Fast kakel är ju lergods medan klinker är stengods, dvs hårdbränt(sintrat) och kompakt medan lergods är betydligt porösare, mer vattenabsorberande, ömtåligare men även lättare att skära.
Granitkeramik är klinker tillverkad med torrpressning istället för våtpressning/extrudering och har därför ännu lite bättre egenskaper (förutom bearbetningsbarhet).
Namnen definierar ju inte var de sitter utan deras egenskaper. Sedan är det ju smart att ha tåligare plattor (klinker) på golvet (eller för att det krävs enligt AMA) medan man på väggarna av kostnadsskäl gärna använder kakel eftersom det är lättare och billigare att skära till när man sätter det.
Eftersom jag mest arbetat med projekt med väldigt hög "lyxnivå" har jag ofta projekterat klinker/granitkeramik på väggarna trots hög installationskostnad. Tittar man på denna typ av projekt så kryllar det av klinker på vägg även om det så klart finns massa fint kakel som även det används för "lyx"-projekt.
Ps.
@Edin . Inte meningen att dissa dit svar/yrkeskunnade. Jag vet att det i plattsättarbranschen används för golv/vägg, men prata med tillverkarna så lär du få samma svar som mitt ovan.