• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

• God tanke, jag har själv funderat lite i de banorna avseende korridoren, värt att undersöka att böja den åt motsatt håll. Trattformad har jag inte funderat över, tänker att det sväljer nån kvm mer än vad jag är villig att göra avkall på, kanske..
  • Vi hade en liiiten WC i första utkastet direkt i hallen men den kändes dock lite malplacerad och gjorde att förvaringen blev lite lidande, valde därför att ta bort den och bara köra med förvaring. Ev så kommer det en liten utkastare till vänster om entrén för att spola av typ skor och djur eller så adderas en dörr till tvättstuga, har inte funderat klart där...
  • Separat WC i vår del blev typ naturligt när planlösningen blev som den blev eller vad man ska säga. Förstår din tanke men ser egenetligen ingen klockren lösning för att placera WC på annat ställe som känns bra..
  • Tanken är att kunna dra för att skärma av stöket, jackor, skor osv med en skjutbar vägg. Dock kan man såklart välja att ha den till hälften öppen t.ex. så att den delen närmst entrédörr är öppen. Direkt när man kommer in så kommer det att sitta krokar på murstocken till kaminen för att hänga jackor och under kaminen kommer det finnas platsbyggda hyllor som agerar skoställ. I det lilla utrymmet mellan kamin och yttervägg blir det enkel förvaring för att kasta in lite handskar o grejer.
  • WIC. Det är som du är inne på tänkt att den får agera lite ljudbarriär. Man verkar bygga såhär mer och mer nuförtiden att man går igenom en WIC innan man kommer till sovrum, väldigt vanligt i USA just nu enligt dom som kan, haha.. Ordning får vi hoppas vi kan hålla, men inget jag tänker ta gift på. Med tvärtom menar du att du byter placering på Sovrum och WIC/Toa eller att du väljer att flytta dörren bara för ingång direkt i Sovrum?

Tack för super intressanta iaktagelser :)

Mjuk vikvägg
1632322240040.png

1632322273614.png
Update - @hedbrg

Korridoren har han lagt åt det där hållet av flera anledningar, dels för att vi har mycket fönster från det hållet och solen vandrar den vägen runt huset så det är dels för att leda in sol i huset via korridoren. Sen menar han att tanken är att när du kommer in i huset så vill du inte ledas bort från den sociala ytan som kök osv ska tendera att vara i detta hus utan du ska komma in och det ska nästan kännas som att det är "hela" huset du kommer in i och sen efter några minuter när du gått runt så blir det lite av en oj, va finns det mer typ... Halv flummigt, haha, men kanske har han ändå rätt, att man inte vill dra fokus till korridoren när man kommer in genom att vända på den utan faktiskt låta fokus för gästen stanna i ytan man kommer in i.

Vad gäller fönstret så hade du rätt, köksbänken ser man och anledningen till detta är rent estetiskt just för att han vill behålla fönstersättningen. Han menar också att ytan kan användas som kryddhylla eller så gör man en vinklad smyg som går mellan fönster/bänkskiva och liksom leder in mer ljus i huset som reflekteras upp i taket..
Har bett han göra ett utkast med ett fönster som går jäms med bänkskivan, får se hur vi landar i det.

Update - @Gnomon
Korridoren är 1000mm bred och han säger själv att det är en gråzon då boverket inte har en fastslagen bredd osv.. han övervägde tidigare att göra den just 1200mm men anser att man kan komma runt just 1200mm genom att sätta 1000mm dörrar som gör tillgängligheten bättre.. Vi får helt enkelt se.. :)
Du skrev att du hade andra åsikter också, tar gärna emot dem när du har tid och ork :)

Vad gäller fönstret så hade du rätt, köksbänken ser man och anledningen till detta är rent estetiskt just för att han vill behålla fönstersättningen. Han menar också att ytan kan användas som kryddhylla eller så gör man en vinklad smyg som går mellan fönster/bänkskiva och liksom leder in mer ljus i huset som reflekteras upp i taket..
Har bett han göra ett utkast med ett fönster som går jäms med bänkskivan, får se hur vi landar i det.

Ni ska inte ha diskhon vid fönstret eller?

Jo, inser vad du tänker och jag förstår :) får klura på en vettig lösning eller om vi drar upp fönstret 1dm till..

Frågar för att vi satt i ett liknande dilemma med förra huset när vi gjorde om köket. Slutade med att vi bytte till ett annat fönster och fyllde i putsväggen under. Om du gör något sånt kan det vara värt att göra något med fönstret i allrummet som balanserar ut det. Skiljer det sig lite mellan dem i storlek ser det bara fel ut så bättre att se till att de är rejält olika. (T.ex. göra det mycket större eller kanske till och med en glasdörr ut?)

Senast ändrad:
Frågar för att vi satt i ett liknande dilemma med förra huset när vi gjorde om köket. Slutade med att vi bytte till ett annat fönster och fyllde i putsväggen under. Om du gör något sånt kan det vara värt att göra något med fönstret i allrummet som balanserar ut det. Skiljer det sig lite mellan dem i storlek ser det bara fel ut så bättre att se till att de är rejält olika. (T.ex. göra det mycket större eller kanske till och med en glasdörr ut?)
Jag har ju jobbat med fönster och jag vet ju med mig vad alla som haft gamla hus där köksbänken har kommit över fönstret, vad dom säger och ingen vill ju ha det så, så lite förvånande att han ritat så faktiskt.
Vad gäller fönstret och dess olikheter så kommer fönstret från allrummet inte att synas särskilt bra från utisdan då det är en åkerholme (det heter så) som står ivägen för just det fönstret och den är skyddad och får inte tas ned så den kommer liksom att stå kvar där så skillnaden kommer nog inte att bli särskilt påtaglig.
Däremot kan man som du säger justera det fönstret än mer, dra ned det till golvet eller liknande.

Frugan la som förslag att vi skulle skaffa/låna grisar då vi har den invasiva arten parksallad på vår nyköpta tomt. Vi har dock en hel del grannar, jättenära, som bott länge där de bor så inte helt uppskattat att ge sig på det som start. Idén är givetvis klockren! 👌
De bökar väldigt effektivt så länge de är små, sedan blir de latare efterhand. Vi bor som du säkert förstår på landet och i vårt fall hade vi väldigt mycket nässlor på del av gräsmattan i anslutning till det boningshus vi hyr ut så tanken är att de ska vara här en begränsad tid och sedan flyttas vidare till betesmark som börjat växa igen och få hjälp av får/getter.

Jag har ju jobbat med fönster och jag vet ju med mig vad alla som haft gamla hus där köksbänken har kommit över fönstret, vad dom säger och ingen vill ju ha det så, så lite förvånande att han ritat så faktiskt.
Vad gäller fönstret och dess olikheter så kommer fönstret från allrummet inte att synas särskilt bra från utisdan då det är en åkerholme (det heter så) som står ivägen för just det fönstret och den är skyddad och får inte tas ned så den kommer liksom att stå kvar där så skillnaden kommer nog inte att bli särskilt påtaglig.
Däremot kan man som du säger justera det fönstret än mer, dra ned det till golvet eller liknande.
Jag förstår symmetrin han försöker uppnå. Men den där lösningen i köket kommer ni att hata…vet själv 😒

Om det måste vara symmetriskt hade jag minskat båda fönstren med en modul i höjdled.

Om inte. Minska i köket samt kör fullhöjd i allrum, eventuellt med dörr bredvid om ni vill ha utgång därifrån också.

Jag förstår symmetrin han försöker uppnå. Men den där lösningen i köket kommer ni att hata…vet själv 😒

Om det måste vara symmetriskt hade jag minskat båda fönstren med en modul i höjdled.

Om inte. Minska i köket samt kör fullhöjd i allrum, eventuellt med dörr bredvid om ni vill ha utgång därifrån också.
Vi sitter med exakt det där. Frugan vill ha diskbänk mot detta fönster. Fönstret lågt. Blir smutshylla. Diskbänk innebär också att det är bra med ett litet skvättskydd och då blir det ännu högre..

Jag övertalade frugan om o köra sittbänk där.
C742D392-55F4-4C11-A499-76CED4E1F899.png

Vi sitter med exakt det där. Frugan vill ha diskbänk mot detta fönster. Fönstret lågt. Blir smutshylla. Diskbänk innebär också att det är bra med ett litet skvättskydd och då blir det ännu högre..

Klokt! Jag hatar vår lösning och förstår inte att tidigare ägare gjorde så.

Tyvärr är köket inte tillräckligt gammalt för att jag skall kunna motivera att slänga ut det, men snart….!

Problemet för mig är väl att en sittbänk absolut inte funkar där fönstret placeras. Sittbänk får vi iofs 4m av på andra sidan rummet mot det andra fönstret.

Du skrev att du hade andra åsikter också, tar gärna emot dem när du har tid och ork :)
Jag tycker ni prioriterar lite underligt...
Det känns mer som en konceptskiss än som ett slutgiltigt förslag.

Kök / lounge är väldigt stort, vad är det i nerkanten, en väggfast soffa med ryggstöd rakt i fönstret?
Öppna spisen vore trevligt om den vände sig mot matplats och soffgrupp, nu är den så att man sitter och vintermyser bredvid ytterdörren som saknar ordentligt vindfång.
Med ett så stort (pretentiöst) kök i ett så stort rum behöver kyl / frys och högskåp vara integrerade i väggen och inte stå sas "i rummet", de kan byggas in i väggen mot sovrum. Var är de annars tänkta att placeras, frys / kyl skafferi i bänkskåp är sådär....

Banankorridoren har sin angöring mitt i köket, så fort man kommer hem eller ska röra sig i huset så landar man i köket, känns opraktiskt, inte heller så kul att ha köksön som fondmotiv.
Ska

Bygger man en 25 meter långt lada vill man ha genomsikt, helst ett fönster i sovrummet, men det är väll ett garage där..

Riktigt trist att behöva snirkla sig genom WIC för att komma till sovrummet, du vill ha en siktlinje genom hela huset.
WIC funkar inte, speciellt inte som genomgångsrum, en skjutdörrsgarderob skall vara 700 djup för att ha plats med dörrar, 700+700-2100 ger 700 kvar till korridor...
Sängplaceringen funkar inte, sovrummet är för litet och du vill inte ha huvudet mot entrédörren, det finns ingen plats för dörrslagning, det blir trångt, ställ sängen mot väggen så blir det bättre..

Sovrummen med bananvägg är svårmöblerade, svåra att få plats med garderober i och rent rumsligt så ger den sneda väggen inga direkta kvalitéer.
Vill man ha en banankorridor bör väll den göras i tex karrosseripanel, det och den böjda bokhyllan kommer att kosta en del.

Gästrummet borde kanske ligga närmare entrén för en tydligare distinktion mellan offentligt och privat.

Ni lägger mycket yta på sällskapsytor. "Allrum" det är väll en soffgrupp, tv och bokhylla för familjen? kan effektiviseras, tänk avstånd soffa till tv..

Groventré med tvättstuga? praktiskt om man har barn eller har ett aktivt liv där man drar in skräp.

Bibliotek, bulan som är gästrum/bokhylla kan användas så att man inte ser soffan från utsidan genom fönstret, det beror såklart på hur man angör huset.

Jag fattar iden med en öppen och en stängd sida av huset, men den kan renodlas.
Tråkigt med källarfönster i kontor/gästrum.
Inte helt lyckat med stora dubbeldörrar som enda fönster i barnrummen, de tar massor av plats och det blir svårt med skrivbordsplacering.

Ähhhh... jag är lite trött på att rita tvåor på 38kvm så jag gjorde ett snabbt utkast som illustrerar lite hur jag tänker (borde byta jobb...)
Sen kan man fluffa till det och göra det mer konsekvent

@Gnomon , många bra poänger i det du skriver, sitter dumt till så det kommer ett mer utförligt svar senare.. men den där planlösningen du gjorde får du gärna lägga upp igen så kan jag visa sambon :)

Sån beslutsångest nu. Långskylt eller inte…

F4229078-FEC1-4BAB-B04B-67618A9EA2EA.jpeg

9A7C585C-7E7C-4C2D-AB26-37D2CCB1A451.jpeg
Jag har alltid tagit bort långskylt, men det är inte för att det nödvändigtvis är fult, utan för att de dörrar jag fixat så uppenbart haft ”rundlar” i original. Har faktiskt ingen koll på tidsperioder för långskylt-som-original, jag har mest sett det i 50-talsombyggnader.

Jag har alltid tagit bort långskylt, men det är inte för att det nödvändigtvis är fult, utan för att de dörrar jag fixat så uppenbart haft ”rundlar” i original. Har faktiskt ingen koll på tidsperioder för långskylt-som-original, jag har mest sett det i 50-talsombyggnader.
Jag gillar det mer. Men så gillar jag också 50-60-tal mer. Huset är sekelskift men jag har ändå tänkt bryta av det på många ställen så just nu leder långskylt. Men får se, pendlar mycket i tyckandet.

Takfläkt. Någon här som har koll om det finns takfläkt med imkanal som går ut i sidan, dvs i horisontellt läge? Googlar bilder och det är oroväckande, typ allamånga som kör rakt upp. Det är givetvis det bästa för att ha maximal effekt men vi vill inte gärna ha upp fläktkanalen att passera sovrummet våningen ovanför. Vi vill använda murstocken där imkanalen gått tidigare.upp på vinden.

man kan givetvis börja med en 90-graders krök direkt men den bygger en del höjd i installationen och tappar fart på luftflödet. Planen är extern fläktmotor.

Någon som är duktig på bygglov…?
Vi bor i ett brf-parhus sedan en månad. Det är tre våningar, men övre plan är att egentligen ett ”loft”, då man enbart fick göra 1/3 av övervåningen som BOA, (1/3 takterrass och 1/3 förråd), för att det ska räknas som 2 våningar med snedtak.

vi ska minska på förrådet för att få större ”loft”. Men det hade ju varit fett att öppna takkupa(er), och få mycket mer BOA. Men då antar jag det inte längre klassas som 2 våningar med snedtak? Är det då lönlöst att söka om bygglov? Även om alla bostadsrätter ansöker om samma?

Vi bor i ett brf-parhus sedan en månad. Det är tre våningar, men övre plan är att egentligen ett ”loft”, då man enbart fick göra 1/3 av övervåningen som BOA, (1/3 takterrass och 1/3 förråd), för att det ska räknas som 2 våningar med snedtak.

vi ska minska på förrådet för att få större ”loft”. Men det hade ju varit fett att öppna takkupa(er), och få mycket mer BOA. Men då antar jag det inte längre klassas som 2 våningar med snedtak? Är det då lönlöst att söka om bygglov? Även om alla bostadsrätter ansöker om samma?

OM det är en Bostadsrätt så äger ju inte ni (kan vara viss skillnad här så ni måste kolla specifikt för er Brf) fönster, tak och fasad och ändring på dessa måste då godkännas av styrelsen.
Insidan, och om man önskar bygga om denna, ansvarar boende för att säkerställa att tilltänkta ombyggnationer inte påverkar konstruktion, medfar fara för byggnaden eller på annat sätt kan inverka negativt på denna..

Som sagt, det är en djungel men oavsett vad ni gör kommer ni inte kunna klassa om bostaden till något annat än vad den var ursprungligen. Dock lär klassificeringen via Hemnet bli den nya såklart. ;)

Vad står det i detaljplanen? Står det specifikt 2 våningar kan det bli svårt. Detaljplanen styr.

Knepigt...

Är det snedtak så kan det vara "mätvärt utrymme" (1,9m takhöjd + 60cm åt sidan) som sätter gränsen för vad som räknas som BTA/BOA.
Takkupor kan regleras i detaljplanen.
Skulle det finnas en maxgräns för BTA så kan du inte bygga mer "mätvärd yta".
Förrådet, har det låg takhöjd?
Ett takfönster, skulle beroende på placering inte behöva öka BTA/BOA och därför inte strida mot någon maxarea, men takfönster kanske regleras i detaljplanen.
Hursom kan du nog inte öka BOA men ev skapa mer trevligare yta.
Har jag uttryckt mig tillräckligt vagt.... ;) ?
C406E8FC-721E-4FDD-8D0B-4BA6D1226C8F.jpeg

OM det är en Bostadsrätt så äger ju inte ni (kan vara viss skillnad här så ni måste kolla specifikt för er Brf) fönster, tak och fasad och ändring på dessa måste då godkännas av styrelsen.
Insidan, och om man önskar bygga om denna, ansvarar boende för att säkerställa att tilltänkta ombyggnationer inte påverkar konstruktion, medfar fara för byggnaden eller på annat sätt kan inverka negativt på denna..

Som sagt, det är en djungel men oavsett vad ni gör kommer ni inte kunna klassa om bostaden till något annat än vad den var ursprungligen. Dock lär klassificeringen via Hemnet bli den nya såklart. ;)

Vad står det i detaljplanen? Står det specifikt 2 våningar kan det bli svårt. Detaljplanen styr.

Knepigt...

Är det snedtak så kan det vara "mätvärt utrymme" (1,9m takhöjd + 60cm åt sidan) som sätter gränsen för vad som räknas som BTA/BOA.
Takkupor kan regleras i detaljplanen.
Skulle det finnas en maxgräns för BTA så kan du inte bygga mer "mätvärd yta".
Förrådet, har det låg takhöjd?
Ett takfönster, skulle beroende på placering inte behöva öka BTA/BOA och därför inte strida mot någon maxarea, men takfönster kanske regleras i detaljplanen.
Hursom kan du nog inte öka BOA men ev skapa mer trevligare yta.
Har jag uttryckt mig tillräckligt vagt.... ;) ?
C406E8FC-721E-4FDD-8D0B-4BA6D1226C8F.jpeg
Tack alla!
Precis bostadsrätt så det är ju isf föreningen som ansöker om bygglov och gör det (5 hushåll). Förrådet börjar vid just 1.9m takhöjd så vi kommer iaf flytta vägg 0.6m. Om vi får räkna det eller ej är väl oklart, men kommer bli mkt bättre rum.

sedan dök idén upp att göra takkupor för att få mkt större utrymme, men känns ju tvek att det skulle gå igenom… Men får börja med att kolla detaljplanen, samt om det är så att en takkupa gör att det blir 3 våningar… Takfönster är ett trevligt alternativ. Sitta i läshörnan och kolla på stjärnorna:)

Sen kan brandkåren(/detaljplan) ha synpunkt på om den översta våningen ska vara sovrum/boyta, kan behövas utrymningsväg/fönster på gavelsida också.

Sen kan brandkåren(/detaljplan) ha synpunkt på om den översta våningen ska vara sovrum/boyta, kan behövas utrymningsväg/fönster på gavelsida också.
Kollade detaljplanen nu.
Det får vara 2 våningar med snedtak där 1/3 är boarea. Man har alltså maxat enligt detaljplanen. Sedan kan man tycka att inte huset blir större pga takkupor men misstpatt det blir svårt att få igenom ngt mer än möjligen takfönster

Senast ändrad:
Kollade detaljplanen nu.
Det får vara 2 våningar med snedtak där 1/3 är boarea. Man har alltså maxat enligt detaljplanen. Sedan kan man tycka att inte huset blir större pga takkupor men misstpatt det blir svårt att få igenom ngt mer än möjligen takfönster
Jo, men tänk på att "mätvärt" är 60cm utanför 1,9m (se tidigare bild).
Så om jag fattar dig rätt så har du redan nu BOA i en del av förrådet.
BOA blir inte större om du river väggen då du redan nu har tillträde, hade det stått en vägg utan lucka/dörr så hade gränsen för BOA/BTA gått där.
Frågan är om hur den lokala höjningen av takhöjd över 1,9m i/under takfönstret räknas, det beror på var fönstret sitter, sätter du det innanför 1,9 + 60cm så ändras ju inte boa.
Takfönster är bygglovspliktigt och medför lite jobbiga konstruktioner när du tar hål i taket.
Kanske är väggen bärande, prata med en konstruktör..

Jo, men tänk på att "mätvärt" är 60cm utanför 1,9m (se tidigare bild).
Så om jag fattar dig rätt så har du redan nu BOA i en del av förrådet.
BOA blir inte större om du river väggen då du redan nu har tillträde, hade det stått en vägg utan lucka/dörr så hade gränsen för BOA/BTA gått där.
Frågan är om hur den lokala höjningen av takhöjd över 1,9m i/under takfönstret räknas, det beror på var fönstret sitter, sätter du det innanför 1,9 + 60cm så ändras ju inte boa.
Takfönster är bygglovspliktigt och medför lite jobbiga konstruktioner när du tar hål i taket.
Kanske är väggen bärande, prata med en konstruktör..
Vi kommer inte göra takfönster. Är gott om fönster åt andra håll så skulle nog bli väldigt varmt. Mest ett konstaterande att det troligen är det enda som kan gå.

ok då är det kanske så att den BOA vi har nu är inkluderat en del av förrådet. Trodde inte den ytan räknades. Hur som kommer vi flytta väggen :)

tack för svaren!

Behöver lite tips... Mina päron ska riva sommarstugan och bygga året-runt hus + garage. Grannarna på andra sidan gatan har klagat på att garaget kommer skymma deras sjöutsikt (vilken borde vara måttlig och mest på vinterhalvåret när träden tappat löven) och de har överklagat bygglovet för garaget. Vi har försökt att resonera med dom men dom står fast och det ser nu ut som att vi måste flytta garaget, vilket retar mig som satan!

Vilken är den tätaste och högsta buskväxten som finns? De ska fan inte se sjön över vår tomt nåt mer!

Behöver lite tips... Mina päron ska riva sommarstugan och bygga året-runt hus + garage. Grannarna på andra sidan gatan har klagat på att garaget kommer skymma deras sjöutsikt (vilken borde vara måttlig och mest på vinterhalvåret när träden tappat löven) och de har överklagat bygglovet för garaget. Vi har försökt att resonera med dom men dom står fast och det ser nu ut som att vi måste flytta garaget, vilket retar mig som satan!

Vilken är den tätaste och högsta buskväxten som finns? De ska fan inte se sjön över vår tomt nåt mer!
Trist situation, hoppas ni kan lösa det på något sätt.

Angående växt tror jag en Taxus/Idegran uppfyller dina krav. Kan bli ett par meter hög och är grön året om.

eiben-taxus-baccata-180-200cm.jpg

(bild lånad från nätet)

Vänligen,
Martin

Tillbaka
Topp