• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Vissa dagar på jobbet är roligare än andra. Återställer slottet utvändigt till ca1850års utseende. Har äntligen fått upp statyer på taket( 4st fram, 2st bak) samt staketstolpar på tornet. Hoppas dom får stå kvar några hundra år.
Före:
20210902_094255.jpg

Efter:
20210907_174516.jpg
Jasså det var du som var hemma hos oss och fixade idag...

:D

@alfgren, vi kan väl summera lite här.

Ser det som att du har ett par alternativ för att fixa systemet.

1)Separat shuntgrupp (shunt + cirkpump) som tar hand om golvvärmeslingan. Förmodligen det billigaste alternativet.

2) Utöka din F730 med en shuntgrupp. Då kan du styra allt därifrån. Lär kosta lite mer dock, men bara att ringa en duktig installatör och fråga. Du får dra lite mer rör i detta fall men ser inte ut att vara några större avstånd.

När detta är gjort så finns det en risk att du behöver korrigera lite flöden i golvvärmen. Antingen för att förutsättningarna ändras eller för att det kanske aldrig varit riktigt rätt från början. Din termostat kanske inte är korrekt syncad mot de olika styrdonen så reglerar bara en slinga i det stora rummet eller nåt. Eller så kan det vara luft i systemet, eller en kärvande "pinne" under ett styrdon.

Sen låter det som om man behöver strypa in radiatorsystemet, särskilt om det aldrig varit rätt installerat vilket uppenbarligen är fallet.

Men du kan ju börja med att fixa grundproblemet, sen om installatören verkar duktig kanske han kan göra en grovinställning av det andra. Kör på det ett tag och se vad som inte verkar riktigt rätt och justera efterhand.

PS: Om radiatorerna inte var med från början undrar jag varför de skippade bypassen på golvvärmen. Det verkar väldigt fel.

PPS: I rummet där bara en del blir varmare, är den varmare delen nära yttervägg? Kan vara att det bara är dålig instrypning på den slingan, svårt att säga utan att vara på plats dock!

Senast ändrad:
Behöver uteplatsinfo! Flyttar till ny lgh om ett par veckor med ganska stor uteplats (typ 16 kvm). Har tidigare varken haft balkong eller uteplats, så startar från noll med möbler etc. Har tänkt skaffa loungemöbler vid det större området där frukost och allmänt häng kommer ske. Känns därför lite onödigt med bord och stolar vid det lite smalare området. Kanske utekök där (i alla fall grill), eller något annat smart?

Funderar också på golv. Stenplattor som idag, eller bättre med trall? Tar tacksamt emot tips på allt! Allt som finns där idag är från visningen och kommer alltså inte finnas kvar vid inflytt.
239103656_4625104407501205_6701137963107373973_n.jpg

239441755_4625104460834533_710849590742120852_n.jpg

238980057_4625104590834520_7564346367424196629_n.jpg

Har ju fått in ett antal offerter som jag antas bara klicka ok på..

det som sticker ut lite är måleri och ventilation. Måleri kan man kanske köra på själv nästa sommar (250k) i värsta fall om budgettaket nås. Är trots allt ett avslutningsjobb. Tror också de har kryddat den lite men man kan kanske ta löpande om man frågar.

Ventilation är ju lite knepigare. Sökt på hårdvaran och den är ju inte svindyr… men nedanstående jobb, alt 2, är på 149k exkl moms. Jag har ringt en firma till men de har svårt o komma loss men jag har iaf tänkt o ta in en till offert. Valda maskin känns också lite i underkant i prestanda om man googlar på vad andra installerar. Vi har 200kvm ca och hög prio på låg ljudnivå.

vi har ju lämnat över på helentreprenad så snickaren har tagit in firmor de vet gör ett bra jobb. Om inte vi har önskat andra.

nån här som är ftx-expert?

CC6477D2-371A-4920-B810-676D250E5D92.png

Hur långt efter utflyttning kan min gamla hyresvärd anmärka på hål i väggen som han vill att jag ska spackla igen och måla? Det är snart tre veckor sedan jag flyttade ut och har inte hört något men nu klagar den nya hyresgästen som redan har flyttat in. Ska man hårdra det vet jag ju inte ens om det är mina gamla hål eller den nya hyresgästen som gjort nya. Har inte sett något besiktningsprotokoll och betvivlar att hyresvärden överhuvudtaget har gjort en besiktning, jag lämnade bara nycklarna i brevlådan.

Hur långt efter utflyttning kan min gamla hyresvärd anmärka på hål i väggen som han vill att jag ska spackla igen och måla? Det är snart tre veckor sedan jag flyttade ut och har inte hört något men nu klagar den nya hyresgästen som redan har flyttat in. Ska man hårdra det vet jag ju inte ens om det är mina gamla hål eller den nya hyresgästen som gjort nya. Har inte sett något besiktningsprotokoll och betvivlar att hyresvärden överhuvudtaget har gjort en besiktning, jag lämnade bara nycklarna i brevlådan.
Finns det nån deposition eller liknande som de håller inne? Annars kan du be dem fara och flyga.

Finns det nån deposition eller liknande som de håller inne? Annars kan du be dem fara och flyga.
Nej, finns inget sånt.

Praxis är väl annars att man gör en besiktning tillsammans? Hyresvärden hade dock glömt att jag skulle lämna nycklarna och var inte hemma. Därför bad han mig lägga dom i hans brevlåda.

Nu närmar sig hösten med stormsteg. Men efter regn kommer solsken. Och förhoppningsvis blir det en sommar även 2022. Då ska jag ligga i framkant. Började gräva pool nu i helgen. Min förhoppning är att hinna gjuta plattan nu i höst så jag kan börja bygga direkt plusgraderna kommer i vår
86C860DD-1CE0-46BB-9DC2-49912B5F86E4.jpeg
96DF2939-02E2-426A-A193-48F403BD94BF.jpeg
5DF2CB1E-D65C-4CBD-A4A0-BF16ED90E57F.jpeg
356D9EE2-BD1D-4F1F-BCE4-2AA3D4274847.jpeg

Det där låter ju helt befängt.

Finns det inga riktlinjer, något planerat möte, något som beskriver hur det ska se ut när du lämnar, handskakning etc?

Finns inget där att hämta skulle Jag köra som med hyrbil. Har de inte mottagit och inspekterad bilen innan jag lämnar uthyrningsområdet kan de dra dit pepparn växer (för den delen filmar jag hela bilen innan jag sätter nyckeln i tändningen) och tjafsa om en repa på fälgen. Vem som helst skulle ha kunnat dra den efter att jag lämnat.

om du ger ett finger kommer den där tjommen ta hela handen.

”Du, hallgolvet är lite slitet, kan du ta och fixa det näst v?”

Det där låter ju helt befängt.

Finns det inga riktlinjer, något planerat möte, något som beskriver hur det ska se ut när du lämnar, handskakning etc?

Finns inget där att hämta skulle Jag köra som med hyrbil. Har de inte mottagit och inspekterad bilen innan jag lämnar uthyrningsområdet kan de dra dit pepparn växer (för den delen filmar jag hela bilen innan jag sätter nyckeln i tändningen) och tjafsa om en repa på fälgen. Vem som helst skulle ha kunnat dra den efter att jag lämnat.

om du ger ett finger kommer den där tjommen ta hela handen.

”Du, hallgolvet är lite slitet, kan du ta och fixa det näst v?”
Vi skulle mötas i lägenheten och tillsammans kolla över den innan jag lämnade nycklarna men hyresvärden hade glömt detta och var ute på sjön med sin båt. Därför bad han mig lämna nycklarna i brevlådan.

Jag hörde ingenting på nästan tre veckor och trodde allt var lugnt men nu tycker han att jag ska fixa två hål i väggen alternativt kunde han fixa det åt mig på löpande räkning för 600kr/h.

Jag svarade att jag inte accepterar detta och om det mot förmodan kommer en faktura kommer jag bestrida denna. Efter det har det varit tyst.

Vi skulle mötas i lägenheten och tillsammans kolla över den innan jag lämnade nycklarna men hyresvärden hade glömt detta och var ute på sjön med sin båt. Därför bad han mig lämna nycklarna i brevlådan.

Jag hörde ingenting på nästan tre veckor och trodde allt var lugnt men nu tycker han att jag ska fixa två hål i väggen alternativt kunde han fixa det åt mig på löpande räkning för 600kr/h.

Jag svarade att jag inte accepterar detta och om det mot förmodan kommer en faktura kommer jag bestrida denna. Efter det har det varit tyst.
En "normal" mängd hål räknas dessutom som normalt slitage.

Lugnet före stormen? :oops: Jag undrar om du inte har svaret i det kontrakt du skrev på när du flyttade in? När det gäller studentlägenheter brukar det vara förbjudet att göra hål. Tavelspik är ok men helst att man hänger tavlor i fiskelinor ner från taklisten.

Lugnet före stormen? :oops: Jag undrar om du inte har svaret i det kontrakt du skrev på när du flyttade in? När det gäller studentlägenheter brukar det vara förbjudet att göra hål. Tavelspik är ok men helst att man hänger tavlor i fiskelinor ner från taklisten.
Nja, jag tror jag har mitt på det torra men vi får väl se vad som händer. Googlade lite igår och även jag kom fram till att två hål bör anses vara normalt slitage. Jag tror inte en hyresvärd får lov att förbjuda hyresgästen från att göra hål i väggen.

I kontraktet står det bara följande, har svårt att tro att hyresvärden skulle gå vidare med det och lyckas få det till att jag orsakat en skada på lägenheten.
Screenshot_20210913-164616.jpg

Köpte mitt första hus, kommer nog hänga en del i den här tråden.

Någon med erfarenhet av rostfri pool? Plus/minus? Tycker det ser sjukt nice ut.

Bild för inspiration:

Bilagor

• B24BBBEB-F298-41AE-9DE4-AFCFED72FF66.jpeg
    B24BBBEB-F298-41AE-9DE4-AFCFED72FF66.jpeg
    32.6 KB · Visningar: 17
  • BE3656BB-9FB8-4711-8210-C859FCA336F0.png
    BE3656BB-9FB8-4711-8210-C859FCA336F0.png
    294.8 KB · Visningar: 16
Nja, jag tror jag har mitt på det torra men vi får väl se vad som händer. Googlade lite igår och även jag kom fram till att två hål bör anses vara normalt slitage. Jag tror inte en hyresvärd får lov att förbjuda hyresgästen från att göra hål i väggen.

I kontraktet står det bara följande, har svårt att tro att hyresvärden skulle gå vidare med det och lyckas få det till att jag orsakat en skada på lägenheten.
Screenshot_20210913-164616.jpg
2 hål är väl lugnt. Jag såg en schweizerost framför mig.

Bild för inspiration:
Det finns en anledning till att de som köper hus med pool fyller igen den. Det finns också anledningar till att det byggs nya. Beror nog mycket på pengar och medelålder i familjen och nyttjandegrad så klart.

Det finns en anledning till att de som köper hus med pool fyller igen den. Det finns också anledningar till att det byggs nya. Beror nog mycket på pengar och medelålder i familjen och nyttjandegrad så klart.
Förstod inte riktigt, men du menar pool i allmänhet? Jag tänkte specifikt på rostfri pool.

Bild för inspiration:
Riktig sugen jag också, kollade på vedpool då dem hade en liten som någon här på forumet hade byggt. Funderar på att höra med en gammal kollega som nu jobbar med rostfritt.

Hej, någon som är bevandrad i det juridiska vid husköp. Handlar om undersökningsplikt osv. Skulle vara supertacksam om man skulle kunna rådfråga via PM.

Ha det bäst.

Behöver uteplatsinfo! Flyttar till ny lgh om ett par veckor med ganska stor uteplats (typ 16 kvm). Har tidigare varken haft balkong eller uteplats, så startar från noll med möbler etc. Har tänkt skaffa loungemöbler vid det större området där frukost och allmänt häng kommer ske. Känns därför lite onödigt med bord och stolar vid det lite smalare området. Kanske utekök där (i alla fall grill), eller något annat smart?

Funderar också på golv. Stenplattor som idag, eller bättre med trall? Tar tacksamt emot tips på allt! Allt som finns där idag är från visningen och kommer alltså inte finnas kvar vid inflytt.
239103656_4625104407501205_6701137963107373973_n.jpg

239441755_4625104460834533_710849590742120852_n.jpg

238980057_4625104590834520_7564346367424196629_n.jpg

Min uteplats är större än din (8×3=24kvm) jag har byggt trätrall och ett litet förråd i ena ändan.
Har matplats på ena sidan utgången och sitt o häng i andra änden.
Byggde även in en träblomlåda.

Min kostnad för trätrall och det lilla förrådet var under 6000kr år 2003, väl investerade pengar blev så mycket trevligare och lättare att sopa av.
Var liknande dina plattor innan.

Ett tips är att när du flyttat in är att gå runt och se hur andra gjort, var inte rädd för att (berömma) och fråga.

Sen iallafall hos oss i min brf så får man inte grilla på uteplatsen rök/brandrisk utan man får lyfta ut grillen en bit ut på gräsmattan, sen kan det ju finnas grillplatser i brf:en också, vi har det men tyvärr för mig i andra ändan av området.

16317859291413965068021059006734.jpg

16317859486602547416085396760309.jpg

71 meter thuja plantor planterat och ÄNTLIGEN färdigt.
Så mycket jobb och så trycker man ned 170 plantor på 2 timmar bara.

lustiga är att vi fick dubbel leverans så säljer övriga 170 plantor för 15kr styck till en kollega och således blev våran väldigt billig :D

Men det är en jävla lång tid kvar innan dessa små fjuttisar kan kallas för häck…
10D91BDB-AA04-4EBC-9497-4D630B94ACED.jpeg

Tillbaka
Topp