• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Löjligt enkelt att bryta sig in i gamla lås.
2st välplacerade hål med 6mm borren och ett knäck som bryter bort låskolven och sedan plattmejsel som bara öppnar öppnar är man inne på 20 sekunder.
Rätt galet att ens se det...

Verkligen!
Har du ingen täckbricka på låskolven ovan räcker det med ett välriktat slag med en meljsel och hammare så är du inne.

Verkligen!
Har du ingen täckbricka på låskolven ovan räcker det med ett välriktat slag med en meljsel och hammare så är du inne.
Ska man börja banka och slå finns det ju gott om fönster också. Men om firman tänkt hyra ut ditt hus för en porrfilmsinspelning med AirBNB så behöver man komma in via nyckeln och det problemet löser man genom att byta cylindern lite snabbt.

Har en snabb fråga som google inte verkar vilja hjälpa till med
jag har ett uttag som är draget av elektrikern men eluttaget är inte installerat, jag tänkte göra det själv, men jag ser att det finns två av samma kabel på alla tre... fas, nolla, jord, alltså total 6 kablar, hur kopplar jag då?

jag har ett uttag som är draget av elektrikern men eluttaget är inte installerat, jag tänkte göra det själv, men jag ser att det finns två av samma kabel på alla tre... fas, nolla, jord, alltså total 6 kablar, hur kopplar jag då?

Kan ju vara tänkt som 2st separata vägguttag eller ett vägguttag och en strömbrytare.

Kan väl vara så att uttaget leder vidare till ett annat uttag, (seriekopplade?)
Gissar nu, är inte fackman.

Ring elektrikern och fråga. Är man osäker är det inte läge att testa. Men ett tips är ju att försöka se vart kablarna går och på så vis kunna lista ut svaret.

Jo vi vet men det finns också en hel del fåntratteri i elsäkerhetsverkets uttalanden. De utgår från att man är hjärndöd i princip.

Med det sagt skulle jag inte heller installerat ovan nämnda eluttag eftersom det faktiskt finns (minst) två olika alternativ. Jag drar bara el där jag vet att det bara finns 1 sätt att göra det på.

Jo vi vet men det finns också en hel del fåntratteri i elsäkerhetsverkets uttalanden. De utgår från att man är hjärndöd i princip.

Med det sagt skulle jag inte heller installerat ovan nämnda eluttag eftersom det faktiskt finns (minst) två olika alternativ. Jag drar bara el där jag vet att det bara finns 1 sätt att göra det på.
Fast om man nu behöver fråga på internet hur man går tillväga så besitter man ju inte den "nödiga kännedomen" som det så vackert heter..

+ Att om nu en registrerad elfirma har börjat på en installation där kunden sen helt plötsligt själv får för sig att slutföra installationen, hur blir det med garantier då? samt om det händer något, då blir ju företaget som "installerat uttaget" troligtvis hängda..

Garantier är inte värda särskilt mycket förvisso. Hur många mindre elfirmor finns kvar efter 2-3 år? Svar - jättefå 😉

Kkompetenskravet är väl rimligt iofs men det är inte främst det jag reagerar på. Exempelvis är det otillåtet att klamra en kabel som man låter en elektriker installera i båda ändarna. Förklara rimligheten i det 🤔

Garantier är inte värda särskilt mycket förvisso. Hur många mindre elfirmor finns kvar efter 2-3 år? Svar - jättefå 😉

Kkompetenskravet är väl rimligt iofs men det är inte främst det jag reagerar på. Exempelvis är det otillåtet att klamra en kabel som man låter en elektriker installera i båda ändarna. Förklara rimligheten i det 🤔
Allting är inte rimligt här i livet.. jag vet många lagar som jag tycker är orimliga men det är la bara att gilla läget och följa dessa ändå.

Fast om man nu behöver fråga på internet hur man går tillväga så besitter man ju inte den "nödiga kännedomen" som det så vackert heter..

+ Att om nu en registrerad elfirma har börjat på en installation där kunden sen helt plötsligt själv får för sig att slutföra installationen, hur blir det med garantier då? samt om det händer något, då blir ju företaget som "installerat uttaget" troligtvis hängda..
Alla behöver ju lära sig på något sätt.
Om det är att fråga på internet hur man gör - so be it.

17 ton jord skottade jag och polaren ut igår i vallgraven jag grävt för häck.
Och idag upp tidigt med lill-grabben.
Kan enkelt säga att jag är riktigt slut i kroppen.
Snapchat-249376470.jpg

Ska det växa bra behöver man gräva djupt och mycket. 👌🏋️‍♀️

Denna dagen har varit kass.
Jag har, helt ärligt, drömt mardrömmar om jord hela natten så jag har cirka 1 timmes sömn i kroppen.
Fortsatt att lyfta sten och skit I trädgården och den enda lilla energi jag har i kroppen är alkohol. Det är det enda jag går på just nu.
Helt jävla slut i kropp och psyke...

Har lyckats göra lite saker idag.
Lackat innertak till min bil, städat upp trädgården och klippt gräsmattan och dammsugit huset.
Nu umgås jag med Mr. Weber och Herr Höga Kustén
20210822_175029.jpg

Detta med att dygna gick bra i tonåren men nu är jag ju nästan 30! Känner mig halvt döende.
Ge det femton år till så ska du få se på f-n. Småbarn och renovera grannhus håller på att knäcka mig, på riktigt. Sömnbristen gör mig till zombie.

Kanske inte rätt tråd att fråga, men hade önskat rekommendation på duktig kakelsättare till att lägga kalksten i hall och kök. Det är 40 cm breda, 50-100 cm långa kalkstensskivor och typ 18 kvm som ska läggas.

Någon som kan tipsa om duktig kakelsättare i Malmö med omnejd?

EDIT: Ska tilläggas att jag är noga med resultatet :)

Senast ändrad:
Skulle vara intressant att veta vilken firma detta gäller i Uppsala? Fick ni ingen uppskattning vad det tilläggsarbetet skulle gå på? Gick de på timme och deras uppskattning var 50% lägre än vad det sluta på. Svårt att räkna så fel om inte tilläggsarbetet var riktigt omfattande.

Köpte ett radhus i Uppsala idag som ska renoveras och är också lite nyfiken på vilken firma du använde!

Funderar på att bygga ett växthus. Är det någon som har en aning om ett vettigt pris för att få en grund 3 x 4 meter gjutet ?
Det som gör skillnad på priset är grävningen. Behöver de transportera bort massor eller kan de läggas på tomten? Kommer de åt med grävmaskin? Kan de ta massorna direkt med kranbil och skopa? Vad när det för underlag. Behövs det extra dränering?

Annars är en sådan platta ett rätt lagom och kul DIY projekt. Går att handgräva med ett gäng kompisar och lite öl (eller hyr in två killar som grävet det på en dag). Gräv till färdigt djup, vattna ner botten och släng i självkompakterande makadam på geotextil. På med lite isolering. Sätt form med plank. I med armeringsmatta + armera kanten. Beställ betongbil.(eller blanda grovbetong från säck)

Det som gör skillnad på priset är grävningen. Behöver de transportera bort massor eller kan de läggas på tomten? Kommer de åt med grävmaskin? Kan de ta massorna direkt med kranbil och skopa? Vad när det för underlag. Behövs det extra dränering?

Annars är en sådan platta ett rätt lagom och kul DIY projekt. Går att handgräva med ett gäng kompisar och lite öl (eller hyr in två killar som grävet det på en dag). Gräv till färdigt djup, vattna ner botten och släng i självkompakterande makadam på geotextil. På med lite isolering. Sätt form med plank. I med armeringsmatta + armera kanten. Beställ betongbil.(eller blanda grovbetong från säck)
Marken är plan och underlaget sand. Skall vara ett växthus på mur, leikablock som sedan skall putsas, enkelglas i växthuset, så ej vinterisolerat.
Höjd på mur ca 50cm, mått på grund c:a 3.50 x 4 meter. Vill att en firma gör allt jobbet, bor söder om Malmö.

Marken är plan och underlaget sand. Skall vara ett växthus på mur, leikablock som sedan skall putsas, enkelglas i växthuset, så ej vinterisolerat.
Höjd på mur ca 50cm, mått på grund c:a 3.50 x 4 meter. Vill att en firma gör allt jobbet, bor söder om Malmö.
Jag skickar pm. Jag har en bra byggare. Litauisk kille med svensk firma. Jag har jobbat med honom i många år.

Vi ska tydligen bli med spabad här hemma. Det är en djungel av tillverkare, finesser och tillbehör såklart så jag måste använda mig av er, the hive intelligence, för att kolla vad som är bra och vad som är kapitalförstöring.

Input: bor i Uppland, tänkt budget för karet max 100 kSEK, gärna en djup och stor modell (är 197 cm och ogillar när bitar sticker upp).

Tacksam för erfarenheter och tips.

Vi ska tydligen bli med spabad här hemma. Det är en djungel av tillverkare, finesser och tillbehör såklart så jag måste använda mig av er, the hive intelligence, för att kolla vad som är bra och vad som är kapitalförstöring.

Input: bor i Uppland, tänkt budget för karet max 100 kSEK, gärna en djup och stor modell (är 197 cm och ogillar när bitar sticker upp).

Tacksam för erfarenheter och tips.
Mitt stående tips är att köpa rostfritt från vedpool och sänka ner i ett trädäck. Syrran har största modellen (tar 10 pers) och kör 38g året om.

går att få inom budget beroende på utförande
IMG_20210825_113228.jpg

Tillbaka
Topp