• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Tyckte inte det dammade så mycket då jag slipade golven för fem år sen i lägenheten vi släpper om någon vecka. Var killar från Ångtvättbilen som gjorde jobbet då.

Ingen aning, hur ser man det?
Kan se lite olika ut men såg nu att du lagt ut en bild där du skrev att allt som finns framgår. Tänkte om det fanns någon strypventiler närmare pumpen som inte framgår på bild?
Har du problem med temperaturerna i de rummen med golvvärme eller de med radiatorer? Verkar skumt att du i princip har 0 i delta T om framledningstemperaturen för aktuell utetemperatur är högre än den temp som golvvärmesystemet visar, i sådant fall måste du ha väldigt högt tryck på cirkpumpen eftersom termostaterna på golvvärmesystemet stryper vid för hög framledningstemperatur.

Kan se lite olika ut men såg nu att du lagt ut en bild där du skrev att allt som finns framgår. Tänkte om det fanns någon strypventiler närmare pumpen som inte framgår på bild?
Har du problem med temperaturerna i de rummen med golvvärme eller de med radiatorer? Verkar skumt att du i princip har 0 i delta T om framledningstemperaturen för aktuell utetemperatur är högre än den temp som golvvärmesystemet visar, i sådant fall måste du ha väldigt högt tryck på cirkpumpen eftersom termostaterna på golvvärmesystemet stryper vid för hög framledningstemperatur.

Hade så gärna knatat runt där med en IR termometer och spanat lite!

@alfgren jag vet inte om ni pratat om det men det finns en inställning för när pumpen kickar in beroende på 24h medeltemperatur ute som brukar vara standard. Vet inte om den påverkar något och vad för inställning du har där

Har ställt våran så nu under sommaren för att få värme i badrummen och en min framledningstemp på 31(tillsats går aldrig hos oss så har ej rört den inställningen)
C954CE66-B298-4157-BEF2-6BE82812A982.jpeg

Senast ändrad:
(Svar in progress)
Styrningen är väl en sak (och det är förmodligen från en utesensor + ev sensor inne) men det ser ut som du har en enda matning från värmepumpen och den går till både raddar och golvvärme vilket inte "kan" fungera oavsett.
Jag kan inte se några mer saker. Det går bara ledningar från värmepumpen direkt till de saker som du ser.
Har du problem med temperaturerna i de rummen med golvvärme eller de med radiatorer?
Jag har två problem. Dålig/ingen värme i radiatorer på ovanvåning och ojämn värme i golvvärme på nedre plan.
Verkar skumt att du i princip har 0 i delta T om framledningstemperaturen för aktuell utetemperatur är högre än den temp som golvvärmesystemet visar
image.jpg

Hade så gärna knatat runt där med en IR termometer och spanat lite!
Faktum är att jag gjorde det i vintras och mätte med IR termometer. Bilden är förstås kass men det viktiga man kan se är att golvet är 25 grader varmt på ett ställe och 20 grader på ett annat. Alltså i samma rum.
142271D4-520B-4EEF-8503-45AD536A0FAD_1_201_a.jpeg

Det känns som om ni borde köra en klock/värmesystem-gtg hos @alfgren. 😀
Ni hade varit OERHÖRT välkomna 😉Om någon jobbar med värme i södra Stockholm så kan det vara läge att diskutera installation av shuntgrupp osv på rent kommersiella grunder.
Har ställt våran så nu under sommaren för att få värme i badrummen och en min framledningstemp på 31(tillsats går aldrig hos oss så har ej rört den inställningen)
Här har vi ju en tydlig skillnad. Kan detta vara en anledning till att jag har delta 0 (skillnaden mellan termometrarna?)
image.jpg

Senast ändrad:
När du skriver ojämn värme, menar du att golvet är olika varmt beroende på var eller att värmen "svajar" upp och ner över hela ytan?
Jag lade till en (ful) bild ovan. Med "ojämn temperatur" menar jag att det är olika i samma rum. Rummet är dock stort så jag misstänker att jag har ojämnt flöde i de olika slingorna?

Kan vara luft i slingan, stift som kärvar, eller felkopplat styrdon.
Blä. Kan man lufta själv på nåt enkelt sätt?

En annan sak som jag inte litar på är att jag har trådlösa "justeringsgrunkor" sittandes på väggarna. En del av dem står i mitten. Andra står lite åt höger. Ingen aning om vad de arbetar med för skala.

på returslingan/instrypningsventilen så har jag själv öppnat upp någon slinga med kanske ett halvt varv max för att inte sabba flödet helt, det har gjort att det blev jämnare temp i de rum som kändes kallare.

Vet inte hur det ser ut hos er och om du kan justera själv @alfgren

Det är en termostat som är kopplad till din regulator (boxen ovanför golvvärmefördelaren). Till höger om mittläget betyder att du vill ha lite mer värme än "normalt".

Fan, nu jag inne i värmepumpsträsksfrågorna Har ni diskuterat om du har nåt skåp som det finns blinkande lampor i? Dessa visar om golvvärmen är på/av eller om batteriet är slut i det styrdokument du precis fotar.

sorry om 2-a på bollen.

jag har precis flyttat feån nibepumpshus efter 10 år där. Lämnade över till andra att peta i inställningarna.

@alfgren
Misstänker att svaret är - ingen aning - men vet du om det är så att slingorna är intrimmade innan styrningen kopplades på? Hos oss på landet har vi inte kopplat in styrningen än (ska göras i år, två år för sent) då vi först ville få till så vi hade ett jämt flöde som gav jämn värme över hela planet/husen (har tre huskroppar på samma grupp).
Är som sagt ingen expert men om det är så att du efter att ha fått till rätt styrning/shuntning på de två olika värmesystemen kan det kanske vara en ide att få till så du får jämn värme över de olika golvvärmeslingorna innan rumsstyrningen kopplas in kanske..

@MaziK
Ryck skyddsplatsen för i hel....!
Man går ju inte runt med skydsplasten på sin nya klocka och inte så heller på sin (nu relativt) nya bergvärmepump. ;)

Edit:
Uponor lådan ovan är till styrningen via rumsgivarna.

@alfgren
Misstänker att svaret är - ingen aning - men vet du om det är så att slingorna är intrimmade innan styrningen kopplades på? Hos oss på landet har vi inte kopplat in styrningen än (ska göras i år, två år för sent) då vi först ville få till så vi hade ett jämt flöde som gav jämn värme över hela planet/husen (har tre huskroppar på samma grupp).
Är som sagt ingen expert men om det är så att du efter att ha fått till rätt styrning/shuntning på de två olika värmesystemen kan det kanske vara en ide att få till så du får jämn värme över de olika golvvärmeslingorna innan rumsstyrningen kopplas in kanske..

@MaziK
Man går ju inte runt med skydsplasten på sin nya klocka och inte så heller på sin (nu relativt) nya bergvärmepump. ;)

Edit:
Precis. Där kan ett rött blinkande betyda att batteriet är slut för en av givarna. Kan vara annorlunda förstås på din pump. Borde gå att hitta i instruktionerna.

Precis. Där kan ett rött blinkande betyda att batteriet är slut för en av givarna. Kan vara annorlunda förstås på din pump. Borde gå att hitta i instruktionerna.

Röda lampan på den där boxen (ser ut som en X-165) betyder bara att den har ström. Borde finnas lite mer lysdioder inuti.

Undrar lite hur korrekt de där röra reglerrattarna är inställda med...

Röda lampan på den där boxen (ser ut som en X-165) betyder bara att den har ström. Borde finnas lite mer lysdioder inuti.
Hittade ingen uppenbar lucka att öppna dock?

Det kan vara värt att tillägga att huset är byggt i två steg. Undervåningen med golvvärme är byggd av husleverantör och sedan är ovanvåningen byggd på separat entreprenad i efterhand. Jag misstänker att den injustering som gjordes i första steget nu är helt irrelevant när entreprenör 2 har kopplat in sig på värmepumpen. Denne entreprenör litar jag väldigt lite på baserat på lite olika erfarenheter

Edit hittade en lucka. Inga knappar att trycka på dock.
image.jpg

Senast ändrad:
@alfgren

@MaziK

Edit:
Hahahah det roliga är att ratten ballat ur den hoppar typ upp/ner eller går runt tre varv för ett hacks vridning

@alfgren lider med dig och hoppas verkligen allt löser sig för dig. Dessvärre är detta utanför mitt expertisområde så kan inte ge någon relevant input eller hjälp. Men hoppas som sagt du får ordning på allt.

Måste även tillägga att, här från läktaren, tycker jag det är sjukt spännande med alla tips och råd och se vilken spridd kompetens det verkar finnas på ks, riktigt spännande följetong som jag hoppas får ett lyckligt slut.

Tillbaka
Topp