• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Hur många kWh om året går åt för att hålla den varm ungefär?
Har ej koll. De kör elpatron och tycker inte att det är jättedyrt. Vi har isolerat rätt mycket extra under mark förutom pu isolering som den kom med. Locket är original och om det snöar smälter inte snön som ligger ovanpå. (Skånsk vinter)

Förbrukningen beror nog väldigt mycket på hur mycket man använder den. Står den öppen tappar man jättemycket effejt.

Ordning och reda, sprit på fredag!

18 sidor med info om grejer som ska göras o lämna över till alla experter som ska ta över i bygget. Skönt att allt är klart. Not! Men en bra början iaf 🥳

Två lyckogrejer som hänt.
1. Vi har grävt fram golv under lager av rövgolv som förmodligen kan användas.

2. Snickaren som kunde börja i nov med EN snickare kan börja på måndag nästa v med TVÅ. 🙏🏻

C3CE19E5-3848-4713-97F9-1EC9E611E728.jpeg

Bor i hyresrätt med inglasad balkong nu och skulle vilja ha någon form av värmekälla där ute för att kunna använda balkongen även på vintern (om möjligt).

Tror valet är mellan en värmefläkt eller ett flyttbart oljeelement.

Någon som har några tips? Tänker att ett oljeelement kan användas även senare då vi flyttar till hus eller köper sommarstuga (värma upp ev gästhus eller liknande).

Tack på förhand!

Bor i hyresrätt med inglasad balkong nu och skulle vilja ha någon form av värmekälla där ute för att kunna använda balkongen även på vintern (om möjligt).

Någon som har några tips? Tänker att ett oljeelement kan användas även senare då vi flyttar till hus eller köper sommarstuga (värma upp ev gästhus eller liknande).

Tack på förhand!

Infravärme kanske? Så slipper du hålla en oisolerad balkong varm med ett element hela tiden.

Tack på förhand!
Vi har oisolerat glasat uterum som vi använder stor del av året. Du vill till 100% ha en värmefläkt som du bara kör när ni ska använda uterummet. Fläkten värmer luften så den blir varm snabbt. En oljeradiator måste stå på hela tiden eftersom den värmer upp för långsamt. Står den på så kommer all värme bara att försvinna

Fläkten behöver vara tillräckligt stor typ 2000W, men de är ändå jättebilliga, några hundralappar. Hur stor är balkongen?

Jag hade dessutom kompletterat med en infravärmare som värmer upp ytorna, ex kuddar. Tänk också på vilka möbler ni har så det inte är kalla trä/metallbänkar.

Största problemet är nog att ha tillräckligt med säkring/uttag för att kunna ha både fläkt och IR (du kan inte dra för många W på ett uttag).

Tips. Köp en tyst fläkt.

Vi har oisolerat glasat uterum som vi använder stor del av året. Du vill till 100% ha en värmefläkt som du bara kör när ni ska använda uterummet. Fläkten värmer luften så den blir varm snabbt. En oljeradiator måste stå på hela tiden eftersom den värmer upp för långsamt. Står den på så kommer all värme bara att försvinna

Fläkten behöver vara tillräckligt stor typ 2000W, men de är ändå jättebilliga, några hundralappar. Hur stor är balkongen?

Jag hade dessutom kompletterat med en infravärmare som värmer upp ytorna, ex kuddar. Tänk också på vilka möbler ni har så det inte är kalla trä/metallbänkar.

Största problemet är nog att ha tillräckligt med säkring/uttag för att kunna ha både fläkt och IR (du kan inte dra för många W på ett uttag).

Tips. Köp en tyst fläkt.

Tack för tipsen!

Fläkt tycker jag låter bra för våra behov. Är inte sugen på att borra för mycket då det här är ett temporärt boende och nybyggt (vi är första hyresgästerna).

Något märke eller modell som kan funka? Tycker att de flesta 2000 w modellerna verkar kosta ~1 500 kr.

Edit Ca 7 m2 balkong.

1) är detta något som ens är att fundera på att fixa själv?

2) om nej någon som kan rekommendera en röris i södra Stockholm? Helst en som också kan värmesystem för min värme funkar verkligen sämst. Kalla element trots hög elräkning.

A7434D69-C083-4EED-B62B-A9AA8BDBEFFE.jpeg

2) om nej någon som kan rekommendera en röris i södra Stockholm? Helst en som också kan värmesystem för min värme funkar verkligen sämst. Kalla element trots hög elräkning.

Det där är en vanlig klämringskoppling - om den läcker är det i 99,9 fall tillräckligt att dra åt den lite hårdare. Nu kan det ju finnas gamla avlagringar som gör det omöjligt att få tätt om det läckt ett tag, men det kostar inget stt försöka!

Ett nytt radiatorkoppel är lätt att montera - det knepiga är kanske att du måste tömma systemet.

Det där är en vanlig klämringskoppling - om den läcker är det i 99,9 fall tillräckligt att dra åt den lite hårdare.
Tack, att testa att dra till lite är ju gratis :)

Ett nytt radiatorkoppel är lätt att montera - det knepiga är kanske att du måste tömma systemet.
Allt tryck i vattnet verkar ha försvunnit under sommaren och denna radiator står på övervåningen - värt ett försök kanske? Men då kan jag ju inte försöka dra åt först och släppa på mer tryck först. Rävsax!

Fredrik på Vidja rör har hjälpt mig några gånger. Inte billigast men gör snygga jobb, håller tider och sölar inte ner en massa…
Jag betalar räkningen med glädje efteråt.
Håller med om att du (på måndag!) först kan testa själv att dra åt röret. Det vore ju trist att behöva betala ett par tusenlappar bara för att en röris ska komma och skruva åt lite hårdare….
Skulle de inte hjälpa så skicka bilden till den röris du tar hjälp av då denne har med rätt prylar på en gång när han kommer så slipper du betala en massa körtid i onödan. En del rörigare har minimidebitering tex två timmar. Kolla det innan och fundera på om de då ska göra något ytterligare när de ändå är på plats och du ändå har betalat för tiden…..

Att dra åt klämringen kan jag ju försöka. Men för att se om det hjälpte måste jag ju släppa på vattnet. Då är det jävligt sent att ångra sig :bag:

Jag hatar VVS innerligt!

Jag tänker att du knappast har tappat så mycket vatten att nivå är under kopplingen - då hade du haft en stor pöl på golvet. Det behöver inte vara mycket vatten som läckt ut innan övertrycket är noll - vatten är är icke-kompressibelt.

Så när du tycker det är lämpligt - idag eller måndag 07:30 - drar du åt kopplingen. Sannolikt räcker 0,1-0,25 varv om ens så mycket behovs. Sedan torkar du torrt och bevakar utan att släppa på tryck. Du kan linda lite toapapper runt muttern så ser du om pappret blir fuktigt.

Verkar det hålla tätt släpper du på lite tryck och bevakar igen.

Behöver du släppa trycket i systemet kan du släppa ut lite vatten ur luftningsnippeln.

Edit: Luftningsnippeln på elementet alltså. Så är det tydligt 👍

Senast ändrad:
Tack för era svar! Känns ändå som det är värt ett försök att dra åt innan man ringer efter hjälp. Om det slutar så hade det ju varit ett rätt dyrt varv med skiftnyckeln.

Tack för era svar! Känns ändå som det är värt ett försök att dra åt innan man ringer efter hjälp. Om det slutar så hade det ju varit ett rätt dyrt varv med skiftnyckeln.

Inget att tveka på. Gör det bara, det är typ inget som kan gå sönder.

Ska man vara lite streetsmart som villaägare så ska man ge sig på att fixa lite. Och runt vvs så är mitt tips att ha lite reservdelar hemma, typ iallafall halvkopplingar med stopplugg i olika dimensioner så man kan plugga ett rör i väntan på reparation.

Att öva innan är såklart bra, men det finns säker någon granne som i värsta fall kan assistera. För 100:- (nåväl, några hundralappar iallafall) kan du ha det nödvändigaste hemma och Youtube är din vän! 😎

Senast ändrad:
Det där är en vanlig klämringskoppling - om den läcker är det i 99,9 fall tillräckligt att dra åt den lite hårdare. Nu kan det ju finnas gamla avlagringar som gör det omöjligt att få tätt om det läckt ett tag, men det kostar inget stt försöka!

Har nu vågat mig på klämringen. Drog åt ungefär ett kvarts varv, sedan blev det tungt och jag var rädd att det skulle gå sönder nåt. MEN det som hände var att det tydligt började komma pysljud ur kopplingen! Inget vatten men jag misstänker att trycket är för lågt för att nå upp till övervåningen för tillfället. Det är bara att ringa en röris va? Att höra ljud ur kopplingen känns som att den skulle läcka direkt om jag kopplar på vattnet....

Har nu vågat mig på klämringen. Drog åt ungefär ett kvarts varv, sedan blev det tungt och jag var rädd att det skulle gå sönder nåt. MEN det som hände var att det tydligt började komma pysljud ur kopplingen! Inget vatten men jag misstänker att trycket är för lågt för att nå upp till övervåningen för tillfället. Det är bara att ringa en röris va? Att höra ljud ur kopplingen känns som att den skulle läcka direkt om jag kopplar på vattnet....

Låter ju inte 100 i vart fall..
Frågan är om di inte vill försöka dig på att byta det själv. Om inte är det väll bara ringa en röris. :)

Låter inte optimalt. Hur mycket vatten har det läckt ut tror du? Det är rätt mycket som ska ut för att sänka nivån på en våning så det kommer under kopplingsnivån. Är du säker på att det inte är vatten innanför så kan du ju skruva loss muttern istället och byta röret och kopplingen.

Men är du osäker så kan det för din peace of mind nog vara skönast om du ringer den där rörisen.

Är det ändå trasigt så har du inte mycket att förlora på att dra åt ordentligt. 😄

Har du testat att lufta på övervåningen för att se om det kommer ut något vatten där?

Då är det halvvägs upp i trappan då ;)

Ingen aning hur noggrann den är. Den sitter i en Nibe. Mitt värmesystem är en jäkla katastrof i största allmänhet. Det blir helt enkelt inte varmt i radiatorerna nån del av året.
Låter ändå som den billigaste lösningen :)....fast kall stora delar av året .....

Om det vore så väl att elräkningen var låg. Det är den inte, den är i nivå med mitt gamla hus med direktverkande el (det var förvisso en smula mindre).

Låter som om du borde ta in någon som kan se över systemet. Det är en ganska komplex härva av inställningar (både på värmepumpen och i själva radiatorslingan) som ska lira för att allt ska fungera rätt. Låter som om du får mycket elspets i detta fall vilket tyder på att nåt är felkonfigurerat.

Låter som om du borde ta in någon som kan se över systemet. Det är en ganska komplex härva av inställningar (både på värmepumpen och i själva radiatorslingan) som ska lira för att allt ska fungera rätt. Låter som om du får mycket elspets i detta fall vilket tyder på att nåt är felkonfigurerat.
Det tror jag också. Vill till och med hävda att installatören av värmesystemet var en j**** klåpare. Såg ut som skit där han härjat omkring plus att han inte kunde svara någonting om vad han egentligen gjorde. Killen var upphandlad av husleverantören, låt mig gissa att han hade lägst timpenning...

Det tror jag också. Vill till och med hävda att installatören av värmesystemet var en j**** klåpare. Såg ut som skit där han härjat omkring plus att han inte kunde svara någonting om vad han egentligen gjorde. Killen var upphandlad av husleverantören, låt mig gissa att han hade lägst timpenning...

Vad är det för modell Nibe du har?

Tillbaka
Topp