• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Det är rot över två år? Tänk på att det finns ett tak för rot + rut också om ni nyttjar såna tjänster också.
Det är rot för två personer över två år. Vi behöver ev pausa om det går för fort innan jul.. 🤔

Vi har lite Rut också. Nån galning ska klättra upp i en tall och Björk som passerat 10m-15m. Iom att träden står lite galet får man klättra upp o kapa i bitar uppifrån 😬

Ja det där med grannar men samtidigt om det skymmer deras sikt så får man försöka sätta sig i deras skor.

Men om byggnationen håller sig till detaljplan varför skulle deras överklagan godkännas?
Det är där skon klämmer för vår del, vi vill att garaget ska ligga 1 meter från en annan grannes tomt, detaljplanen säger 4,5 meter och det är det som dom baserar sitt överklagande på. Vi har fått medgivande av den angränsande grannen att lägga det närmare hans tomt än detaljplanen säger då vi tidigare gett honom samma medgivande för hans garage.

Kruxet är att den grannen som klagar inte har något att vinna på att få oss att flytta garaget 3,5 meter. Det som händer då är att vi får en liten appendix-yta på 4,5m där den enda vettiga användningen vi skulle kunna se är att bygga en carport i anslutning till garaget (vilket inte behöver något bygglov). Så de kommer förlora sin utsikt oavsett. Därför känns det som att mest försöker jävlas eftersom alternativa placeringen av garaget bara skapar problem för oss utan att skapa någon vinning för dom.

Ja, det var smart tänkt särskilt med tanke på att det var ett rätt stressigt läge. Vi upptäckte samma sak när vi rev ut och bytte gamla avloppen här.

Nu har du ju lite annat att tänka på i närtid men gällande dagvatten och beroende på var du bor så kan du ha två möjligheter att hantera det. Det ena är att koppla på en dagvattenledning, det andra "lokal omhändertagning" dvs stenkista eller liknande. I vårt fall hade vi behövt gräva 50 meter och betala 34k för att koppla på dagvattenledningen så valde att gräva ner 4 "stenkistor" istället (dagvattenkassetter var det egentligen). Men tror vissa kommuner inte tillåter det.

Behöver du en "tillsvidare" lösning så kan du köpa såna där gröna "slangar" som du kopplar på stuprören för att leda bort vattnet några meter. Inte så bra om det bara dumpar nära grunden.

(tilllägg: kolla så det inte finns nån dränering påkopplad där med, är inte omöjligt)
I vinter kommer jag köra med slang på stuprören, och i vår blir det att gräva upp och ersätta vissa rör som var spruckna (vi filmade avloppsrören) under uppfarten och så ska vi försöka göra separata avlopp för spill och dagvatten.
Hjälplösheten att INTE kunna stoppa flödet ned i avloppet var hemskt… med separata kan man helt enkelt bara sluta använda avloppet.

jaja. Inget bilbyggande i vinter. Helrenovering av hela källaren väntar. Ska bli kul ändå att göra skiten som jag velat göra men aldrig hade gjort. Nu är det lika bra att göra det för annars är man ju dum i huvudet.

tar mig min söndags-öl som jag skulle ha tagit igår kväll…. Kört två lass med fuktskadat skit till återbruket, snart kommer mitt försäkringsbolags besiktningsman och sedan blir det släggan och kofoten.
F1A0A49F-40A3-4DA6-A04A-83408B2C40AA.jpeg

Lider med dig, satt i liknande sits för ett par år sedan med källaren delvis uppbilad och allt i kaos. Men det positiva är ju att man kan bygga om som man vill sen. Vi körde med Nivellgolv i större delen av källaren så har nu ekparkett med golvvärme... inte fel alls.

En sak man kan fundera på är att ha backventil eller nån form av avstängning på hela avloppet. Även om du kopplat bort dagvattnet så betyder det inte att alla grannarna har... dvs du kan få andras problem upp i ditt avlopp om situationen blir kritiskt nog. Kan vara värt att bolla med rörmokaren om du ändå ska riva ut allt.

Lider med dig, satt i liknande sits för ett par år sedan med källaren delvis uppbilad och allt i kaos. Men det positiva är ju att man kan bygga om som man vill sen. Vi körde med Nivellgolv i större delen av källaren så har nu ekparkett med golvvärme... inte fel alls.

En sak man kan fundera på är att ha backventil eller nån form av avstängning på hela avloppet. Även om du kopplat bort dagvattnet så betyder det inte att alla grannarna har... dvs du kan få andras problem upp i ditt avlopp om situationen blir kritiskt nog. Kan vara värt att bolla med rörmokaren om du ändå ska riva ut allt.
Tack för din input! Jag skall absolut ha det med mig. Mitt hus är ju även lägst på hela gatan, så jag sitter med nitlotten.

Tack för din input! Jag skall absolut ha det med mig. Mitt hus är ju även lägst på hela gatan, så jag sitter med nitlotten.

Skittråkigt med vatten upp i källaren,men ändå skönt att upptäcka och skademinimera ganska omgående.
Hade ju inte vart kul o komma hem efter en veckas semester och upptäcka det då.

Tänk också på att om försäkringsbolaget ställer dit torkfläktar så drar dom ofantligt mycket el eftersom dom går dygnet runt.
Säg 1.5kw är ju ca 1,50kr i timmen ggr 24timmar dygnet är ju 36kr om dygnet . 11 dagar är 400kr , 20dygn över 700kr o.s.v

Kom ihåg att inte ha kartonger/förvaring och dylikt direkt på källargolv utan gärna en decimeter upp för att just klara mindre översvämningar.

Grannen till mina föräldrar har haft problem med översvämmad källare ett par ggr, dom satte in en pump i en stenkisteliknade konstruktion för att bli av med dagvattnet/regnvattnet.

Vi sliter på här i huset och nästa veckan kommer målarn och tar över på övervåningen! Har gipsat alla väggar förutom en som kommer ske när allt lejon är klart.
84D19F16-8379-4218-B265-096FAAE58BFD.jpeg
0EAF1A4B-8D61-42E7-B592-7ACF384DF06F.jpeg

A0F75B42-5AEC-4697-9CD9-159174323309.jpeg

C524A148-7070-4E66-A357-CBFAF1760958.jpeg

Köpte även en ny gipsautomat lite mindre än halvvägs in. Tog ett tag att bli kompis men så länge man inte kör i kanterna är den super smidig att använda!
8A2D4060-C956-4A86-ABC1-0340D5072D3C.jpeg

Nästan all el på övervåningen är även omdragen. Det var varken jordat eller speciellt bra gjort och det hittades en del ”fina” tygkablar samt blymantlade kablar när jobbet gjordes. All el på övervåningen gick på en enda säkring. Nu kommer vi dra om så det kommer bli en säkring per rum och två till badrummet. Badrummet kommer dock byggas om och det är först efter det som vi kommer byta till de nya säkringsgrupperna där dock.
1096D96A-76EC-4D35-B0A6-00B18CF7A4D0.jpeg

B1F42EA8-9358-44B5-92CC-76C09C56C2E4.jpeg

Skittråkigt med vatten upp i källaren,men ändå skönt att upptäcka och skademinimera ganska omgående.
Hade ju inte vart kul o komma hem efter en veckas semester och upptäcka det då.

Tänk också på att om försäkringsbolaget ställer dit torkfläktar så drar dom ofantligt mycket el eftersom dom går dygnet runt.
Säg 1.5kw är ju ca 1,50kr i timmen ggr 24timmar dygnet är ju 36kr om dygnet . 11 dagar är 400kr , 20dygn över 700kr o.s.v

Kom ihåg att inte ha kartonger/förvaring och dylikt direkt på källargolv utan gärna en decimeter upp för att just klara mindre översvämningar.

Grannen till mina föräldrar har haft problem med översvämmad källare ett par ggr, dom satte in en pump i en stenkisteliknade konstruktion för att bli av med dagvattnet/regnvattnet.
En sanslöst tur att vi upptäckte det säkert bara några minuter efter att det började. Har tagit kort på elmätaren nu innan vi drog igång urfuktarna.

vi hade kartonger direkt på golv och vi har ju lärt oss våran läxa nu :)

Jag ska kika på hur jag ska göra med att ta avloppet på dolda fel.

Farsan och polare kom över igår så rev vi ur det enda rummet med trä i sig och vars reglade golv var helt vattenfyllt.
Så nu kan allt torka och bli bra, reglade väggarna ska jag riva också men inget som är tidskritiskt just nu, det är ju öppet nu och torkas.
69DC4621-4382-4FD5-ADC2-7EFD13CB3111.jpeg

Flakbil är man glad att man har!
8CDE77C3-FDE8-4715-A155-F404B6C608DE.jpeg

En sanslöst tur att vi upptäckte det säkert bara några minuter efter att det började. Har tagit kort på elmätaren nu innan vi drog igång urfuktarna.

vi hade kartonger direkt på golv och vi har ju lärt oss våran läxa nu :)

Jag ska kika på hur jag ska göra med att ta avloppet på dolda fel.

Farsan och polare kom över igår så rev vi ur det enda rummet med trä i sig och vars reglade golv var helt vattenfyllt.
Så nu kan allt torka och bli bra, reglade väggarna ska jag riva också men inget som är tidskritiskt just nu, det är ju öppet nu och torkas.
69DC4621-4382-4FD5-ADC2-7EFD13CB3111.jpeg

Flakbil är man glad att man har!
8CDE77C3-FDE8-4715-A155-F404B6C608DE.jpeg
Lider med dig. Men dolt fel kan bli svårt, det är ju teoretiskt möjligt att filma avlopp, dagvatten etc.
En pumpgrop i källaren kan vara ett alternativ också.

Lider med dig. Men dolt fel kan bli svårt, det är ju teoretiskt möjligt att filma avlopp, dagvatten etc.
Jepp dolt fel på VVS är 99,99999999 % omöjligt. Måste nästan vara något som man extremt tydligt kan bevisa att säljaren kände till OCH att denne aktivt har gjort allt man kan för att dölja det. Riktigt surt!

Har själv källare från 1920 med kartonger på golvet. Väntar spänt på dagen då vattnet kommer!

Jepp dolt fel på VVS är 99,99999999 % omöjligt. Måste nästan vara något som man extremt tydligt kan bevisa att säljaren kände till OCH att denne aktivt har gjort allt man kan för att dölja det. Riktigt surt!

Har själv källare från 1920 med kartonger på golvet. Väntar spänt på dagen då vattnet kommer!
Exakt. Typ att man kan påvisa att säljaren inte använt dusch på flera veckor samt kört avfuktare som en galningar inför visning/besiktning, och efter andra duschen i det renoverade badrummet är källaren vattenfylld. Real case…

Jag pratade med en jurist om detta för ett par år sedan och de sade att det i princip är noll chans att få genom nåt sånt här under dolda fel. Som du påpekar finns det inget som hindrar köparen från att filma avloppen och kolla upp allt, och då faller det på undersökningsplikten.

Är systemet dessutom så gammalt att stuprören var kopplade på avloppet så lär det vara bortom sin "tekniska livslängd" med.

Fast med ett nytt avlopp 2014 och sprickor med mera börjar cirka 8 meter ut under garageuppfarten - det är ju inte rätt. Det syns att dom inte lagt en grusbädd ordentligt ovanför rören = dolt fel. Enda sättet att se det om skadorna ej fanns vid husvisning eller besiktning är ju att gräva upp garageuppfarten.
Annars måste ju säljaren bevisa att skadorna fanns där vid försäljning - men då har ju ägaren varit medveten om ett fel utan att underlåta det till köpare.

Jag ska göra ett försök, annars fixar jag det själv bara. Redan varit inställd på att fixa det själv men skönt om någon annan kan göra det åt en.

Fast med ett nytt avlopp 2014 och sprickor med mera börjar cirka 8 meter ut under garageuppfarten - det är ju inte rätt. Det syns att dom inte lagt en grusbädd ordentligt ovanför rören = dolt fel. Enda sättet att se det om skadorna ej fanns vid husvisning eller besiktning är ju att gräva upp garageuppfarten.
Annars måste ju säljaren bevisa att skadorna fanns där vid försäljning - men då har ju ägaren varit medveten om ett fel utan att underlåta det till köpare.

Jag ska göra ett försök, annars fixar jag det själv bara. Redan varit inställd på att fixa det själv men skönt om någon annan kan göra det åt en.
För mig som är okunnig, vad exakt är det som har hänt med avloppet så att det börjar strömma in vatten i källaren sådär?

Alternativet är att vi flyttar garaget ett par meter, vilket inte alls är optimalt för oss och ger oss en "appendix-yta" där vi i så fall kompletterar med en carport - vilken också kommer skymma deras utsikt. Dom har alltså ingenting att vinna på det, det skapar bara massa huvudbry för oss. Vill dom ha oinskränkt rätt till sjöutsikt så får dom väl fan gå och köpa en egen sjötomt!
Ja den attityden hade du säkert uppskattat om du var i deras sits?

Vad tror du förstör mest för vem? Lite mindre smidigt placerat garage för er, eller förstörd utsikt för dem?

Helt ärligt förstår jag inte alls hur man kan vara så egoistisk och dryg som du är. Resonera och diskutera med dem. Kanske räcker att ni flyttar det lite, eller sänker takhöjden lite. Det hade säkert ni uppskattat om ni var i deras sits.

Vi sliter på här i huset och nästa veckan kommer målarn och tar över på övervåningen! Har gipsat alla väggar förutom en som kommer ske när allt lejon är klart.
84D19F16-8379-4218-B265-096FAAE58BFD.jpeg
0EAF1A4B-8D61-42E7-B592-7ACF384DF06F.jpeg

A0F75B42-5AEC-4697-9CD9-159174323309.jpeg

C524A148-7070-4E66-A357-CBFAF1760958.jpeg

Köpte även en ny gipsautomat lite mindre än halvvägs in. Tog ett tag att bli kompis men så länge man inte kör i kanterna är den super smidig att använda!
8A2D4060-C956-4A86-ABC1-0340D5072D3C.jpeg

Nästan all el på övervåningen är även omdragen. Det var varken jordat eller speciellt bra gjort och det hittades en del ”fina” tygkablar samt blymantlade kablar när jobbet gjordes. All el på övervåningen gick på en enda säkring. Nu kommer vi dra om så det kommer bli en säkring per rum och två till badrummet. Badrummet kommer dock byggas om och det är först efter det som vi kommer byta till de nya säkringsgrupperna där dock.
1096D96A-76EC-4D35-B0A6-00B18CF7A4D0.jpeg

B1F42EA8-9358-44B5-92CC-76C09C56C2E4.jpeg

Visst är det kul att hitta rolig el i renoveringar. Jag hade svårt att följa dragning i mitt hus och var tvungen att riva innertak för att komma åt dolda/inbyggda dosor. Detta är insidan i en av de jag fick fram… 🤦‍♂️

F7AC771B-14D6-4901-9A3A-D1183A6253F4.jpeg

Senast ändrad:

Om det var helt vid köp och gått sönder under er tid som ägare har du ett helt annat case. Filmning hade då inte visat något och enda sättet att kontrollera hade varit en förstörande åtgärd = 10 års ansvar för dolt fel från köparens sida.

Men om avloppet redan vid köp var trasigt hade det gått att upptäcka genom att filma = inget dolt fel.

Om det var helt vid köp och gått sönder under er tid som ägare har du ett helt annat case. Filmning hade då inte visat något och enda sättet att kontrollera hade varit en förstörande åtgärd = 10 års ansvar för dolt fel från köparens sida.

Men om avloppet redan vid köp var trasigt hade det gått att upptäcka genom att filma = inget dolt fel.
Härlig bevisfråga då - hur ska man veta exakt när det gick sönder?

Min erfarenhet av dolda fel är att det i princip krävs att man ser att säljaren aktivt försökt dölja felet för att ansvar ska uppkomma.

Balle…

oklart än så länge vad som hänt men nedre kakelraden på en sida i badrummet nere har spruckit.

Försäkringen har haft firmor här som mätt fukten och det var klart högre där(som i off the chart). Mot den väggen har vi toalettstolen, en tes är att kallvattenröret till stolen som ställt till det... avloppet till toan....dem kan ha skruvat ner något i golvvärmerören...

Det blir friläggning av hela badrummet! Får se det positivit att vi kan göra om badrummet.
Dem skall ha 200 lök för 4.5kvm badrum exklusive möblerna. Vilket jävla ocker, som tur är så är det inte vi som betalar. Vill vi ha andra möbler så får vi betala det utöver dem 200k. Förstår inte hur försäkringsbolaget gått med på en sådan hög offert. Taket rör dem inte heller.

Bland annat så har dem offererat 40k för någon branschanpassning, oklart vad det skulle vara. Huset är dessutom 5 1/2 gammalt. Försäkringen täcker upp till 20k för den här anpassningen

Grymt okul

Senast ändrad:
Går den ner i golvet så är det ju felaktigt gjort.
Oklart hur dem gjort, om röret går i golvet eller väggen(men ritat att det ser ut som att den går i golvet). Är inget som är synligt i alla fall. Kommer bara ut en snutt ifrån väggen bakom stolen och går till stolen

Jag har inga bilder på just det tror jag. Skall se vad jag hittar

Senast ändrad:
Går den in i och ut ur väggen och sen genom golvet är det ok dock, då ligger det under tätskiktet. Det är genomföring i golv som inte är ok.

Tillbaka
Topp