• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Just fan. Jag glömde ju att det var loft och stirrade bara på "kartan".
Då är det bra genomtänkt eftersom golvytan blir fri från säng.

Attefallare på gården är kanon, åtminstone på sommaren. Men ska man ha dass och dyl. så är det lite knepigare.
Att ha ett större gästrum är väl kanske inte så viktigt, men alltid bra. Kontor fungerar ju i "biblioteket".

Ja, det finns ju fysiska begränsningar och under förutsättningarna så verkar det vara riktigt bra.
Anade att det kanske var så, eller så bor du själv i ett sekelskiftes hus och har andra preferenser för vad stort och litet är ;)

Vi har prickmark runt hela huset i princip så det finns inte mycket att göra vad gäller placering osv...

Vi hade inte byggt ett rakt hus egentligen men då vi inte får bryta nock så har vi inte så mycket val samt att vi inte vill ha två-plan.. då blir det långt och smalt.

Jag känner mig rätt nöjd, vi har hittat lite udda lösningar som jag tror kommer skapa lite wow känsla och kontraster. Fönstren saknar karm/båge och blir helt integrerade i väggen vilket jag tror kommer skapa en trevlig känsla, särskilt i de större fönstren.

Stämmer,

Jag köpte en från Vedpool.

Är riktigt nöjda.

vedpool1.JPG
Oh de där var snyggt. Uppvärmning via pump? Kollar på hemsidan deras men hittar ingen motsvarande den där? Alla har ju fula rökrör..

Edit: Hittade nått under spa exclusive.

Var det dyrt?

Anade att det kanske var så, eller så bor du själv i ett sekelskiftes hus och har andra preferenser för vad stort och litet är ;)

Vi har prickmark runt hela huset i princip så det finns inte mycket att göra vad gäller placering osv...

Vi hade inte byggt ett rakt hus egentligen men då vi inte får bryta nock så har vi inte så mycket val samt att vi inte vill ha två-plan.. då blir det långt och smalt.

Jag känner mig rätt nöjd, vi har hittat lite udda lösningar som jag tror kommer skapa lite wow känsla och kontraster. Fönstren saknar karm/båge och blir helt integrerade i väggen vilket jag tror kommer skapa en trevlig känsla, särskilt i de större fönstren.

Ja, sekelskiftet mot 2000-talet.
Jag har själv för små rum och glor en del på nya hus och planlösningar.
Det jag blir så trött på är att det tydligen inte går att frambringa ett enda sovrum över 10m2, förutom det sovrummet som är tänkt till de vuxna i familjen.
90's säng intryckt mot vägg verkar vara någon form av maxbegränsning som arkitekter har som default och i övrigt så är det öppen planlösning på allt annat.
Man skapar trångboddhet även om det inte riktigt behövs.

Ja, sekelskiftet mot 2000-talet.
Jag har själv för små rum och glor en del på nya hus och planlösningar.
Det jag blir så trött på är att det tydligen inte går att frambringa ett enda sovrum över 10m2, förutom det sovrummet som är tänkt till de vuxna i familjen.
90's säng intryckt mot vägg verkar vara någon form av maxbegränsning som arkitekter har som default och i övrigt så är det öppen planlösning på allt annat.
Man skapar trångboddhet även om det inte riktigt behövs.
Du kan ju alltid rita om eller rita eget :)

Men jag håller med, hur ofta är man egentligen som vuxen i sovrummet. I vårt fall så pga placering av toa wic så blir det liksom det utrymmet till övers.

Barnen kommer att få plats med en 160 säng på sina loft

Jag vill bara inflika -apropå sekelskifteshus- att det kanvara ett helvete med stora rum också. Att anpassa ett sådant hus för ett modernt familjeboende är inte bara enkelt. Vi har fortfarande ingen riktig tvättstuga efter sex år i huset.

Och @Donkii förresten, jag gillar ladhus, och ert ser grymt ut. Särskilt den krökta korridoren, älskar’t.

Jag vill bara inflika -apropå sekelskifteshus- att det kanvara ett helvete med stora rum också. Att anpassa ett sådant hus för ett modernt familjeboende är inte bara enkelt. Vi har fortfarande ingen riktig tvättstuga efter sex år i huset.

Och @Donkii förresten, jag gillar ladhus, och ert ser grymt ut. Särskilt den krökta korridoren, älskar’t.
Tack, kul att du gillar det :)
Kurvaturen i korridoren tror jag kommer vara riktigt ball när man väl står där. Jag tror man kommer att dras lite åt det hållet för man vill veta vad fins där borta, samtidigt som man slipper se rakt igenom huset. Tanken är också att det ska skapa lite dynamik, man går från Stort och öppet till lågt och lite "trångt" för att sedan komma ut i något stor och öppet igen. 220cm takhöjd i korridoren öppnas upp till 500cm på båda sidor om korridoren.

Sen förstår jag precis problematiken. Det finns ju andra saker med dessa sekelskifteshus också som inte alltid är roliga, typ uppvärmningen med oftast lite äldre fönster, takhöjd och visst läckage i allmänhet.. men det är ju också lite charmen med dessa hus, stora, pampiga och inte alls likt något annat som byggs idag :)

Nu är detta ingen renovering iofs men detta blir nog the final edition av det hus vi har för avsikt att bygga :) Tar gärna emot feedback om ni har någon :)

Avseende KLK i hall så blir det mjuka vikväggar, dvs inte flera dörrar likt bild. Apparatrummet kan mycket väl bli något annat, beror på värmesystemet helt enkelt.

Öppet till nock i kök/lounge samt Allrum/Bibliotek. Barnens rum Sov2 Sov3 får öppet till nock även dom med sovloft som går ut över korridoren, i barnens rum spänner vi upp ett nät från loftet över hela rummet så får dom ett utrymme för att hänga, leka, sovplatser osv.
Skärmavbild 2021-09-20 kl. 11.50.58.png

Skärmavbild 2021-09-21 kl. 21.56.31.png
Skärmavbild 2021-09-21 kl. 21.56.47.png
Skärmavbild 2021-09-21 kl. 21.56.56.png
Skärmavbild 2021-09-21 kl. 21.57.05.png
Kul idé med den svängda korridoren och loftsängarna. Det jag funderar över är placeringen av toaletterna. Mina barn blir alltid nödiga när någon av oss vuxna är på toaletten eller duschar.. eller när man kommer hem så är det så bråttom att de knappt hinner få av sej stövlarna än mindre regnkläder.. så jag hade velat ha en WC vid entrén. Den andra WCn ligger också lite knepigt till. Master bedroom, hade ju kunnat va mindre om man inte behövde ha en passage bakom för att nå toaletten, tex rotera WC & klädkammare 90 grader till vänster?

Senast ändrad:

Som ägare till ett 30-tals funkishus så kan jag bara konstatera att jag älskar stora rum. Man får bara se till att ha tillräckligt av dem!

Nu är detta ingen renovering iofs men detta blir nog the final edition av det hus vi har för avsikt att bygga :) Tar gärna emot feedback om ni har någon :)

Avseende KLK i hall så blir det mjuka vikväggar, dvs inte flera dörrar likt bild. Apparatrummet kan mycket väl bli något annat, beror på värmesystemet helt enkelt.

Öppet till nock i kök/lounge samt Allrum/Bibliotek. Barnens rum Sov2 Sov3 får öppet till nock även dom med sovloft som går ut över korridoren, i barnens rum spänner vi upp ett nät från loftet över hela rummet så får dom ett utrymme för att hänga, leka, sovplatser osv.

Tycker det allmänt ser schyst ut!
Gillar framförallt det svängda hallpartiet. Men några spontana tankar.
  • Hallpartiet svänger bort från hallen och känns inte så välkomnande, istället för att leda en från hallen vidare in i huset. Risk att slå i hörnet till apparatrummet varje gång man ska gå in där? Och trångt mellan korridor och köksö? Dynamiken med olika höjder (lågt i korridoren och högre utanför) är ju väl beprövat och brukar ge en häftig känsla. Kanske det hade gått att låta korridoren vara mer trattformad för ytterligare dynamik, mer bredd mot köket och smalnar av längre in? Eller bara en trattform precis i slutet mot köket för att leda en från/till hallen? Skulle hallen ha svängen åt andra hållet skulle även sikten från köket/matplatsen till toalettdörren minska?
  • WC långt från hallen är inte så kul som tidigare påpekat, även smutsiga skor som ska sköljas av och liknande måste färdas långt genom huset och smutsa ner.
  • Lyxigt med separat WC till master bedroom men hade varit praktiskt när det är fler gäster och liknande att den också skulle vara tillgänglig för övriga huset?
  • Ska all hallförvaring alltid vara undanskymd? Ser inte ut att finnas någon plats för gäster att enkelt ställa av sig skor, hänga hatten och mössan?
  • Walk in closeten blir en bra ljudbarriär mot övriga huset, men kommer ni kunna ha nog bra ordning där så det inte blir känslan av att gå genom ett förråd när ni går från sovrummet och vidare ut i huset? Jag hade valt tvärtom

Tycker det allmänt ser schyst ut!
Gillar framförallt det svängda hallpartiet. Men några spontana tankar.
  • Hallpartiet svänger bort från hallen och känns inte så välkomnande, istället för att leda en från hallen vidare in i huset. Risk att slå i hörnet till apparatrummet varje gång man ska gå in där? Och trångt mellan korridor och köksö? Dynamiken med olika höjder (lågt i korridoren och högre utanför) är ju väl beprövat och brukar ge en häftig känsla. Kanske det hade gått att låta korridoren vara mer trattformad för ytterligare dynamik, mer bredd mot köket och smalnar av längre in? Eller bara en trattform precis i slutet mot köket för att leda en från/till hallen? Skulle hallen ha svängen åt andra hållet skulle även sikten från köket/matplatsen till toalettdörren minska?
  • WC långt från hallen är inte så kul som tidigare påpekat, även smutsiga skor som ska sköljas av och liknande måste färdas långt genom huset och smutsa ner.
  • Lyxigt med separat WC till master bedroom men hade varit praktiskt när det är fler gäster och liknande att den också skulle vara tillgänglig för övriga huset?
  • Ska all hallförvaring alltid vara undanskymd? Ser inte ut att finnas någon plats för gäster att enkelt ställa av sig skor, hänga hatten och mössan?
  • Walk in closeten blir en bra ljudbarriär mot övriga huset, men kommer ni kunna ha nog bra ordning där så det inte blir känslan av att gå genom ett förråd när ni går från sovrummet och vidare ut i huset? Jag hade valt tvärtom
  • God tanke, jag har själv funderat lite i de banorna avseende korridoren, värt att undersöka att böja den åt motsatt håll. Trattformad har jag inte funderat över, tänker att det sväljer nån kvm mer än vad jag är villig att göra avkall på, kanske..
  • Vi hade en liiiten WC i första utkastet direkt i hallen men den kändes dock lite malplacerad och gjorde att förvaringen blev lite lidande, valde därför att ta bort den och bara köra med förvaring. Ev så kommer det en liten utkastare till vänster om entrén för att spola av typ skor och djur eller så adderas en dörr till tvättstuga, har inte funderat klart där...
  • Separat WC i vår del blev typ naturligt när planlösningen blev som den blev eller vad man ska säga. Förstår din tanke men ser egenetligen ingen klockren lösning för att placera WC på annat ställe som känns bra..
  • Tanken är att kunna dra för att skärma av stöket, jackor, skor osv med en skjutbar vägg. Dock kan man såklart välja att ha den till hälften öppen t.ex. så att den delen närmst entrédörr är öppen. Direkt när man kommer in så kommer det att sitta krokar på murstocken till kaminen för att hänga jackor och under kaminen kommer det finnas platsbyggda hyllor som agerar skoställ. I det lilla utrymmet mellan kamin och yttervägg blir det enkel förvaring för att kasta in lite handskar o grejer.
  • WIC. Det är som du är inne på tänkt att den får agera lite ljudbarriär. Man verkar bygga såhär mer och mer nuförtiden att man går igenom en WIC innan man kommer till sovrum, väldigt vanligt i USA just nu enligt dom som kan, haha.. Ordning får vi hoppas vi kan hålla, men inget jag tänker ta gift på. Med tvärtom menar du att du byter placering på Sovrum och WIC/Toa eller att du väljer att flytta dörren bara för ingång direkt i Sovrum?

Tack för super intressanta iaktagelser :)

Mjuk vikvägg
1632322240040.png

1632322273614.png

Helt rätt att bygga 1 plan.
Mvh en idiot som köpte ett sketet 30 tals hus på 3 jävla våningar…. Fyfan vad jag avskyr det

Min erfarenhet av luft/luft.
Välj med fördel Mitsubishi vi är väldigt nöjda efter två år, trots sekelskifteshus och många rum. Rekommenderar att inte välja en billig variant utan ta deras toppmodell (vilken det nu är). Vi la strax under 50 för två, en på varje våning. Skillnaden märks på ljud och värmeeffekt/funktioner.
Det ser lite såklart tråkigt ut med en box på väggen/taket men det är var det är, bara att gilla läget. Ser den inte längre.
Inte optimalt men fungerar tills det är dags för Bergvärme och rördragning genom huset.
Tack, det blev ett annat fabrikat för oss nu men ser bra ut på papper iaf. Börjar med en på nedre plan så får vi se lite hur värmen sprider sig och eventuella behov att komplettera senare.

Snyggt och spännande planlösning! Vad har ni för ungefärlig tidsplan, nyfiken :)

Är det tänkt att köket ska gå över fönstret eller är det synvilla? Ser ut som att köket är standard på 900 mm höjd och fönster ca 600 mm.

Snyggt och spännande planlösning! Vad har ni för ungefärlig tidsplan, nyfiken :)

Är det tänkt att köket ska gå över fönstret eller är det synvilla? Ser ut som att köket är standard på 900 mm höjd och fönster ca 600 mm.
Tidsplanen är väl att vi i bästa fall kan flytta in i juni, kanske optimistiskt :)

Jag vill tro att arkitekten tänkt längre än att fönstret ska gå nedanför köksbänk, får helt enkelt kolla upp det. Men jag vill tro att det är lite av en synvilla då fönstret bör sitta högre än 600 från golv... Återkommer i det ärendet :)

70222FCE-B4A5-4452-AF6F-870E16389D82.jpeg

fler än jag som lägger orimligt mycket tid och pengar på gräsmattan?
Som nybliven gräsmatteägare har jag lagt ner märkligt mycket tid på att klippa gräs denna sommar. Beställde en robot som hade leveransproblem och jag var för “snål” för att köpa en ny/tillfällig gräsklippare så lånade en gamla maskin som mer var tänkt för en 10m2 gräsmatta.
Men för 2 veckor sedan fick vi äntligen (!) leverans av våran gräsklipparrobot så som svar på din fråga har jag både lagt ner massa tid och nu pengar :)

Dock nöjd med resultatet, lite skillnad från i våras.

Maj:
IMG_8578.jpg

Idag:
IMG_9976.jpg

@Donkii Riktigt snyggt hus. Vad är det tänk att ha för färg på fasaden?

Vänligen,
Martin

Som nybliven gräsmatteägare har jag lagt ner märkligt mycket tid på att klippa gräs denna sommar. Beställde en robot som hade leveransproblem och jag var för “snål” för att köpa en ny/tillfällig gräsklippare så lånade en gamla maskin som mer var tänkt för en 10m2 gräsmatta.
Men för 2 veckor sedan fick vi äntligen (!) leverans av våran gräsklipparrobot så som svar på din fråga har jag både lagt ner massa tid och nu pengar :)

Dock nöjd med resultatet, lite skillnad från i våras.

Maj:
IMG_8578.jpg

Idag:
IMG_9976.jpg

@Donkii Riktigt snyggt hus. Vad är det tänk att ha för färg på fasaden?

Vänligen,
Martin
Vilken kör du?

Du har inga äppelträd va? 😅
Jag har haft min automower sedan 2008, den håller sig som den bästa trädgårdsprylen år efter år. Nu börjar den dock bli lite sliten. Bakdäcken är blankslitna. Får gå in i biltråden och fråga vilka däck man ska köpa...

Har många träd på tomten och just fallfrukt är den trista delen med robot. Plockar man inte upp så hugger klipparen sönder frukten precis lagom mycket så den snabbt börjar ruttna och drar till sig mängder med getingar. Mina äpplen har ändå någon sjuka så de blir prickiga och inte håller för lagring ändå så jag har löst problemet genom att beskära träden stenhårt. Då får jag ingen frukt, alls. Det där med att man ska kunna kasta hatten igenom kronan är löjligt - man ska kunna kasta skrivbordet igenom, då är det lagom hårt beskuret 😄

Tillbaka
Topp