med sig den efter avslutat arbete några veckorna senare? Typisk pryl som man har användning för som husägare. En parantes i sammanhanget men ger inget vidare intryck tycker jag.

Hej,

Vad fasen ska du betala deras verktyg för?! Dessa förväntas hantverkare ha själva.

Betala inte mer än du anser skäligt. De kommer aldrig få rätt i en tvist.

Hej,

Har du något innehållet medel eller har du pröjsat allt redan?

Ingen korrekt kostnadsredovisning = ingen slutbetalning. Låter som det kan försvinna 50-100k till på den där fakturan.

Och verktyg skall du naturligtvis inte betala! Normalt inbakat i timpeng, alternativt extra timpeng om det är specialverktyg.

Jag håller med ovan. Enklare förbrukningsmaterial som pennor, knivblad, sågblad till sticksåg och till tigersåg samt möjligtvis handskar och munskydd kan räknas som förbrukningsmaterial som du kan få betala. Resten ska de ha själva. Om de hyr några ”större” eller ovanliga verktyg kan du få betala det. Alla verktyg de köpt och som de kräver att du betalar ska du självklart få behålla som tex arbetsplattformen. Hade de valt att hyra den hade du nog fått stå för det. Om de hävdar att det ändå blev billigare att köpa än att hyra spelar ingen roll. Du har betalt den, alltså är den din. Vill du inte ha den kan ni kanske komma överens om att du betalar en mindre del av den som ”hyra” till dem, men egentligen tycker jag även det vore fel..,,.

Har du något innehållet medel eller har du pröjsat allt redan?

Ingen korrekt kostnadsredovisning = ingen slutbetalning. Låter som det kan försvinna 50-100k till på den där fakturan.

Och verktyg skall du naturligtvis inte betala! Normalt inbakat i timpeng, alternativt extra timpeng om det är specialverktyg.
Vi har hållit inne medel i väntan på redovisningen. Själva arbetet är vi ändå rätt nöjda med men kommunikationen har inte fungerat bra, åtminstone delvis pga att en nyckelperson hos dem blev oväntat långtidssjukskriven under arbetet. Min magkänsla är att de underskattade själva grundjobbet prismässigt och nu försöker fakturera det som tilläggsjobb. Att de då samtidigt låter oss betala verktyg och redskap för långtidsbruk irriterar förstås, eller att vi inte fått tillbaka husnyckeln de lånat (som de inte verkar veta var den är) trots att de avslutade jobbet för snart fyra månader sedan.

Nåja, alltid jobbigt att vara en besvärlig kund, särskilt när man är ny husägare själv, lekman och inte vet exakt vad som gäller. Roligare när såna här trådar handlar om faktisk renovering!

Kan igen tipsa om att vända sig till konsumentrådgivare i kommunen vid behov. Det är inte alla kommuner som erbjuder det men det finns här i Uppsala. Har ringt dem två gånger i detta ärende och de har svarat direkt och båda personerna jag pratat med har varit kunniga och givit bra råd.

Vad jag fått fram och varför jag valde linoljefärg.

Linoljefärg tillåter trät att andas genom färgen, jämfört med dagens moderna färger som bildar likt en plasthinna över trät som medför att det ruttnar inifrån.
Tänk dig ett fint vitt staket, som du kan trycka ihop likt en skumgummibit i en plastpåse.

Mina fönster har hållit i 85 år med linoljefärg, vore synd att ändra det receptet och dra på modern färg som (kanske, kanske inte?) gör att det ruttnar efter bara några år.
Onödigt att chansa helt enkelt.

Det är en jävla skillnad på färgerna när man skrapar.
Gammal linoljefärg skrapas av och blir bara dammpulver (krita?).
Modern plastfärg måste värmas så det bubblar och sedan kan man skrapa eller tillochmed dra av det i stora plastark.
När man skrapar båda två så inser man att den moderna färgen knappast kan tillåta trät att andas....

nej och mitt trästaket är onekligen ett exempel på hur det kan gå åt skogen. Färgen lossnar efter 3 år pga fukt i träet :(

Ett tips är att gå med i någon granngrupp i området du ska flytta till och be om tips där.
Och stort grattis till huset! Det är en blessing och ”en” curse med hus… :angel:
Tjaa! Ledsen för sen återkoppling, fullt upp med jobbet. Ska försöka ta kontakt med mina framtida grannar och be om rekommendationer.

Tack! Hus är något jag alltid velat ha, oändliga möjligheter att forma det precis så som jag vill ha det:)

Vi har hållit inne medel i väntan på redovisningen. Själva arbetet är vi ändå rätt nöjda med men kommunikationen har inte fungerat bra, åtminstone delvis pga att en nyckelperson hos dem blev oväntat långtidssjukskriven under arbetet. Min magkänsla är att de underskattade själva grundjobbet prismässigt och nu försöker fakturera det som tilläggsjobb. Att de då samtidigt låter oss betala verktyg och redskap för långtidsbruk irriterar förstås, eller att vi inte fått tillbaka husnyckeln de lånat (som de inte verkar veta var den är) trots att de avslutade jobbet för snart fyra månader sedan.

Nåja, alltid jobbigt att vara en besvärlig kund, särskilt när man är ny husägare själv, lekman och inte vet exakt vad som gäller. Roligare när såna här trådar handlar om faktisk renovering!

Kan igen tipsa om att vända sig till konsumentrådgivare i kommunen vid behov. Det är inte alla kommuner som erbjuder det men det finns här i Uppsala. Har ringt dem två gånger i detta ärende och de har svarat direkt och båda personerna jag pratat med har varit kunniga och givit bra råd.
Skulle vara intressant att veta vilken firma detta gäller i Uppsala? Fick ni ingen uppskattning vad det tilläggsarbetet skulle gå på? Gick de på timme och deras uppskattning var 50% lägre än vad det sluta på. Svårt att räkna så fel om inte tilläggsarbetet var riktigt omfattande.

eller att vi inte fått tillbaka husnyckeln de lånat (som de inte verkar veta var den är) trots att de avslutade jobbet för snart fyra månader sedan.

Ett rakt och mycket tydligt råd i ren välmening:

Byt lås nu.

Ni har en möjlig konflikt med dem om mycket pengar. Er nyckel och därmed ert hem och dess innehåll är därför just nu en handelsvara. Ni har genom att lämna ut nyckeln tillåtit dem att ha tillträde till hemmet. I en konflikt kan det utnyttjas på sätt som du inte vill vara med om. Utan att gå in på mer detaljer så är det här inte ett ovanligt scenario. Som inte slutar lyckligt för hus/lägenhetsinnehavaren.
Använd sedan utifrån eget omdöme fakturan på låsbytet i din tur. Det är en marginell liten faktura och det viktiga är att du inte har en nyckel på vift. Med den både öppna och dolda hävstång som det innebär.

Ett rakt och mycket tydligt råd i ren välmening:

Byt lås nu.

Ni har en möjlig konflikt med dem om mycket pengar. Er nyckel och därmed ert hem och dess innehåll är därför just nu en handelsvara. Ni har genom att lämna ut nyckeln tillåtit dem att ha tillträde till hemmet. I en konflikt kan det utnyttjas på sätt som du inte vill vara med om. Utan att gå in på mer detaljer så är det här inte ett ovanligt scenario. Som inte slutar lyckligt för hus/lägenhetsinnehavaren.
Använd sedan utifrån eget omdöme fakturan på låsbytet i din tur. Det är en marginell liten faktura och det viktiga är att du inte har en nyckel på vift. Med den både öppna och dolda hävstång som det innebär.
Hm, ja att det på något sätt skulle utnyttjas medvetet vill jag ju inte tro men jag tar till mig det du skriver. Har oavsett planerat att byta till ett elektroniskt lås.

It has begun…

Byggmöte på torsdag nästa v. Snickare, målare, plattsättare, VVS, el, gräv, ventilation på plats. Låter snickarfirman köra logistiken i hela bygget. Dränera, nya badrum, flytta väggar, fixa alla ytskikt, ny el, indraget nätverk, nytt kök. Ett jävla ståhej.

Jag tänkte bara köra jobb med garaget (nytt tak, det läcker) Lagom projekt om jag nu ska jobba 100% och samtidigt ta hand om familj.

Beräknat ha bilder här i tråden i april nästa år.. Låt oss se om tidsplanen håller.

Bild på vad jag och svärfar har fixat med redan, tagit bort murstock 1,8m*0,8m. 10 pipor. Ca 7m hög. De stenar som är hela ska vi använda i bygget på några ställen har jag iaf tänkt. Lite fränt med 100år gamla grejer..

379216F1-AAE7-4706-82E1-4E6B67BB773F.jpeg C494E758-0DC5-4826-A5B0-91E5E9DDBB63.jpeg

Hm, ja att det på något sätt skulle utnyttjas medvetet vill jag ju inte tro men jag tar till mig det du skriver. Har oavsett planerat att byta till ett elektroniskt lås.

Beroende på vad du har för lås så byter du själv cylinder mycket enkelt på 5 minuter per dörr (Jag förutsätter att det är en normal dörr utan konstigheter)

Åk till närmaste byggvaruhus och köp ett kit med det antal cylindrar du behöver, ink ev garage etc. Kostar bara några hundralappar lite beroende på vad du behöver.

Är det samma form på cylindern du har så passar den. Köp med samma längd på nycklarna som dina befintliga nycklar så slipper du byta storlek på cylinderringen. Enda verktyget som behövs är med största sannolikhet en vanlig skruvmejsel.

Skit i att köpa dyrt lås med kopieringssäkra nycklar - nu ska du ju bara säkra ditt hem. Speciellt om du ändå ska byta till elektroniskt lås sedan.

Länkar in ett enkelt kit från biltema så ser du vad jag menar. https://www.biltema.se/bygg/las/lascylindrar/lascylinder-2000040154

Beroende på vad du har för lås så byter du själv cylinder mycket enkelt på 5 minuter per dörr (Jag förutsätter att det är en normal dörr utan konstigheter)

Åk till närmaste byggvaruhus och köp ett kit med det antal cylindrar du behöver, ink ev garage etc. Kostar bara några hundralappar lite beroende på vad du behöver.

Är det samma form på cylindern du har så passar den. Köp med samma längd på nycklarna som dina befintliga nycklar så slipper du byta storlek på cylinderringen. Enda verktyget som behövs är med största sannolikhet en vanlig skruvmejsel.

Skit i att köpa dyrt lås med kopieringssäkra nycklar - nu ska du ju bara säkra ditt hem. Speciellt om du ändå ska byta till elektroniskt lås sedan.

Länkar in ett enkelt kit från biltema så ser du vad jag menar. https://www.biltema.se/bygg/las/lascylindrar/lascylinder-2000040154

@Kwyjibo , Om man istället har säkerhetscylindrar (dom är mycket större än de vanligare ovala cylindrarna) så slår inbrottstjuvar bara sönder karmen/väggen/dörren istället för att slå sönder skruvarna som håller cylindern. Så det är inte någon supersäkerhet med dyrare låskistor heller om man inte har en regelrätt säkerhetsdörr med fler låssprintar än själva låskolvens låskista. Vanliga låskolvar är tillräckligt bara de är godkända av försäkringsbolaget.

Stort tack, ska fixa det. Det är ett vanligt lås och garaget har ett annat lås.

@Kwyjibo , Om man istället har säkerhetscylindrar (dom är mycket större än de vanligare ovala cylindrarna) så slår inbrottstjuvar bara sönder karmen/väggen/dörren istället för att slå sönder skruvarna som håller cylindern. Så det är inte någon supersäkerhet med dyrare låskistor heller om man inte har en regelrätt säkerhetsdörr med fler låssprintar än själva låskolvens låskista. Vanliga låskolvar är tillräckligt bara de är godkända av försäkringsbolaget.

Löjligt enkelt att bryta sig in i gamla lås.
2st välplacerade hål med 6mm borren och ett knäck som bryter bort låskolven och sedan plattmejsel som bara öppnar öppnar är man inne på 20 sekunder.
Rätt galet att ens se det...

Tillbaka
Topp