• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Fanns även en gammal sunkig smörjgrop...
DSCF8368.jpg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Efter imorgon har jag gjort allt som går på en person, på Tisdag kommer ett par byggare och hjälper mig med tvåmansjobben. Det är även ett par saker som jag inte tycker att jag duger till att göra så det blir fint.

Jag har köpt 400 timmar till sommarens projekt och jag tror att det kommer att kräva ca 400 timmar till innan årets arbeten är färdiga.

Jag har även investerat i ett nytt redskap till hjullastaren och en liten skylift inför sommarens jobb, så ni kan nog gissa att det blir en del lyft i sommar. :woot:

Skyliften kommer i slutet av maj, så det är alltså två månader kvar tills den dyker upp.

Senast ändrad:
Det här tog emot kan jag lova!!!!!!

Var tvugen att börja smått. Elektrikerna hade missat det skulle vara en högtalare så jag var tvungen att se var bjälkar och gles gick.

Bara två hål kvar(kanske ett beroende på hur dem låter) det är en stereohögtalare så vänster och höger kanal kan kopplas till högtalare, den har två talspolar etc.

Finns hålsågar på DLS som mäter 200mm men det är för den smarta :D

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
22.55 igår kom jag att jag ska gjuta litet i helgen. Måste ha gjutgrus, bara att koppla "fulvagnen" och åka och sno. Lite gjutbilder från stallet i helgen kanske...

Ni som är husägare!

Ser ni något behov av att ha en högtryckstvätt? Om vi bortser för användning vid tvätt av bil, hade gärna tvättat bilen på tomten men det tar emot att köra med exv superavfettning och låta det rinna rakt ner i jorden.

Ni som är husägare!

Ser ni något behov av att ha en högtryckstvätt? Om vi bortser för användning vid tvätt av bil, hade gärna tvättat bilen på tomten men det tar emot att köra med exv superavfettning och låta det rinna rakt ner i jorden.
Det bästa är ju att avfettningsmedel rinner ner i anläggningar som är byggda för att hantera kemikalier, som på bensinstationer etc.
Men om alternativet är att tvätta en bil så att smutsvattnet
1) rinner rakt ner i marken där bilen står på din tomt
2) rinner till avloppssystemet
så är alltid 1) bättre, då det leder till mindre koncentration av föroreningar.

Tjena

Yes, kommer även fortsättningsvis köra på anläggning.

Men vi har grusad(vår egen) väg ifall nu det blir någon tvätt.

Det bästa är ju att avfettningsmedel rinner ner i anläggningar som är byggda för att hantera kemikalier, som på bensinstationer etc.
Men om alternativet är att tvätta en bil så att smutsvattnet
1) rinner rakt ner i marken där bilen står på din tomt
2) rinner till avloppssystemet
så är alltid 1) bättre, då det leder till mindre koncentration av föroreningar.

Nuhar jag för mig ni byggt ett hus med fasad av trä men jag har för mig att du skulle bygga terass och då är en högtyckstvätt och en altanborste grym! Tvättade altanen en gång om året och den blev så mycket finare/renare. Stenälggningar, trädgårdsmöbler och inte minst att blöta ner grannungarna när dom är jobbiga. Konstigt nog brukar dom bara gilla det dock...

Nuhar jag för mig ni byggt ett hus med fasad av trä men jag har för mig att du skulle bygga terass och då är en högtyckstvätt och en altanborste grym! Tvättade altanen en gång om året och den blev så mycket finare/renare. Stenälggningar, trädgårdsmöbler och inte minst att blöta ner grannungarna när dom är jobbiga. Konstigt nog brukar dom bara gilla det dock...

Yes huset har träfasad, men går man loss på den med högtryck när det är dags för tvätt, kanske man gör? (vilket inte lär bli först förrens om 3-4 år)
Altan kommer det att bli också, där kan jag tänka mig att det kanske är mer relevant inom en kortare horisont även vad gäller möbler och eventuellt stenläggning

Ja grannarna har pooler de lär inte ta ghetto-duschen :D

Yes huset har träfasad, men går man loss på den med högtryck när det är dags för tvätt, kanske man gör? (vilket inte lär bli först förrens om 3-4 år)
Altan kommer det att bli också, där kan jag tänka mig att det kanske är mer relevant inom en kortare horisont även vad gäller möbler och eventuellt stenläggning

Ja grannarna har pooler de lär inte ta ghetto-duschen :D
Högtryck låter som risk för att pressa in fukt i fasaden? Big no no för de med enstegstätade fasader! Jag känner personer som istället använder mekanisk nötning, någon tvättgrej med vatten och roterande huvud, lite som eltandborste.

Ja alltså fasaden ska du ju inte köra med högtryck. Den får du ställa dig med stålborste eller vad man har innan man målar om. Altanen däremot var tanken och mycket annat som står på backen. :)

Högtryck låter som risk för att pressa in fukt i fasaden? Big no no för de med enstegstätade fasader! Jag känner personer som istället använder mekanisk nötning, någon tvättgrej med vatten och roterande huvud, lite som eltandborste.
Det låter rimligt!
Har inte satt mig in än vad gäller tv'tt av fasaden då vi inte behöver göra det på ett bra tag.

Ni som är husägare!

Just att låta rinna det rakt ner i jorden är ju inte så farligt. Det är när det åker ner i dagvattnet som det är värre. Och det finns inget förbud mot det som några kommuner och miljöfanatiker ibland säger.

Men visst är det bättre att tvätta på station, men då tar jag inte där extra tiden och polera och fiffa.

Altanen skulle jag vara försiktig med att högtrycka då risken att riva upp fibrer och skapa grogrund för mögel är stor. Även fasaden får inte smaka på min högtryck.

Stenläggning är perfekt. Båten också. Eller utemöblerna i plast.

Ni som är husägare!

Klart bra till mycket. Finns tillägg för att spola rör osv.
Alla verktyg man inte behöver egentligen vill man ha i garaget. :)

En bra sak till en högtryck som man kan ha användning i hus av är en iller. En slang man använder för att rensa avloppen med. Klart värt att köra en gång om året vilket vi gjorde i lilla mammas hus då vi viste att avloppet var väldigt flackt och sen spolade vi även igenom hängrännornas vertikala rör en gång om året.

En bra sak till en högtryck som man kan ha användning i hus av är en iller. En slang man använder för att rensa avloppen med. Klart värt att köra en gång om året vilket vi gjorde i lilla mammas hus då vi viste att avloppet var väldigt flackt och sen spolade vi även igenom hängrännornas vertikala rör en gång om året.

Japp? Mycket användbar sak. Speciellt stuprören...

Nu jäklar skall granntomten bygga
Redig jäkla kran må jag säga :)

Huset bakom skall förövrigt rivas

image.jpeg

Tillbaka
Topp