• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

alfgren

Rolex
2-Faktor
Planerar att köpa ett paket med 18v-verktyg till sommarstugan och addera en 12-voltladdare och en dammsugare till att börja med.

De projekt som jag ser framför mig är bygge av brygga där stenkistor redan är klara, rejäl renovering av enkelt båthus samt mindre renoveringar av ytskikt i stugan. Möjligen byte av vindskivor, foder och i förlängningen något golv.

Fastnat för Ryobi pga av bra pris, stort utbud, bra dammsugare och möjlighet att ladda batterierna med 12-voltladdare via solpanel.

Screenshot_20210719-080101_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210719-074518_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210719-090828_Samsung Internet.jpg


Makita har samma möjligheter som Ryobi men är rätt mycket dyrare och samtidigt säkerligen bättre kvalité. Spargrisen är rensad pga av köp av sommarstugan så pengar är definitivt en faktor.

Någon som testat Ryobi? Klarar man sig på det?

Edit. Ser att jag behöver komplettera med ett större batteri med.
Inte testat Ryobi men köp FLER batterier än du har maskiner också. Du vill kunna använda alla maskiner, plus ha ett eller två i ladddaren, samtidigt.

Jag kör AEG, Bauhaus har ofta bra rabatter på dem. Tror jag köpt de flesta -30-50% mot ordinariepris.
 

Ebbot

Cartier
Kör också aeg brushless funkar fint, lite tunga jämfört med dyrare makita eller så, har haft makita innan. Brorsan är snickare och kör bara Hikoki borstlöst.
så.. borstlöst är bra :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vet inte om jag har borstlösa AEG maskiner men jag är nog inne på år10 på de äldsta maskinerna och de håller än med 0 problem hittills. Vissa batterier börjar dock bli trötta. Men som sagt, de första köpte jag när jag flyttade in i hus 2010. Samma maskiner säljs intressant nog än idag. Inte mycket till produktutveckling…
 

turkojs

Cartier
2-Faktor
Planerar att köpa ett paket med 18v-verktyg till sommarstugan och addera en 12-voltladdare och en dammsugare till att börja med.

De projekt som jag ser framför mig är bygge av brygga där stenkistor redan är klara, rejäl renovering av enkelt båthus samt mindre renoveringar av ytskikt i stugan. Möjligen byte av vindskivor, foder och i förlängningen något golv.

Fastnat för Ryobi pga av bra pris, stort utbud, bra dammsugare och möjlighet att ladda batterierna med 12-voltladdare via solpanel.

Screenshot_20210719-080101_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210719-074518_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210719-090828_Samsung Internet.jpg


Makita har samma möjligheter som Ryobi men är rätt mycket dyrare och samtidigt säkerligen bättre kvalité. Spargrisen är rensad pga av köp av sommarstugan så pengar är definitivt en faktor.

Någon som testat Ryobi? Klarar man sig på det?

Edit. Ser att jag behöver komplettera med ett större batteri med.

Jag kör Ryobi på mina batterimaskiner, började med en skruvdragare och har utökat med häcksax, trimmer, cirkelsåg, vinkelslip och lövblås. Har ett 5ah batteri till dom mer krävande maskinerna och det har känts tillräckligt för vanligt hemmabruk. En tanke är att ska man köpa skruvdragare/ trimmer eller liknande så finns det ett par tre olika varianter i olika prisklasser och dom man får med i paketköp är alltid dom billigaste som känns märkbart sämre, har alltid tagit den dyraste varianten av varje produkt. Som ändå är prisvärd jämfört med mer hypade märken.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Inte testat Ryobi men köp FLER batterier än du har maskiner också. Du vill kunna använda alla maskiner, plus ha ett eller två i ladddaren, samtidigt.

Jag kör AEG, Bauhaus har ofta bra rabatter på dem. Tror jag köpt de flesta -30-50% mot ordinariepris.
Jag kör Ryobi på mina batterimaskiner, började med en skruvdragare och har utökat med häcksax, trimmer, cirkelsåg, vinkelslip och lövblås. Har ett 5ah batteri till dom mer krävande maskinerna och det har känts tillräckligt för vanligt hemmabruk. En tanke är att ska man köpa skruvdragare/ trimmer eller liknande så finns det ett par tre olika varianter i olika prisklasser och dom man får med i paketköp är alltid dom billigaste som känns märkbart sämre, har alltid tagit den dyraste varianten av varje produkt. Som ändå är prisvärd jämfört med mer hypade märken.

Tack för bra tips!
 
Testar denna tråd då jag inte hittar någon lämplig. Ska renovera mitt kök i sthlms innerstad inom kort och letar firma för detta. Gärna någon som kan göra ”allt” dvs komma med idéer, ritningar, sköta inköp, anlita hantverkare etc. Har en budget på 200-300k. Har någon tips eller erfarenhet? Har letat lite på reco men rekommendation brukar vara bäst :)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Är på G att riva ut dessa två eldstäder som kom på köpet till förmån för något modernare. Kommer säkert ångra mig :p

Någon räv på gamla eldstäder som har några visdomsord?

En vattenmatlad Lohberger av oklar modell samt en gammal gjutjärnskamin av Aadals brug no 17.


IMG_2830.JPG

IMG_2917.JPG
 

Hawk100

Rolex
Är på G att riva ut dessa två eldstäder som kom på köpet till förmån för något modernare. Kommer säkert ångra mig :p

Någon räv på gamla eldstäder som har några visdomsord?

En vattenmatlad Lohberger av oklar modell samt en gammal gjutjärnskamin av Aadals brug no 17.


IMG_2830.JPG

IMG_2917.JPG
Låter synd tycker jag spontant. Samtidigt ska du ju trivas med ditt hus och det ska vara funktionellt och passa dina/era behov….
Aadalskaminen skulle jag nog kunna vara intresserad av att betala några tusenlappar för om du vill bli av med den. (Har egentligen ingenstans att sätta in den, men tycker den typen av spisar är vackra även som dekoration…..)
 

turkojs

Cartier
2-Faktor
Är på G att riva ut dessa två eldstäder som kom på köpet till förmån för något modernare. Kommer säkert ångra mig :p

Någon räv på gamla eldstäder som har några visdomsord?

En vattenmatlad Lohberger av oklar modell samt en gammal gjutjärnskamin av Aadals brug no 17.


IMG_2830.JPG

IMG_2917.JPG

Den Aadalskaminen vore ju synd att göra sig av med.
Dels är den pampigare än vad nytt man hittar dels så är den rimligt effektiv även fast den är gammal tack vare att rökgången slingrar sig genom varje hylla och värmer upp hela pjäsen.
Norsk etagekamin kan du läsa om, byggnadsvårdsföretag brukar vilja ha bort åt 20k för renoverade ex och din ser fin och komplett ut så det är nog inga problem att kränga för 10+ om du vill det.
 

Hawk100

Rolex
Brespackla ovanpå så har du en riktigt hållbar vägg som inte spricker i första taget….
Glasfiberväv är ännu ”bättre”! Hade det på väggar och i taket på huset vi köpte. Bredsoacklade allt och nu tål huset både jordbävningar och mindre atombombsexplosionen misstänker jag….. 😉
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Gjort färdigt 1 fönster i år.
Kommer köpa annan färg än Beckers linoljefärg då den är fortfarande klibbig efter 6 veckor i garaget, måste finnas något bättre... (jag vet, gysinge m.m men de är ju apdyra).
Jaja, alla 3 fönster under altanen färdiga. Perfekt för det var egentligen de jag hade tänkt göra sist....
20210810_175001.jpg

20210810_175013.jpg
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Gjort färdigt 1 fönster i år.
Kommer köpa annan färg än Beckers linoljefärg då den är fortfarande klibbig efter 6 veckor i garaget, måste finnas något bättre... (jag vet, gysinge m.m men de är ju apdyra).
Jaja, alla 3 fönster under altanen färdiga. Perfekt för det var egentligen de jag hade tänkt göra sist....
20210810_175001.jpg

20210810_175013.jpg
Allbäcks? Inga sex timmar hos oss iaf.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Behöver lite inspo/tips kring ungarnas nya aktivitets/lekrum. Har en gillestuga på ca 30kvm. Planen initialt var mancave/hemmabio. Men då ungarna är 4&7 kände jag och frugan att uppmuntra till mer stillasittande/skärmtid inte känns rätt. Så vi ”fuskrenoverar” utrymmet nu och ska göra lite roliga grejer till kidsen där. Bl.a har vi ett ihopfällbart pingisbord man kan rulla fram när andan faller på. Och lika lätt ta bort det när andra aktiviteter ska utföras.
Rummet ser ut enligt nedan
C3741102-70F6-4AAB-B8F5-15B8F377E107.jpeg
817747F5-9F03-4FE4-894E-0EBECA864F6C.jpeg
389A68C0-E2B9-475D-8712-D214CF139C1E.jpeg


Vad vi tänkt oss är bl.a klättervägg, ribbstol, någon ställning typ enligt bilden nedan där man kan gå armgång, klätterrep, romerska ringar, kanske repstege, min gamla sandsäck osv.

Vet inte riktigt vad mer man kan hitta på?? Tjockmatta under ställningen ska köpas in. Takhöjd ca 2,5m.

Hit me up med bra uppslag och idéer tack 🙏🏻
D911BBAD-FCA7-4F35-8E1A-C26A38555151.jpeg
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Någon med bra kontakt på firma som kan täta kakelugnar?

Anm 1: Anslutning mot befintlig rökkanal är otät
Anm 2: Kakelugnen är otät i bakmuren

Jävla joxande med eldstäder :p
 
Topp