• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

JohanHLM

Rolex
Vet inte exakt hur rättsinstanserna funkar, om det blir länsstyrelsen eller vad som nu är nästa steg.

Enligt expertis ska carporten vara helt OK att bygga utan bygglov då den räknas som ett skärmtak på garaget i och med att de sitter ihop. Och det ska vara helt OK att bygga inom detaljplanens 4,5 meter från angränsande tomt.
Gången är länsstyrelsen, Mark- & Miljödomstolen, Mark- & Miljööverdomstolen.
Tolkar det som att det är en gammal detaljplan för området med hänsyn till att det står en gammal sommarstuga på fastigheten? Har byggnadsnämnden gjort avvikelser mot angivelser i detaljplanen tidigare är de skyldiga att göra det även vid din ansökan dvs. utgå från prejudicerande fall. Det är ganska vanligt att detta inte följs så är du mån om att få igenom bygglovet vid en ev. överklagan kan det vara bra att vara förberedd och inventera området inom detaljplanen för att se om det tidigare beviljats avsteg från den likvärdigt ditt ev. avsteg.
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Sticker in med en fråga om postlådor: Tips? Finns det några tidlösa klassiker? Postlådan som kom med huset läcker och ser inte heller så rolig ut. Letar efter en låda som kan monteras på plank/fasad. Behöver inte vara jättestor men bra om det går att få in mindre paket. Har tittat främst på Berglund och Flexbox.
 

zeke_varg

Omega
Ett golv för hela övervåning är beslutat att köpas. Blir ett jävla lapptäcke annars och några ansenliga nivåskillnader.. Vi kollade på ett par stycken golvtyper och valde ett av dom. 1200 spänn kvadraten kändes i häftigaste laget. Kärsh ska tydligen vara topnotch men Pergo som var vår tillverkare på andra plats och hamnade tydligen på en dryg 600ing kvadraten. Blir en 50kvm att lägga.



Någon som sitter med info om vardera tillverkare?

Här är ett litet knixhörn vi ska bygga lite golv runt. 🥳😱
8BB14E23-0DC7-4C23-9AB3-D88D0591D738.png

En 5cm golvsockel som man förmodligen kommer dra stortån i 300 gånger om man inte höjer golvet. Vi har 4cm upp till badrummet också så det känns som vi inte har nåt val. 🤷🏻‍♂️
66677D54-4C85-49B3-983E-CE5DCCB14A0C.png

parkettrackarn vi förmodligen väljer:
3C33CC81-3028-4C13-8C2C-C26F81E0E19F.jpeg
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Ett golv för hela övervåning är beslutat att köpas. Blir ett jävla lapptäcke annars och några ansenliga nivåskillnader.. Vi kollade på ett par stycken golvtyper och valde ett av dom. 1200 spänn kvadraten kändes i häftigaste laget. Kärsh ska tydligen vara topnotch men Pergo som var vår tillverkare på andra plats och hamnade tydligen på en dryg 600ing kvadraten. Blir en 50kvm att lägga.



Någon som sitter med info om vardera tillverkare?

Här är ett litet knixhörn vi ska bygga lite golv runt. 🥳😱
8BB14E23-0DC7-4C23-9AB3-D88D0591D738.png

En 5cm golvsockel som man förmodligen kommer dra stortån i 300 gånger om man inte höjer golvet. Vi har 4cm upp till badrummet också så det känns som vi inte har nåt val. 🤷🏻‍♂️
66677D54-4C85-49B3-983E-CE5DCCB14A0C.png

parkettrackarn vi förmodligen väljer:
3C33CC81-3028-4C13-8C2C-C26F81E0E19F.jpeg


Vettigt att lägga samma golv på samma plan. Och med samma höjd överralt.

Prisskillnaden på ca 30,000kr är ju ett helt klart avgörande steg för att välja Pergo golvet om ni upplever dom likvärdiga.


Pergo är ju välkänt märke, frågan är ju om Kärsch är dubbelt så bra, svårt att avgöra men prisskillnaden känns ganska så stor om man upplever dom likvärdiga.
Är Kärsch golvet tjockare eller samma tjocklek?

Sen tillkommer ju läggningskostnaden som är ungefär samma vilket golv du än väljer, eller tänker ni lägga golvet själv?

Om ni ska låta någon golvläggare hjälpa er så hör hur dom upplever skillnaderna mellan golven och om det skiljer i pris för läggningen då det ena kan vara mer lättjobbat.
 

leicaphile

Panerai
Antar att det är Kährs du tittar på. Priserna kan variera kraftigt mellan olika butiker. Hittade ett jag gillade men lokala golvfirman skulle ha 900/m2. Köpte på nätet för 525/m2 istället. Sade till de lokala att jag gärna betalar nån hundring mer för att handla från dem men de sade att det var under deras inköpspris.

Lagt ner runt 35 m2 i källaren och är väldigt nöjd. Snyggt och verkar vara väldigt bra kvalitet.

Hittade det vi köpte, kostar 632 på nätet idag:
 

zeke_varg

Omega
Om jag inte minnes fel är det ett 20-talshus. I så fall röstar jag på furugolv, grymt skönt att gå på, prisvärt (köper man tjockare varianten behövs inget undergolv) och enkelt att lägga.
Jag har också mest varit inne på det mest men tyvärr fått släppa det. Lite knepigt att få till plank som rör sig över årstiderna. Lägga plank tar sin tid Sen så börjar man med att nota eller vad det heter för att klara årstidsvariationer. Sen slipar man ner av sullet sen lacka. Sen var en faktor att frugan inte ville ha skräpspringan.

Jobbigt att inte välja främsta valet på allt. Att inte vara överens :( Men vafan, ge o ta. Blir bra netto när två är intresserade.

vi gör det inte själva så det är en kostnad som sticker iväg.

Just nu känns bygget jävligt bra ändå. Normala gör-det-självare skulle fixa till det här på mer än 5-10 år om man har ett jobb o liv också… o. vi planerar in ett halvår till o bli 90% klara. Det jag svettas med är alla beslut på volley och hålla i slantarna. Sen åker jag till tippen/river på helgerna.

målare nästa v i badrum och ventilation övervåning. Vecka efter plattsättare. Efter det montering av kommoder o blandare. Sen laga skorsten och taket. Sen kommer dränerade 8 nov. Golvet till hallen 2 dec. Golvet till köket 28dec…… 🥳🤷🏻‍♂️🏋️‍♀️
 
Senast ändrad:
Jag har också mest varit inne på det mest men tyvärr fått släppa det. Lite knepigt att få till plank som rör sig över årstiderna. Lägga plank tar sin tid Sen så börjar man med att nota eller vad det heter för att klara årstidsvariationer. Sen slipar man ner av sullet sen lacka. Sen var en faktor att frugan inte ville ha skräpspringan.

Jobbigt att inte välja främsta valet på allt. Att inte vara överens :( Men vafan, ge o ta. Blir bra netto när två är intresserade.

vi gör det inte själva så det är en kostnad som sticker iväg.

Just nu känns bygget jävligt bra ändå. Normala gör-det-självare skulle fixa till det här på mer än 5-10 år om man har ett jobb o liv också… o. vi planerar in ett halvår till o bli 90% klara. Det jag svettas med är alla beslut på volley och hålla i slantarna. Sen åker jag till tippen/river på helgerna.

målare nästa v i badrum och ventilation övervåning. Vecka efter plattsättare. Efter det montering av kommoder o blandare. Sen laga skorsten och taket. Sen kommer dränerade 8 nov. Golvet till hallen 2 dec. Golvet till köket 28dec…… 🥳🤷🏻‍♂️🏋️‍♀️
Inte för att röra till det ännu mer för er, men massivt trägolv behöver varken vara flytande eller notas :)

20 mm eller mer i tjocklek och det är självbärande och skruvas direkt i reglar. Då behövs inget undergolv och den materialkostnader kan sparas samt att det rör sig inte med årstiderna då det sitter stumt mot reglarna, precis som förr i tiden.

 

zeke_varg

Omega
Inte för att röra till det ännu mer för er, men massivt trägolv behöver varken vara flytande eller notas :)

20 mm eller mer i tjocklek och det är självbärande och skruvas direkt i reglar. Då behövs inget undergolv och den materialkostnader kan sparas samt att det rör sig inte med årstiderna då det sitter stumt mot reglarna, precis som förr i tiden.


👍 ska kolla lite på det.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Ett golv för hela övervåning är beslutat att köpas. Blir ett jävla lapptäcke annars och några ansenliga nivåskillnader.. Vi kollade på ett par stycken golvtyper och valde ett av dom. 1200 spänn kvadraten kändes i häftigaste laget. Kärsh ska tydligen vara topnotch men Pergo som var vår tillverkare på andra plats och hamnade tydligen på en dryg 600ing kvadraten. Blir en 50kvm att lägga.



Någon som sitter med info om vardera tillverkare?

Här är ett litet knixhörn vi ska bygga lite golv runt. 🥳😱
8BB14E23-0DC7-4C23-9AB3-D88D0591D738.png

En 5cm golvsockel som man förmodligen kommer dra stortån i 300 gånger om man inte höjer golvet. Vi har 4cm upp till badrummet också så det känns som vi inte har nåt val. 🤷🏻‍♂️
66677D54-4C85-49B3-983E-CE5DCCB14A0C.png

parkettrackarn vi förmodligen väljer:
3C33CC81-3028-4C13-8C2C-C26F81E0E19F.jpeg

Har ingen aning om exakt märke på virket men så här blev våra golv för 1100kr/kvm (inkl. Material). Andra gången jag använder denna firma och kan varmt rekommendera dem gällande golvläggning i Sthlm.

395DEFE1-9D31-4D1C-B163-08EAF0DF2E92.jpeg
A9BBB3E4-7D45-49F8-9FAA-CC79DF22E9AB.jpeg
 

jla

Omega
Inte riktigt en renovering men likväl en byggfråga..Vårt singelgarage är kopplat på huset och inte särskilt isolerat, det är redan nu för kallt att vara där så tittar på en lösning för värme. Bör jag välja oljefyllda elradiatorer eller en luftvärmepump? Vi har vårt hemmagym i garaget så blir obrukbart på vintern om vi inte lyckas hålla 18 grader åtminstone. På Jula är det extrapris på en 3,66kW luftvärmepump (https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-008299/) den här veckan, kan det vara något eller är det overkill? Garaget är bara 22kvm så jag har fått höra att radiatorer kan räcka men då kunde det tydligen bli lite problem med fukt. Kan ingenting om sånt här.. :D

Vi ska bo här som mest i 5 år innan vi förhoppningsvis behöver större hus så är inte villig att göra någon jätteinvestering i dagsläget. Huset har en frånluftvärmepump med vattenradiatorer som uppvärmning och pumpen står i vägg i vägg med garaget, går det att dra ut ett vattenelement eller blir det för dyrt och ineffektivt?
 

leicaphile

Panerai
Direktverkande el skulle jag nog skippa, det kommer att kosta skjortan. Satsa på en billig men duglig luftvärmepump tycker jag. Går att komplettera nuvarande system naturligtvis men det blir ganska dyrt och du behöver se om det är dimensionerat för att hantera 22 m2 dåligt isolerat utrymme utöver huset..
 

jla

Omega
Direktverkande el skulle jag nog skippa, det kommer att kosta skjortan. Satsa på en billig men duglig luftvärmepump tycker jag. Går att komplettera nuvarande system naturligtvis men det blir ganska dyrt och du behöver se om det är dimensionerat för att hantera 22 m2 dåligt isolerat utrymme utöver huset..
Tack för input, fick bli en luftvärmepump.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Inte riktigt en renovering men likväl en byggfråga..Vårt singelgarage är kopplat på huset och inte särskilt isolerat, det är redan nu för kallt att vara där så tittar på en lösning för värme. Bör jag välja oljefyllda elradiatorer eller en luftvärmepump? Vi har vårt hemmagym i garaget så blir obrukbart på vintern om vi inte lyckas hålla 18 grader åtminstone. På Jula är det extrapris på en 3,66kW luftvärmepump (https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-008299/) den här veckan, kan det vara något eller är det overkill? Garaget är bara 22kvm så jag har fått höra att radiatorer kan räcka men då kunde det tydligen bli lite problem med fukt. Kan ingenting om sånt här.. :D

Vi ska bo här som mest i 5 år innan vi förhoppningsvis behöver större hus så är inte villig att göra någon jätteinvestering i dagsläget. Huset har en frånluftvärmepump med vattenradiatorer som uppvärmning och pumpen står i vägg i vägg med garaget, går det att dra ut ett vattenelement eller blir det för dyrt och ineffektivt?
Luftvärmepump hade jag gått för. Men det första jag hade gjort skulle vara någon form av tilläggsisolering. Du säger själv att det är dåligt isolerat, så oavsett värmekälla du väljer kommer du elda för kråkorna.
 

jla

Omega
Luftvärmepump hade jag gått för. Men det första jag hade gjort skulle vara någon form av tilläggsisolering. Du säger själv att det är dåligt isolerat, så oavsett värmekälla du väljer kommer du elda för kråkorna.
Ok, garaget är isolerat i taket som jag har förstått är viktigast, men golvet är ju bara en platta och det blir väldigt kallt. Porten läcker också en del luft men har tänkt hänga för ett draperi eller så, går ändå sällan in den vägen. Har beställt en pump och behöver ju bara värma när jag ska in och träna ändå egentligen så börjar med det så får jag utvärdera.
 

leicaphile

Panerai
Ok, garaget är isolerat i taket som jag har förstått är viktigast, men golvet är ju bara en platta och det blir väldigt kallt. Porten läcker också en del luft men har tänkt hänga för ett draperi eller så, går ändå sällan in den vägen. Har beställt en pump och behöver ju bara värma när jag ska in och träna ändå egentligen så börjar med det så får jag utvärdera.

Nu vet jag inte hur ditt hemmagym ser ut men har du skivstång, hantlar, kettlebells osv räcker det inte riktigt med att snabbt värma upp utrymmet tycker jag.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nu vet jag inte hur ditt hemmagym ser ut men har du skivstång, hantlar, kettlebells osv räcker det inte riktigt med att snabbt värma upp utrymmet tycker jag.
Ja när väl stänger etc blivit kalla så tar det lång tid att få dem i någorlunda behaglig temperatur.

@jla ver du om det finns någon isolering under plattan? Om.sa är fallet så går övrig isolering att fixa till i efterhand. Lite jobb men klart görbart

Vi kör en Panasonicpump i garaget och det är overkill med den pumpen för utrymmet. Dock så är det en modern port och bra isolerat i överlag så det inga problem att få upp temp eller bibehålla. Isoleringen i väggarna har inte jättestor betydelse är mest i bjälklaget till taket och porten. Hade någon graf på hur mycket isolering i väggarna påverkad men hittar tyvärr inte.

Tror ej att element kommer räcka potentiellt,
Lvp lär hjälpa men kan bli dyrt att köra den beroende på hur isoleringen är. Vårat som är liknande storlek har ej inneburit någon större kostnad att ligga på 18 grader även under vintertid, det som är positivt med erat är att en sida är mot en isolerad vägg.
 
Senast ändrad:

OddD

Panerai
2-Faktor
Ok, garaget är isolerat i taket som jag har förstått är viktigast, men golvet är ju bara en platta och det blir väldigt kallt. Porten läcker också en del luft men har tänkt hänga för ett draperi eller så, går ändå sällan in den vägen. Har beställt en pump och behöver ju bara värma när jag ska in och träna ändå egentligen så börjar med det så får jag utvärdera.

Golvet går ju att isolera fläckvis med träningsmattor, där du har utrustning/träningsplats.
Om du har stora "köldhål" så går det att sätta frigolitblock för dom.
T.ex porten om du inte använder den.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Ok, garaget är isolerat i taket som jag har förstått är viktigast, men golvet är ju bara en platta och det blir väldigt kallt. Porten läcker också en del luft men har tänkt hänga för ett draperi eller så, går ändå sällan in den vägen. Har beställt en pump och behöver ju bara värma när jag ska in och träna ändå egentligen så börjar med det så får jag utvärdera.
Taket är absolut det viktigaste. Men beroende på hur dåligt isolerat resten är kan det ändå bli lite trist att ha pumpen gå på högtryck för att kunna träna utan att frysa röven av sig. Kan du inte ta lite bilder från insidan?? Behöver ju inte överarbeta garaget men jag tänker lite såhär: en heltäckningsmatta modell uterum direkt på golvet (ca 89:-/kvm) Eventuellt vinduk på väggarna om de läcker som ett såll, sen klä väggarna med lite cellplast eller pir. Beroende på hur seriöst du vill göra kan du även spruta väggarna med typ pirisolering i skumform. Cellplast/pir har väldigt bra lambdavärde så typ 30-50mm skulle räcka väldigt långt i ditt fall. Inga jättesummor då, trots årets senaste prisökningar. Men oavsett vad du gör är jag nyfiken på hur det ser ut så bilder skulle vara uppskattat. Säkert från fler än mig. Lycka till med projektet.
 

leicaphile

Panerai
Jag gjorde så här för att få till ett dugligt utrymme för hemmagym. Började med ett oisolerat garage (30-tals) med c:a 30cm tjocka väggar i puts/tegel och en vägg gemensam med huset. Byggde sen ett "rum" där inne på 3x2.5 eller så meter där jag reglade upp med plåtregler sen körde 45mm rockwool + plastade insidan. Täckte sen med lite plyfa för att snygga till det. Taket har 70mm isolering. Utrymmet som blev kvar ovan (det är rätt högt i tak i garaget) har jag för att lagra kajaker och annat. Har inga problem att hålla det runt 18-19C hela året med ett mindre element. Vet att det här med att isolera på insidan är hett debatterat men jag är inte särskilt orolig för det här då jag bara är i utrymmet kortare stunder och jag har inte isolerat väggen mot huset.

Inte största utrymmet direkt men fick in ett power rack, bänk, och en C2 roddmaskin. Funkar fint för mig.
 

Edin

Panerai
Har ingen aning om exakt märke på virket men så här blev våra golv för 1100kr/kvm (inkl. Material). Andra gången jag använder denna firma och kan varmt rekommendera dem gällande golvläggning i Sthlm.

395DEFE1-9D31-4D1C-B163-08EAF0DF2E92.jpeg
A9BBB3E4-7D45-49F8-9FAA-CC79DF22E9AB.jpeg
Är det från rivet underlag men plant så de kan lägga golvet direkt?
Och vad är det för ytbehandling?
 

jla

Omega
Taket är absolut det viktigaste. Men beroende på hur dåligt isolerat resten är kan det ändå bli lite trist att ha pumpen gå på högtryck för att kunna träna utan att frysa röven av sig. Kan du inte ta lite bilder från insidan?? Behöver ju inte överarbeta garaget men jag tänker lite såhär: en heltäckningsmatta modell uterum direkt på golvet (ca 89:-/kvm) Eventuellt vinduk på väggarna om de läcker som ett såll, sen klä väggarna med lite cellplast eller pir. Beroende på hur seriöst du vill göra kan du även spruta väggarna med typ pirisolering i skumform. Cellplast/pir har väldigt bra lambdavärde så typ 30-50mm skulle räcka väldigt långt i ditt fall. Inga jättesummor då, trots årets senaste prisökningar. Men oavsett vad du gör är jag nyfiken på hur det ser ut så bilder skulle vara uppskattat. Säkert från fler än mig. Lycka till med projektet.
Väggarna känns ändå inte kalla så jag tror att porten är det största problemet för den är urusel och det är en glipa längst ner. Kort förklarat skulle det ha varit en annan port men eftersom garaget är kopplat upptäckte dom att den slår i dörren in i tvättstugan om man har rullport så jag har två dörrar. Kan fixa bild när jag kommer hem om det kan hjälpa.

Nu vet jag inte hur ditt hemmagym ser ut men har du skivstång, hantlar, kettlebells osv räcker det inte riktigt med att snabbt värma upp utrymmet tycker jag.
Skivstång, crosstrainer, hantlar och kettlebells i järn och det är dom som används mest. Jag föreställer mig att det räcker att slå på pumpen 1h innan eller så för att få ok temperatur? Jag tränar oftast mitt på dagarna under lunchen då jag jobbar hemifrån en hel del så kan ju planera det.

Ja när väl stänger etc blivit kalla så tar det lång tid att få dem i någorlunda behaglig temperatur.

@jla ver du om det finns någon isolering under plattan? Om.sa är fallet så går övrig isolering att fixa till i efterhand. Lite jobb men klart görbart

Vi kör en Panasonicpump i garaget och det är overkill med den pumpen för utrymmet. Dock så är det en modern port och bra isolerat i överlag så det inga problem att få upp temp eller bibehålla. Isoleringen i väggarna har inte jättestor betydelse är mest i bjälklaget till taket och porten. Hade någon graf på hur mycket isolering i väggarna påverkad men hittar tyvärr inte.

Tror ej att element kommer räcka potentiellt,
Lvp lär hjälpa men kan bli dyrt att köra den beroende på hur isoleringen är. Vårat som är liknande storlek har ej inneburit någon större kostnad att ligga på 18 grader även under vintertid, det som är positivt med erat är att en sida är mot en isolerad vägg.
Kan aldrig tänka mig att plattan är isolerad, det är ett Älvsbyhus så snikbygge du vet..

Golvet går ju att isolera fläckvis med träningsmattor, där du har utrustning/träningsplats.
Om du har stora "köldhål" så går det att sätta frigolitblock för dom.
T.ex porten om du inte använder den.
Har 15mm gummimattor på golvet men dom är kalla som satan..kanske kan lägga något ytterligare under dom.

Jag resonerar lite som att eftersom jag tränar i 40min ca på planerade tider räcker det att smiska igång värmen en stund innan eftersom den ger värme ganska fort eller? Skulle jag ha ett element får det ju ånga på och sluka ström betydligt längre för att ge samma temperatur.
 
Topp