• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Härlig bevisfråga då - hur ska man veta exakt när det gick sönder?

Min erfarenhet av dolda fel är att det i princip krävs att man ser att säljaren aktivt försökt dölja felet för att ansvar ska uppkomma.
Det är sak att ha rätt. En annan att få rätt…

Överenskommelse med säljare (50/50) är inte ovanlig heller.

Med detta sagt, jag hade varit nöjd för varje tusenlapp jag fått ut då man ligger i underläge från början.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ser ju ut som om det går upp i väggen där så borde vara ok. Kan du få spec på vad de anser behöver ”branschanpassas”?
grymt specat som vanligt :D
wtf är ställtiden för när dem ändå är redan där och gör jobbet... finns minst en till sådan post. Detta är bolaget som FB jobbar med själva.
Har tyvärr inte tid att hitta någon annan entrepenör


1633454400429.png
 
Senast ändrad:

leicaphile

Panerai
Av ren nyfikenhet, hur ser det ut där rören till handfat och till toalett går genom väggen? Kan du se om skyddsröret sticker ut en bit?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Om det var helt vid köp och gått sönder under er tid som ägare har du ett helt annat case. Filmning hade då inte visat något och enda sättet att kontrollera hade varit en förstörande åtgärd = 10 års ansvar för dolt fel från köparens sida.

Men om avloppet redan vid köp var trasigt hade det gått att upptäcka genom att filma = inget dolt fel.

Du har helt rätt.
Det är nog bortkastad tid att ens försöka.
Jaja, jag får ju leka med grävmaskin i vår igen då. Det var ju kul! :D
Det är inget stort jobb, bara gräva, byta rör och fylla igen. Hitta 10 små saker som blir 20stora saker som blir 30 helrenoveringar och 40 fel.
Men det ordnar jag i ett nafs!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
För mig som är okunnig, vad exakt är det som har hänt med avloppet så att det börjar strömma in vatten i källaren sådär?
Jag kan inget om avlopp men med branschkunniga runtomkring så tror vi det blev typ såhär:

Stopp i avlopp längre ut under uppfarten ev kanske till och med på gatan.
Gammal design på avlopp där dagvatten (från stuprör osv) och spill från toalett, tvättmaskin osv går ihop till ett.
Så det blir stopp, vi stänger av allt som kan ge ut spill men det forsar ändå över. Märker att allt vatten är rent så vi antagbar att det måste vara regnvatten.
Men!
Under natten så slet jag sönder alla mina stuprör på huset och på garaget - men det kom ändå in lika mycket vatten i källaren. Och dessa stuprör kan knappast ha bidragit till så mycket vatten, så mycket regnade det ej.
Husets dränering KAN vara kopplat till avloppet med, men jag vet ej. Jag har ingen info om när huset var sist dränerat och jag, med min bristfälliga kunskap antagbar att det var bra många år sedan. Säkert 70-80 talet.
så jag vet ej om man ens kopplade på dränering på avlopp då.

Många frågor, få svar men en sak är säker - källaren är dyngsur :D
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Visst är det kul att hitta rolig el i renoveringar. Jag hade svårt att följa dragning i mitt hus och var tvungen att riva innertak för att komma åt dolda/inbyggda dosor. Detta är insidan i en av de jag fick fram… 🤦‍♂️

F7AC771B-14D6-4901-9A3A-D1183A6253F4.jpeg
Man ska aldrig upphöra att förvånas!! 😳
Men det är som elektrikarnas ordspråk..
Friskt kopplat - hälften brunnet👍
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Av ren nyfikenhet, hur ser det ut där rören till handfat och till toalett går genom väggen? Kan du se om skyddsröret sticker ut en bit?
har inga bilder nu!
Men det har varit flera olika besiktningar över åren och senast i och med skadan och ingen av dem har kommenterat att något ser fel ut vad gäller där rören kommer ut ur väggarna..

Du tänker potentiellt att det utanpåliggande röret har kapats för kort?
 

leicaphile

Panerai
har inga bilder nu!
Men det har varit flera olika besiktningar över åren och senast i och med skadan och ingen av dem har kommenterat att något ser fel ut vad gäller där rören kommer ut ur väggarna..

Du tänker potentiellt att det utanpåliggande röret har kapats för kort?

Satt bara och lurade på vad som kunde vara "fel" med ett så pass nytt badrum. Just genomföringen av rör kan det slarvas med, och 2019 uppdaterade de ju reglerna så yttre röret ska sticka ut lite mer (6mm eller så), samt att de ska ha längre avstånd mellan rören. Kan vara nåt sånt som spökar, men tycker att i de flesta fall bör man kunna lösa detta utan att dra om rören helt eftersom det inte är några större justeringar som skulle krävas.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Satt bara och lurade på vad som kunde vara "fel" med ett så pass nytt badrum. Just genomföringen av rör kan det slarvas med, och 2019 uppdaterade de ju reglerna så yttre röret ska sticka ut lite mer (6mm eller så), samt att de ska ha längre avstånd mellan rören. Kan vara nåt sånt som spökar, men tycker att i de flesta fall bör man kunna lösa detta utan att dra om rören helt eftersom det inte är några större justeringar som skulle krävas.
huset är ifrån 2016 så det är då inte enligt nya standarden.
Nej precis som du säger så bör det gå att lösa för under 40k.... Oklart vad det är för mer anpassning de skulle vilja göra.

Jag kan tänkte mig att någon kanske skruvat in något in i röret alternativt om kondens runnit utanför skyddsröret.
Ber om att det inte är något med golvvärmen som blivit skadat för då måste golvet upp ändå....
 

leicaphile

Panerai
Det är ganska osannolikt att ett rör bara skulle läcka tycker jag. Tror snarare på fel i tätskiktet, kanske vid golvbrunnen till duschen.
 

Edin

Panerai
Visst är det kul att hitta rolig el i renoveringar. Jag hade svårt att följa dragning i mitt hus och var tvungen att riva innertak för att komma åt dolda/inbyggda dosor. Detta är insidan i en av de jag fick fram… 🤦‍♂️

F7AC771B-14D6-4901-9A3A-D1183A6253F4.jpeg

Jisses!
Vi har (hittills) inte stött på mer än gamla tyg/blykablar. Allt gick bra att tråda om men i badrummet är det lite svårare då det byggts om och elen är svår att lösa tills det att det rivs. Ingen fara med den elen mer än att den är fult dragen och att hela övervåningen går på samma säkring..
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Det är ganska osannolikt att ett rör bara skulle läcka tycker jag. Tror snarare på fel i tätskiktet, kanske vid golvbrunnen till duschen.
I golvet vid duschen(brunnen) fick de inte utslag vad gäller fukt(inget som var ovanligt högt), men i väggen och golvet är värden centrerat vid toastolen, men även högre värde i väggen/golvet en bit in i duschen

Vi får se helt enkelt var felet ligger
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vad har du ovanför den väggen?
Delar av av badrummet på överplan är över badrummet.
Har försökt lägga ihop ritningarna men är ingen brunn eller dylikt som ligger i linje med där det är högre fukthalt.
Det är heller ingen högre fukthalt längre upp på väggen så verkar inte som att något runnit ner uppifrån
 

Depp-Erik

Cartier
Ja den attityden hade du säkert uppskattat om du var i deras sits?

Vad tror du förstör mest för vem? Lite mindre smidigt placerat garage för er, eller förstörd utsikt för dem?

Helt ärligt förstår jag inte alls hur man kan vara så egoistisk och dryg som du är. Resonera och diskutera med dem. Kanske räcker att ni flyttar det lite, eller sänker takhöjden lite. Det hade säkert ni uppskattat om ni var i deras sits.
Jag tycker inte att jag har någon särskilt taskig attityd eller är orimligt egoistisk. Vi försöker resonera med dom men samtidigt skapar detta en jävla massa huvudbry för oss så det är inte helt lätt att hålla alla känslor inne, så ok att jag var hård i mitt första inlägg. Att vi vill nyttja en tomt vi äger är väl inte egoistiskt?

Ett "lite mindre smidigt placerat garage" är i min värld ett garage som "står helt åt helvete på tomten" och skapar följdproblem som att flytta hela huset och eventuellt såga ner träd som är 100+ år gamla, och att vi då inte heller skulle utnyttja den appendix till yta som skulle uppstå (dvs inte bygga en carport) är i min värld helt orimligt.
 

Vinflaskan

Cartier
Jag tycker inte att jag har någon särskilt taskig attityd eller är orimligt egoistisk. Vi försöker resonera med dom men samtidigt skapar detta en jävla massa huvudbry för oss så det är inte helt lätt att hålla alla känslor inne, så ok att jag var hård i mitt första inlägg. Att vi vill nyttja en tomt vi äger är väl inte egoistiskt?

Ett "lite mindre smidigt placerat garage" är i min värld ett garage som "står helt åt helvete på tomten" och skapar följdproblem som att flytta hela huset och eventuellt såga ner träd som är 100+ år gamla, och att vi då inte heller skulle utnyttja den appendix till yta som skulle uppstå (dvs inte bygga en carport) är i min värld helt orimligt.

Oftast krävs det bygglov för en carport. Vet inte hur det är i din kommun, men jag killgissar att du inte kommer få uppföra carporten på döytan som uppstår mellan ert garage och tomtgränsen eftersom den då bryter mot detaljplanen.
Förstår din frustration, men med ombytta roller hade nog din inställning varit annorlunda. Klart det inte är egoistiskt att nyttja sin tomt, men samtidigt finns det rätt tydliga regler så att alla på förhand vet vad som gäller. Att kräva att folk ska acceptera att ni inte vill spela efter reglerna är därför lite egoistiskt och nog det @ANALOGUE reagerade på. Reglerna är inte din grannes fel utan din politiker, rikta ilskan ditåt istället.
Kanske kan ni eller grannen som fick bygga nära er tomtgräns såga ner några träd så att grannarnas utsikt ändå blir den samma fast åt ett litet annat håll? De verkar tycka att utsikten är värd mer än vad ni erbjudit och när känslor blir inblandade finns det alltid egon som blivit sårade. Det bästa är alltid att be om ursäkt och inte låta sina känslor ta över, då blir det bara två tjurskallar som bråkar i all oändlighet om dummare och dummare grejer och sen står man plötsligt där i TV-programmet Grannfejden och skämmer ut sig för hela svenska folket. :)
 

Depp-Erik

Cartier
Oftast krävs det bygglov för en carport. Vet inte hur det är i din kommun, men jag killgissar att du inte kommer få uppföra carporten på döytan som uppstår mellan ert garage och tomtgränsen eftersom den då bryter mot detaljplanen.
Förstår din frustration, men med ombytta roller hade nog din inställning varit annorlunda. Klart det inte är egoistiskt att nyttja sin tomt, men samtidigt finns det rätt tydliga regler så att alla på förhand vet vad som gäller. Att kräva att folk ska acceptera att ni inte vill spela efter reglerna är därför lite egoistiskt och nog det @ANALOGUE reagerade på. Reglerna är inte din grannes fel utan din politiker, rikta ilskan ditåt istället.
Kanske kan ni eller grannen som fick bygga nära er tomtgräns såga ner några träd så att grannarnas utsikt ändå blir den samma fast åt ett litet annat håll? De verkar tycka att utsikten är värd mer än vad ni erbjudit och när känslor blir inblandade finns det alltid egon som blivit sårade. Det bästa är alltid att be om ursäkt och inte låta sina känslor ta över, då blir det bara två tjurskallar som bråkar i all oändlighet om dummare och dummare grejer och sen står man plötsligt där i TV-programmet Grannfejden och skämmer ut sig för hela svenska folket. :)
Goda poänger, dock.

Gällande detaljplanen så kommer ärendet upp i byggnadsnämnden i slutet på månaden (om jag inte kan övertala dom om att dra tillbaka sitt utlåtande) och så vitt vi har förstått det så har vi goda chanser att få undantag och bygga som vi vill då det tydligen inte är ovanligt med den typen av undantag. Vi kommer att följa byggnadsnämndens utslag, vilket grannen uttryckt att de inte kommer göra utan ta det vidare till nästa instans om de får fel.

Gällande carport så kan den byggas utan bygglov så som den är utformad, så den kommer definitivt bli av i sådant fall.

Det handlar inte heller om att denna granne idag har helt öppen och ostörd utsikt över sjön som vi totalt kommer att blockera. Nybyggda huset blir inte högre än den existerande sommarstugan exempelvis. Effekten av garaget borde vara marginell.
 

Vinflaskan

Cartier
Goda poänger, dock.

Gällande detaljplanen så kommer ärendet upp i byggnadsnämnden i slutet på månaden (om jag inte kan övertala dom om att dra tillbaka sitt utlåtande) och så vitt vi har förstått det så har vi goda chanser att få undantag och bygga som vi vill då det tydligen inte är ovanligt med den typen av undantag. Vi kommer att följa byggnadsnämndens utslag, vilket grannen uttryckt att de inte kommer göra utan ta det vidare till nästa instans om de får fel.

Gällande carport så kan den byggas utan bygglov så som den är utformad, så den kommer definitivt bli av i sådant fall.

Det handlar inte heller om att denna granne idag har helt öppen och ostörd utsikt över sjön som vi totalt kommer att blockera. Nybyggda huset blir inte högre än den existerande sommarstugan exempelvis. Effekten av garaget borde vara marginell.
Låter som en ganska jobbig granne, så det är smart av er att låta byggnadsnämnden avgöra ärendet. Vinner ni är det väl inte ens säkert att nästa instans vill ta upp ärendet eller det kanske inte behövs något prövningstillstånd? Är du säker på att carporten inte kräver bygglov förresten? Dubbelkolla så du inte behöver riva i efterhand, din granne lär ju anmäla bygget så fort ni sätter spaden i marken så se till att ha på fötterna innan :)
 

Edin

Panerai
Sätt en jävligt hög häck oavsett hur utfallet blir när det är klart. Om än bara för att ge igen på ett mycket lugnt och sansat sätt där de inte har möjlighet att påverka över huvud taget. Tror det skrevs tidigare med..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
överklagan i byggnadsnämnden går till länsstyrelsen tror jag. Det var där min granne vann mot sin protesterande granne.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Sätt en jävligt hög häck oavsett hur utfallet blir när det är klart. Om än bara för att ge igen på ett mycket lugnt och sansat sätt där de inte har möjlighet att påverka över huvud taget. Tror det skrevs tidigare med..
Får man plantera en häck på taket? Tänk typ sedumtak och sen råkar det poppa en växt till eller två... Frågar åt en kompis
 

Edin

Panerai
Får man plantera en häck på taket? Tänk typ sedumtak och sen råkar det poppa en växt till eller två... Frågar åt en kompis
Får och får. Man kan tyckas att man ska få plantera på sin tomt som man önskar. Men sen finns det ju kommuner som ger sig in och tycker/kräver att en häk ska vara si och så lång för att inte skymma sikten i korsningar och allt vad det är..

Men att klippa ner en häck efter massa om och men och påläggande är lättare och billigare än att riva en carport eller garage.
 

zeke_varg

Omega
Får man plantera en häck på taket? Tänk typ sedumtak och sen råkar det poppa en växt till eller två... Frågar åt en kompis
Så länge det inte finns en risk att växter trillar ner på grannes egendom är det nog bara köra.

Ex. Om du har ett ruttet träd på tomten och inte tar hand om den kan du få pröjsa pga oaktsamheten det pajar nåt hos grannen.

Har du ett träd som höstblåser ner på grannens bil blir det ett försäkringsärende.

slänger du upp en växt på ett garagetak går nog inte något försäkringsbolag in och betalar om det trillar på någons grejer.

Om frågan bara är kopplad till sikt så tror inte det är något problem. För dig. Mer än att du kommer få onda ögat. Kanske av flera grannar, om det inte är en uppenbar idiot du har till granne.

Köp tuja. Installera bevattningssystem så du säkrar tillväxten.

El så smackar du upp ett garage där du får ok på det, parkerar röven på andra sidan huset i en vilstol med en mysig bok.
 

Depp-Erik

Cartier
Låter som en ganska jobbig granne, så det är smart av er att låta byggnadsnämnden avgöra ärendet. Vinner ni är det väl inte ens säkert att nästa instans vill ta upp ärendet eller det kanske inte behövs något prövningstillstånd? Är du säker på att carporten inte kräver bygglov förresten? Dubbelkolla så du inte behöver riva i efterhand, din granne lär ju anmäla bygget så fort ni sätter spaden i marken så se till att ha på fötterna innan :)
Vet inte exakt hur rättsinstanserna funkar, om det blir länsstyrelsen eller vad som nu är nästa steg.

Enligt expertis ska carporten vara helt OK att bygga utan bygglov då den räknas som ett skärmtak på garaget i och med att de sitter ihop. Och det ska vara helt OK att bygga inom detaljplanens 4,5 meter från angränsande tomt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vet inte exakt hur rättsinstanserna funkar, om det blir länsstyrelsen eller vad som nu är nästa steg.

Enligt expertis ska carporten vara helt OK att bygga utan bygglov då den räknas som ett skärmtak på garaget i och med att de sitter ihop. Och det ska vara helt OK att bygga inom detaljplanens 4,5 meter från angränsande tomt.
4.5m från skärmtakets slut till tomtgräns ska det nog tolkas som

så står det i vår detaljplan iaf. Max 3.6m ut från fasad och inte närmare tomtgräns än 4.5. Uppfattat det som ganska standard.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vet inte exakt hur rättsinstanserna funkar, om det blir länsstyrelsen eller vad som nu är nästa steg.

Enligt expertis ska carporten vara helt OK att bygga utan bygglov då den räknas som ett skärmtak på garaget i och med att de sitter ihop. Och det ska vara helt OK att bygga inom detaljplanens 4,5 meter från angränsande tomt.
Jag fick inte bygga carport som skärmtak av kommunen. Men det är olika från kommun till kommun
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Oh fan... måste nog dubbelkolla detta!
Boverket:
Följande kriterier måste vara uppfyllda för att ett skärmtak ska vara bygglovsbefriat:

  • det ska finnas ett befintligt en- eller tvåbostadshus på tomten
  • skärmtaket får högst vara 15,0 m2
  • det ska anordnas över skyddad uteplats, altan, balkong eller entré
  • skärmtaket ska placeras minst 4,5 meter från gräns
  • att skärmtaket inte kräver bygglov enligt den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området
 
Topp