Den är inställd på det men jag tror inte den gör det rent praktiskt just nu eftersom det är så varmt?
Nej precis, som medinfoto säger är det max uttemp, inte aktuell uttemp.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den är inställd på det men jag tror inte den gör det rent praktiskt just nu eftersom det är så varmt?
Hej, 51C du ser på första är ju varmvattentemp.
Max framledning betyder att MAX kan det gå till 55. Men din kurva lär inte gå så högt. Kolla vad du har för kurva. (Ser ut som meny 1.9.1)
Ja det finns inget annat. Du ser allt som är utanför själva värmepumpen så att säga.Det här är ju spännande. Framledning går alltså rakt från värmepumpen till det du fotade ovan? (Golvvärmefördelaren + avsticken till radiatorerna?
Vrida av de två röda ventilerna helt enkelt?Då kan man testa mer.
Tex att stänga av golvvärmeslingan och tvinga ut hög temp mot radiatorerna. Då ska de bli varma - annars är det något annat också, någon strypning som är fel tex.
Du behöver vrida upp termostaterna på elementet då också till max öppet.
Vrida av de två röda ventilerna helt enkelt?
Misstänker att jag måste vänta lite tills det blir kallt för att göra detta test.
"Fuska" är väl ordet som ska användas egentligen? Han har byggt ett värmesystem som inte kan vara annat än dåligt börjar jag mer och mer inseTycker kurvan är lite för aggressiv för golvvärme och lite för klen för radiatorer, installatören kanske valde att kompromissa på nåt vis här?
Min tanke också av det lilla jag lyckats fånga upp i de möten jag deltagit i.Tycker kurvan är lite för aggressiv för golvvärme och lite för klen för radiatorer, installatören kanske valde att kompromissa på nåt vis här?
Min tanke också av det lilla jag lyckats fånga upp i de möten jag deltagit i.
Om det dessutom inte finns något annat mellan pump och tidigare bild är det för mig omöjligt att få olika temp i golv- och radiatorslinga eftersom samma vatten går oblandat från pump direkt ut till båda!
Finns inget. Det du ser är allt som finns.Om det dessutom inte finns något annat mellan pump och tidigare bild är det för mig omöjligt att få olika temp i golv- och radiatorslinga eftersom samma vatten går oblandat från pump direkt ut till båda!
Cirkulationspump och shunt är två olika saker?Fixar man en cirk pump + shunt till golvvärmen tvingar man dessutom förmodligen mer flöde till radiatorkretsarna.
Blir en shuntgrupp tillsammansCirkulationspump och shunt är två olika saker?
Är det nåt sånt här man ska ha? https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/franluft/varumarken/nibe/tillbehor/nibe-ecs-41Blir en shuntgrupp tillsammans
Är det nåt sånt här man ska ha? https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/franluft/varumarken/nibe/tillbehor/nibe-ecs-41
Själva luftvärmepumpen kan styra flera grupper redan nu TROR jag. Det finns en meny där man kryssar i slinga1, slinga2, slinga3 osv (eller nån annan benämning). Där finns bara 1 kryss för tillfället.Så länge den är kompatibel med din värmepump borde det funka. Bäst att ringa Nibe och kolla med dem, och att det inte behövs något mer. Vet att på den CTC lösning jag tidigare hade var det rätt dyrt att komplettera med en krets till då den även krävde nåt utökat kretskort men Nibe kanske har löst det smartare. Annars funkar de shuntgrupperna jag länkade ovan beroende på antalet m2.
Själva luftvärmepumpen kan styra flera grupper redan nu TROR jag. Det finns en meny där man kryssar i slinga1, slinga2, slinga3 osv (eller nån annan benämning). Där finns bara 1 kryss för tillfället.
Men det krävs fortfarande shunt osv antar jag, allt är ju ihopkopplad i samma slinga idag?Se där. Kan den lägga ut olika temp i slingorna så har du ju allt du behöver!
Men det krävs fortfarande shunt osv antar jag, allt är ju ihopkopplad i samma slinga idag?
Om pumpen kan styra två slingor med olika temp så behöver du ingen shunt. Då kopplar du bara radiatorerna som slinga 2 och ställer in uttemp. Men levererar pumpen ut samma temp till slingorna så hjälper det tyvärr inte dig.
Oftast så behöver man komplettera med en shuntgrupp som sedan kontrolleras av värmepumpen. Det är nog den som @alfgren länkade ovan.
Pumpen har vad jag kan se bara 1 utgång rent fysiskt. Åtminstone som den är installerad nu.Om pumpen kan styra två slingor med olika temp så behöver du ingen shunt. Då kopplar du bara radiatorerna som slinga 2 och ställer in uttemp. Men levererar pumpen ut samma temp till slingorna så hjälper det tyvärr inte dig.
Kör på. Om ni blir nöjda bor ni längre och då kommer lånet amortera sig själv med tiden.Nu är det svåraste kvar. Vi har fått grov uppskattning som landar 700 papp över vår initiala beräkning. Det som sticker iväg är att vi lagt till garagejobb sen ventilation, golvvärme, mer el och vattenjobb än vi trodde. Landar på 2,2 mille totti även om vi kör löpande så viss risk. Vi har dock en lite dyrare entreprenör men de drar saker i mål, på ett bra sätt, enligt flera av våra referenser. Gäller o passera frun nu bara, det svåraste.. Hon är tveksam o köra men vi hamnar på ca belåningsgrad 55% när de är klart. Är det för mycket bolån så bor vi för fint uppenbarligen. Snåla på renoveringsjobbet biter oss bara i röven..
Orka bo i ett renoveringsobjekt! Ingen minns en fegis.
Drar igång etapp #1 på golvslipning imorgon. Orkade inte köpa plast så kör lite papp som dammstoppare. Kommer inte ihåg hur mycket det dammar? Lejt in för det så antar att de har bra utrustning
Drar igång etapp #1 på golvslipning imorgon. Orkade inte köpa plast så kör lite papp som dammstoppare. Kommer inte ihåg hur mycket det dammar? Lejt in för det så antar att de har bra utrustning
Fan vad serialmördare nä kör på papppisset. Ska ändå sanera undervåningen efter etapp #2
Om du vill ha nåt som fungerar https://www.biltema.se/bygg/farg/maleritillbehor/skyddsfolie/dammskydd-2000020816
Få arbeten som dammar så mycket som golvslipning!!Drar igång etapp #1 på golvslipning imorgon. Orkade inte köpa plast så kör lite papp som dammstoppare. Kommer inte ihåg hur mycket det dammar? Lejt in för det så antar att de har bra utrustning
Har du en termisk ventil på golvvärmesystemet?Den är inställd på det men jag tror inte den gör det rent praktiskt just nu eftersom det är så varmt?