• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har ni enbart vattenburna golvvärmen i badrummet? Kanske är vi som är onormala och har vattenburen golvvärme och el buren golvvärme i badrummet.
håller dock med dig om att det är lite udda att de är rädda för något som ligger 80mm ner..
Yes, bara vatten. Ställer om pumpen på sommaren och kör bara igång termostaten i badrummen så det blir lite värme på sommaren.
Men ja det är lite udda att de inte vill röra spacklet. De behöver ju inte bila rakt nedåt tycker man ...
 

POO

Panerai
Yes, bara vatten. Ställer om pumpen på sommaren och kör bara igång termostaten i badrummen så det blir lite värme på sommaren.
Men ja det är lite udda att de inte vill röra spacklet. De behöver ju inte bila rakt nedåt tycker man ...
Lämna skriftligt på att du tar ansvar för om det skiter sig så kanske det går bättre.
 

oystercase

Cartier
Yes, bara vatten. Ställer om pumpen på sommaren och kör bara igång termostaten i badrummen så det blir lite värme på sommaren.
Men ja det är lite udda att de inte vill röra spacklet. De behöver ju inte bila rakt nedåt tycker man ...
Man kan köra med värmekamera och märka ut exakt var golvvärmeslingorna går. Så slipper man vara rädd att bila rakt ner i en slinga. Spacklet kan binda rätt hårt mot betongen så det kan vara svårt att bila bort det "rent". När det gäller fall för stora resp. små plattor så behöver det inte skilja så mycket i praktiken. De tänker kanske att det är lättare att efterjustera det som behövs. Bara inte fallet blir så högt så man får problem vid tröskel/dörr.
 

Karlsson

Panerai
tack @Karlsson och @oystercase

De vill inte ta bort spacklet för de är oroliga för golvvärmen....
Golvvärmen är ingjuten(har för mig 80mm ner) i grunden, kan inte se varför de är oroliga för den.

Vi funderar nämligen på 600x600 plattor och som jag förstått det så skall fallet vara gjord på annat sätt jämfört med små plattor
Tror inte de finns någon anledning att ta bort spacklet så länge de sitter fast. Men jag tycker ändå man ska ta bort tätskiktet som är runt brunnen så man kan få dit nytt.

Här är toleranserna för golvlutning, dom gäller oavsett storlek på plattorna:
3355E47A-578C-487D-A301-C255796B1B67.png
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Man kan köra med värmekamera och märka ut exakt var golvvärmeslingorna går. Så slipper man vara rädd att bila rakt ner i en slinga. Spacklet kan binda rätt hårt mot betongen så det kan vara svårt att bila bort det "rent". När det gäller fall för stora resp. små plattor så behöver det inte skilja så mycket i praktiken. De tänker kanske att det är lättare att efterjustera det som behövs. Bara inte fallet blir så högt så man får problem vid tröskel/dörr.
Ja! Är lite orolig mot hur det med blir mot tröskeln bland annat, räcker ju att de nya plattorna är tjockare för att det skall bli en diff.
Tror inte de finns någon anledning att ta bort spacklet så länge de sitter fast. Men jag tycker ändå man ska ta bort tätskiktet som är runt brunnen så man kan få dit nytt.

Här är toleranserna för golvlutning, dom gäller oavsett storlek på plattorna:
3355E47A-578C-487D-A301-C255796B1B67.png
Vad är skalan i den toleransen?
Får kolla vad rörisen säger vad gäller brunnen.

tänker större plattor behöver en mer jämn lutning vad gäller underarbetet. Kan inte det här som du märker men kör man exv olika tjocklek på fixen sen för att kompensera för brant fall?
 

Karlsson

Panerai
Ja! Är lite orolig mot hur det med blir mot tröskeln bland annat, räcker ju att de nya plattorna är tjockare för att det skall bli en diff.

Vad är skalan i den toleransen?
Får kolla vad rörisen säger vad gäller brunnen.

tänker större plattor behöver en mer jämn lutning vad gäller underarbetet. Kan inte det här som du märker men kör man exv olika tjocklek på fixen sen för att kompensera för brant fall?
De stämmer som du skriver att en planare yta underlättar för att montera stora plattor. Fästmassorna man använder i badrum är oftast för tunnbädd(8-10mm max bygghöjd) så att bygga med fix är i regel en ganska dålig idé, även om det är vanligt.

Man utgår ifrån golvbrunnens vita plast, lägst möjliga fall vid brunnen är då 7mm/m (lägg ett 1m vattenpass i våg på kanten och höj sedan passet 7mm). Därifrån gör du samma sak men höjer bara 5mm(se gula golvytan på bilden ovan). Får dom till de så ska de inte vara några bekymmer att lägga storformat, men

Om fallet är (för)brant så kan man sätta i en förhöjningsring i brunnen och spackla fram till kanten för att gör golvet jämnare.
Ett riktmärke är att brunnen ska ligga 20mm under tätskiktet uppvik mot tröskeln:
AD6D3208-64F3-4A9D-9BD1-466F6F900F3B.jpeg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Ja! Är lite orolig mot hur det med blir mot tröskeln bland annat, räcker ju att de nya plattorna är tjockare för att det skall bli en diff.

Vad är skalan i den toleransen?
Får kolla vad rörisen säger vad gäller brunnen.

tänker större plattor behöver en mer jämn lutning vad gäller underarbetet. Kan inte det här som du märker men kör man exv olika tjocklek på fixen sen för att kompensera för brant fall?
Det är faktiskt ett rent jävla helvete att få till perfekt underarbete till stora plattor. Fallet är en sak men du vill även att plattorna linjerar bra på alla 4 sidor så det inte blir några ojämnheter mellan fogen. Minsta mm känns rejält med fötterna. Beroende på vad du har för golvbrunn kan det även bli lite knöligt/plottrigt med stora plattor för att få till fallet på alla sidor. En bra flytspackling är A och O. Sista justeringen tar fogen men ju större plattor desto viktigare att få underarbetet bra. Med det sagt, jag skulle inte göra annorlunda idag än för 18mån sen. Körde 60x60 plattor i hela huset. Som golv överallt och körde samma plattor på golv och vägg i badrummet. Är även nöjd med golvbrunnarna vi körde i badrummen, trots att de kostade huggorm.
Jag och frugan ville verkligen ha de här plattorna. Hade säkert sparat 100k på att ta typ 10x10-15x15 plattor istället men då hade vi aldrig blivit helt nöjda med slutresultatet. Men som sagt, betala hellre några kronor extra för en plattsättare som du vet är grym.
037AFF3E-0DE1-4937-9FC1-051EBEBBE171.png
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är jag helt omodern som bara helt enkelt satte stora plattor utanför duschen och lite mindre innanför själva duschväggarna? :sorry:
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Är jag helt omodern som bara helt enkelt satte stora plattor utanför duschen och lite mindre innanför själva duschväggarna? :sorry:
Nej det skulle jag inte säga. Lite lat/bekväm möjligtvis 😉
Skämtåsido, den lösningen är nog, av vad jag sett, absolut vanligast då merkostnaden/merjobbet t.ex mitt badrum drar med sig är svårmotiverat för de allra flesta. Sen är det en smaksak. Personligen kan jag tycka det är riktigt snyggt med stora plattor framtill duschen och i duschdelen sen ha mosaik. Men som sagt, tack och lov för Google. Estetiskt schyssta lösningar är ju bara en bildsökning bort så men kan få inspiration.
 

oystercase

Cartier
Eller så kan man sätta 80x100 i duschen!
IMG_20211019_201121.jpg

Dock är golvplattorna 50x50, men fallet ner till duschbrunnen är helt rak så det hade funkat även på golvet. (Bortsett från svårigheten att undvika bom). Utanför duschen är det putsad vägg. (Målad Specialputs med tätskikt under)
 

zeke_varg

Omega
Rullade in en arbetsbil i vår bilpark också för 2 månader sedan. Skönt att dra tippenvändor, bygghandel, motorsåg och andra grisigare resor med något än vår finare bil där man aktar lackrepor och stötar osv. Skönt att sätta sig i den också utan att bry sig i hur klädernas skick är. 😀 Planerar att ha den till och med nästa år.

Sen kanske det blir en elbil.. vi hade en plan på det tidigare men en ny bil i ett husbyggeprojektområde kan fan vara en dyr risk för mycket.



B1902131-46C5-43EC-A2C0-696D53CF52F6.png
 

Belfort

Omega
Grymt bra!

vi har chokladbollar, måltidsbars, vettig kaffebryggare, micro, stor kyl med grejer i. Ett robust bord och stolar de kan äta vid som de vill vid. Stora säckar uppmärkt för skräp.

vi brukar också komma med hembakta kakor/tårta/fikabröd på fredagar. På måndagar har jag städat så det är snyggt och prydligt när de kommer. Ibland polerar jag upp arbetsplatsen även under v vid behov.

En bra hantverkare kan kosta 5000kr/dag så de små sakerna är ju lätt värt det.

Oj vilken uppassning. Är det vad som krävs nu för tiden utöver att betala höga priser? Är hantverkarna de nya läkarna/kirurgerna med tanke på deras stjärnstatus?
Kommer bli jobbigt när man ska börja renovera!
 

zeke_varg

Omega
Oj vilken uppassning. Är det vad som krävs nu för tiden utöver att betala höga priser? Är hantverkarna de nya läkarna/kirurgerna med tanke på deras stjärnstatus?
Kommer bli jobbigt när man ska börja renovera!
Angående städning kan man förstås skita i det men min tid är mindre dyrbar än snickarns. Detta hjälper att hålla nere renoveringskostnaden. Att låta snickarn åka och stå i kö till tippen känns rätt ovärt att betala för och dessutom så ska hantverkarna betala när de är där och lämnar. När vi är och helgjobbar kan vi lika gärna ta med annans skit (vår skit :))

Lite tilltugg är en piss i rymden men jag håller med dig. Lite hårdrocksstjärnestatus är det allt men pengarna hamnar inte direkt i snickarns fickor. De har nog en ok lön men ingen maxad imo. Vi är nöjda med arbetsmoralen och detaljnivå de utför jobbet med. Bara att åka när man hittat några som ser ut att gå i mål med jobbet på ett värdigt sätt. Jag tycker man läser alldeles för många missöden med katastrofrenoveringar.
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
De stämmer som du skriver att en planare yta underlättar för att montera stora plattor. Fästmassorna man använder i badrum är oftast för tunnbädd(8-10mm max bygghöjd) så att bygga med fix är i regel en ganska dålig idé, även om det är vanligt.

Man utgår ifrån golvbrunnens vita plast, lägst möjliga fall vid brunnen är då 7mm/m (lägg ett 1m vattenpass i våg på kanten och höj sedan passet 7mm). Därifrån gör du samma sak men höjer bara 5mm(se gula golvytan på bilden ovan). Får dom till de så ska de inte vara några bekymmer att lägga storformat, men

Om fallet är (för)brant så kan man sätta i en förhöjningsring i brunnen och spackla fram till kanten för att gör golvet jämnare.
Ett riktmärke är att brunnen ska ligga 20mm under tätskiktet uppvik mot tröskeln:
AD6D3208-64F3-4A9D-9BD1-466F6F900F3B.jpeg
grymt! Då är jag med. Vi får helt enkelt prata med plattsättaren. Har ännu inte köpt något vad gäller plattorna
Det är faktiskt ett rent jävla helvete att få till perfekt underarbete till stora plattor. Fallet är en sak men du vill även att plattorna linjerar bra på alla 4 sidor så det inte blir några ojämnheter mellan fogen. Minsta mm känns rejält med fötterna. Beroende på vad du har för golvbrunn kan det även bli lite knöligt/plottrigt med stora plattor för att få till fallet på alla sidor. En bra flytspackling är A och O. Sista justeringen tar fogen men ju större plattor desto viktigare att få underarbetet bra. Med det sagt, jag skulle inte göra annorlunda idag än för 18mån sen. Körde 60x60 plattor i hela huset. Som golv överallt och körde samma plattor på golv och vägg i badrummet. Är även nöjd med golvbrunnarna vi körde i badrummen, trots att de kostade huggorm.
Jag och frugan ville verkligen ha de här plattorna. Hade säkert sparat 100k på att ta typ 10x10-15x15 plattor istället men då hade vi aldrig blivit helt nöjda med slutresultatet. Men som sagt, betala hellre några kronor extra för en plattsättare som du vet är grym.
037AFF3E-0DE1-4937-9FC1-051EBEBBE171.png
snyggt! Vi har ju redan betalat extra för badrummet en gång när vi byggde. Har nu beställ duschväggar och tackduschset igen. Känns inte jättekul att behöva punga 50 lök extra för att få dit plattorna....men med det sagt...

Eller så kan man sätta 80x100 i duschen!
IMG_20211019_201121.jpg

Dock är golvplattorna 50x50, men fallet ner till duschbrunnen är helt rak så det hade funkat även på golvet. (Bortsett från svårigheten att undvika bom). Utanför duschen är det putsad vägg. (Målad Specialputs med tätskikt under)
snyggt
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Lyckats slarva bort skruven som är inringad nedan. Någon som vet var jag kan få tag i något som kan tänkas passa? Finns tydligen inte som reservdel.
1635189719469.png
 

Edin

Panerai
Tack, bra tips, ska knata förbi och kolla om storleken funkar. Fler tips mottages gärna :)
Kan tänka mig Sifverts skruv kan ha enbart skruven. Dock kan man inte köpa bara en utan att den kostar 40-80:- (mini debitering).

 

OddD

Panerai
2-Faktor
Lyckats slarva bort skruven som är inringad nedan. Någon som vet var jag kan få tag i något som kan tänkas passa? Finns tydligen inte som reservdel.
1635189719469.png


Fullösningen (som jag själv gjort i studentlägenhet) är ett buntband under kåpan på sladden.
Beroende på utförande/takhöjden så går det och få till ganska osynligt tills man fixar det permanent.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Kan tänka mig Sifverts skruv kan ha enbart skruven. Dock kan man inte köpa bara en utan att den kostar 40-80:- (mini debitering).

Hittar inget i plast där.
Fullösningen (som jag själv gjort i studentlägenhet) är ett buntband under kåpan på sladden.
Beroende på utförande/takhöjden så går det och få till ganska osynligt tills man fixar det permanent.
Hehe föreslagit, ej godkänt 😅
I värsta fall kan man väl köpa en ny takkopp för 40 spänn.

Ah, den skruven där borde funka! Tack.
 

zeke_varg

Omega
Om nån undrar över tilläggskostnader när man bygger hus.

Snickaren: ”Du, skorsten ser inte frisk ut när vi passerade den på taket. Rekommenderar ett byte av huven”
Zeke: Åfan, kostar?
Snickaren: Pris plåtarbeten kring skorsten
44 500 kr inkl moms


Zeke: Ahhh, va skönt. Jag har ändå så jävla mycket pengar… Skorsten är ju nåt som man har hög prio på och lätt får ut investeringen man gör när man säljer. ;)
 

oystercase

Cartier
Om nån undrar över tilläggskostnader när man bygger hus.

Snickaren: ”Du, skorsten ser inte frisk ut när vi passerade den på taket. Rekommenderar ett byte av huven”
Zeke: Åfan, kostar?
Snickaren: Pris plåtarbeten kring skorsten
44 500 kr inkl moms


Zeke: Ahhh, va skönt. Jag har ändå så jävla mycket pengar… Skorsten är ju nåt som man har hög prio på och lätt får ut investeringen man gör när man säljer. ;)
Alltså jag har nog aldrig råkat ut för så mycket uppskörtade offerter som från plåtnissar.

Undrar om det beror på att få byggare har tillräckligt med plåtarbete för att ha tjänsten in-house i kombination med att just plåt är både väderkritiskt och måste göras på flera ställen i byggprocessen innan man kan gå vidare med nästa moment.

Värsta jag råkade ut för var offert på 400k. Annan plåtfirma gjorde jobbet för 80k...

Prisuppgiften låter helt hutlöst (fast jag vet ju inte vad som ingår exakt). Jag hade tagit in fler offerter.
 
Topp