• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

@Sjobedan
Berätta mer om den där SYP. Lät helt klart intressant.

Säg inte så :D
Vi kommer ha något liknande (89kvm). Har börjat kolla vilken typ av trall osv. Det är svårt att välja.

Nu tycker jag ni verkar lite gnälliga. Lilla mamma kommer få upp mot 150-200 kvadrat altan på landet..:confused:
Tror vi hade en 40-60 innan och det var inga större problem med högtryck och Kärschers altan medel. Vet dock inte om vi hade en klen högtryck eller om virket kanske var såpass nytt att det inte tog så stor skada..

Hela långhelgen har gått åt till svärföräldrarnas tomtprojekt. Fint väder en del öl men jäkla tunga stenar han köpt.
tmp_22259-IMG-20160508-WA0002-1169599415.jpeg

@Sjobedan
Berätta mer om den där SYP. Lät helt klart intressant.

Nu tycker jag ni verkar lite gnälliga. Lilla mamma kommer få upp mot 150-200 kvadrat altan på landet..:confused:
Tror vi hade en 40-60 innan och det var inga större problem med högtryck och Kärschers altan medel. Vet dock inte om vi hade en klen högtryck eller om virket kanske var såpass nytt att det inte tog så stor skada..

Kebony, är ett furfuryl behandlat virke i alla tänkbara dimensioner, blir grått med tiden.
Finns i std 28x120 som ser ok ut. Men det är SYP'en som är det intressanta, hyvlat, lent fantastiskt fint plank till altanen. Bättre finns inte enligt mig. SYP = southern yellow pine.

Finns även ett annat träslag med samma finish, men som är något billigare. Men det minns jag inte namnet på.

Www.kebony.no (finns säkert en svensk sida också men orkade inte googla)

Kebony, är ett furfuryl behandlat virke i alla tänkbara dimensioner, blir grått med tiden.
Finns i std 28x120 som ser ok ut. Men det är SYP'en som är det intressanta, hyvlat, lent fantastiskt fint plank till altanen. Bättre finns inte enligt mig. SYP = southern yellow pine.

Finns även ett annat träslag med samma finish, men som är något billigare. Men det minns jag inte namnet på.

Www.kebony.no (finns säkert en svensk sida också men orkade inte googla)

Syp och Radiata är de finaste planken till altanen. Finns även med dold infästning. (ska de skruvas genom planken måste det vara rostfria skruvar, annars går skruvarna av som tändstickor då det är så hårt)

Jäjlar vad snyggt hus! Massor med målning dock, lägg undan 1000kr/mån enbart till målning ett tips :(

Fasadbyte?

Enbart i materialkostnad elmer menar du att leja bort? (Du känns inte som lejar-typen :) )

Ska måla om hela huset. Och kitta om alla fönster på verandan och måla om dem. Och alla fönsterbågar på hela skiten. Och alla foder. Och laga några vindskivor. Och och och...
Hinner nog bara snickrandet och skrapandet själv, få se med målandet, kan bli att jag gör fönsterbågarna, tar in dem ett och ett i snickeriet och fixar.

Ska måla om hela huset. Och kitta om alla fönster på verandan och måla om dem. Och alla fönsterbågar på hela skiten. Och alla foder. Och laga några vindskivor. Och och och...
Hinner nog bara snickrandet och skrapandet själv, få se med målandet, kan bli att jag gör fönsterbågarna, tar in dem ett och ett i snickeriet och fixar.
Är en del arbete alltså. De är fyra(fem till och från) personer som kör vårat nu, blir några mantimmar och då är vårat i väldigt bra skick så att säga. De har kört 07:30-16:30 tors, fre och lördag än så länge. Nu har de hunnit med att grunda, och köra en strykning täckfärg på delar av huset.

Tackar!

vi har lejt ut målningen, lägger man undan 1000kr/månad i 8 år så täcker det vad det kostar oss nu för en strykning med Alcro Bestå grundfärg och två strykningar med Alcro Bestå täckfärg :). Då ingår ställning och allt övrigt arbete.
Som sagt, krävs någon krona... Ställning/skylift har jag gratis, men timmarna kommer man inte ifrån. Är era fönster fördigmålade? Ingår målning av foder i detta?

Som sagt, krävs någon krona... Ställning/skylift har jag gratis, men timmarna kommer man inte ifrån. Är era fönster fördigmålade? Ingår målning av foder i detta?
Fönsterramarna är i aluminium och är målade ifrån fabrik.

Men målning av foder, knutar, midjor, takfot, farstukvist, balkongräcke(som är obehandlade), balkongstolpar(som är obehandlade) ingår i offerten vi fått.

Tillbaka
Topp