• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Alltså jag har nog aldrig råkat ut för så mycket uppskörtade offerter som från plåtnissar.

Undrar om det beror på att få byggare har tillräckligt med plåtarbete för att ha tjänsten in-house i kombination med att just plåt är både väderkritiskt och måste göras på flera ställen i byggprocessen innan man kan gå vidare med nästa moment.

Värsta jag råkade ut för var offert på 400k. Annan plåtfirma gjorde jobbet för 80k...

Prisuppgiften låter helt hutlöst (fast jag vet ju inte vad som ingår exakt). Jag hade tagit in fler offerter.
Allt är fan 100år. Trötta grejer.

Vi har en ställning uppe till taknock som åker ner nästa v. Kostar typ en njure/v.

Jag har ett ess i rockärmen jämfört med många andra som bygger. Svärfar är husbyggare, byggnadskonstruktör, jobbat 20år med husskadereglering på försäkringsbolag. Själv är man retard i jämförelse. Han är med och analyserar och snickrar jämte de andra.

Grejer har kostat. Men när jag tittar på faktiska saker om jag googlar priser så har vi fått bra priser.

..det tunga som man får konstatera, ingen surprise direkt, är att ett gammalt hus har passerat bäst före på ett antal saker utan att man vet om det. Sen håller många grejer fantastiskt bra.

Bara att öppna lädret! Svärfar säger kör så då kör vi. 😐

Nya köket är planerat att monteras 11 januari. 👌

Om nån undrar över tilläggskostnader när man bygger hus.

Snickaren: ”Du, skorsten ser inte frisk ut när vi passerade den på taket. Rekommenderar ett byte av huven”
Zeke: Åfan, kostar?
Snickaren: Pris plåtarbeten kring skorsten
44 500 kr inkl moms

Zeke: Ahhh, va skönt. Jag har ändå så jävla mycket pengar… Skorsten är ju nåt som man har hög prio på och lätt får ut investeringen man gör när man säljer. ;)
44k?! Jag antar att det är lite mer än bara bytet av huven som ingår då. Den borde kosta typ 10k max.

Grävde fram fakturan för gamla huset. 29982:- ex moms för att riva och mura om skorstenen (de rev till c:a 1 meter under tak), 8725:- ex moms för att klä in rubbet i plåt (inte bara huv utan hela skorstenen ovan tak).
Precis, de måste se till att den är eldningsduglig så den måste besiktigas av sotare/brandskyddsmyndighet. Det jobbet är ju inte kosmetiskt. Det ska ju ha en funktion.

Precis, de måste se till att den är eldningsduglig så den måste besiktigas av sotare/brandskyddsmyndighet. Det jobbet är ju inte kosmetiskt. Det ska ju ha en funktion.
Absolut, häromkring går det på nån tusenlapp att göra så inte så farligt. För 44k skulle jag vänta mig rör i skorsten + renovering av en del av skorstenen + inklädnad i plåt med huv + inspektion/provtryckning.

44k?! Jag antar att det är lite mer än bara bytet av huven som ingår då. Den borde kosta typ 10k max.

Kom med lite grejer i den siffran:
helbeslagning skorsten, överbeslagning med valv, taksteg och taklucka. Lucka placerad så nära skorsten som möjligt.

De kan säkert safta i lite men de ska också ha folk tillgängliga typ direkt och ha en ny skorsten på plats på 5 arbetsdagar. Utan framförhållning. Vi får inga polackpriser utan betalar premium. Man ju i läget med neddragna byxor. Vi har inte en chans att få till en ny skorsten med alternativa firmor. Då får vi vänta 2 månader på ställning för typ över 10k. Sen ha en pressening över hålet under höststormarna. 🥳

vi har en inplanerad skorstensgubbe som kommer på torsdag och gör sina grej som o trycka. Ingår ej i det priset.

Senast ändrad:
Kom med lite grejer i den siffran:
helbeslagning skorsten, överbeslagning med valv, taksteg och taklucka. Lucka placerad så nära skorsten som möjligt.

De kan säkert safta i lite men de ska också ha folk tillgängliga typ direkt och ha en ny skorsten på plats på 5 arbetsdagar. Utan framförhållning. Vi får inga polackpriser utan betalar premium.

vi har en inplanerad skorstensgubbe som kommer på torsdag och gör sina grej som o trycka. Ingår ej i det priset.
Nu verkar du ha de kontakter du behöver, annars har jag en närstående som jobbat hela livet med sånt, i mellansverige.

någon som har erfarenhet av att installera solcellspaneler på villa? Är det värt det? Finns det några nackdelar en säljare aldrig skulle nämna?

vi har ett relativt nytt tak (betongpannor, 2017) med två stora ytor i öst och väst. Direktverkande el (plus en luftvärmepump) och en beräknad årsförbrukning på ca 18000 kwh (tror det är lågt räknat, har inte bott i huset en vinter ännu).

någon som har erfarenhet av att installera solcellspaneler på villa? Är det värt det? Finns det några nackdelar en säljare aldrig skulle nämna?

vi har ett relativt nytt tak (betongpannor, 2017) med två stora ytor i öst och väst. Direktverkande el (plus en luftvärmepump) och en beräknad årsförbrukning på ca 18000 kwh (tror det är lågt räknat, har inte bott i huset en vinter ännu).
Kör säger jag, men jag vet inte hur mycket hjälp du får från staten? Sist jag läste något om det var kvoten fylld. Sånt intresse är det.

Lite beroende på vad man har i förbrukning så lär det ta lång tid innan det betalat tillbaka sig. När den dagen väl kommer så kommer panelerna vara mycket effektivare troligtvis. Men det är miljövänligt alternativ.

Har för mig att vi 10 år eller dylikt för att nå brake even med den storlek som jag kollade på. Men om elpriserna går upp så lär man nå brytpunkten tidigare.

vi ligger på 10537 kWh YTD, med elbil och separat pump för garaget

Senast ändrad:

Vi har installerat solceller i februari. Offerterna verkar vara väldigt exakta när det gäller förväntad produktion av el. Solrot som bidraget heter ordnar installatörer med. I kalkylen får du 60 öre från staten på den el som du säljer och sedan köper tillbaka, denna delen kan ju ryka vid exempelvis ny regering. Vi har en årsförbrukning på 7000 kwh plus elbil och installerade solceller som producerar 7200 per år, en relativt liten anläggning. Anläggningens storlek gör att återbetalningstiden är ca 10 år, större anläggningar förväntas nog ha lägre återbetalningstid. Vi har gjort denna investeringen dels för ekonomin och dels för miljön (och för att man får en app till), sammantaget är vi nöjda hittills. Min oro var att det skulle bli fult men det blev rätt snyggt. Gjorde research ca ett år innan och delar gärna med mig av mina erfarenheter.

Tack hörni.

Vi har gjort absolut noll research än så länge. Råkade ha en stund över när det ringde på dörren idag och säljarna vill förstås att vi kritar redan i veckan (vilket så klart inte kommer hända). Vi har inte ens bott en vinter i huset ännu så det vore ju vettigt att veta hur förbrukningen ser ut över ett helår innan man gör en sådan investering.

PMar dig @jenspersson

Målare är på plats och det har spacklats i en vecka. Idag slätspacklades skorstensstocken i ena sovrummet men jag hade ju såklart inte kollat om nya ventilgallret passade befintligt hål. Passade inte så var vara att sabba målarens arbete och fixa samt laga likt den klåpare man är.

14A335E1-E849-4F78-8CF5-76DB1EB33B45.jpeg

2A57C280-D82B-4E82-B72D-78A98EA8A5E0.jpeg

Ventil.jpg

vi får se om jag lever imorgon när målaren sett vad jag gjort..

Senast ändrad:
Målarn: Edin, kan du hjälpa mig med att fixa till en ny gipsskiva så jag kan komma vidare?

Edin: absolut, det var ändå jag som trashade den.

Arbete pågår:
D3C6201D-C166-43B2-9E5C-9C48CB74D4D8.png

Ja lite så.
kan dock meddela att tjejen pratade med målaren och han var väll inte överlycklig. Men han sa också att det inte var katastrof och han ändå förstod. Får fixa go lunch till han på fredag och go fika. :D

Håller bjälklaget? 🤣
När jag byggde min vindsvåning från ren råvind för många år sedan så tog mina byggare ner en gammal murstock och staplade alla tegelstenar i en stor hög på några tusen kilo i en hörna. Detta var 5:e våningen i ett flerfamiljshus från 1896.

När byggarna sedan tar och transporterar bort stenarna så tycker jag stödbenen bakom stenstapeln ser lite skumma ut. Så jag tar en kofot och drämmer till. Poof säger det, och så blir stödbenet till 1000 smådelar.

Hoppsan tänker jag och tänker att jag får testa stödbenet bredvis, pooof. Samma sak med det tredje stödbenet. Hua, det här känns inte helt bra, tur att högen nästan är borta, nu lär det inte rasa.

Efteråt rev vi upp bjälklaget och även de tre 10x5" Golvbjälkarna under tegelhögen var helt borta sista 10cm mot väggen....tegelhögen hade bara hållts uppe av själva golvplankorna och upplaget på hjärtväggen 4 meter bort...

Men det blev bra till slut.

Bilagor

• FB_IMG_1635441562279.jpg
    FB_IMG_1635441562279.jpg
    27.3 KB · Visningar: 11
  • FB_IMG_1635441574483.jpg
    FB_IMG_1635441574483.jpg
    25.4 KB · Visningar: 15
Bäst att shoppa Ceeeeeement innan Gotland stänger ner!

A9D1BB5F-FF2B-4CF1-B193-D15289B483BE.jpeg 135C0E59-33C6-48DE-8495-167A13E46890.jpeg F5656F1F-B957-481A-8E33-2F62C79B885A.jpeg
haha lär nog vara bra med tillgång till er hemmapulare ändå!

cementa har gått ut å varnat för att dom ska måste börja kvotera ut cement till dom olika aktörerna från å med december

det är ju rent galet att stänga ner en hel bransch bara sådär...

tex så anvä der sydsten redan cement ifrpn baltikum till vissa betongtyper men det kommer ta ett bra tag att ställa om allt om det nu ska stängas ner

Funderar på solceller till vårt kommande nybygge. Har vi någon här som kan bringa lite klarhet i frågan :)? Märken/produkter att kika närmare på osv. Har cirka 112kvm tak i syd sydost. Har kikat på sunroof då jag gillar estetiken, hur står sig deras prestanda mot övriga märken? Garantier?

@Norrlänningen , du kanske har lite input?

Tack på förhand :)

Senast ändrad:
Funderar på solceller till vårt kommande nybygge. Har vi någon här som kan bringa lite klarhet i frågan :)? Märken/produkter att kika närmare på osv. Har cirka 112kvm tak i syd sydost. Har kikat på sunroof då jag gillar estetiken, hur står sig deras prestanda mot övriga märken? Garantier?

Har också börjat leta runt i djungeln. Vårat blir lite större dock 1000m2.

Detta är svensktillverkat och snyggt integrerat i taket: https://midsummer.se/
Säljare kommer imorgon.

Jag har arbetat med Midsummer så är förvisso lite biased, men tycker det är få som gör snyggare solceller. Tycker det är en synd rent estetiskt att sätta upp de "vanliga" solcellerna som sticker i ögonen.

En liten uppdatering från målarna - som är klara!

B6EF5FF7-0082-48A2-B123-241603B100FB.jpeg

120F25C9-401B-4AF8-9E88-B0FB46A0B0D6.jpeg

B9C7CD13-2FCE-4711-8DF1-D44358AD2B41.jpeg

3985D271-D8F0-4249-9053-C980BE841A77.jpeg

1E315655-37EA-464A-8447-32D09A3F9065.jpeg

2C09CD78-3D05-48D5-B01B-8FA51DBA5363.jpeg

Ska kontrolleras i morgon i dagsljus men överlag är det kalas! Små saker ev att fixa till.

nu MÅSTE vi bestämma oss för
Golv. Plankgolvets tanken men det blir inte bra. Jag är lite inne på Berlins fiskbensparkett men den finns inte i lager och det är inte det billigaste direkt..

annars är det ”bara” snickerierna, dörrkarmar, dörrar och lite el kvar. Alltså mitt jobb som tar vid nu!

En liten uppdatering från målarna - som är klara!

B6EF5FF7-0082-48A2-B123-241603B100FB.jpeg

120F25C9-401B-4AF8-9E88-B0FB46A0B0D6.jpeg

B9C7CD13-2FCE-4711-8DF1-D44358AD2B41.jpeg

3985D271-D8F0-4249-9053-C980BE841A77.jpeg

1E315655-37EA-464A-8447-32D09A3F9065.jpeg

2C09CD78-3D05-48D5-B01B-8FA51DBA5363.jpeg

Ska kontrolleras i morgon i dagsljus men överlag är det kalas! Små saker ev att fixa till.

nu MÅSTE vi bestämma oss för
Golv. Plankgolvets tanken men det blir inte bra. Jag är lite inne på Berlins fiskbensparkett men den finns inte i lager och det är inte det billigaste direkt..

annars är det ”bara” snickerierna, dörrkarmar, dörrar och lite el kvar. Alltså mitt jobb som tar vid nu!
Varför har du ett utstickande hörn? Det hindrar de positiva energierna som ska strömma fritt från fönster till fönster enligt feng shui :) Feng kanske inte får bo hemma hos er? Det är en kommande dörr va?

Varför har du ett utstickande hörn? Det hindrar de positiva energierna som ska strömma fritt från fönster till fönster enligt feng shui :) Feng kanske inte får bo hemma hos er? Det är en kommande dörr va?

Nä "feng jag skiter i" bor nog hos grannen. Där har vi japanska trädgårdar och allt annat skit. Jag har bara ett äppelträd (som gav 44 BIB äppelmust) och ett fult jävla växthus jag vill riva men inte får för tjejen...

SKämt å sido. Det är så att vi rev en vägg i hallen för att lösa så det blev tre separata rum med egen ingång från hallen, På den vänstra sidan (inte tegelväggs sidan) är det ett badrum och där livade inte väggarna. Vi valde ett litet hörn/knix för enkelheten skull. Stör oss inte. Den andra sigan är det en "gubbe" dör luftning till avlopp samt ventilation går i. Även lite nätverk och antennkabel går där...

Dörrar (och karmar) kommer men först efter golv är lagt.

Är det bara skryt i den här tråden eller får man slänga ut en fråga också? 😁
Är snart klar med min köksrenovering men behöver under cabinet lights (köksbänksbelysning?) som är 3/4 tum (1,9cm) eller tunnare. Direct wire och LED, gärna 18 och 36 tum i längd. Någon som har koll? Hittar verkligen inget under 1" / 2.5cm. Mod får gärna flytta inlägg till lämplig tråd om det är fel ställe :)

Tillbaka
Topp