• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

IMG_0378.jpg

IMG_0404.jpg

Dold extra parkering/möjlighet att vända bilen - check!

Vi har ett fristående garage (också ett projekt..) vid sidan av huset men när vi planerade vägen in till vårt hus gjorde vi den bred nog för en bil. Tar 20 sekunder längre att parkera vid garaget så vi använder oftast denna parkering....
Jag/vi backar oftast in men ibland går det inte och hög häck + mörkt + barn på cykel är en spännande kombination på morgonen. Så vi behövde en lösning och var ej så sugna att plattsätta mer så vi provar “gräsarmering”, läst både gott och ont om det men hoppas det funkar.

Nästa projekt är belysning, har ström draget “överallt” och letar efter en snygg lösning som belyser marken till höger fram till vår ingång. Behöver inte vara starkt ljus- mer “inbjudande” däremot så osynlig som möjligt. Vill ej ha stora “pelare”. Är det Pinterest som är bäst för inspiration eller har någon här tips på firma/hemsida för inspiration?

Vänligen,
Martin

Jag sitter i klistret i vårt nyttjande av husets vrår. Pandemi. Hemmajobb för båda. Vi har ståhöjd på vinden. Vi har fönster där. Vi har fördragit ventilation. Vi har fast trapp till vinden. Vi får inte ha kontor där. 😢 Plan och bygglagen motsäger sån nyttjande. Från 1970.

Så jävla knepigt. Vi ändrar inget utvändigt på huset men ändå stopp. Superkasst!

Vad precis är det dom säger nej till? Att du fysiskt inte få nyttja det som kontor? Att du inte får klassa om vinden till boyta då takhöjden är mindre än 2.30??
Plan och bygglagen säger väll bara att det inte klan klassas som boyta. Inte att du inte får använda det som boyta om du vill och inte heller kan hävda att det är boyta den dag du säljer.

Skit i vad dom "säger" och kör på. Du kan som sagt dock aldrig hävda att det är boyta. Det är nog det enda som kommer ske för det lär aldrig dyka upp någon som säger att du måste gå ner från vinden. Om dom gör det, be dom fara och flyga, för dom har inget att säga om hur du använder din vind så länge du inte medför fara för någon.

Senast ändrad:
IMG_0378.jpg

IMG_0404.jpg

Dold extra parkering/möjlighet att vända bilen - check!

Vi har ett fristående garage (också ett projekt..) vid sidan av huset men när vi planerade vägen in till vårt hus gjorde vi den bred nog för en bil. Tar 20 sekunder längre att parkera vid garaget så vi använder oftast denna parkering....
Jag/vi backar oftast in men ibland går det inte och hög häck + mörkt + barn på cykel är en spännande kombination på morgonen. Så vi behövde en lösning och var ej så sugna att plattsätta mer så vi provar “gräsarmering”, läst både gott och ont om det men hoppas det funkar.

Nästa projekt är belysning, har ström draget “överallt” och letar efter en snygg lösning som belyser marken till höger fram till vår ingång. Behöver inte vara starkt ljus- mer “inbjudande” däremot så osynlig som möjligt. Vill ej ha stora “pelare”. Är det Pinterest som är bäst för inspiration eller har någon här tips på firma/hemsida för inspiration?

Vänligen,
Martin
något liknandne detta?
1638368873340.png

1638368935541.png

något liknandne detta?
1638368873340.png

1638368935541.png
Bra tips!

Lutar åt något i den stilen som lyser upp marken något och inte bara rakt upp. Men i ett drömscenario behöver de inte bara så stora. Tex. Denna lampa är 8cm i diameter, jag har en LED-ficklampa på min nyckelknippa som är starkare. Optimalt skulle de vara en 2cm puck som sticker upp ett par centimeter som man kan dölja snyggt vid rabattkanten.
lcd-bodeneinbaustrahler-1455-led-edelstahl.jpg

Eller raka motsatsen - tjejen tycker vi ska köra på dessa, ifall de skulle finnas i svart (och inte inte kosta 700eur/styck) skulle de redan vara beställda.
karman-ottavo.jpg

(båda bilderna lånade från nätet)

Vänligen,
Martin

Vänligen,
Martin

Bra tips!

Lutar åt något i den stilen som lyser upp marken något och inte bara rakt upp. Men i ett drömscenario behöver de inte bara så stora. Tex. Denna lampa är 8cm i diameter, jag har en LED-ficklampa på min nyckelknippa som är starkare. Optimalt skulle de vara en 2cm puck som sticker upp ett par centimeter som man kan dölja snyggt vid rabattkanten.
lcd-bodeneinbaustrahler-1455-led-edelstahl.jpg

Eller raka motsatsen - tjejen tycker vi ska köra på dessa, ifall de skulle finnas i svart (och inte inte kosta 700eur/styck) skulle de redan vara beställda.
karman-ottavo.jpg

(båda bilderna lånade från nätet)

Vänligen,
Martin

Vänligen,
Martin
700 EUR för en tomte!!!!!!!

Den första jag skickade är inte så stor, om ni har gräs omkring så kan nog göra en snygg lösning med något liknande i gräset

700 EUR för en tomte!!!!!!!

Den första jag skickade är inte så stor, om ni har gräs omkring så kan nog göra en snygg lösning med något liknande i gräset
I Sverige verkar priset vara 8238kr/st hos de återförsäljare jag hittar. Är det inte en regel att belysning för parkeringen är 50% av bilens värde :)
Skämt o sido såg hon de i någon tidning och sa att -“De beställer vi i svart!!” och sedan när hon såg priset var de inte lika snygga.

//Martin

Äntligen händer det lite
Tydligen nya regler vad gäller hur mycket skyddrören skall sticka ut
Så rören som gick till dusch, toa och tväställ fick dumpas! De har dragit om som går att se på andra bilden.

32F89BE3-87B9-471A-BDA4-08A909FF0841.jpeg
8F7FB396-9F70-4DA4-B10C-A8E6189A7A6A.jpeg
Några funderingar när jag ser bilderna.
Har du plywood bakom gipsen i duschplatsen? (Obs, inte bara OSB-skiva) Brukar krävas för att få en tillräckligt stabil vägg. Jag har för mig att den dessutom ska vara tjockare än vanlig 12 mm plyfa.
Är det verkligen våtrumsskiva, inte vanlig gips som använts i våtzonen (duschhörnan). Ser ut som vanlig normal gips med pappersutskrifter när jag tittar på mobilen…
Ska golvet flytspacklas eller gjutas på med annan avjämningsmassa? Annars borde skivorna sättas ända ner mot golvet.
Använder ni plåtvinkel i innerhörnet bakom väggskivorna? (Minskar risken för sprickor i hörnet. Viktigt även när du har träreglar.

Har du plywood bakom gipsen i duschplatsen? (Obs, inte bara OSB-skiva) Brukar krävas för att få en tillräckligt stabil vägg. Jag har för mig att den dessutom ska vara tjockare än vanlig 12 mm plyfa.
Är det verkligen våtrumsskiva, inte vanlig gips som använts i våtzonen (duschhörnan). Ser ut som vanlig normal gips med pappersutskrifter när jag tittar på mobilen…
Ska golvet flytspacklas eller gjutas på med annan avjämningsmassa? Annars borde skivorna sättas ända ner mot golvet.
Använder ni plåtvinkel i innerhörnet bakom väggskivorna? (Minskar risken för sprickor i hörnet. Viktigt även när du har träreglar.
Plyfa 15mm bakom, vet inte vad för gips dem använt(tror det var vanlig 12mm) men har du fått fukt in ända in till gipset så är det kört ändå tänker jag, gipset som satt innan med var likadan. Är inget krav på våtrumsskiva vad jag vet, sen varför man inte valde att sätta in det vet jag inte. Men ja bättre med våtrumsskiva ifall nu tätskiktet inte håller.

golvet skall jämnas ut lite ytterligare, det sitter plåtvinklar i hörnen. I övrigt så är det 95 och 70 reglar som sitter så som enhet bör ett vara rätt stabilt.

Senast ändrad:
Plyfa 15mm bakom, vet inte vad för gips dem använt(tror det var vanlig 12mm) men har du fått fukt in ända in till gipset så är det kört ändå tänker jag, gipset som satt innan med var likadan. Är inget krav på våtrumsskiva vad jag vet, sen varför man inte valde att sätta in det vet jag inte. Men ja bättre med våtrumsskiva ifall nu tätskiktet inte håller.

golvet skall jämnas ut lite ytterligare, det sitter plåtvinklar i hörnen. I övrigt så är det 95 och 70 reglar som sitter så som enhet bör ett vara rätt stabilt.
Bra, då är det i alla fall ett ”medvetet val” att du kör gips och inte att byggarna slarvat! 😉

Finns inga såna regler, man ska följa leverantören av tätskiktet och plattornas anvisning, till exempel kan du kontera enbart våtrumsskiva på stålregel med rätt tätskikt. alternativt osb och vanlig gips, finns många olika lösningar, ska du ha plastmatta räcker det tillexempel med vanlig stålregel och 13mm gips, allt hänger på tätskiktet.

Vad precis är det dom säger nej till? Att du fysiskt inte få nyttja det som kontor? Att du inte får klassa om vinden till boyta då takhöjden är mindre än 2.30??
Plan och bygglagen säger väll bara att det inte klan klassas som boyta. Inte att du inte får använda det som boyta om du vill och inte heller kan hävda att det är boyta den dag du säljer.

Skit i vad dom "säger" och kör på. Du kan som sagt dock aldrig hävda att det är boyta. Det är nog det enda som kommer ske för det lär aldrig dyka upp någon som säger att du måste gå ner från vinden. Om dom gör det, be dom fara och flyga, för dom har inget att säga om hur du använder din vind så länge du inte medför fara för någon.
En jävla gåta det där. Vi får inte ställa ett skrivbord och stol där.

frågat efter: vad är risken eller grundorsaken Så jag förstår vad som föranleder detta.

svar: inreder ni o vi får reda på det får ni slanta upp och bära bort.

😳

vi har vindslucka, repstege, 2 fönster, ventilation…

frågat efter: vad är risken eller grundorsaken Så jag förstår vad som föranleder detta.

😳

Alltså du ”får” väl inte göra det men jag kan inte tänka mig att det görs några inspektioner i vanliga villor runt om i landet? Gissningsvis finns det tiotusentals tonårsrum i källare som är klassade som biyta. Bara man vet vad man gör och att ytan faktiskt är schyst att vistas i så skulle iaf inte jag dra mig för att dra upp lite gips och ställa in skrivbord och kontorsstol.

😳

= håll dina grannar på bra humör så blir det inget problem.

svar ingen aning aning

Ser bara lite skumt ut, hörnen ska väl egentligen monteras först av allt, sen tätband, sen membranet. Du kan känna på nedre kanten av väggarna så märker du om det ligger ett tätband bakom (borde känna en skarv några cm upp).

Men det kanske inte spelar nån roll i praktiken. Har dock monterat detta tidigare själv och det var instruktionerna.

Ser bara lite skumt ut, hörnen ska väl egentligen monteras först av allt, sen tätband, sen membranet. Du kan känna på nedre kanten av väggarna så märker du om det ligger ett tätband bakom (borde känna en skarv några cm upp).

Men det kanske inte spelar nån roll i praktiken. Har dock monterat detta tidigare själv och det var instruktionerna.
1638801003643.png

Det du tänker på?

9BBF857A-1E98-466F-9CCB-65EEF10934BA.jpeg

se om plattsättaren hinner börja lägga något idag
Skarvarna ska ju tätas genom att ”gummimassan” stryks över med en pensel. Det verkar vara gjort vid rörgenomföringar, men inte vid alla skarvar mellan våderna på väggar och golv.
Se bild 14 från schönox montageanvisning nedan på hur det ska se ut….
BE762E08-9365-4252-B66E-A98DECAC16BD.png

Tillbaka
Topp