• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Ja men just ja, stämmer! Byggde med Isotimber och lyfte dit blocken med helikopter! Du har helt rätt!

Tycker det kan bli skitsnyggt med hus på plintar!
tvivlar dock på att det blir billigare då det kräver en hel del "fin snickeri" för att det ska bli bra. Sen krävs det ju även att det är bra gjort under och om man tänker underhållsmässigt är det ju ett till område att ha koll på och städa under året om det är så lågt som på bilden du länkade..
Helt klart läckert dock!
 
Funderar på jordvärme. Någon som satt in och kan ge en prisgissning, med typ plus/minus 20K felmarginal?
Värma typ 250-300 kvadrat, gammalt hus. Jag kan gräva själv.

Iofs så grävde jag 2017 till ett nybygge där jag värmer ca 250kvm, men liknande upplägg som du beskriver. Kollektorslang ca 10kr/m, la ca 900m i blöt backe. Bra effekt då jag aldrig går mer än ett par tiondelar under nollan på vintern. 900m kanske var i mesta laget dessutom. Maskin för grävning och bränsle ca 5000:- En NIBE F1255-16, då ca 70':- inkl moms och inkopplad och klar runt 100':-.
Så totalt för fyra år sedan ca 120':-, men då tillkommer golvvärmen osv såklart.
 
Tyvärr så sluttar tomten mot nordost och åt det hållet kommer garage på gavelsida samt att vårt master landar i den änden.. hade det varit tvärtemot så sluttningen gick mot söder hade det kunnat bli riktigt najs
Vedeldad-badtunna-1030x579.jpg
Kan vara riktigt snyggt på rätt plats men mitt på en åker på slättlandet vet i tusen men det kanske inte är så kalt runtomkring som jag tolkade ditt andra inlägg?
Kuperad terräng i i havsmiljö, skog eller betesmark med inslag av skog funkar det nog bra i.
 
Marken där huset byggs är inte platt utan en sluttande gammal lägda så det skulle kunna bli effektfullt.
Har dock beslutat mig för att köra på platta som var ursprungsplanen. Det blir förmodligen bättre ekonomi i det samt att det tilltalar fler om man skulle få för sig att sälja kontra plint som har ett lite sisådär rykte :)

Tack för input :)
 
Smart!
Har redan satt sambon på att göra rent väggarna ett sista varv innan hon ska måla dem med tapetgrund (eller vad det nu var han i färgbutiken sa att det hette...). Sen blir det att börja spackla imorgon efter jobbet 👍

För den nyfikne är första lagret spacklet på och dessutom slipat. Positivt överraskad över hur "enkelt" det gick. Eller ja, man är ju ingen raket direkt men lyckades få upp det mesta på en dag. Det var betydligt enklare att slipa än vad jag trodde det skulle vara, vilket gjorde att tidsplanen nu kortats rejält. Lager två påbörjas ikväll!
 
Iofs så grävde jag 2017 till ett nybygge där jag värmer ca 250kvm, men liknande upplägg som du beskriver. Kollektorslang ca 10kr/m, la ca 900m i blöt backe. Bra effekt då jag aldrig går mer än ett par tiondelar under nollan på vintern. 900m kanske var i mesta laget dessutom. Maskin för grävning och bränsle ca 5000:- En NIBE F1255-16, då ca 70':- inkl moms och inkopplad och klar runt 100':-.
Så totalt för fyra år sedan ca 120':-, men då tillkommer golvvärmen osv såklart.
Aha, perfekt info!
Mitt ”problem”, eller kanske utmaning, är att det handlar om radiatorer, så jag måste ha en pump som kan skicka ut rätt så hett vatten. Dessutom bor jag i (låtsas)Norrland, så det är rätt kallt på vintern.
Det huset kan man i och för sig stödelda i, så det kanske kan vara något ändå.
 
Aha, perfekt info!
Mitt ”problem”, eller kanske utmaning, är att det handlar om radiatorer, så jag måste ha en pump som kan skicka ut rätt så hett vatten. Dessutom bor jag i (låtsas)Norrland, så det är rätt kallt på vintern.
Det huset kan man i och för sig stödelda i, så det kanske kan vara något ändå.
Det fixar den pumpen vad jag förstår, radiatorer alltså.
Bygget jag refererar till är i norra Västerbottens kustland så den klarar att leverera värme galant där också 😉😁
 
Enkel förklaring.
Värmepumpen som sköter om det hela har två sidor.
En som cirkulerar vatten utanför huset antingen i kollektorslang man gräver ner på längden eller i ett borrhål om man har närmare till berg.
En som sköter värme ut i huset, vattenburet.
Mellan båda slingorna har man ett apparatskåp "värmepumpen" som använder magi :) och gör om uteslangarnas temp till värme.
Då kan jag för lite om pumpar, det där om nollan, är det alltså inte utetemperatur?
 
Finns det någon kunnig på frånluftsvärmepumpar här?

Har ingen kunskap men av olika anledningar chattade jag med en som "verkade" kunna ämnet och sen läste jag en liknande sak i manualen.
Kort och gott gick det ut på att vrida upp golvvärmetermostaterna på max i alla rum utom sovrummen. Sen sänker man temperaturen på pumpen tills man har en behaglig värme.

Fördelen skulle vara att pumpen jobbar effektivare och det jag undrar är om detta stämmer?
 
Finns det någon kunnig på frånluftsvärmepumpar här?

Har ingen kunskap men av olika anledningar chattade jag med en som "verkade" kunna ämnet och sen läste jag en liknande sak i manualen.
Kort och gott gick det ut på att vrida upp golvvärmetermostaterna på max i alla rum utom sovrummen. Sen sänker man temperaturen på pumpen tills man har en behaglig värme.

Fördelen skulle vara att pumpen jobbar effektivare och det jag undrar är om detta stämmer?
Hej ingen expert i området men tror inte ditt tänk kommer ge någon större besparing utan enbart en sämre komfort.
Värmepumpen värmer vatten till X-antal grader som sedan fördelas ut efter hur mycket resp shunt är öppen i golvvärmefördelaren vilket rumstermostaten styr, därefter återcirkulerar resterande av det varma vatten tillbaka till pannan där det sedan värms upp igen efter behov. Tror det är svårt att frångå faktorn att det går X-energi för värma upp huset till önskad temperatur och att om du gör som du säger tror jag bara att du kommer få en ojämn temperatur till en vinst av småpengar. Rätt mig gärna om jag är helt fel ute :)
 
Har ett ganska litet badrum med bara golvvärme som värmekälla, dock är den lite för klen för att orka värma upp när det är kallt ute. Det är en gammal fastighet med ett fönster så det är inte jättebra isolerat.

Tänkte sätta in ett mindre element som komplement men kom på att man skulle kunna sätta in en handdukstork istället och få två användningsområden.

Är det någon som har erfarenhet av handdukstork som värmekälla? Jag tänker att de ger samma värmeåtervinning som ett element i samma W, eller är jag fel ute?

Något speciellt man bör tänka på när man väljer tork? Är detta en enkel installation? Finns el i badrummet samt uttag nära där vi tänkt sätta det.
 
Har ett ganska litet badrum med bara golvvärme som värmekälla, dock är den lite för klen för att orka värma upp när det är kallt ute. Det är en gammal fastighet med ett fönster så det är inte jättebra isolerat.

Tänkte sätta in ett mindre element som komplement men kom på att man skulle kunna sätta in en handdukstork istället och få två användningsområden.

Är det någon som har erfarenhet av handdukstork som värmekälla? Jag tänker att de ger samma värmeåtervinning som ett element i samma W, eller är jag fel ute?

Något speciellt man bör tänka på när man väljer tork? Är detta en enkel installation? Finns el i badrummet samt uttag nära där vi tänkt sätta det.
Hej lika bra att köra på när det är hyfsat när mitt område, en ren elhandukstork är ofta under 100w vilket är för lite men finns vattenfyllda med elpatron som kan ge upp mot 300w och det är motsvarigt ett litet element som oftast ligger på 4-500w vilket borde räcka som tillskott.

Det man kanske ska ta hänsyn är att en blött handduk hägnade på upptar en del av effekten. Har du jordflesbrytare i centralen bör det inte vara något större ingrepp om el finns i närheten då effekten är så pass liten effekt. En 10A säkring går att belasta 2300W. Dock är en vattenfylld handdukstork betydligt dyrare skulle gissa 2-3K
 
Hej lika bra att köra på när det är hyfsat när mitt område, en ren elhandukstork är ofta under 100w vilket är för lite men finns vattenfyllda med elpatron som kan ge upp mot 300w och det är motsvarigt ett litet element som oftast ligger på 4-500w vilket borde räcka som tillskott.

Det man kanske ska ta hänsyn är att en blött handduk hägnade på upptar en del av effekten. Har du jordflesbrytare i centralen bör det inte vara något större ingrepp om el finns i närheten då effekten är så pass liten effekt. En 10A säkring går att belasta 2300W. Dock är en vattenfylld handdukstork betydligt dyrare skulle gissa 2-3K
Var nog lite låg på pris gissningen och får nog gå upp 4-5k för en vattenburen med elpatron
 
Har ett ganska litet badrum med bara golvvärme som värmekälla, dock är den lite för klen för att orka värma upp när det är kallt ute. Det är en gammal fastighet med ett fönster så det är inte jättebra isolerat.

Tänkte sätta in ett mindre element som komplement men kom på att man skulle kunna sätta in en handdukstork istället och få två användningsområden.

Är det någon som har erfarenhet av handdukstork som värmekälla? Jag tänker att de ger samma värmeåtervinning som ett element i samma W, eller är jag fel ute?

Något speciellt man bör tänka på när man väljer tork? Är detta en enkel installation? Finns el i badrummet samt uttag nära där vi tänkt sätta det.

Skillnaden är ju också att elementet går på en termostat o håller badrummet i en jämn temperatur medan handukstorken sätts på och av manuellt, brukar vara 2värmelägen.
 
Skillnaden är ju också att elementet går på en termostat o håller badrummet i en jämn temperatur medan handukstorken sätts på och av manuellt, brukar vara 2värmelägen.
En elpatron till vattenburen har med termostat och går att reglera men visst du kan inte ställa den på hålla 22 grader likt ett element men du kan få den att hålla mellan 30-60 grader ( kollade svedbergs elpatron) och det borde räcka för att få extra värmen i badrummet
 
Hej lika bra att köra på när det är hyfsat när mitt område, en ren elhandukstork är ofta under 100w vilket är för lite men finns vattenfyllda med elpatron som kan ge upp mot 300w och det är motsvarigt ett litet element som oftast ligger på 4-500w vilket borde räcka som tillskott.

Det man kanske ska ta hänsyn är att en blött handduk hägnade på upptar en del av effekten. Har du jordflesbrytare i centralen bör det inte vara något större ingrepp om el finns i närheten då effekten är så pass liten effekt. En 10A säkring går att belasta 2300W. Dock är en vattenfylld handdukstork betydligt dyrare skulle gissa 2-3K

Var nog lite låg på pris gissningen och får nog gå upp 4-5k för en vattenburen med elpatron

Skillnaden är ju också att elementet går på en termostat o håller badrummet i en jämn temperatur medan handukstorken sätts på och av manuellt, brukar vara 2värmelägen.

En elpatron till vattenburen har med termostat och går att reglera men visst du kan inte ställa den på hålla 22 grader likt ett element men du kan få den att hålla mellan 30-60 grader ( kollade svedbergs elpatron) och det borde räcka för att få extra värmen i badrummet
Tack för svar, när det är några minusgrader ute så blir det inte varmare än typ 18grader i badrummet och vill få upp så det går att få typ 21 grader iallafall även när det är minusgrader ute. Bor i Stockholm så det är väl inte jättelånga perioder det kommer behövas köras och hade inte varit katastrof om det inte är någon termostat.

Vet inte hur många watt jag behöver för att toppa upp 2-3grader i det ca 4kvm stora badrummet, finns ju att välja mellan allt från 50-300W när man väljer elpatron?
Jag har jordfelsbrytare och el i närheten men vet inte hur snyggt det går att få anslutningen med kabeln?
 
Finns det någon kunnig på frånluftsvärmepumpar här?

Har ingen kunskap men av olika anledningar chattade jag med en som "verkade" kunna ämnet och sen läste jag en liknande sak i manualen.
Kort och gott gick det ut på att vrida upp golvvärmetermostaterna på max i alla rum utom sovrummen. Sen sänker man temperaturen på pumpen tills man har en behaglig värme.

Fördelen skulle vara att pumpen jobbar effektivare och det jag undrar är om detta stämmer?
Jag fick samma instruktion av installatörer. Ös på med termostater a och styr värmen centralt. Önskade jag ändrad temperatur i något rum så kunde jag sänka på termostaten, men det rekommenderades ej.
 
Finns det någon kunnig på frånluftsvärmepumpar här?

Har ingen kunskap men av olika anledningar chattade jag med en som "verkade" kunna ämnet och sen läste jag en liknande sak i manualen.
Kort och gott gick det ut på att vrida upp golvvärmetermostaterna på max i alla rum utom sovrummen. Sen sänker man temperaturen på pumpen tills man har en behaglig värme.

Fördelen skulle vara att pumpen jobbar effektivare och det jag undrar är om detta stämmer?

Satte in en ny Nibe för något år sedan, installatören förordade precis det tillvägagångssätt du beskriver + att enbart styra på yttertemp trots att innetempgivare finns. Jag har följt hans råd, funkar bra och ingen nämnvärd ökad elkonsumtion.
 
Satte in en ny Nibe för något år sedan, installatören förordade precis det tillvägagångssätt du beskriver + att enbart styra på yttertemp trots att innetempgivare finns. Jag har följt hans råd, funkar bra och ingen nämnvärd ökad elkonsumtion.
Godkväll, fast i ditt fall tror jag det bara handlade om att innegivare till VP finns men det han frågar om är att ställa alla rumstermosstater på max ( 1 i varje rum). För gissar att du har termostater på dina element?
 
Vattenburen golvvärme med rumstermostater och magnetventiler på slingorna men det är exakt samma princip som om jag hade haft radiatorer, fullt öppet och reglera inneklimatet genom att justera utvattentempen från vp med värmekurva mot enbart utetemperatur, ej via golvvärmens reglersystrm.

Den separata Innetempgivaren som vp har överflödig enl. Installatör.
 
Vattenburen golvvärme med rumstermostater och magnetventiler på slingorna men det är exakt samma princip som om jag hade haft radiatorer, fullt öppet och reglera inneklimatet genom att justera utvattentempen från vp med värmekurva mot enbart utetemperatur, ej via golvvärmens reglersystrm.

Den separata Innetempgivaren som vp har överflödig enl. Installatör.

Kört med enbart utegivare både i nuvarande och förra huset, med alla termostater helt öppna. Fungerar utmärkt.
 
Vattenburen golvvärme med rumstermostater och magnetventiler på slingorna men det är exakt samma princip som om jag hade haft radiatorer, fullt öppet och reglera inneklimatet genom att justera utvattentempen från vp med värmekurva mot enbart utetemperatur, ej via golvvärmens reglersystrm.

Den separata Innetempgivaren som vp har överflödig enl. Installatör.
Jo fullt medveten om detta men förstod inte i ditt inlägg att du hade termostaterna öppna, bara att du inte körde med innegivaren. Dock ej magnetventiler på golvvärme då det bara ger av/påslag men diskussion handlar som vi båda vet om att reglera värmen enbart vi tillopps temperaturen men förstår inte vinningen men detta och tar gärna en förklaring på det :) trevlig kväll
 
Vattenburen golvvärme med rumstermostater och magnetventiler på slingorna men det är exakt samma princip som om jag hade haft radiatorer, fullt öppet och reglera inneklimatet genom att justera utvattentempen från vp med värmekurva mot enbart utetemperatur, ej via golvvärmens reglersystrm.

Den separata Innetempgivaren som vp har överflödig enl. Installatör.
Bytte värmepump nu och min rörmokare sa också att han tyckte jag kunde ta bort magnetventilerna så allt står fullt öppet och bara justera på vp. Inte gjort det än men kanske man ska göra då
 
Jo fullt medveten om detta men förstod inte i ditt inlägg att du hade termostaterna öppna, bara att du inte körde med innegivaren. Dock ej magnetventiler på golvvärme då det bara ger av/påslag men diskussion handlar som vi båda vet om att reglera värmen enbart vi tillopps temperaturen men förstår inte vinningen men detta och tar gärna en förklaring på det :) trevlig kväll
Upplever ett jämnare inneklimat med den här varianten. De som installerade flvp’n tyckte att det var bäst att låta pannans styrsystem optimera driften, mitt gamla reglersystem till golvvärmen är helt stand-alone. Med ett modernare golvvärmesystem interfaceat till vp’n som kunde begära fram en viss vattentemp / volym kanske det vore en annan historia. Om det finns sådana system, kanske overkill?
 
Har ett ganska litet badrum med bara golvvärme som värmekälla, dock är den lite för klen för att orka värma upp när det är kallt ute. Det är en gammal fastighet med ett fönster så det är inte jättebra isolerat.

Tänkte sätta in ett mindre element som komplement men kom på att man skulle kunna sätta in en handdukstork istället och få två användningsområden.

Är det någon som har erfarenhet av handdukstork som värmekälla? Jag tänker att de ger samma värmeåtervinning som ett element i samma W, eller är jag fel ute?

Något speciellt man bör tänka på när man väljer tork? Är detta en enkel installation? Finns el i badrummet samt uttag nära där vi tänkt sätta det.
Så gjorde jag i badrummet i förra huset och nu i ungarnas badrum. Gjorde ingreppet direkt vid tillträde i samband med renovering så har inget för och efter att jämföra med. Men hursomhelst, upplever att det funkar riktigt bra. Iofs haft välisolerat men handdukstorken strålar bra med värme. Som du skriver får man fler fördelar. Värmekälla, torra handdukar och varm morgonrock 😬
Kan försöka kolla watten på den i ungarnas badrum. Men det är en vattenfylld med elpatron (pax)
 
Så gjorde jag i badrummet i förra huset och nu i ungarnas badrum. Gjorde ingreppet direkt vid tillträde i samband med renovering så har inget för och efter att jämföra med. Men hursomhelst, upplever att det funkar riktigt bra. Iofs haft välisolerat men handdukstorken strålar bra med värme. Som du skriver får man fler fördelar. Värmekälla, torra handdukar och varm morgonrock 😬
Kan försöka kolla watten på den i ungarnas badrum. Men det är en vattenfylld med elpatron (pax)
Tack kolla gärna vilken watt du har, har du även golvvärme? Och hur stort är badrumet?

De vanligaste verkar vara 150 eller 300W, jag tänker att 150W räcker då jag bara ska toppa upp några grader men jag har heller ingen koll :D
 
Tillbaka
Topp