• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Låter rimligt, experter är bra. Hoppas som sagt att någon använder någon pipa i murstocken.

Någon pipa i murstocken.. 😀

ett jävla kluster av 10 pipor och det tyngsta jobbet i hela huset. Kakelugn, ventilation och köksfläkt.

EBF94FF3-0FC8-4D21-8F91-70E2A68E47CB.png
8905624E-CC27-4E5E-A378-8E6BD3764FD4.png C7902103-80DD-4AE4-9CF9-1E9EEE30BA9A.png

Blåbetong? Gjorde samma för ett par år sedan...

Yes! Den är ju relativt lätt att jobba med men för att ta fram rören i badrummet var det äkta vara som skulle bilas bort och bäras ut. Varken jag eller mina nya grannar var stora supportrar av det arbetet... Men det som är positivt är att det nu inte finns en centimeter kvar att riva ut, så vi har vänt för att börja bygga upp igen.
Men det är tålamodskrävande att renovera, inget snack om den saken...

Vi har väldigt likt upplägg som detta. Det vi gjort annorlunda är att muggen är placerad på högerväggen längst in. Vi har också valt att sätta handfatet lite ut från väggen för handdukar innanför med lite luft emellan.

vi valde dock att sizea ner kommoden för att få in handdukar på ett snyggt sätt.

vi kör en 90*90 dusch. Flera gångjärn för invik i vårt trånga badrum. Skönt att ändå köra 90 90 för bra svängrum.

ditt upplägg är grymt bra också!

i nedanstående försla så finns en lösning där man får in duschprylar i innersta gångjärnet så man slipper fula påhäng el spark i balsamet.

82AE8654-EBA4-45AF-8EDF-63F7C7BC2E9D.png
En sån lösning har jag med ”hylla i gångjärnet”. ”Pile” heter delen man sätter mellan väggen och duschväggen hos INR. Dyr men riktigt bra och stilren osynlig förvaring. Kör på det! 👍

Senast ändrad:
På grund av fuktskada (avloppsläcka :eek:) i typiskt 70-talshus med krypgrund behöver jag byta ut ett gäng blindbottenskivor i krypgrunden. En saneringsfirma kommer och river ut skadat material, dvs boardskivor och isolering. Samma firma bygger inget, så det får jag ordna med själv. Försäkringsbolagets kontrakterade firma hade inte tid den här sidan nyåret, så jag får antingen hitta en egen snickare, alternativt göra jobbet själv mot ersättning. Det verkar som det senare är det enda alternativet om jag vill få det ordnat i närtid.

Utan vidare förklaring, visst borde det vara så enkelt att jag trycker up isolering, t ex stenull, mot golvspånet som ligger ovanpå bjälklaget och sedan fäster oljehärdade boardskivor undertill med t ex klammer och silvertejpar skarvar? Det är ungefär så det ser ut idag, vad jag kan se.

Vi har väldigt likt upplägg som detta. Det vi gjort annorlunda är att muggen är placerad på högerväggen längst in. Vi har också valt att sätta handfatet lite ut från väggen för handdukar innanför med lite luft emellan.

vi valde dock att sizea ner kommoden för att få in handdukar på ett snyggt sätt.

vi kör en 90*90 dusch. Flera gångjärn för invik i vårt trånga badrum. Skönt att ändå köra 90 90 för bra svängrum.

ditt upplägg är grymt bra också!

i nedanstående försla så finns en lösning där man får in duschprylar i innersta gångjärnet så man slipper fula påhäng el spark i balsamet.

82AE8654-EBA4-45AF-8EDF-63F7C7BC2E9D.png

tack för input, den typ av duschväggar vi ville ha finns inte som vikbara vad jag sett. Men det tar ju absolut minst plats. Vi brukar vika dörrarna så att det känns öppnare.

Handdukar kommer hängas här
1636723141386.png

En sån lösning har jag med ”hylla i gångjärnet”. ”Pile” heter delen man sätter mellan väggen och duschväggen hos INR. Dyr men riktigt bra och stilren osynlig förvaring. Kör på det! 👍
Vi har INR på övervåningen det såg ut som en smart ide, visste inte att sådana fanns. Antar att det går att eftermontera

Nu är man husägare igen så lär behöva skaffa lite kunskap här inne :)
Ganska nytt hus från 2003.
Vi börjar med att slipa och vaxa alla golv då det idag är tråkig 3-stavs ekparkett. Men vi vill inte slänga något som inte är trasigt så vi slipar ner det och vitvaxar det. Såg det hos en kompis som gjort så och det blev ändå över förväntan. Samt kostar 1/4 av vad nytt golv skulle kosta att lägga:

245472099_241040197994083_5239570143424225237_n.jpg

Målar om lite också före golvsliparna kommer så vi har hunnit en del innan flyttlasset kommer.

1,5 månad kvar!

Köket har potential också att kunna återanvända stommar initialt och beställa nya luckor:

CBILD569QGO9DV79VQRN0_20210907130510_w2200_q60.jpg

Har ni tips på något bra företag som fixar detta i Stockholm till en vettig peng?
I princip så behöver allt bytas ut inkl bänkskiva.

Vi gillar detta tex:

husligheter-kok-1.jpg

Senast ändrad:
Nu är man husägare igen så lär behöva skaffa lite kunskap här inne :)
Ganska nytt hus från 2003.
Vi börjar med att slipa och vaxa alla golv då det idag är tråkig 3-stavs ekparkett. Men vi vill inte slänga något som inte är trasigt så vi slipar ner det och vitvaxar det. Såg det hos en kompis som gjort så och det blev ändå över förväntan. Samt kostar 1/4 av vad nytt golv skulle kosta att lägga:

245472099_241040197994083_5239570143424225237_n.jpg

Målar om lite också före golvsliparna kommer så vi har hunnit en del innan flyttlasset kommer.

1,5 månad kvar!

Köket har potential också att kunna återanvända stommar initialt och beställa nya luckor:

CBILD569QGO9DV79VQRN0_20210907130510_w2200_q60.jpg

Har ni tips på något bra företag som fixar detta i Stockholm till en vettig peng?
I princip så behöver allt bytas ut inkl bänkskiva.

Vi gillar detta tex:

husligheter-kok-1.jpg
Lämna in luckorna på lackering. Mor och far gjorde så med sitt kök. Blev riktigt bra

Lämna in luckorna på lackering. Mor och far gjorde så med sitt kök. Blev riktigt bra

Tänkte det, men vi gillar inte formen på luckorna, de är frästa med mjuk vinkel som vi inte gillar.
Det är precis så det har sett ut när vi bägge växte upp så det undviker vi gärna :)
Ser att de även gör måttbeställda luckor. Men finns inte i Stockholm?

Tänkte det, men vi gillar inte formen på luckorna, de är frästa med mjuk vinkel som vi inte gillar.
Det är precis så det har sett ut när vi bägge växte upp så det undviker vi gärna :)
Ser att de även gör måttbeställda luckor. Men finns inte i Stockholm?
Nu ser det inte ut som ett Ikea kök, men
https://pickyliving.se/inspiration tycker jag fått till några snygga luckor. Kanske kan få andra mått där också.

tack för input, den typ av duschväggar vi ville ha finns inte som vikbara vad jag sett. Men det tar ju absolut minst plats. Vi brukar vika dörrarna så att det känns öppnare.

Handdukar kommer hängas här
1636723141386.png

Vi har INR på övervåningen det såg ut som en smart ide, visste inte att sådana fanns. Antar att det går att eftermontera
Ja det är en baggis att eftermontera. Jag är inte 100 att hålbilden är samma i Pile som i duschväggen, minns inte. Blir ju ett par hål till i väggen bara annars.

Du får ju lite större dusch också om du sätter in hyllan i befintlig dusch 😁👍

Någon här med erfarenhet av att bredspackla en vägg? Är det ens lönt att göra själv eller är det billigare i tid och pengar att låta ett proffs ta hand om det?
Jag har aldrig gjort det tidigare och har fått höra från väldigt många att det är struligt.

Någon här med erfarenhet av att bredspackla en vägg? Är det ens lönt att göra själv eller är det billigare i tid och pengar att låta ett proffs ta hand om det?
Jag har aldrig gjort det tidigare och har fått höra från väldigt många att det är struligt.
Är man händig och väggen är rak och fin är det ju inga problem. Men du vill helst ha en slipgiraff. Är det lönt att köpa/hyra?

Är man klåpare så blir det inte snyggt. Det upptäcker man när man målat. 🙄🤔

Är väggen ojämt byggd blir det hela mycket svårare att få bra. Ta ett proffs om du är osäker. Gör det själv om du tycker att det är kul att lära dig nya saker!

Gjort det själv - vart sjukt missnöjd. Betalade proffen att föra det - vart nöjd.

Går säkert att göra om man över två tre husrenoveringar och man har tid att avvara rummet man jobbar i en längre tid. Jag kommer dock gladeligen betala för att få det jobbet gjort då det är det som man verkligen kommer se i slutändan.

Är man händig och väggen är rak och fin är det ju inga problem. Men du vill helst ha en slipgiraff. Är det lönt att köpa/hyra?

Är man klåpare så blir det inte snyggt. Det upptäcker man när man målat. 🙄🤔

Är väggen ojämt byggd blir det hela mycket svårare att få bra. Ta ett proffs om du är osäker. Gör det själv om du tycker att det är kul att lära dig nya saker!
Gjort det själv - vart sjukt missnöjd. Betalade proffen att föra det - vart nöjd.

Går säkert att göra om man över två tre husrenoveringar och man har tid att avvara rummet man jobbar i en längre tid. Jag kommer dock gladeligen betala för att få det jobbet gjort då det är det som man verkligen kommer se i slutändan.

Tack för input. Har ni erfarenhet av att arbeta med sådan tapet som ska täcka över?

På väggarna som ska fixas sitter gammal tapet. Bara ett eller två lager som sitter hårt.

Vi har egentligen inte brådis då vi har ett annat boende under renoveringen och samtidigt fixar badrum och kök, så kanske gör ett försök trots allt. Enligt målare på Youtube är det ju hur enkelt som helst :rolleyes: Men man kommer ju störa ihjäl sig på en eventuell dålig finish för det är ju som du säger det man kommer att se när allt är klart.

Rent pengamässigt är det klart billigare att göra det själv. Men du får förbereda dig på att det tar längre tid och kräver mer slipande.

edit: ser att du har befintlig tapet. Då är det bästa att få loss allt som sitter löst, sen måla med spärrfärg och sedan bredspackla det.

Tack för input. Har ni erfarenhet av att arbeta med sådan tapet som ska täcka över?

På väggarna som ska fixas sitter gammal tapet. Bara ett eller två lager som sitter hårt.

Vi har egentligen inte brådis då vi har ett annat boende under renoveringen och samtidigt fixar badrum och kök, så kanske gör ett försök trots allt. Enligt målare på Youtube är det ju hur enkelt som helst :rolleyes: Men man kommer ju störa ihjäl sig på en eventuell dålig finish för det är ju som du säger det man kommer att se när allt är klart.
Sätta tapet är inte min grej. Men du kanske tänkte på glasfibermatta? (Inte för att jag satt det heller....🙄

Men om du provar själv så gäller det att spackla flera gånger och slipa ordentligt emellan. Kör med en stark lampa så du kan titta på väggen i släpljus så ser du om den blir bra innan du målar.

Sätta tapet är inte min grej. Men du kanske tänkte på glasfibermatta? (Inte för att jag satt det heller....🙄

Men om du provar själv så gäller det att spackla flera gånger och slipa ordentligt emellan. Kör med en stark lampa så du kan titta på väggen i släpljus så ser du om den blir bra innan du målar.

Det var den här jag tänkte på:

Jag tror jag testar att göra det själv och så får vi se hur snart jag ångrar mig... Eftersom det ändå är så mycket annat som ska göras, som jag inte gör själv, finns det tid att testa detta och försöka få det bra.

Jag tror jag testar att göra det själv och så får vi se hur snart jag ångrar mig... Eftersom det ändå är så mycket annat som ska göras, som jag inte gör själv, finns det tid att testa detta och försöka få det bra.
👍
Köp bra och lättarbetat spackel och se till att ha en bra slipgiraff med dammsugare och bra belysning. Slipa mer och fler gånger än du tror du ska.

Jag tror jag testar att göra det själv och så får vi se hur snart jag ångrar mig... Eftersom det ändå är så mycket annat som ska göras, som jag inte gör själv, finns det tid att testa detta och försöka få det bra
Renoveringstapeten är faktiskt riktigt bra, använt den i tre rum hos oss.

Som glad amatör så tror jag inte att en tapetserad vägg som är någorlunda rak ska vara några större problem. De tips jag har är att inte jobba med för små spackelspadar. Får man på ett första lager färg så ser man tydligt var man behöver bättra på med mer spackel eller slipa lite.
Så här ser mitt arbetskit ut (dagsfärsk bild). En vägg är befintlig och den andra är nybyggd. Kämpar fortfarande med att få till bra teknik på att spackla skarvar mellan gipsskivor.

26A6A8ED-E742-4078-952D-E328B13E23F3.jpeg

Som glad amatör så tror jag inte att en tapetserad vägg som är någorlunda rak ska vara några större problem. De tips jag har är att inte jobba med för små spackelspadar. Får man på ett första lager färg så ser man tydligt var man behöver bättra på med mer spackel eller slipa lite.
Så här ser mitt arbetskit ut (dagsfärsk bild). En vägg är befintlig och den andra är nybyggd. Kämpar fortfarande med att få till bra teknik på att spackla skarvar mellan gipsskivor.

Smart tips med färgen!

Har man tid och tålamod kan man absolut spara pengar på att spackla/måla själv. Vi kände dock att det var värt att lägga pengar på att slippa då alla ytor var nya gipsskivor (golv och tak samt helt trapphus). Sen är det ju som @oystercase säger, köp bra grejer att jobba med såväl spackel, remsor, penslar och färg.

Vi kommer troligen ta in målare för nästa våning med. Men att måla om nu i fortsättningen så kommer vi göra det själva för grundarbetet är ju gjort.

Har man tid och tålamod kan man absolut spara pengar på att spackla/måla själv. Vi kände dock att det var värt att lägga pengar på att slippa då alla ytor var nya gipsskivor (golv och tak samt helt trapphus). Sen är det ju som @oystercase säger, köp bra grejer att jobba med såväl spackel, remsor, penslar och färg.

Vi kommer troligen ta in målare för nästa våning med. Men att måla om nu i fortsättningen så kommer vi göra det själva för grundarbetet är ju gjort.

Har tyvärr inte drivor av pengar efter renovering av kök och badrum. Så vore bra om vi kunde spara in lite här men har hört av så många att det är svårt och blev lite osäker. Men efter era kommentarer känner jag att jag vågar testa. I värsta fall får man ta in en målare vid ett senare tillfälle...

Angående skarvar kan jag tipsa om att limma pappremsan med våtrumslim. Fasen så mycket enklare än att spackla in den och man slipper bubblor och skit.

Edit: glöm vad jag skrev. Jag har bara spacklat nybyggda väggar så jag missförstod glasfiberremsa vs. pappremsa.

Men behövs pappremsa egentligen alls om man lägger fiberväv?

Senast ändrad:
Har tyvärr inte drivor av pengar efter renovering av kök och badrum. Så vore bra om vi kunde spara in lite här men har hört av så många att det är svårt och blev lite osäker. Men efter era kommentarer känner jag att jag vågar testa. I värsta fall får man ta in en målare vid ett senare tillfälle...
Tycker du gör helt rätt i att testa!
Jag har som sagt testat men jag erkänner min inkompetens (och troliga brist på tålamod att se spackel torka) så det var att leja bort. Förstår även att pengar kan vara bristvara då jag och min sambo är i samma sits. Köp bara material till ett rum om det är flera. går det åt skogen är det ju inte så att du står emd massa material som kostat massor som inte går åt.

Angående skarvar kan jag tipsa om att limma pappremsan med våtrumslim. Fasen så mycket enklare än att spackla in den och man slipper bubblor och skit.
Mycket bra tips! Jag klarade mig från bubblor på typ 11 av 12 skarvar, men är övertygad om att jag hade sparat en hel del tid om jag gjort det med lim, främst på sparad slipningstid.

Tillbaka
Topp