• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Är det bara skryt i den här tråden eller får man slänga ut en fråga också? 😁
Är snart klar med min köksrenovering men behöver under cabinet lights (köksbänksbelysning?) som är 3/4 tum (1,9cm) eller tunnare. Direct wire och LED, gärna 18 och 36 tum i längd. Någon som har koll? Hittar verkligen inget under 1" / 2.5cm. Mod får gärna flytta inlägg till lämplig tråd om det är fel ställe :)

IKEA Strömlinje? (Eller menar du med "direct wire" utan trafo?)

Kan du posta ett foto kanske? Sticker en sladd ut på bara ett ställe och i så fall var, eller har du flera ställen där du vill koppla på lampor?
Absolut, såhär sitter sladdarna idag:
16C9AB4C-4082-4469-B6D9-398B8DC4F5B9.jpeg

Och såhär vill jag att det ska se ut:
C8ABB162-3CA3-4594-88C4-A6814E440ADB.jpeg
7702A110-106D-4CA7-9758-0A48B8682B19.jpeg

Senast ändrad:
så det blir något liknande detta.
Svart dusch, kommer vara svart ring runt spegeln med led, potentiellt en pendel med.

Kommer vara annat tvättsäll i vit(rund) och en annan möbel som passar in med övriga luckor i huset. Vi kollade in att ha vägghängd toalett men det blev inte riktigt bra mot duschväggen. Hyllplanen i hörnet i duschörnan var rätt nice. VI får inte till en nisch med hur väggarna är byggda nu blir i sådant fall väldigt grund nisch så vi kollade in hyllplanen. Dem förankras bakom kaklet och kommer kläs in i samma kakel som det övriga i badrummet https://www.tebo.se/duschhylla-tile-in-black-201975/article

Något vi bör tänka på? Möbeln är ändrad till en 800mm ifrån 600 som vi hade tidigare, spegeln är på 800mm i diameter. Brunnen byter vi sil på till https://www.tebo.se/golvbrunnssil-tile-in-black-201612-sv/article och klär in den i samma kakel som övrigt. Sen gör vi någon form av kuvertfall. Duschdörrarna är båda öppningspara 900x900.

El är draget sedan tidigare och spotar och högtalare är inbyggt sedan tidigare

1636471906527.png

1636472060453.png

Svart dusch, kommer vara svart ring runt spegeln med led, potentiellt en pendel med.

Kommer vara annat tvättsäll i vit(rund) och en annan möbel som passar in med övriga luckor i huset. Vi kollade in att ha vägghängd toalett men det blev inte riktigt bra mot duschväggen. Hyllplanen i hörnet i duschörnan var rätt nice. VI får inte till en nisch med hur väggarna är byggda nu blir i sådant fall väldigt grund nisch så vi kollade in hyllplanen. Dem förankras bakom kaklet och kommer kläs in i samma kakel som det övriga i badrummet https://www.tebo.se/duschhylla-tile-in-black-201975/article

Något vi bör tänka på? Möbeln är ändrad till en 800mm ifrån 600 som vi hade tidigare, spegeln är på 800mm i diameter. Brunnen byter vi sil på till https://www.tebo.se/golvbrunnssil-tile-in-black-201612-sv/article och klär in den i samma kakel som övrigt. Sen gör vi någon form av kuvertfall. Duschdörrarna är båda öppningspara 900x900.

1636471906527.png

1636472060453.png
Hade kanske försökt dra ut kommoden lite från väggen så handdukar kan hänga där. Annars ser det väl hyfsat välplanerat ut, kanske skjuta toaletten lite mer åt höger?

Hade kanske försökt dra ut kommoden lite från väggen så handdukar kan hänga där. Annars ser det väl hyfsat välplanerat ut, kanske skjuta toaletten lite mer åt höger?

Kan ju till och med ställa den mot väggen där kommoden är ser det ut som. Svårt att avgöra utan måtten dock. Men att ha en duschvägg som förmodligen är på gångjärn och bara går att öppna en bit innan den tar i toaletten känns inte optimalt.

Kan ju till och med ställa den mot väggen där kommoden är ser det ut som. Svårt att avgöra utan måtten dock. Men att ha en duschvägg som förmodligen är på gångjärn och bara går att öppna en bit innan den tar i toaletten känns inte optimalt.
Stolen går tyvärr inte att flytta på då måste vi bila upp och flytta avloppsbrunnen(eller!?). Badrummet blev så då man behöver förhålla sig till handikappsanpassning vi nybygge

Möbeln är indragen mot väggen så den är 800mm jämfört med 600mm inna för att det inte skall bli för tajt mellan stol och möbel.

handhandukar har vi hängt till vänster om möbeln på väggen tidigare och hamnar väl där nu med. Duschhanddukar hänger till vänster när man kommer in i badrummet.

Senast ändrad:
Hade gärna sluppit det då jag vet att 3/4" lampor finns. Min svågers är på bild ovan dock är de omärkta så jag har ingen aning om vart man kan hitta dem...
Jag hade nog kört på kanaler som dessa och ledlisterna jag länkade tidigare..

1636471906527.png

1636472060453.png
Vi har väldigt likt upplägg som detta. Det vi gjort annorlunda är att muggen är placerad på högerväggen längst in. Vi har också valt att sätta handfatet lite ut från väggen för handdukar innanför med lite luft emellan.

vi valde dock att sizea ner kommoden för att få in handdukar på ett snyggt sätt.

vi kör en 90*90 dusch. Flera gångjärn för invik i vårt trånga badrum. Skönt att ändå köra 90 90 för bra svängrum.

ditt upplägg är grymt bra också!

i nedanstående försla så finns en lösning där man får in duschprylar i innersta gångjärnet så man slipper fula påhäng el spark i balsamet.

82AE8654-EBA4-45AF-8EDF-63F7C7BC2E9D.png

Senast ändrad:
Badrum i byggnad från 1906 med självdrag.. vad har man för fläkt/fläktkåpa/fläktdon eller vad det heter? Någon som vet? Undviker helst tråkigheter vid OVK:n genom att ligga i framkant :D

Badrum i byggnad från 1906 med självdrag.. vad har man för fläkt/fläktkåpa/fläktdon eller vad det heter? Någon som vet? Undviker helst tråkigheter vid OVK:n genom att ligga i framkant :D
E’re ett enfamiljshus? Passa så du inte trycker in fuktig luft i en skorstenspipa i en mur som inte används så den torkar. På sikt bygger man då en riktigt trist spucken mur.

E’re ett enfamiljshus? Passa så du inte trycker in fuktig luft i en skorstenspipa i en mur som inte används så den torkar. På sikt bygger man då en riktigt trist spucken mur.
Flerbostadshus, varpå ventilationen verkar gå i samma kanal som en kakelugn tidigare har nyttjat. Högst oklart om ytterligare grannar nyttjar samma kanal, varpå jag landat i att jag nog får ta in en "expert" inom området. Blir enklast så :)

Flerbostadshus, varpå ventilationen verkar gå i samma kanal som en kakelugn tidigare har nyttjat. Högst oklart om ytterligare grannar nyttjar samma kanal, varpå jag landat i att jag nog får ta in en "expert" inom området. Blir enklast så :)
Låter rimligt, experter är bra. Hoppas som sagt att någon använder någon pipa i murstocken.

Tillbaka
Topp