• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Någon med erfarenhet av dessa? För jäkla fina att kolla på!

2918C9FE-A6C9-4FC5-90DE-DAA1741DC6B4.png
AF634DF1-2C30-4999-A97F-F811734D152F.png
Har klämt på exakt dem och känns väldigt bra. Helt klart ett steg upp från Renova som annars brukar vara alternativet om man inte vill ha standard. Byggfabriken har bra alternativ också. Slutade själv med porslin och ångrar det inte!

Behöver lite tips... Mina päron ska riva sommarstugan och bygga året-runt hus + garage. Grannarna på andra sidan gatan har klagat på att garaget kommer skymma deras sjöutsikt (vilken borde vara måttlig och mest på vinterhalvåret när träden tappat löven) och de har överklagat bygglovet för garaget. Vi har försökt att resonera med dom men dom står fast och det ser nu ut som att vi måste flytta garaget, vilket retar mig som satan!

Vilken är den tätaste och högsta buskväxten som finns? De ska fan inte se sjön över vår tomt nåt mer!

Ur grannens synvinkel är det ju ganska trist att få ett garage som skymmer utsikten med...

Behöver lite tips... Mina päron ska riva sommarstugan och bygga året-runt hus + garage. Grannarna på andra sidan gatan har klagat på att garaget kommer skymma deras sjöutsikt (vilken borde vara måttlig och mest på vinterhalvåret när träden tappat löven) och de har överklagat bygglovet för garaget. Vi har försökt att resonera med dom men dom står fast och det ser nu ut som att vi måste flytta garaget, vilket retar mig som satan!

Vilken är den tätaste och högsta buskväxten som finns? De ska fan inte se sjön över vår tomt nåt mer!
Parkslide växer gott ;)

Ur grannens synvinkel är det ju ganska trist att få ett garage som skymmer utsikten med...
Alternativet är att vi flyttar garaget ett par meter, vilket inte alls är optimalt för oss och ger oss en "appendix-yta" där vi i så fall kompletterar med en carport - vilken också kommer skymma deras utsikt. Dom har alltså ingenting att vinna på det, det skapar bara massa huvudbry för oss. Vill dom ha oinskränkt rätt till sjöutsikt så får dom väl fan gå och köpa en egen sjötomt!

Alternativet är att vi flyttar garaget ett par meter, vilket inte alls är optimalt för oss och ger oss en "appendix-yta" där vi i så fall kompletterar med en carport - vilken också kommer skymma deras utsikt. Dom har alltså ingenting att vinna på det, det skapar bara massa huvudbry för oss. Vill dom ha oinskränkt rätt till sjöutsikt så får dom väl fan gå och köpa en egen sjötomt!
Praxis, åtminstone i min kommun, är att "utsikt" inte är något man har rätt till och som får inskränka andras byggrätt. Stå på er. Mina förra grannar skulle bygga en våning till (vilket de har rätt till enligt detaljplan) men detta överklagades av andra grannar. Det skulle bli "för högt", det skulle "skugga" osv. Mina grannar stod dock på sig och gick till Länsstyrelsen och överklagade kommunens hantering - och vann! Tydligen gör man det rätt ofta, bara man orkar.

Om det inte är detaljplanerat område kan hanteringen bli annorlunda och tyvärr - mer godtycklig.

Praxis, åtminstone i min kommun, är att "utsikt" inte är något man har rätt till och som får inskränka andras byggrätt. Stå på er. Mina förra grannar skulle bygga en våning till (vilket de har rätt till enligt detaljplan) men detta överklagades av andra grannar. Det skulle bli "för högt", det skulle "skugga" osv. Mina grannar stod dock på sig och gick till Länsstyrelsen och överklagade kommunens hantering - och vann! Tydligen gör man det rätt ofta, bara man orkar.

Om det inte är detaljplanerat område kan hanteringen bli annorlunda och tyvärr - mer godtycklig.
Mmm... vi funderar på att dra det vidare men det är lite osäkert hur byggnadsnämnden skulle bedöma ärendet. Vi har fått dispans från en annan granne att lägga garaget närmare än vedertagna 4,5m från hans tomtgräns (då vi gav honom dispans för exakt samma sak för några år sedan). Så det finns en risk att nämnden ger avslag då detaljplanen säger 4,5m och en av grannarna klagar. Så det absolut bästa vore ju om grannarna kunde dra tillbaka sina synpunkter.

För oss tog det fyra år för att få grannens gnäll om sjöutsikt ”ogiltigförklarat”. Hembesök från mark- och miljööverdomstolen och allt. Grannan skulle få bara 120 grader sjöutsikt i ställer för 180, om vi byggde ett hus där vi hade trädgårdsmöbeln. Vi hann köpa ett annat hus innan det blev klart, men under tiden planterade jag en stor, fin syrenhäck. Man vill ju inte ha sådär mycket insyn när man dricker kaffe.
Äger fortfarande den fastigheten, och hyresgästen har fått hot om döden från mig om han ens petar på häcken.

Har någon något tips om hur man ska göra för att fästa Tv:n på en ribbvägg
Jag tänker mig att jag köper färdiga ribbväggar på 60cm breda och 270 höga, limmar på vägg (betong) ska jag kanske borra igenom ribbväggarna in i betongen eller ska jag skära ut för väggfästet så det får direkt kontakt med betongväggen?
Tv:n sitter redan uppe men behöver då givetvis ta ner den, sätta upp ribbväggen och "hitta" hålen för fästet igen, är det någon som har en ide?
har spånad någon vecka nu innan jag beställer, jättetacksam för svar :)

Har någon något tips om hur man ska göra för att fästa Tv:n på en ribbvägg
Jag tänker mig att jag köper färdiga ribbväggar på 60cm breda och 270 höga, limmar på vägg (betong) ska jag kanske borra igenom ribbväggarna in i betongen eller ska jag skära ut för väggfästet så det får direkt kontakt med betongväggen?
Tv:n sitter redan uppe men behöver då givetvis ta ner den, sätta upp ribbväggen och "hitta" hålen för fästet igen, är det någon som har en ide?
har spånad någon vecka nu innan jag beställer, jättetacksam för svar :)
En idé..
Största problemet är väll sladddragning
Om det är en sådan som sitter på akustikfilt vars tjocklek tillåter så kan du försöka skära bort filten bakom ribban för att få dold sladddragning, det blir då en sladd per ribba. Det kräver lite finlir speciellt vi golvsockel om sladdar kommer därifrån, blir det inte bra är det nog lika bra att sladdarna får hänga fritt.
Då är det nog enklaste att såga bort ribbor och filt vid infästning av tvn för att förenkla kabeldragning.
Personligen tycker jag det är fult med tv på väggen men ser inte ner på dem som har det, jag vill bara inflika att man inte måste ha tv på väggen..;)

En idé..
Största problemet är väll sladddragning
Om det är en sådan som sitter på akustikfilt vars tjocklek tillåter så kan du försöka skära bort filten bakom ribban för att få dold sladddragning, det blir då en sladd per ribba. Det kräver lite finlir speciellt vi golvsockel om sladdar kommer därifrån, blir det inte bra är det nog lika bra att sladdarna får hänga fritt.
Då är det nog enklaste att såga bort ribbor och filt vid infästning av tvn för att förenkla kabeldragning.
Personligen tycker jag det är fult med tv på väggen men ser inte ner på dem som har det, jag vill bara inflika att man inte måste ha tv på väggen..;)
Nämen vafan, där sa du något!
Jag kan ju bara skära bort filten som sitter bakom tv:n, va i helvete! tack för den.. det är ju magiskt bra!! <3
jag har en lång sideboard/tvbänk under tv:n vilket gör att sladdarna inte syns ändå, plus att sladdarna är svarta så de ska nog gå att dra vid filten som också är svart.
Jag får helt enkelt köpa längre skruv så de klarar av att nå in i väggen som om fästet skulle sitta direkt mot väggen, jag tror du faktiskt gjort min dag! (låter enkelt när du säger de, men när man endast har sin egna hjärna att bolla med blir saker lite mer komplicerade)

och att ha tv på ett ställ är ju så 2010 ;)

Ja det där med grannar men samtidigt om det skymmer deras sikt så får man försöka sätta sig i deras skor.

Men om byggnationen håller sig till detaljplan varför skulle deras överklagan godkännas?

Mmm... vi funderar på att dra det vidare men det är lite osäkert hur byggnadsnämnden skulle bedöma ärendet. Vi har fått dispans från en annan granne att lägga garaget närmare än vedertagna 4,5m från hans tomtgräns (då vi gav honom dispans för exakt samma sak för några år sedan). Så det finns en risk att nämnden ger avslag då detaljplanen säger 4,5m och en av grannarna klagar. Så det absolut bästa vore ju om grannarna kunde dra tillbaka sina synpunkter.
Plantera https://www.plantagen.se/tuja-brabant-hojd-50-70-cm-gron-514088.html . Så kan grannen stirra in i en 10m hög vägg av grönt tillslut👍🏻. Grannsämjan behöver ni ju inte fundera på då de redan visat vad de går för.

Njae. Allt är väl relativt. En polare som är grävmaskinist hjälpte mig med själva grävningen. Och en polare som dagligen arbetar med att svetsa dukliner/takliner hjälper mig med just svetsningen. Bortsett från detta gör jag allt själv. Eller njae, beställer givetvis ut en betongbil när plattan ska gjutas. Tänker inte stå och handblanda. Något specifikt du tänkte på? Sugen på att hjälp till kanske 😉
bara nyfiken!

gjutit några pooler i sommar på jobb med betongpumpen så var lite allmänt nyfiken!

Har du gjutit plattan än? :)
du ser ju ut att ha gott om plats att få in en betongbil med ränna så där sparar du in en del pengar!

bara nyfiken!

gjutit några pooler i sommar på jobb med betongpumpen så var lite allmänt nyfiken!

Har du gjutit plattan än? :)
du ser ju ut att ha gott om plats att få in en betongbil med ränna så där sparar du in en del pengar!
Nej inte än tyvärr. Skiter sig med småsaker hela tiden. Har armeringen ligger på jobbet men vet inte riktigt hur jag ska få hem den. Mattor och stänger som är 6m långa. Och min farbror sålde precis som kranbil (jävla idiot)
Sen måste jag tyvärr jobba i helgen, nästa helg jaga osv så tiden drar iväg. Men målet är fortfarande att gjuta i höst. Ja plats finnes nog, det räknar jag ändå med. Uppdaterar löpande med bilder

..med god marginal, inkl 200000 i rot, kliver vi in och kan handla en Daniel Wellington på guldfynd när vi är klara! Om jag räknar rätt med de 13 underentreprenörerna som går på löpande. 🥳🥳🥳🥳 Nu kör vi!

(jag har redan klivit in med ett garage som ÄTA så hoppas nåt annat går lågt 👌)
173BBC9F-7B4C-4240-BF2C-65D3B7D14FF6.jpeg

Senast ändrad:
h
Nej inte än tyvärr. Skiter sig med småsaker hela tiden. Har armeringen ligger på jobbet men vet inte riktigt hur jag ska få hem den. Mattor och stänger som är 6m långa. Och min farbror sålde precis som kranbil (jävla idiot)
Sen måste jag tyvärr jobba i helgen, nästa helg jaga osv så tiden drar iväg. Men målet är fortfarande att gjuta i höst. Ja plats finnes nog, det räknar jag ändå med. Uppdaterar löpande med bilder
haha går inte alltid som man tänkt sig!

kämpa på!

..med god marginal, inkl 200000 i rot, kliver vi in och kan handla en Daniel Wellington på guldfynd när vi är klara! Om jag räknar rätt med de 13 underentreprenörerna som går på löpande. 🥳🥳🥳🥳 Nu kör vi!

Jäkligt coolt att ge sig på ett sånt gigantiskt projekt! Det enda man kan va säker på är att det blir dyrare än man tänkt.. Förvisso hamnade mina två badrum inom budget, men jag gjorde ett par dagars arbete för att hålla nere arbetskostnaden på tilläggsarbeten.

Jäkligt coolt att ge sig på ett sånt gigantiskt projekt! Det enda man kan va säker på är att det blir dyrare än man tänkt.. Förvisso hamnade mina två badrum inom budget, men jag gjorde ett par dagars arbete för att hålla nere arbetskostnaden på tilläggsarbeten.
Jag har en gratis snickare/kontrollant/byggnadskonstruktör på plats 20-40h/v, 4månader, i all mayhem också. En vidrig tur i ett projekt som hade varit omöjligt annars.

…samtidigt som den riktiga snickaren kör helentreprenad.

Jag och frun är kontrollmänniskor som bott i nybyggda lägenheter o hus i 15 år. Det här är magsår på riktigt. Men det blir bra. Sen.

Senast ändrad:
Haha, Nää så är det. Ibland kommer livet emellan och ibland blir man bara ett offer för omständigheterna 🤣
Tack det löser sig nog med det här också tror jag, brukar alltid göra det i slutändan på något vänster 😬
ta så våt betong som du kan så slipper du slita ihjäl dig med att dra ut de! ;)

Klockan är 02.05, skål.
Brandkåren åkte härifrån för ca 2 timmar sedan. Stått och öst vatten efter det.
Kopplat bort alla stuprör från dagvatten och hittat ytterligare ett gömt avlopp som syns i bild, legat under matta.
Fyfan inte kul. Tyckte det var lite ironiskt när det först uppdagades men sedan när det kom mer vatten än vad man klarade av att ösa ut så slutade det vara roligt.
Alla möbler ute, senare idag blir väl att börja riva ut trägolv och träpaneler i ena rummet som varit vattenfyllt, det var ju jävligt fult rum som jag tänkte göra om men ville ju inte bli pressad till det såhär…
Hoppas fan inte det börjar regna igen för då börjar det ösa igen…..
CFC0BDB7-73E8-43D8-B589-E21AA2543F90.jpeg

Fy fan... när du säger att du kopplade bort stuprören, är du 100 på att de var på dagvatten och inte på avloppet? På äldre hus var det ofta påkopplat på avloppssystemet.

Fy fan... när du säger att du kopplade bort stuprören, är du 100 på att de var på dagvatten och inte på avloppet? På äldre hus var det ofta påkopplat på avloppssystemet.
Spolbilen var här nu, dom var kopplade på avloppet.
Grabbarna tyckte jag gjorde ett bra jobb som kopplade bort dom.

lade mig i sängen klockan 05.50 imorse och larmet ringde 06.10 för att åka med grabben till förskolan.
Städa upp i källen nu och låta det torka upp, sova lite och sedan riva ut golv och väggar ur gästrummet.

Spolbilen var här nu, dom var kopplade på avloppet.
Grabbarna tyckte jag gjorde ett bra jobb som kopplade bort dom.

lade mig i sängen klockan 05.50 imorse och larmet ringde 06.10 för att åka med grabben till förskolan.
Städa upp i källen nu och låta det torka upp, sova lite och sedan riva ut golv och väggar ur gästrummet.

Ja, det var smart tänkt särskilt med tanke på att det var ett rätt stressigt läge. Vi upptäckte samma sak när vi rev ut och bytte gamla avloppen här.

Nu har du ju lite annat att tänka på i närtid men gällande dagvatten och beroende på var du bor så kan du ha två möjligheter att hantera det. Det ena är att koppla på en dagvattenledning, det andra "lokal omhändertagning" dvs stenkista eller liknande. I vårt fall hade vi behövt gräva 50 meter och betala 34k för att koppla på dagvattenledningen så valde att gräva ner 4 "stenkistor" istället (dagvattenkassetter var det egentligen). Men tror vissa kommuner inte tillåter det.

Behöver du en "tillsvidare" lösning så kan du köpa såna där gröna "slangar" som du kopplar på stuprören för att leda bort vattnet några meter. Inte så bra om det bara dumpar nära grunden.

(tilllägg: kolla så det inte finns nån dränering påkopplad där med, är inte omöjligt)

Senast ändrad:

Det är rot över två år? Tänk på att det finns ett tak för rot + rut också om ni nyttjar såna tjänster också.

Tillbaka
Topp