leicaphile
Silver
Hur många kWh om året går åt för att hålla den varm ungefär?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har ej koll. De kör elpatron och tycker inte att det är jättedyrt. Vi har isolerat rätt mycket extra under mark förutom pu isolering som den kom med. Locket är original och om det snöar smälter inte snön som ligger ovanpå. (Skånsk vinter)Hur många kWh om året går åt för att hålla den varm ungefär?
Bor i hyresrätt med inglasad balkong nu och skulle vilja ha någon form av värmekälla där ute för att kunna använda balkongen även på vintern (om möjligt).
Tror valet är mellan en värmefläkt eller ett flyttbart oljeelement.
Någon som har några tips? Tänker att ett oljeelement kan användas även senare då vi flyttar till hus eller köper sommarstuga (värma upp ev gästhus eller liknande).
Tack på förhand!
Vi har oisolerat glasat uterum som vi använder stor del av året. Du vill till 100% ha en värmefläkt som du bara kör när ni ska använda uterummet. Fläkten värmer luften så den blir varm snabbt. En oljeradiator måste stå på hela tiden eftersom den värmer upp för långsamt. Står den på så kommer all värme bara att försvinnaBor i hyresrätt med inglasad balkong nu och skulle vilja ha någon form av värmekälla där ute för att kunna använda balkongen även på vintern (om möjligt).
Tror valet är mellan en värmefläkt eller ett flyttbart oljeelement.
Någon som har några tips? Tänker att ett oljeelement kan användas även senare då vi flyttar till hus eller köper sommarstuga (värma upp ev gästhus eller liknande).
Tack på förhand!
Vi har oisolerat glasat uterum som vi använder stor del av året. Du vill till 100% ha en värmefläkt som du bara kör när ni ska använda uterummet. Fläkten värmer luften så den blir varm snabbt. En oljeradiator måste stå på hela tiden eftersom den värmer upp för långsamt. Står den på så kommer all värme bara att försvinna
Fläkten behöver vara tillräckligt stor typ 2000W, men de är ändå jättebilliga, några hundralappar. Hur stor är balkongen?
Jag hade dessutom kompletterat med en infravärmare som värmer upp ytorna, ex kuddar. Tänk också på vilka möbler ni har så det inte är kalla trä/metallbänkar.
Största problemet är nog att ha tillräckligt med säkring/uttag för att kunna ha både fläkt och IR (du kan inte dra för många W på ett uttag).
Tips. Köp en tyst fläkt.
1) är detta något som ens är att fundera på att fixa själv?
2) om nej någon som kan rekommendera en röris i södra Stockholm? Helst en som också kan värmesystem för min värme funkar verkligen sämst. Kalla element trots hög elräkning.
Tack, att testa att dra till lite är ju gratisDet där är en vanlig klämringskoppling - om den läcker är det i 99,9 fall tillräckligt att dra åt den lite hårdare.
Allt tryck i vattnet verkar ha försvunnit under sommaren och denna radiator står på övervåningen - värt ett försök kanske? Men då kan jag ju inte försöka dra åt först och släppa på mer tryck först. Rävsax!Ett nytt radiatorkoppel är lätt att montera - det knepiga är kanske att du måste tömma systemet.
Att dra åt klämringen kan jag ju försöka. Men för att se om det hjälpte måste jag ju släppa på vattnet. Då är det jävligt sent att ångra sig@alfgren do IT YOU CAN DO IT......
inomhuspool är inte alltid felAtt dra åt klämringen kan jag ju försöka. Men för att se om det hjälpte måste jag ju släppa på vattnet. Då är det jävligt sent att ångra sig
Jag hatar VVS innerligt!
Fredrik på Vidja rör har hjälpt mig några gånger. Inte billigast men gör snygga jobb, håller tider och sölar inte ner en massa…1) är detta något som ens är att fundera på att fixa själv?
2) om nej någon som kan rekommendera en röris i södra Stockholm? Helst en som också kan värmesystem för min värme funkar verkligen sämst. Kalla element trots hög elräkning.
Att dra åt klämringen kan jag ju försöka. Men för att se om det hjälpte måste jag ju släppa på vattnet. Då är det jävligt sent att ångra sig
Jag hatar VVS innerligt!
Tack för era svar! Känns ändå som det är värt ett försök att dra åt innan man ringer efter hjälp. Om det slutar så hade det ju varit ett rätt dyrt varv med skiftnyckeln.
Har nu vågat mig på klämringen. Drog åt ungefär ett kvarts varv, sedan blev det tungt och jag var rädd att det skulle gå sönder nåt. MEN det som hände var att det tydligt började komma pysljud ur kopplingen! Inget vatten men jag misstänker att trycket är för lågt för att nå upp till övervåningen för tillfället. Det är bara att ringa en röris va? Att höra ljud ur kopplingen känns som att den skulle läcka direkt om jag kopplar på vattnet....Det där är en vanlig klämringskoppling - om den läcker är det i 99,9 fall tillräckligt att dra åt den lite hårdare. Nu kan det ju finnas gamla avlagringar som gör det omöjligt att få tätt om det läckt ett tag, men det kostar inget stt försöka!
Ett nytt radiatorkoppel är lätt att montera - det knepiga är kanske att du måste tömma systemet.
Har nu vågat mig på klämringen. Drog åt ungefär ett kvarts varv, sedan blev det tungt och jag var rädd att det skulle gå sönder nåt. MEN det som hände var att det tydligt började komma pysljud ur kopplingen! Inget vatten men jag misstänker att trycket är för lågt för att nå upp till övervåningen för tillfället. Det är bara att ringa en röris va? Att höra ljud ur kopplingen känns som att den skulle läcka direkt om jag kopplar på vattnet....
Har nu vågat mig på klämringen. Drog åt ungefär ett kvarts varv, sedan blev det tungt och jag var rädd att det skulle gå sönder nåt. MEN det som hände var att det tydligt började komma pysljud ur kopplingen! Inget vatten men jag misstänker att trycket är för lågt för att nå upp till övervåningen för tillfället. Det är bara att ringa en röris va? Att höra ljud ur kopplingen känns som att den skulle läcka direkt om jag kopplar på vattnet....
Har du testat att lufta på övervåningen för att se om det kommer ut något vatten där?Har nu vågat mig på klämringen. Drog åt ungefär ett kvarts varv, sedan blev det tungt och jag var rädd att det skulle gå sönder nåt. MEN det som hände var att det tydligt började komma pysljud ur kopplingen! Inget vatten men jag misstänker att trycket är för lågt för att nå upp till övervåningen för tillfället. Det är bara att ringa en röris va? Att höra ljud ur kopplingen känns som att den skulle läcka direkt om jag kopplar på vattnet....
Vågar inte röra nåt längre. Men trycket i slingan för värmen är bara 0.2, orkar vattnet ens upp på övervåningen?Har du testat att lufta på övervåningen för att se om det kommer ut något vatten där?
Med 0,2 bar orkar vattnet 2m upp från mätaren. Hur noggrant den nu mäter.Vågar inte röra nåt längre. Men trycket i slingan för värmen är bara 0.2, orkar vattnet ens upp på övervåningen?
edit: har ringt en röris. Det här är inte min hemmaplan. AVSKYR VVS.
Då är det halvvägs upp i trappan dåMed 0,2 bar orkar vattnet 2m upp från mätaren. Hur noggrant den nu mäter.
Låter ändå som den billigaste lösningen ....fast kall stora delar av året .....Då är det halvvägs upp i trappan då
Ingen aning hur noggrann den är. Den sitter i en Nibe. Mitt värmesystem är en jäkla katastrof i största allmänhet. Det blir helt enkelt inte varmt i radiatorerna nån del av året.
Om det vore så väl att elräkningen var låg. Det är den inte, den är i nivå med mitt gamla hus med direktverkande el (det var förvisso en smula mindre).Låter ändå som den billigaste lösningen ....fast kall stora delar av året .....
Om det vore så väl att elräkningen var låg. Det är den inte, den är i nivå med mitt gamla hus med direktverkande el (det var förvisso en smula mindre).
Det tror jag också. Vill till och med hävda att installatören av värmesystemet var en j**** klåpare. Såg ut som skit där han härjat omkring plus att han inte kunde svara någonting om vad han egentligen gjorde. Killen var upphandlad av husleverantören, låt mig gissa att han hade lägst timpenning...Låter som om du borde ta in någon som kan se över systemet. Det är en ganska komplex härva av inställningar (både på värmepumpen och i själva radiatorslingan) som ska lira för att allt ska fungera rätt. Låter som om du får mycket elspets i detta fall vilket tyder på att nåt är felkonfigurerat.
Det tror jag också. Vill till och med hävda att installatören av värmesystemet var en j**** klåpare. Såg ut som skit där han härjat omkring plus att han inte kunde svara någonting om vad han egentligen gjorde. Killen var upphandlad av husleverantören, låt mig gissa att han hade lägst timpenning...