• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

De kan fungera att köra tätskikt på de där, beroende på vilket man använder, men om de kör en tät våtrumsfolie/tätskiktsduk så ska underlaget vara jämnare.
Men, stålramen över brunnen ska bort. Om du lyfter locket så ser du ner, ramen sitter fast med fix och den måste också bort när man gör en sån här insats.
Anledningen är att tätskiktet går hela vägen ner i brunnen, och spänns fast med en klämring. De nya tätskiktet går inte att ansluta till de där befintliga vita/gula så de måste också tas bort.

Jag vet inte omständigheterna men jag hade nog bytt brunnen(dom kanske ska göra det, men inte kommit så långt än). Är de en gammal brunn eller om man ”är osäker på fabrikat, ålder, åverkan eller funktion” ska de bytas.

Med risk att ta över tråden kan vi fortsätta i pm :)
@Karlsson har koll på läget. Lyssna på honom. Sedan så hade jag inte gjort någonting innan jag förstått hur problemet uppstod och om det är någon svaghet i grundkonstruktionerna.

Byta brunn undrar jag om du behöver göra. Uppfattade det som badrumnet var någorlunda nybyggt men spruckit/läckt. Har du foton på hur "sprickan" såg ut?

Edit: såg tidigare inlägg att du har platta på mark. Då lär det inte vara något problem med konstruktionens bärighet.

Senast ändrad:
Lite mjukfog sen blir det nog bra det här va 😅

F51E9228-28F5-4FA7-BFA0-97A22DA54508.jpeg

E179401D-A39E-459F-9FBB-5B9F10833D3C.jpeg

252197D7-3A92-4901-9DFD-C50DAFC60C15.jpeg
Mmmmm, gipsa tak som är så härligt avslappnande och behagligt! :angel:

Inte för att röra till det ännu mer för er, men massivt trägolv behöver varken vara flytande eller notas :)

20 mm eller mer i tjocklek och det är självbärande och skruvas direkt i reglar. Då behövs inget undergolv och den materialkostnader kan sparas samt att det rör sig inte med årstiderna då det sitter stumt mot reglarna, precis som förr i tiden.

Det ser ut att lösa sig. Jag har hittat ett furuparkettgolv som är matt och ljust lackat. Lite sjukt att betala mer för furu än ek men vafan..

845kr inkl moms 🏋️‍♀️ Som hittat!

vissa av golven behöver byggas upp ett antal cm för att hamna i fas med badrummen så där ska det tydligen petas i nåt lager spånskiva först. Blir bra det här.

väggarna var nästa problem. Jag har rivit ner två lager tapet. Ett tredje var riktigt svårt. Sen var kruxet att det satt på en 3mm masonitskiva som svajade på sina håll. Bara att riva sa snickarn o målarn om det ska bli bra. Som tur är ska det komma in nån praoelev som ska hjälpa till med rivningen. Jävla skönt! Känns ovärt o lägga 10k om dagen på proffsnickarna el vänta in mig till helgen..

Senast ändrad:
Det ser ut att lösa sig. Jag har hittat ett furuparkettgolv som är matt och ljust lackat. Lite sjukt att betala mer för furu än ek men vafan..

vissa av golven behöver byggas upp ett antal cm för att hamna i fas med badrummen så där ska det tydligen petas i nåt lager spånskiva först. Blir bra det här.

väggarna var nästa problem. Jag har rivit ner två lager tapet. Ett tredje var riktigt svårt. Sen var kruxet att det satt på en 3mm masonitskiva som svajade på sina håll. Bara att riva sa snickarn o målarn om det ska bli bra. Som tur är ska det komma in nån praoelev som ska hjälpa till med rivningen. Jävla skönt! Känns ovärt o lägga 10k om dagen på proffsnickarna el vänta in mig till helgen..

Vi gjorde exakt samma gällande masonit på väggarna. Satt på alla väggar på övervåningen och det var bara riva och sätta upp gips i vårt fall. Målarna började idag så ska bli kul att se lite framsteg nu.

Varför inte bara gipsa direkt på så slipper man hela rivningsmomentet?

Varför inte bara gipsa direkt på så slipper man hela rivningsmomentet?

vi fick riva av allt ner till plankväggarna för 6mm renoveringsgips var för svajigt att sätta ovanpå den befintliga väggen med masonit som redan var vågig. 13mm gips byggde för mycket både för elementrören (dom skulle då hamna innanför väggens ytskikt) och sen för att alla foder skulle då ligga längre in än väggen.
Allt revs således ned ända till plankväggarna och sedan satte vi 13 mm gips som fins 270 höga skivor så vi har så lite skarvar som möjligt. En vägg vart det dock 6mm renoverings gips på då elementrören var så tighta mot vägg trots allt revs av.

vi valde dock att ta bort alla foder och lister för att det skulle bli så snyggt som möjligt renovera om innan de åter igen monteras när det väl är färdigmålat

På fredag får vi nycklarna till vårt radhus och renoveringsresan inleds. Det är med en skräckblandad förtjusning, minst sagt.
Med några dagar kvar tills det är dags att riva badrum och kök kommer därför en lite allmän fråga:

Vad önskar ni att ni visste innan ni började renovera?

Känslan är att vi har tänkt på precis allt, vilket förstås inte är fallet. Så därför är jag lite nyfiken på vad ni fick lära er "den hårda vägen"…

Var inte rädd för att ställa "dumma" frågor till hantverkare/entreprenörer. När vi skulle få en värmepump installerade så fick vi en offert på "installationen". Sen när de väl kom ut och påbörjade jobbet frågade de när elektrikern kommer. I min värld innebar en "installation av värmepump" även de bitarna men enligt de var det inte standard utan kunden förväntades boka upp elektriker för att koppla in prylarna.

Annars är det bara att konstatera att allt tar dubbelt så lång tid och kostar dubbelt så mycket som man tror, men det har ni nog hört redan.

På fredag får vi nycklarna till vårt radhus och renoveringsresan inleds. Det är med en skräckblandad förtjusning, minst sagt.
Med några dagar kvar tills det är dags att riva badrum och kök kommer därför en lite allmän fråga:

Känslan är att vi har tänkt på precis allt, vilket förstås inte är fallet. Så därför är jag lite nyfiken på vad ni fick lära er "den hårda vägen"…

Att planera mycket är svinbra. Då blir det färre överraskningar.

Dock är de flesta naiva hur många beslut som är kvar innan det är klart. Även de som planerat satan. Skillnaden är att det är betydligt bättre slutresultat om man tänkt till från början.

noterbart är att det är viktigt att man lejt ut till några med kompetens på området. Annars är det döden oavsett hur bra man specat.

En till sak:

det är jävligt lång väntetid på alla möjliga grejer som man ska ha i huset just nu. Det är knepigt att få tag på hantverkare.

en lucka, kran, klinker, golvsockel, fläktmotor, golv… 0-20v leveranstid.

4-20v o få tag på rätt gubbe o göra jobbet om ni inte fått ok ännu.

Ja, oavsett hur väl man planerar dyker det alltid upp saker när man väl börjat riva. Det kan vara rör som inte alls är dragna som man trodde, asbestlim under nån plastmatta som kräver att man sanerar, fuktskador på virke man inte kände till osv osv.

Om ni ska fixa en del själv, bered er på den stora tröttheten. Särskilt om ni har barn.
Se till att det inte bara är en som renoverar och en som passar barn/sköter markservice.
Var inte rädda för färdigmat under renoveringen.
Tänk på beslut/avvägningar ”löpande”, så det inte blir att ni måste bestämma 257 olika småsaker en fredagkväll efter jobbet.

Kör ni helentreprenad? Om inte, var beredd på att lägga en hel del tid på logistik för att inte få dötid.

målaren blir sjuk vilket påverkar elektrikern och plattläggaren som nu hade inbokat. Elektrikern är inbokad på annat jobb i 4v och kan först efter det pga av sjukan…

MEN det blir bra när det är klart! 🏋️‍♀️🥳

Försök hitta delmål med så man kan ta ut delsegrar/bocka av moment under resans gång.

Vi gör allt förutom spackling/målning själva och det känns lättare att planera då samtidigt som det säkerligen tar lite längre tid (även om jag är skeptisk då det annars blir dötid). Något som är möjligt just för att vi har rörmokare, elektriker, plattsättare inom familj/vänkrets som hjälper till med tid.

Men risk för att låta klyschig och kanske inget konkret tips, men glöm inte att ha roligt. Jag är precis klar med en 12 månader lång renovering och igår sa tjejen -“Jag saknar verkligen den tiden, det var så roligt”.
Visst det var långa dagar, massa beslut som skulle tas och saker som inte gick som planerat men det är också riktigt belönade att skapa något “eget”. Jag är glad varje morgon när jag vaknar och går genom huset till köket.
Vi hade tur med de företag vi anlitade så det spelar in, vi var i huset varje morgon vid 0700 och kokade kaffe och blev “kompis” med samtliga så stämningen var riktigt god. Och som jag skrivit tidigare i tråden hade vi även en “öppen bar” med öl för after-work, vilket inte gjorde stämningen sämre 🍻

Vänligen,
Martin

Men risk för att låta klyschig och kanske inget konkret tips, men glöm inte att ha roligt. Jag är precis klar med en 12 månader lång renovering och igår sa tjejen -“Jag saknar verkligen den tiden, det var så roligt”.
Visst det var långa dagar, massa beslut som skulle tas och saker som inte gick som planerat men det är också riktigt belönade att skapa något “eget”. Jag är glad varje morgon när jag vaknar och går genom huset till köket.
Vi hade tur med de företag vi anlitade så det spelar in, vi var i huset varje morgon vid 0700 och kokade kaffe och blev “kompis” med samtliga så stämningen var riktigt god. Och som jag skrivit tidigare i tråden hade vi även en “öppen bar” med öl för after-work, vilket inte gjorde stämningen sämre 🍻

Vänligen,
Martin

Bra förslag med öppen bar! Men gjorde det väggarna rakare? ;)

Vänligen,
Martin
Grymt bra!

vi har chokladbollar, måltidsbars, vettig kaffebryggare, micro, stor kyl med grejer i. Ett robust bord och stolar de kan äta vid som de vill vid. Stora säckar uppmärkt för skräp.

vi brukar också komma med hembakta kakor/tårta/fikabröd på fredagar. På måndagar har jag städat så det är snyggt och prydligt när de kommer. Ibland polerar jag upp arbetsplatsen även under v vid behov.

En bra hantverkare kan kosta 5000kr/dag så de små sakerna är ju lätt värt det.

K = Alcros trendfärg ”Krokodil”. Funderar på att köra underskåpen i den kulören :)

DB9163E9-2523-4604-B3E9-FEB5F6E430B6.jpeg
Go for it, vi målade vår hall med en liknande färg och jag är riktigt nöjd. Har tyvärr ingen dagsfärsk bild men såhär såg det ut när det var målat;
08.png

@zeke_varg Vi hade "hamburgare torsdag" :) Köpte hamburgare till samtliga byggare varje torsdag. Som du säger kostar hantverkarna en del så ett par hundra extra för att göra de motiverade/glada är det värt.

Vänligen,
Martin

Var inte rädd för att ställa "dumma" frågor till hantverkare/entreprenörer. När vi skulle få en värmepump installerade så fick vi en offert på "installationen". Sen när de väl kom ut och påbörjade jobbet frågade de när elektrikern kommer. I min värld innebar en "installation av värmepump" även de bitarna men enligt de var det inte standard utan kunden förväntades boka upp elektriker för att koppla in prylarna.

Annars är det bara att konstatera att allt tar dubbelt så lång tid och kostar dubbelt så mycket som man tror, men det har ni nog hört redan.

Jodå, budgeten är rejält tilltagen på grund av den "sanningen". Tack så jättemycket för ditt råd!!!

Att planera mycket är svinbra. Då blir det färre överraskningar.

Dock är de flesta naiva hur många beslut som är kvar innan det är klart. Även de som planerat satan. Skillnaden är att det är betydligt bättre slutresultat om man tänkt till från början.

noterbart är att det är viktigt att man lejt ut till några med kompetens på området. Annars är det döden oavsett hur bra man specat.

Vår tanke är att vi ska göra mycket med hjälp av familj och vänner. Badrummet kommer vi förstås att helt leja ut så allt blir rätt och riktigt. Men planerade köket är från Ikea så där är vår (möjligtvis naiva) tanke att vi skruvar ihop allt själva och att vår snickarkompis får vara med vid själva installationen/upphängningen så man inte har ett snett och vint kök liksom.

Vi har redan planerat mycket, för att inte säga det mest.a Sådant vi ännu inte helt bestämt är färg på väggar och typ av lister. Men kakel och klinkers är redan beställt och köket ska planeras och beställas på fredag, alltså ganska långt innan det är dags att installera det hela. Tack för tips!
Ja, oavsett hur väl man planerar dyker det alltid upp saker när man väl börjat riva. Det kan vara rör som inte alls är dragna som man trodde, asbestlim under nån plastmatta som kräver att man sanerar, fuktskador på virke man inte kände till osv osv.

Det här är jag lite rädd för. Att ett rör gör att vi inte kan ha diskmaskinen där vi planerat utan för stora omkostnader eller något sådant... Men vi är medvetna om att det kan ske och tar det som det kommer. Vi har dessutom haft lite diskkussioner över vad vi kan göra som plan b och plan c i kök och badrum. Tack!

Om ni ska fixa en del själv, bered er på den stora tröttheten. Särskilt om ni har barn.
Se till att det inte bara är en som renoverar och en som passar barn/sköter markservice.
Var inte rädda för färdigmat under renoveringen.
Tänk på beslut/avvägningar ”löpande”, så det inte blir att ni måste bestämma 257 olika småsaker en fredagkväll efter jobbet.

Inga barn ännu men heltidsjobb i annan ort. Så jag bereder mig på jävligt långa kvällar med många restimmar samt en McDonald's-baserad kostcirkel. Men de har ju morötter så allt är lugnt... Vår tanke är att vi liksom ska ta "ett rum i taget" efter att badrum och kök är på plats. På så sätt blir det lite att fira längs vägen. Tack för tipsen!

Vänligen,
Martin

Det här är något vi pratat mycket om. När man är på Konradssons kakel en måndagkväll och båda är helt galet trötta måste vi påminna oss om att det här är för vår egen skull och att vi skulle kunna skita i det lika gärna och flytta till en nyproduktion. Vi har själva valt det här och det är en enorm lyx att få forma sitt egna hem efter sina egna preferenser!
Smart tips att smöra för hantverkare!

Grymt bra!

vi har chokladbollar, måltidsbars, vettig kaffebryggare, micro, stor kyl med grejer i. Ett robust bord och stolar de kan äta vid som de vill vid. Stora säckar uppmärkt för skräp.

vi brukar också komma med hembakta kakor/tårta/fikabröd på fredagar. På måndagar har jag städat så det är snyggt och prydligt när de kommer. Ibland polerar jag upp arbetsplatsen även under v vid behov.

En bra hantverkare kan kosta 5000kr/dag så de små sakerna är ju lätt värt det.

Vilket proffs du är, det här ska jag ta efter (mest för vår egen skull då vi renoverar mycket själva utöver badrum, el, rör och till viss del kök)!

––––––––

TACK för alla svar. Det här forumet är det bästa vi har i den här världen!

Allt gott

Jodå, budgeten är rejält tilltagen på grund av den "sanningen". Tack så jättemycket för ditt råd!!!

Vår tanke är att vi ska göra mycket med hjälp av familj och vänner. Badrummet kommer vi förstås att helt leja ut så allt blir rätt och riktigt. Men planerade köket är från Ikea så där är vår (möjligtvis naiva) tanke att vi skruvar ihop allt själva och att vår snickarkompis får vara med vid själva installationen/upphängningen så man inte har ett snett och vint kök liksom.

Vi har redan planerat mycket, för att inte säga det mest.a Sådant vi ännu inte helt bestämt är färg på väggar och typ av lister. Men kakel och klinkers är redan beställt och köket ska planeras och beställas på fredag, alltså ganska långt innan det är dags att installera det hela. Tack för tips!

Det här är jag lite rädd för. Att ett rör gör att vi inte kan ha diskmaskinen där vi planerat utan för stora omkostnader eller något sådant... Men vi är medvetna om att det kan ske och tar det som det kommer. Vi har dessutom haft lite diskkussioner över vad vi kan göra som plan b och plan c i kök och badrum. Tack!

Inga barn ännu men heltidsjobb i annan ort. Så jag bereder mig på jävligt långa kvällar med många restimmar samt en McDonald's-baserad kostcirkel. Men de har ju morötter så allt är lugnt... Vår tanke är att vi liksom ska ta "ett rum i taget" efter att badrum och kök är på plats. På så sätt blir det lite att fira längs vägen. Tack för tipsen!

Det här är något vi pratat mycket om. När man är på Konradssons kakel en måndagkväll och båda är helt galet trötta måste vi påminna oss om att det här är för vår egen skull och att vi skulle kunna skita i det lika gärna och flytta till en nyproduktion. Vi har själva valt det här och det är en enorm lyx att få forma sitt egna hem efter sina egna preferenser!
Smart tips att smöra för hantverkare!

Vilket proffs du är, det här ska jag ta efter (mest för vår egen skull då vi renoverar mycket själva utöver badrum, el, rör och till viss del kök)!

––––––––

TACK för alla svar. Det här forumet är det bästa vi har i den här världen!

Allt gott
Tack!

forumet är fan riktigt bra. Ett av få forum som håller hög klass. Få gånger det spårar ur. Men det händer. 😀

vi inser också att vi har en jävla flyt med grejer som man inte tänkt på som klaffat bra i vårt bygge. Lätt att glömma det. Vi fick in snickare ”för tidigt” i planeringen så de fick köra två v garagebyggnad innan vi hade tänkt klart med huset så nu har de ett 35kvm sågsnickeriverkstad och lager i anslutning till uppfart och hus.

sen den största turen är att vi bor bara 2km från huset som byggs. 100kvm för oss 4 i familjen. Skönt för snickare o andra byggare att bara trava in med sina grejer o köra på utan att bry sig om tvätt som hänger el snubbla på bobbycars. Hostande barn..

Tack!

forumet är fan riktigt bra. Ett av få forum som håller hög klass. Få gånger det spårar ur. Men det händer. 😀

vi inser också att vi har en jävla flyt med grejer som man inte tänkt på som klaffat bra i vårt bygge. Lätt att glömma det. Vi fick in snickare ”för tidigt” i planeringen så de fick köra två v garagebyggnad innan vi hade tänkt klart med huset så nu har de ett 35kvm sågsnickeriverkstad och lager i anslutning till uppfart och hus.

sen den största turen är att vi bor bara 2km från huset som byggs. 100kvm för oss 4 i familjen. Skönt för snickare o andra byggare att bara trava in med sina grejer o köra på utan att bry sig om tvätt som hänger el snubbla på bobbycars. Hostande barn..
Detta är en sådan sak som jag kan rekommendera om man har möjligheten. Att du låter bostaden vara byggarbetsplats under renoveringstiden. Det förenklar avsevärt för hantverkarna om de vet att det inte kommer springa barn/dumma vuxna där under kvällar/helger.

Jag rekommenderar också att försöka få klart ett rum / moment i taget. Risken om man försöker ge sig på en totalrenovering "allt samtidigt" är att man helt enkelt drunknar i alla beslut och att det känns som man inte kommer framåt alls. Gå-in-i-väggen risk helt enkelt.

tack @Karlsson och @oystercase

De vill inte ta bort spacklet för de är oroliga för golvvärmen....
Golvvärmen är ingjuten(har för mig 80mm ner) i grunden, kan inte se varför de är oroliga för den.

Vi funderar nämligen på 600x600 plattor och som jag förstått det så skall fallet vara gjord på annat sätt jämfört med små plattor

tack @Karlsson och @oystercase

De vill inte ta bort spacklet för de är oroliga för golvvärmen....
Golvvärmen är ingjuten(har för mig 80mm ner) i grunden, kan inte se varför de är oroliga för den.

Vi funderar nämligen på 600x600 plattor och som jag förstått det så skall fallet vara gjord på annat sätt jämfört med små plattor
Har ni enbart vattenburna golvvärmen i badrummet? Kanske är vi som är onormala och har vattenburen golvvärme och el buren golvvärme i badrummet.
håller dock med dig om att det är lite udda att de är rädda för något som ligger 80mm ner..

Har ni enbart vattenburna golvvärmen i badrummet? Kanske är vi som är onormala och har vattenburen golvvärme och el buren golvvärme i badrummet.
håller dock med dig om att det är lite udda att de är rädda för något som ligger 80mm ner..

En sådan lösning är väl för att man ska kunna ha lite golvvärme under den delen av året man inte har igång vattenburen värme.

Tillbaka
Topp