Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ingen aning, hur ser man det?Har du en termisk ventil på golvvärmesystemet?
Kan se lite olika ut men såg nu att du lagt ut en bild där du skrev att allt som finns framgår. Tänkte om det fanns någon strypventiler närmare pumpen som inte framgår på bild?Ingen aning, hur ser man det?
Kan se lite olika ut men såg nu att du lagt ut en bild där du skrev att allt som finns framgår. Tänkte om det fanns någon strypventiler närmare pumpen som inte framgår på bild?
Har du problem med temperaturerna i de rummen med golvvärme eller de med radiatorer? Verkar skumt att du i princip har 0 i delta T om framledningstemperaturen för aktuell utetemperatur är högre än den temp som golvvärmesystemet visar, i sådant fall måste du ha väldigt högt tryck på cirkpumpen eftersom termostaterna på golvvärmesystemet stryper vid för hög framledningstemperatur.
Hade så gärna knatat runt där med en IR termometer och spanat lite!
Jag kan inte se några mer saker. Det går bara ledningar från värmepumpen direkt till de saker som du ser.Styrningen är väl en sak (och det är förmodligen från en utesensor + ev sensor inne) men det ser ut som du har en enda matning från värmepumpen och den går till både raddar och golvvärme vilket inte "kan" fungera oavsett.
Jag har två problem. Dålig/ingen värme i radiatorer på ovanvåning och ojämn värme i golvvärme på nedre plan.Har du problem med temperaturerna i de rummen med golvvärme eller de med radiatorer?
Verkar skumt att du i princip har 0 i delta T om framledningstemperaturen för aktuell utetemperatur är högre än den temp som golvvärmesystemet visar
Faktum är att jag gjorde det i vintras och mätte med IR termometer. Bilden är förstås kass men det viktiga man kan se är att golvet är 25 grader varmt på ett ställe och 20 grader på ett annat. Alltså i samma rum.Hade så gärna knatat runt där med en IR termometer och spanat lite!
Ni hade varit OERHÖRT välkomna Om någon jobbar med värme i södra Stockholm så kan det vara läge att diskutera installation av shuntgrupp osv på rent kommersiella grunder.Det känns som om ni borde köra en klock/värmesystem-gtg hos @alfgren.
Här har vi ju en tydlig skillnad. Kan detta vara en anledning till att jag har delta 0 (skillnaden mellan termometrarna?)Har ställt våran så nu under sommaren för att få värme i badrummen och en min framledningstemp på 31(tillsats går aldrig hos oss så har ej rört den inställningen)
Så är det kanske? Jag fryser inte direkt nu, det är 25 grader i huset ändå. Just den inställningen är jag ganska fine med i så fall.Som jag förstått det @alfgren så är pumpen igång när medeltemperatur över 24h är under 17grader!?
Jag lade till en (ful) bild ovan. Med "ojämn temperatur" menar jag att det är olika i samma rum. Rummet är dock stort så jag misstänker att jag har ojämnt flöde i de olika slingorna?När du skriver ojämn värme, menar du att golvet är olika varmt beroende på var eller att värmen "svajar" upp och ner över hela ytan?
Ja, det är fullt möjligt. I det stora rummet, hur många slingor finns det och har du tempgivare inomhus?Jag lade till en (ful) bild ovan. Med "ojämn temperatur" menar jag att det är olika i samma rum. Rummet är dock stort så jag misstänker att jag har ojämnt flöde i de olika slingorna?
1 tempgivare bara som sitter i hall.Ja, det är fullt möjligt. I det stora rummet, hur många slingor finns det och har du tempgivare inomhus?
Kan vara luft i slingan, stift som kärvar, eller felkopplat styrdon.1 tempgivare bara som sitter i hall.
Har en karta över slingorna liggandes nånstans. Ska se om det matchar med var jag anser temperaturen diffar för mycket.
Blä. Kan man lufta själv på nåt enkelt sätt?Kan vara luft i slingan, stift som kärvar, eller felkopplat styrdon.
Blä. Kan man lufta själv på nåt enkelt sätt?
En annan sak som jag inte litar på är att jag har trådlösa "justeringsgrunkor" sittandes på väggarna. En del av dem står i mitten. Andra står lite åt höger. Ingen aning om vad de arbetar med för skala.
Bara en så uppenbar ska att jag inte på nåt tydligt sätt kan se vilken slinga de justerar? Mitt vardagsrum har tre slingor (tror jag, ska leta upp kartan) men bara en justeringsmoj.Kan du fota dem?
nej nåt blinkande skåp har jag inte. det enda som har några lampor alls är dettaHar ni diskuterat om du har nåt skåp som det finns blinkande lampor i?
Precis. Där kan ett rött blinkande betyda att batteriet är slut för en av givarna. Kan vara annorlunda förstås på din pump. Borde gå att hitta i instruktionerna.@alfgren
Misstänker att svaret är - ingen aning - men vet du om det är så att slingorna är intrimmade innan styrningen kopplades på? Hos oss på landet har vi inte kopplat in styrningen än (ska göras i år, två år för sent) då vi först ville få till så vi hade ett jämt flöde som gav jämn värme över hela planet/husen (har tre huskroppar på samma grupp).
Är som sagt ingen expert men om det är så att du efter att ha fått till rätt styrning/shuntning på de två olika värmesystemen kan det kanske vara en ide att få till så du får jämn värme över de olika golvvärmeslingorna innan rumsstyrningen kopplas in kanske..
@MaziK
Ryck skyddsplatsen för i hel....!
Man går ju inte runt med skydsplasten på sin nya klocka och inte så heller på sin (nu relativt) nya bergvärmepump.
Edit:
Uponor lådan ovan är till styrningen via rumsgivarna.
Precis. Där kan ett rött blinkande betyda att batteriet är slut för en av givarna. Kan vara annorlunda förstås på din pump. Borde gå att hitta i instruktionerna.
Hittade ingen uppenbar lucka att öppna dock?Röda lampan på den där boxen (ser ut som en X-165) betyder bara att den har ström. Borde finnas lite mer lysdioder inuti.
Hahahah det roliga är att ratten ballat ur den hoppar typ upp/ner eller går runt tre varv för ett hacks vridning@alfgren
Misstänker att svaret är - ingen aning - men vet du om det är så att slingorna är intrimmade innan styrningen kopplades på? Hos oss på landet har vi inte kopplat in styrningen än (ska göras i år, två år för sent) då vi först ville få till så vi hade ett jämt flöde som gav jämn värme över hela planet/husen (har tre huskroppar på samma grupp).
Är som sagt ingen expert men om det är så att du efter att ha fått till rätt styrning/shuntning på de två olika värmesystemen kan det kanske vara en ide att få till så du får jämn värme över de olika golvvärmeslingorna innan rumsstyrningen kopplas in kanske..
@MaziK
Ryck skyddsplatsen för i hel....!
Man går ju inte runt med skydsplasten på sin nya klocka och inte så heller på sin (nu relativt) nya bergvärmepump.
Edit:
Uponor lådan ovan är till styrningen via rumsgivarna.
Bara skicka in på service. Ingen kommer ju hem i Covid tider.Hahahah det roliga är att ratten ballat ur den hoppar typ upp/ner eller går runt tre varv för ett hacks vridning